't is echt niet leuk meer, heb nu 5 examens gehad waarvan 3 teksten, en teksten 't lukt niet. ik begrijp niet wat de vraag is, waar het staat in de tekst en hoe ik het kan vinden. ik oefen echt heel veel! ik probeer het zo goed mogelijk te doen, maar ik ben zo weer álles kwijt! maar ik kan de concentratie op een proefwerk niet opbrengen. Dit probleem heb ik al vanaf de basisschool met teksten. Ook voorlezen gaat mij niet goed af en met lezen lukt het amper om door het boek heen te komen! Ook dit probleem heb ik met luistertoetsen, ik doe zo m'n best maar het lukt me niet..
Kan dit een vorm van dyslectie zijn? letterdyslectie kan ik niet hebben, ik kan goed spellen en leren gaat me ook goed af.
Hoe kan ik het laten testen, en waar?
Eleionomae
Geplaatst: 02-06-09 11:09
Als je met teksten zoveel moeite hebt, waarom hebben ze daar op school nooit wat van gemerkt of heb je het zelf wel aangegeven bij de docent? De school kan en mag namelijk ook zelf allerlei testen afleggen mbt dyslexie
Omdat we vrijwel nooit teksten hebben, en als ik een tekst heb heb ik wel een onvoldoende of een héle krappe 6..
ik heb net de schoolleiding gebeld en ze gaan het onderzoeken na al m'n examens en uitslag.
Eleionomae
Geplaatst: 02-06-09 11:13
Oke op die manier. Ik geloof trouwens ook dat je dit soort testen via de huisarts en particuliere bedrijven kunt laten doen, maar via school zal wellicht wel de kortste weg zijn. Lastig hoor, dat het op school weinig geoefend werd en dat je daarom nu met problemen zit.
siskeh
Geplaatst: 02-06-09 11:14
ik denk eigenlijk niet dat het een vorm van dyslexie is... zelf heb ik er nog niet van gehoord in ieder geval.. maar je kunt op internet wel wat vinden van de "symptomen" misschien dat je dan wat verder komt?
het niet kunnen begrijpend lezen is maar een heel klein gedeelte van dyslexie dacht ik, maar ik kan het ook mis hebben
geen dyslexie, maar een probleem op het gebied van begrijpend lezen. dit kan je niet zelf onderzoeken. aangeven bij de docenten is de enige oplossing.
Anoniem
Geplaatst: 02-06-09 12:57
Ik denk dat jij een slecht woordbegrip hebt en weinig woordenschat. Concentratie is iets wat je kunt oefenen, maar dan moet je ook wel zorgen dat je genoeg slaap hebt gehad, goed gegeten hebt de dagen er voor en fit bent.
Begrijpend lezen is te leren.
Succes met je examens, raak niet in paniek en gewoon doorzetten. Veel mensen hebben moeite met teksten, het zijn vaak lange lappen met zeer oninteressante onderwerpen en taai leesbare stukken met lange zinnen en alinea's. Misschien moet je de teksten in delen en achter elke alinea een korte samenvatting maken van de kern, dus een paar steekwoorden opschrijven zodat je het overzicht van dat stuk nog hebt.
Eleionomae
Geplaatst: 02-06-09 13:47
Wat trouwens goed helpt is voor dat je de tekst gaat lezen eerst de vragen even doorleest, dan weet je namelijk ook waar je naar moet zoeken en dat leest beter
gewoon aangeven aan een docent. Mochten zij Dyslexie vermoeden, dan hebben ze daar genoeg testen voor.
Ik werd op de middelbare school zomaar uit een klas gehaald voor allerlei testen aangezien de school het bij mij vermoede en het was ook waar.
ankem
Geplaatst: 02-06-09 18:47
De klachten die jij aangeeft, komen voor bij dyslexie, maar zijn maar een klein onderdeel van. Ik heb net vorige week voor een leerling van mij een verklaring gekregen (basisschool). Sowieso moet duidelijk naar voren komen dat het geen algemeen intelligentieprobleem is, maar het echt te maken heeft met lezen, spelling en moeite met automatiseren. Jij geeft in je bericht ook al een aantal keren het woord concentratie aan. Ik denk persoonlijk dat dat je probleem is, omdat je ook aangeeft dat je de problemen ook bij luistertoetsen hebt. Meeste leerlingen met dyslexie krijgen bijvoorbeeld de Cito eindtoets als luistertoets en kunnen dan heel goed scoren, omdat ze niet belemmerd worden door hun lezen.
Begrijpend lezen is een pittige vaardigheid. Helaas zien teveel mensen in het basisonderwijs het als een vak, met een bijbehorende methode. Maar het is veel meer dan dat. Zoals eerder al aangegeven woordbegrip en woordenschat, maar ook referentiekader. Stel je krijgt een tekst over politiek. Wanneer je daar al wat van weet (algemene ontwikkeling), leest zo'n tekst al veel makkelijker. Ik heb kinderen in mijn groep, die niet verder komen dan het erf van de boerderij. Ze moeten verhaaltjessommen maken over het station en de trein, maar hebben bijvoorbeeld geen idee wat een retourtje is, omdat ze nog nooit met de trein zijn geweest. Of ze moeten schaalberekeningen maken van het perron, maar weten niet wat een perron is.
Ik gebruik dus niet meer de begrijpend lezen methode, maar allerlei teksten die we tegenkomen. Alle teksten behandelen we op dezelfde manier, namelijk volgens de vier v's: Voorkennis Er worden verbanden gelegd tussen bekende en nieuwe informatie. Voorspellen De leerlingen worden voorbereid op het maken van conclusies. Visualiseren Door middel van het visualiseren van de tekst wordt de ‘grip’ op de tekst verhoogd. Vragen bedenken Op deze manier worden leerlingen gestimuleerd om verder te lezen.
Ik vind dit erg interessante materie en ben bezig om dit uit te diepen voor mijn taalcoördinatoropleiding.