chv; ChronischeHyperventilatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NoaSky

chv; ChronischeHyperventilatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 17:52

Hee..

Na een aantal onzekere weken van rare klachten (waarvan ik er meerdere al jaren heb, maar nu ineens alles verzameld)
is er vandaag na een bezoek aan de huisarts uitgekomen dat ik Chronische Hyperventilatie heb.

Er zijn veel symptomen waarvan de meeste zich bij mij ook hebben geuit.

Nu vroeg ik me af of hier nog meer mensen zitten met chv, en hebben jullie ook oefeningen meegekregen of niet?
Voor zover ik begrijp zijn er dus geen medicijnen voor en licht het puur aan de manier waarop je ademhaalt.

Ben benieuwd of er hier lotgenoten zijn..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:18

Ik haal veel te weinig adem op een dag en kom daar vaak te laat achter,mijn ventilatie heeft te maken met het rommelen van mijn darmen.Daar ben ik zelf achter gekomen en er zijn meer mensen die het hebben.

dekoezegtboe

Re: chv; ChronischeHyperventilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:35

jeps hier nog iemand.... ik ben naar een speciale fysiotherapeut geweest waar ik allemaal oefeningen heb gekregen.

chronische hyperventilatie heeft niets te maken met veel of weinig ademhalen maar de manier waarop.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:03

Hoi, ik heb ook al een aantal jaren chv. Ben hiervoor bij een fysiotherapeut geweest, maar ik vind het juist erg onprettig om de aandacht zo naar de ademhaling te verleggen, daardoor ben ik er echt de hele dag mee bezig. Ik probeer dus meer op andere manieren te ontspannen, dan zakt de ademhaling ook vanzelf (makkelijk gezegd haha). Als ik echt veel last heb, doe ik wel eens de volgende oefening: Leg je hand op je buik en adem daar naartoe. Ik adem dan 3 tellen in (gewoon hardop mee tellen in-2-3) en dan minimaal 6 tellen uit (uit-2-3-4-5-6). In door de neus en en uit door de mond (beetje zoals je pffff zegt). en dat herhaal ik dan 5 tot 10 keer. En dat gewoon een aantal keren per dag, als je voelt dat je verkeert ademhaalt, of op een andere manier last hebt.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:11

Jep ik ook....

Ik heb hier ook technieken voor geleerd en dat geeft echt een beter en rustiger gevoel.
Ik adem(de) veel te hoog in mn borst en te veel ( heeft er wel degelijk mee te maken!)

Hiervoor ben ik ook bij iemand geweest en dit heeft zeker zijn vruchten afgeworpen.
Wanneer ik benauwd ben of pijn op mn borst krijg weet ik dat ik verkeerd adem ik let dan bewust op het adem halen en verwijnd dan weer.

Welke symptomen kwamen bij jou naar boven?

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 19:44

bij mij eigenlijk behoorlijk veel. Ik heb ook een tijd gedokterd omdat ze het echt niet konden plaatsen,

zo had ik tintelingen in het onderste gedeelte van het gezicht
ik werd duizelig en kon ook echt bijna van mezelf gaan
het leek net of ik overdag droomde, of mijn ogen niet bij konden houden wat ik zag zeg maar
pijn bij mijn longen (voor en achter)
wit wegtrekken zonder reden
eten omhoog gooien
hoofdpijn
zwart voor mijn ogen zien en dubbel zien (ook tijdens het auto rijden, levensgevaarlijk!)

en nog wel meer dingen, weet het zo allemaal niet meer.

Ik heb inderdaad een verkeerde manier van ademhalen, mijn buik beweegt niet eens als ik er niet op let.
Zo is mij ook verteld dat ik mijn buik niet mag inhouden, maar dit heb ik mezelf als puber aangeleerd en kan ik na zoveel jaar niet ineens terug draaien...

Gisteren deed ik de ademhalingsoefeningen en ik kreeg het er benauwd van, dat ben ik dus nooit.
Hebben jullie dat ook? Je doet dus een oefening om goed te ademen en krijgt het dan juist benauwd..

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:48

Ik heb sowieso hyperventilatie gehad, en ik denk zelf dat ik het ook chronisch heb.
www.maatkracht.com
Dit zijn mensen die het ook hebben meegemaakt, erg fijn om mee te praten, en ze hebben er ook goede oefeningen voor. Als je de gelegenheid hebt, zou ik het zéér zeker aanraden.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:21

@ noasky, de dingen die jij opnoemt heb ik ook allemaal gehad.
Ook had ik last van hartkloppingen, misselijk en om de stomste dingen angstig zijn. Niet naar buiten willen, niet de auto in durven en vooral niet in drukke gelegenheden komen en ook weer niet alleen willen zijn.

Ik heb nu alles onder controle, ook in combi met medicatie.

Ook ik heb mezelf als puber aangeleerd om mn buik in te houden, als ik sta doe ik dat nog, daarom kan ik ook niet te lang staan zonder duizelig te worden.
Het is vrij logisch dat je benauwd word tijdens je oefeningen, je dwingt je lijf om met deze ademhaling genoegen te nemen en daar moet het aan wennen, het gaat vanzelf beter, oefen veel als je ligt dan is het minder "eng"als je benauwd word.

Ik heb veel lessen gehad om goed te kunnen ademen, soms als ik me slap, ellendig, vervelend, benauwd en noem maar op voel, ga ik juist op mn ademhaling letten. Al snel voel ik me beter en kom ik weer tot rust.
Mocht je meer willen weten bij wie ik dat gedaan heb mag je me altijd een PB sturen, ook als je gewoon even moet/wilt luchten :(:)

Ik ben er ook uitgekomen dus jou gaat dat ook lukken!!

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:32

tanya89 schreef:
Ik heb sowieso hyperventilatie gehad, en ik denk zelf dat ik het ook chronisch heb.
http://www.maatkracht.com
Dit zijn mensen die het ook hebben meegemaakt, erg fijn om mee te praten, en ze hebben er ook goede oefeningen voor. Als je de gelegenheid hebt, zou ik het zéér zeker aanraden.

Is trouwens zeer nuttig om te lezen!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:36

Heb sowieso hyperventilatie gehad maar ik zie nu allemaal dingen dat ik denk, he, dat herken ik! :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:49

Ik heb ook chronische hyperventilatie
Ik heb veel steun van de stichting
http://www.hyperventilatie.org/site/
Hier vind je veel informatie, etc. Ook het lezen van het blad geeft veel herkenning en de tips die daarin staan zijn goed.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:51

Er zijn 2 vormen, en ik heb de vorm waarbij je niet in een zakje mag blazen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:56

weer wat geleerd, wist niet dat het ook chronisch kon worden :)

ik heb er zelf geen last van, maar ik adem wel te ondiep. De fysio heeft mij goed aangeleerd om echt een buikademhaling te krijgen.

Kreeg van de arts een goede tip als iemand hyperventilatie heeft (in het kader van eerste hulp verlenen dan he ;) ): de trap op en af laten lopen. Werkt sneller dan in het zakje te blazen.

Maar op langer termijn is fysio een uitkomst, want door een goede ademhaling voorkom je heel veel :) en ontspan je zelf ook beter.

Mijn schoonzus hyperventileert veel omdat het een stresskipje is... een psycholoog zou voor haar meer kunnen betekenen.