mijn moeder heeft een grote blauwe blek boven haar gipsbeen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

mijn moeder heeft een grote blauwe blek boven haar gipsbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 18:19

hallo,

mijn moeder heeft haar enkel gebroken en zit dus in het gips..
ze heeft gister loopgips gekregen en toen ze net wou gaan douchen,
kwam ik tot de ontdekking dat er een grote blauwe plek in haar knieholte zat..
ze moet zichzelf elke dag spuiten tegen trombose,
maar heeft ze dan toch kans dat ze wel trombose heeft, of moeten we ons geen zorgen maken?

lijntje87

Re: mijn moeder heeft een grote blauwe blek boven haar gipsbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:20

zeker met kans op trombose, bij twijfel altijd HA post bellen!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:21

wat ik altijd begrepen heb is dat je direct moet bellen als het dik of blauw werd dus ik zou dat maar gauw doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:23

HA bellen! Als het blauw wordt is geen goed teken ;)

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 18:50

ik zal het haar zeggen.. ze wil zelf niet voor die kleine dingen de HA bellen.. mja hopen dat de HA hier in het weekend te bereiken is.. kweet niet hoe dat hier in oostenrijk zit.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:27

Een trombosebeen is over het algemeen dik, glanzend, rood en pijnlijk. Een blauwe plek zou ik eerder aan een te strak aangelegde gipsspalk wijten.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:29

Ik heb ook altijd geleerd dat je bij twijfel het beste kunt bellen. Beter voorkomen dan genezen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:35

Ai, meteen naar de dokter!!! Mijn lieffie had dit ook toen hij na vier weken ander gips kreeg, loopgips. Hiermee heeft hij te lang gewacht en is hij later in het ziekenhuis opgenomen geweest wegens juist ja, trombose. Je kunt ook trombose krijgen door te strak aangelegd gips.
Gevolg bij mijn vriend is dat het hele geneesproces drie weken compleet heeft stilgestaan en hij nu nog steeds klachten heeft, terwijl hij 12 mei definitief uit het gips is gekomen.
Laat dit alsjeblieft aan je moeder lezen en zeg dat ze METEEN naar het ziekenhuis terug moet gaan voor gipscontrole én bloedverdunners!!!

Foutje, ze moet zich dus al spuiten dus dat is goedgegaan.
Overigens kreeg mijn vriend ook vreselijk last van de knieholte, die ook blauw was geworden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:38

neem om te beginnen even een aspirine....en naar de huisarts met je moeder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:40

Aspirine is inderdaad een goed idee, Geerke! Verder zou ik niet naar de huisarts gaan maar terug naar het ziekenhuis, dan kunnen ze meteen actie ondernemen. Een huisarts kan wel gips verwijderen maar niet opnieuw ingipsen.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 11:35

onze huisarts gipst ook zelf.. zal wel moeten aangezien dat een wintersport dorp is!
mijn moeder vermoed zelf dat het komt doordat ze 's nachts met haar benen gebogen ligt en daardoor de rand van het gips in haar knieholte drukt en daardoor een beetje afknelt.. ik vond het er vanochtend in elk geval wel rustiger uitzien als gisteravond. Iets minder blauw!.. We kijken het dit weekend wel even aan en anders gaan we wel even naar de HA

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:39

ik zou niet afwachten maar meteen gaan
liever voor niks gaan dan dat je te laat bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:44

patos schreef:
Een trombosebeen is over het algemeen dik, glanzend, rood en pijnlijk. Een blauwe plek zou ik eerder aan een te strak aangelegde gipsspalk wijten.

Heb je wel gelijk in, maar bij mij vertrouwde ze het hele blauwe ook niet. Daarnaast was het ook wel dik, glanzend en rood ja maar blauw was geen goed teken in de ogen van de arts. Heb toen wel meteen trombose onderzoek gehad. Liever dat je het uitsluit dan dat je risico loopt toch ;)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:03

__Charlotte schreef:
patos schreef:

Heb je wel gelijk in, maar bij mij vertrouwde ze het hele blauwe ook niet. Daarnaast was het ook wel dik, glanzend en rood ja maar blauw was geen goed teken in de ogen van de arts. Heb toen wel meteen trombose onderzoek gehad. Liever dat je het uitsluit dan dat je risico loopt toch ;)

Ik zei ook niet dat ze geen contact met de dokter moest opnemen ;) Te strak gips is ook niet goed, en een trombosebeen moet je toch altijd uitsluiten.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 12:48

ik heb het haar gezegd.. maar ze is en blijft eigenwijs.. volgens mij kan ik het beter even tegen mijn vader zeggen, want die heeft iets meer invloed op haar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:31

xxmyrtheexx schreef:
onze huisarts gipst ook zelf.. zal wel moeten aangezien dat een wintersport dorp is!
mijn moeder vermoed zelf dat het komt doordat ze 's nachts met haar benen gebogen ligt en daardoor de rand van het gips in haar knieholte drukt en daardoor een beetje afknelt.. ik vond het er vanochtend in elk geval wel rustiger uitzien als gisteravond. Iets minder blauw!.. We kijken het dit weekend wel even aan en anders gaan we wel even naar de HA

Juist dat even aankijken is zo bloedjelink, dat deden wij ook en met dat even aankijken is het gruwelijk de mist in gegaan. Ik wil je niet bang maken maar voorkomen is beter dan genezen.