Zonnebrandcreme over de datum?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Zonnebrandcreme over de datum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 14:58

Ik dacht altijd dat je na een jaar je zonnebrandcreme moest vernieuwen. Omdat de werking van de stoffen dan verminderd was. Nu lees ik op sommige sites dat dit onzin is. Hiernaast bedacht ik mezelf ook nog dat er vaak gezegd wordt: zonnebrandcreme die een jaar lang geopend is moet je vernieuwen. Maar die flessen staan toch als 't ware ook gewoon open in de winkel? Ik heb in ieder geval nog nooit een fles gekocht waarbij je eerst een folie moest weghalen/doorprikken ofzo.
Dus wat doen jullie, ieder jaar nieuwe flessen kopen of gewoon je flessen opmaken?

Helderder

Re: Zonnebrandcreme over de datum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:59

Gewoon opmaken. Heb zelfs nog een fles voor onder de zonnebank die al wel 5 jaar oud is. Zolang die nog prima ruikt en niet ontmengt is zie ik er geen problemen in.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:08

Ik koop ieder jaar nieuwe zonnebrand.
Nu ook weer nieuwe voorraad ingeslagen bij Kruidvat. Factor 30 en 15.

Flessen van mij gaan overal mee naartoe, wisselen van temperatuur, zitten onder het zand etc en dus vind ik het prettiger om ieder jaar nieuwe flessen te kopen.
Die 15 euri per fles, daar ga ik niet voor sukkelen :+
Gaat om mijn huid en die vind ik heel belangrijk :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:09

Ik hield er eerder geen rekening mee, was ook niet nodig omdat alles al op was voor de product over datum was.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:10

Ik koop elk jaar nieuw. Better safe than sorry..

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:12

Je zonnebrandcrème kan dan nog wel goed ruiken, toch denk ik dat ze niet zomaar verzinnen dat de beschermingsfactor dan vermindert.
Verder zit er in de winkel een dop op en is de inhoud nog niet blootgesteld aan zuurstof neem ik aan. Zodra er zuurstof in het spel komt, begint de beschermingsfactor af te nemen. Na een jaar zal hij bijvoorbeeld nog maar 28 i.p.v 30 beschermen. En is dan zogezegd 'over de normen'.
Hij zal na 2 jaar best nog wel voor een 15-factortje meegaan denk ik dan. De bacteriën die er dan inzitten, is een andere zaak. :9

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:16

Ik heb zelf een zonnestudio dus ik kan jou daar wel betrouwbaar advies over geven.

Wij adviseren de klanten de datum op de fles te plakken van wanneer ze de fles openen.

Zodra de fles open gaat komt er zuurstof bij waardoor de creme als het ware gaat werken.
Een ongeopende fles is +- 3 jaar te bewaren.
En geopende fles maximaal een jaar en soms maar een half jaar.

En factor verminderd in een half jaar al sterk dus laat staan na een jaar.
Mijn schoonzus had voor mijn nichtje factor 50 van vorig jaar nog staan en had ze haar schouders verbrand. Die wist dat dus ook niet. Die heeft nu dus ook een nieuwe.

Naast dat het beter is voor je huid moet je er ook rekening mee houden dat je zonnebrand creme niet alleen beschermt tegen verbranden maar ook tegen de schadelijke straling. Dus niet besparen op je huid maar gewoon elk jaar een nieuwe fles kopen!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:18

M_VE schreef:
Je zonnebrandcrème kan dan nog wel goed ruiken, toch denk ik dat ze niet zomaar verzinnen dat de beschermingsfactor dan vermindert.
Verder zit er in de winkel een dop op en is de inhoud nog niet blootgesteld aan zuurstof neem ik aan. Zodra er zuurstof in het spel komt, begint de beschermingsfactor af te nemen. Na een jaar zal hij bijvoorbeeld nog maar 28 i.p.v 30 beschermen. En is dan zogezegd 'over de normen'.
Hij zal na 2 jaar best nog wel voor een 15-factortje meegaan denk ik dan. De bacteriën die er dan inzitten, is een andere zaak. :9

Na een jaar mag je rekenen dat een factor 30 nog maar factor 10 waard is.

In een winkel ruikt iedereen er aan. en gaat dus de fles open.
Ik heb hier in mijn zaak de flessen achter slot en grendel en ruiken zit er niet bij.
Flessen gaan hier ongeopend de zaak uit.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:18

Duidelijke uitleg Nathalie!

Ik haal dus ook elk jaar een nieuwe fles. Meestal 2, een voor het voorjaar en 1 voor de zomer bij felle zon. Of als ik er langer dan een uur in moet.
Beter beschermd en niet zo bruin dan kans op huidkanker ed.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:21

Ik ga mee met het bovenstaande advies. Toen mijn ouders op vakantie waren (ong. 5 jaar geleden) en alle zonnebrand hadden meegenomen. Het was zondag en superwarm / zonnig. Er was nog een fles factor 24 over, die ik heb opgesmeerd. Het was een oude fles (iets beter dan niets) en ik heb mij toen zo gruwelijk verbrand. Opgezette ellebogen en polsen, vochtblaasjes :(

Daar heb ik van geleerd en koop nu elk jaar nieuwe zonnebrand.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:25

__Nathalie__ schreef:
M_VE schreef:

Na een jaar mag je rekenen dat een factor 30 nog maar factor 10 waard is.

