Wat is té vaak tandenpoetsen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Wat is té vaak tandenpoetsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 18:57

Ik heb een verschrikkelijke tic. Altijd, maar dan ook altijd ga ik douchen met tandenborstel. Dan sta ik gewoon soms (meestal dus :o ) 5 min onder de douche tanden te poetsen. Daarna ga ik pas mezelf wassen. Heel apart.

Maar nu komt het. Als ik gegeten heb ga ik nog een keer tanden poetsen. Voor het na bed gaan en ook na het wakker worden worden mijn tanden weer geschrobt.

Het komt erop neer dat ik gemiddelt 4 keer per dag mijn tanden aan een schoonmaakbeurt onderwerp... Daarnaast zit ik de hele dag met kauwgom in mijn mond en ga er soms zelf mee slapen.

Tis wel genânt nu ik het zo opschrijf. Mijn vriend verklaard me voor gek 8)7

Is dit heel erg ernstig := ?

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:02

Snie gek hoor.
Heb ik ook. Als ik ga slapen, na het ontbij en na iedere andere maaltijd en iedere keer dat ik de deur uitga. Om de een of andere reden wil ik nergens heen zonder eerst mijn tanden gepoetst te hebben. Verschilt dus hoe vaak ik mijn tanden poets, maar soms wel eens 6 keer per dag. Wil gewoon een frisse mond en adem.
Heeft bij mij geen negatieve gevolgen, krijg er wel mooie witte tanden van ^^

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:02

Het lijkt me niet erg, maar kijk uit voor je tandvlees, want die krijgt wel elke keer een opdonder...

Vjestagirl

Re: Wat is té vaak tandenpoetsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:06

Slapen met kauwgum lijkt me bijzonder gevaarlijk. Daarbij bied het echt helemaal niets voor je tanden.

Als jij vlak na het eten je tanden gaat poetsen, zeker als je wat zoets gegeten hebt, of cola gedronken verpest je je tanden alleen maar, doordat je het er als het ware inpoetst.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:06

Nee hoor, ik vind het niet teveel, mijn tandarts vond zelfs, toen ik een beugel kreeg, dat ik na elke maaltijd (dus lunch, ontbijt enz) mijn tanden goed moest poetsen.

Maar ik zou wel evne gaan slapen zonder kauwgom.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:08

Ik vraag me af of je tanden zichzelf nog wel een beetje kunnen beschermen na al dat geschrob?
Zo lang en zoveel keer lijkt me toch niet goed. Ik zou zeggen, probeer 'af te kicken'. ( oké, dit klinkt stom!)
Tips:
-Verminder het aantal minuten dat je tanden poetst in de douche langzaam. 4.5 minuten , 5 dagen aan een stuk, 4 minuten, 5 dagen aan een stuk,...
-Probeer een limiet van drie keer aan te houden: 'smorgens 1 x, na de lunch 1 x en voor het slapengaan 1 x

Veel succes!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:09

In je mond moet een bepaalde zuurgraad zijn. Telkens als je iets eet / drinkt / tandes poetst moet dit weer hersteld worden (speeksel doet dat). Daarom wordt niet aangeraden om vaker dan 6/7 x per dag te eten en verder gewoon water te drinken. Constant kauwgom eten lijkt me daarom alleen al niet gezond.
Zou het kunnen dat tanden poetsen een manier is geworden om je prettig te voelen? Hoewel je tanden helemaal niet vies zijn?
3x per dag is echt wel voldoende..
Ik poets zelf 2x per dag (na ontbijt, voordat ik naar bed ga).

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:09

xxxdonja schreef:
Nee hoor, ik vind het niet teveel, mijn tandarts vond zelfs, toen ik een beugel kreeg, dat ik na elke maaltijd (dus lunch, ontbijt enz) mijn tanden goed moest poetsen.

Maar ik zou wel evne gaan slapen zonder kauwgom.

Wel een beugel is een beetje een andere situatie. Verder moet je je beugelen reinigen, maar je hoeft daardoor niet je hele tanden elke keer te poetsen.
Reinigen doe je met van die stokjes voor tussen de blokjes te doen.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:16

M_VE schreef:
Wel een beugel is een beetje een andere situatie. Verder moet je je beugelen reinigen, maar je hoeft daardoor niet je hele tanden elke keer te poetsen.

Stokjes? :=

Heb ik niet gekregen oid? Nee, ze zei,
goed je tanden en je beugel poetsen. Ook tegen tandplak ;)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:24

xxxdonja schreef:
M_VE schreef:

Stokjes? :=

Heb ik niet gekregen oid? Nee, ze zei,
goed je tanden en je beugel poetsen. Ook tegen tandplak ;)

Ik bedoel dus zo'n ding met een een stukje plastik waar je het moet vastnemen, daar zit zo'n ijzerdraadje met haartjes eraan.

http://users.telenet.be/orthodontie/images/DSCN2379.JPG
Kijk, alleen waar je het vast moet houden zie je niet.

Verder zegt mijn ortho: drie maal per dag grondig poetsen en na elke maaltijd dus met zo'n ding.

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:41

Als je vlak na het eten poetst, beschadig je je glazuur.. dus je kunt beter pas een half uurtje nadat je gegeten hebt poetsen, verder maakt het niet veel uit dat je zoveel poetst, als je maar oppast dat je je tandvlees niet beschadigd..

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:05

Ik heb altijd geleerd dat twee keer per dag poetsen voldoende is, omdat anders je glazuur te dun wordt?

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:27

Veirl schreef:
Ik heb altijd geleerd dat twee keer per dag poetsen voldoende is, omdat anders je glazuur te dun wordt?

Dit klopt!
ook mag je pas na 1 uur je tanden poetsen als je wat gegeten of gedronken heb...Nu is dit meestal niet haalbaar voor de meeste mensen ( opschieten voor naar het werk te gaan) dus kan je het beste een glas water nemen en je mond 1x spoelen voordat je gaat tandenpoesten. Dan kan je het toch een beetje reinigen en komt het niet zo hard op je glazuur aan.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:52

Ik poets altijd m'n tanden voor het eten hoor? En voor ik ga slapen, dan heb ik toch al een paar uur niet gegeten :+

Ik heb altijd geleerd dat je sowieso na het eten je tanden niet mag poetsen omdat je glazuur dan een flinke opdonder krijgt. Lijkt me dat dat ook geldt voor vaak/lang poetsen, ongeacht of je ervoor gegeten hebt of niet, 't is toch een aanslag voor je tanden.

Wat vind je zo fijn aan zo vaak je tanden poetsen?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:55

vaak je tanden poetsen is niet erg, maar niet vlak nadat je iets gegeten of gedronken hebt, dan is het glazuur een beetje aangetast door de zuren en dan poets je het eraf ofzo ;)

maar met kaugom slapen is echt levensgevaarlijk hoor!

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:47

Slapen met kauwgom in?!?!?! :\ :wow: :n Lijkt me levensgevaarlijk...!