Darmonderzoek?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Madeira_

Darmonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 19:26

Ha bokkers,

ik moet 10 juni om 11.30 een darmonderzoek. Ze vermoed dat ik sapastisch darm heb maar wilt toch voor de zekerheid kijken.
En ik ben eigenlijk heel erg bang.. iemand heeft mij beetje gerust gesteld dat het bij haar goed ging, maar dat is natuurlijk 1 ervaring.

Hebben jullie ervaringen? En zo ja, wat zijn ze?

Ik weet dat ik ook 4 liter laxeermiddel moet gaan drinken een dag ervoor. Ik heb een maagband dus ben bang dat dit niet gaat lukken, maar las dat je ook andere laxeermiddelen eventueel kan gaan drinken die niet perse 4 liter zijn.. maar dit zou ik wel vragen aan mijn apotheek.

Groetjes,

Paulien

Wiesje

Re: Darmonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:43

Mijn man heeft ook wel eens zo'n darmonderzoek moeten laten doen (als preventief odnerzoek op darmkanker) en die vond het heel erg meevallen. Niks geen last achteraf, alleen een beetje een opgeblazen gevoel, omdat ze 'je darmen een beetje oppompen' om goed te kunnen kijken.
Je krijgt trouwens sowieso een roesje, dus je merkt er niks van.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 18:21

Wiesje, dankjewel voor je antwoord. Ik vind het echt heel erg eng, voor het eerste gedeelte: als het eenmaal in mijn darmen zit voel ik hopelijk er niets meer van..

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:24

Welk onderzoek is het? Die waar je veel bouillon voor moet drinken enz? En waar je bitterzout voor moet drinken? En doen ze het onderzoek met contrastvloeistof?
Laatst bijgewerkt door jolin op 31-05-09 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:25

Mijn vader is toevallig vrijdag geweest. Hij vond het drankje niet zo erg , het is wel veel natuurlijk. Maar hij vond het niet erg. Hij heeft er ook helemaal niets van gemerkt en ook totaal geen last van gehad. Hij had heerlijk geslapen ;)

In ieder geval succes , ook met de uitkomst. :)

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 18:27

Jolin, het is een darmonderzoek dat je een camera in je krijgt en zoals Wiesje zei, word er lucht in je darmen gespoten zodat ze beter kunnen zien. Je moet een avond van te voren 4 liter drinken met laxeerspul.

Eejj, phoe gelukkig jullie stellen mij echt gerust! Ben zo bang dat misschien het roesje niet goed werkt ofzo (zenuwen he, ga je gekken dingen denken).

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:42

Ik had dat niet, denk ik, met een camera, maar vond ook dat enorm meevallen na een boel gestress van tevoren. :\

Sterkte voor jou en laat wel even weten he, hoe het is verlopen . :(:)

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:43

Heb 3 darmonderzoeken gehad; 1 met roesje en 2 zonder/ 1 dunne darom onderzoek en 2 dikke darm onderzoeken.
Zonder roesje (1 keer dikke en 1 keer dunne darm onderzoek) was niet bepaald prettig. Met roesje wat niet zo veel aan, ben
(geloof ik) 1 keer half uit het roesje gekomen maar daar weet ik nog maar weinig van, dus zo erg was het allemaal niet :P Geen zorgen maken dus, heel veel succes!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 18:46

Jolien, Wennie, bedankt :D brr vind het nog steeds beetje spannend, maar omdat ik goede verhalen hoor durf ik wel beter :)

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:01

Ik was een paar maanden geleden aan de beurt.
Was voor dikke en dunne darm. Ik kreeg een roesje+morfine maar heb alles meegekregen en ook op het schermpje meegekeken. Ik vond het wel vrij pijnlijk maar als het onderzoek voorbij is dan ben je er ook meteen vanaf. Je kunt de pijn vergelijken met erge darmkrampen. Ik was als laatste aan de beurt van de hele meute en als eerste wakker van het roesje (eigelijk helemaal niet ''weg'' geweest) en ik ben meteen de stad in gaan shoppen (maar misschien kwam dit ook omdat ik morfine had tegen de pijn).
Ik had wel een hele lieve (mijn vaste) dokter die veel tegen mij aangepraat heeft tijdens het onderzoek. (+ 2 verpleegsters). :o
Dat spul drinken vond ik best meevallen. Als je het in de koelkast zet kan je het makkelijker drinken. Sommige mensen doen er nog ranja in maar ik vinjd dat vies :)
De dag erna had ik wel wat meer last maar dat kwam omdat ik een stuk darm had waar ze niet doorkwamen en daar hebben ze een beetje ''geduwd''.
Maak je maar niet te gek, er gaan iedere dag zoveel mensen voor zon onderzoek en die hebben het allemaal overleefd. :D
Er zijn trouwens al erg veel topics over hierop bokt...

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:51

Bij mij was het dunne darm onderzoek overgens via mn mond... Dat vond ik zelf (zonder roesje) echt niet leuk...

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:05

Het is bij mij niet via mijn mond, maar ben ik wel blij mee. Ik heb ook een maagband dus sowieso blijft alles dan hangen, bah dat gevoel en 't gevoel dat je moet braken lijkt mij niets..

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:11

ik heb een paar ja terug zo onderzoek gehad.drankje kreeg ik echt niet weg.ik kreeg geen roesje en het gas heeft nog drie dagen in me darmen gezeten.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:42

Hoihoi,

Ik heb vorige week dinsdag nog een darm onderzoek gehad. Zonder roesje. Ik kreeg eerst iets in mijn darmen gespoten, die ervoor zorgde dat de laatste ontlasting uit de darm weg was. Tijdens het onderzoek kreeg ik ineens enorme krampen. Toen eenmaal de slang weer gezakt was, ging het al iets beter. Verder heb ik nergens last van gehad. Ik werd trouwens wel goed begeleid.

Succes in ieder geval.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 23:07

Flinke krampen kan ik mij wel voorstellen dat ik die krijg, als je lucht in je darmen krijgt en zo'n slang. Enigste waar ik vooral tegen op zie als de slang naar binnen moet komen.. lijkt me zo pijnelijk.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:27

Ik heb zelf zo'n endoscopie gehad. Het viel mij alles mee. Van te voren moet je inderdaad veeeeel van dat spul drinken, en dat is mij ook niet gelukt, omdat het zo vies was. Ben toen naar het ziekenhuis gegaan, en daar hebben ze het me via een sonde gegeven. Dat was echt een opluchting.

Met de endoscopie zelf, kreeg ik een verdoving, geen algehele narcose, maar wel iets waardoor je het vergeet achteraf. Ik kan me er ook niks meer van herinneren. Wel lijkt het alsof je bij bent, want ik heb ook nog mee gekeken naar de beelden (Schijnt) en toen vroeg ik "zit daar nou een tumor?" Ook schijn ik heel hard aauu geroepen te hebben toen de slangnaar binnen ging, maar ik weet er niks meer vanaf. Ze hebben mij wel een dubbele verdoving gegeven, omdat ik tegen ging werken. Maar ik werd wakker en ik herinnerde me niks meer. Heb er dus geen nare ervaringen mee.

Ik wens je heel veel sterkte met het onderzoek, en met het drinken van dat spul. Ook hoop ik niet voor je dat het spastische darm is. Bij mij is er uiteindelijk colitus ulcerosa uitgekomen. Ook geen pretje, maar de ziekte heeft nu tenminste een naam...

Sterkte!