In een winkel ruikt iedereen er aan. en gaat dus de fles open.
Ik heb hier in mijn zaak de flessen achter slot en grendel en ruiken zit er niet bij.
Flessen gaan hier ongeopend de zaak uit.

Hier schrik ik even van!
Zoveel?
Eigenlijk is het dan na 11 maanden niet meer goed!
Oké, neem mijn advies dan met een héééééle kleine korrel zout.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 15:29

Thnx allemaal :) Dat word dan dus gewoon ieder jaar nieuwe flessen kopen. Ik haal ze ook altijd bij Kruidvat dus zoveel geld ben ik er nooit aan kwijt. Vind wel dat ze dan wel kleinere flesjes mogen maken, zo'n hele fles smeer ik nooit op...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:32

Zo dat wist ik ook niet. Ik ga meteen om nieuwe flessen, zeker voor mijn dochtertje. Ik smeer al extra factor voor haar, maar dat heeft dus amper zin met een 'verouderde' fles! Ga meteen nieuwe halen!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:36

Oh, vandaar dat ik altijd verbrand. Toch maar eens een nieuw flesje kopen dan.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:52

_Tara_ schreef:
Thnx allemaal :) Dat word dan dus gewoon ieder jaar nieuwe flessen kopen. Ik haal ze ook altijd bij Kruidvat dus zoveel geld ben ik er nooit aan kwijt. Vind wel dat ze dan wel kleinere flesjes mogen maken, zo'n hele fles smeer ik nooit op...

waarschijnlijk omdat je te weinig smeerd :D officieel moet je ook elk uur a anderhalf uur opnieuw smeren en veel mensen doen dat ook niet ;)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:58

Zijn daar onderzoeksrapporten van Nathalie?

Maar die sproeiflessen van bijv. ambre solaire gaan dan wel langer mee? Vorig jaar heb ik een fles van drie jaar oud (en in tussentijd gebruikt) in het zuid -oosten van Brazilië gebruikt. Ben niet verbrand, ondanks dat ik daar wel heel gevoelig voor ben. Was een factor 30.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:04

Dat het zo snel minder wordt is volgens de consumentengids onzin.
Ik kan wel even kijken of ik het nog kan vinden en scannen.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:06

Inderdaad, de consumentenbond zegt wat anders. Dat zonnebrand nog gewoon goed is. Ik dacht het ook altijd, maar zolang het nog goed ruikt en de structuur nog goed is, dan schijnt de werking ook nog goed te zijn.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 18:08

zonnebloem18 schreef:

Zou wel fijn zijn als je dat nog kon vinden. Ben ik wel benieuwd naar.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:13

zonnebloem18 schreef:

Dat stond inderdaad in het afgelopen nummer ;) Heb het ook gezien. Wij gebruiken al jaren gewoon 'oude' zonnebrand. Er blijven steeds restjes open en we kopen geen nieuwe zolang dat op is. Nergens last van gehad.

En ja dat er bacteriën in kunnen groeien... Ach kijk eens naar make up enz. ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:14

Of er een raport is weet ik niet.
Ik heb er cursussen voor gevolgt en ga er toch vanuit dat wat mij daar gezegt word klopt ik moet immers de huid van mijn klanten beschermen makkelijk gezegt.
Ook krijg ik die cursussen van mensen die in de zonnebranch zitten en daar dus onderzoek na onderzoek naar doen. Naast dat er onzoek gedaan word om de lampen te verbeteren word dat ook gedaan om producten te verbeteren.

ervaring wijst het ook uit. Zo hebben klanten die hier onder de zonnebank gaan met producten die ruim een jaar oud zijn dat ze reactie's krijgen op de huid. Rood/ geirriteerd / verbrand terwijl zodra ze een nieuwe fles kopen dat over is. Dat geeft toch aan dat het product dan over datum is.

Die sproeiflessen zullen inderdaad wel langzamer zakken kwa factor. Maar of het goed blijft? Op de meeste flessen staat ook dat het product 1 jaar houdbaar is. Ik zou het risico niet nemen.
Zelf koop ik ook braaf elk jaar nieuwe.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:14

en wat is nou 15 euro per jaar om je huid te beschermen?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:18

__Nathalie__ schreef:

En wat is nou 10 euro voor een nieuw potje mascara?
En wat is nou 20 euro voor dat?
En dan kan die 20 euro van dat er ook nog wel bij...

Sorry :o :o Maar als je steeds weer alles optelt en ook eens bekijkt wat je aan het eind van het jaar weggooit aan dingen als zonnebrand, is dat in mijn ogen toch redelijk zonde.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:20

Staat een heel artikel in de Consumentengids, dat je rustig na een jaar nog kunt smeren :j .

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:20

SSDesign schreef:
__Nathalie__ schreef:

En wat is nou 10 euro voor een nieuw potje mascara?
En wat is nou 20 euro voor dat?
En dan kan die 20 euro van dat er ook nog wel bij...

Sorry :o :o Maar als je steeds weer alles optelt en ook eens bekijkt wat je aan het eind van het jaar weggooit aan dingen als zonnebrand, is dat in mijn ogen toch redelijk zonde.

Daarbij komt ook dat je meestal meerdere factoren zonnebrand in huis hebt.