Durf niet te bloedprikken..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Durf niet te bloedprikken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 17:13

Heey ik heb erg veel klachten om mijn gezondheid, en ik moet echt een keer gaan bloedprikken (ik ben nog maar 14 jaar) maar ik ben echt heel bang voor naalden en kan er absoluut allemaal niet tegen. Is er geen andere manier van controleren in je lichaam dan dat? Ben al zenuwachtig als ik dit typ. :o

GaitMonster

Re: Durf niet te bloedprikken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:14

Ben net vanochtend geweest, en het viel best mee. Even doorzetten het is zo gebeurd! :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:15

Als je heen gaat even uitleggen dat je het eng vind dan kunnen ze er rekening mee houden.
Vaak zit het er bij mij al in voor ik er erg in heb.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:16

Ik heb een lichte naaldenfobie: ik raakte vroeger compleet over mijn toeren als ik geprikt moest worden, om over bloedprikken nog maar te zwijgen. Op de koop toe ook nog wel eens flauw gevallen door een incompetente zuster, dus van prikken ben ik echt geen fan.

Er zijn helaas niet echt gangbare alternatieven voor. Het beste kan je van tevoren aangeven dat je er erg bang voor bent (niets om je voor te schamen en volkomen normaal) en vragen of je mag gaan liggen. Ze hebben namelijk altijd ook nog een kamertje met een bed waarop je dan gewoon een beetje naar het plafond kan kijken. Op die manier heb ik veel minder problemen met bloedprikken, maar zet me op een stoel en ik gil het hele ziekenhuis bij elkaar.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:16

Ik was ook zenuwachtig. Prik is even pijnlijk als die er eenmaal inzit voel je het niet meer, eruithalen is ook niet zo fijn, maar het is echt zo gedaan! Moet wel toegeven dat ik ook wel even heb zitten schelden :P Maar achteraf viel het me reuze mee!

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:17

Heb je wel eens eerder bloedgeprikt? Ik vind altijd dat bloedprikken veel minder pijn doet dan een prik die in je bovenarm oid komt! En als het voor je gezondheid noodzakelijk is moet je misschien toch even doorbijten ;) Waarschijnlijk valt het heel erg mee ;)

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:18

Ik vraag altijd of ik liggend geprikt kan worden (dan lig ik tenminste al als ik flauwval). Ik moet zeggen dat het bij mij de laatste tijd erg goed gaat. Ik heb vaak een koptelefoon op met leuke muziek en ik kijk ook niet wanneer ze me prikken. Tot mijn 16e ging mijn moeder altijd met me mee als ik geprikt moest worden :o .

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:19

Bloedprikken voel je bijna niks van!!! Inenten vind ik ook echt geen pretje (lees: verschrikkelijk!!), maar het bloedprikken valt echt zo enorm mee. Laat je niet gek maken door anderen. En het is voor je eigen gezondheid, dus wel erg belangrijk dat je ff doorzet.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 17:20

Nee ik heb nog nooit gebloedprikt. (mooi woord :P ) Ik heb wel alle prikken gehad vroeger bijvoorbeeld in mijn bovenarm, 2 tegelijk ook. Daar moesten ze mij ook wel voor dwingen :+

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:21

Even uitleggen aan degene die prikt dat ze even rustig de tijd voor je nemen en zelf even de andere kant opkijken en lekker tegen iemand aanbabbelen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:22

Ik heb ook een fobie voor naalden, maar sinds ik emla pleisters gebruikt (verdovende pleisters met lidocaine) ga ik vrolijk naar de prik polie.
Heb je overigens ook voor in je mond als je dus angst hebt voor de tandarts prikken.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:22

Ik vind een inenting pijnlijker hoor! Soms zit er namelijk een vloeistof in die prikt/bijt.
Bloedprikken doet echt geen pijn als het goed gebeurd. :)
Helemaal als je naar de poli in het ziekenhuis gaat, daar prikken ze de hele dag en kunnen ze het ook heel goed. :)

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:24

Meid daar voel je helemaal niks van. Ik moet om de paar weken maar het doet mij echt niks. Ik zou zeggen kijk de andere kant op en denk aan iets leuks. Het is echt zo gebeurd.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 17:26

Misschien ben ik ook wel een watje hoor, maar ik ben heel erg gevoelig voor pijn en ik voel alles zelfs een heel klein spinnetje tegen mijn been. Ik word wel altijd best slap van prikken, ik heb heel veel symptomen voor bloedarmoede. Steeds hik ik al met school op dat ik heel moe ben, hele tijd smoesjes verzinnen met gym en ik (vooral als ik beweeg) heel misselijk wordt.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:28

Meid wat is nou erger... Die seconde dat je een prikje voelt of elke dag die gezondheids klachten? Het valt echt reuze mee.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:44

Ik snap precies wat je bedoelt. Ik heb het ook.
Als ik moet bloedprikken begin ik te hyperventileren en de tranen zijn al helemaal niet te houden. Ik lijk dan wel een kind van 5, en ik ben 20!
Ik vind het verschrikkelijk.

Wat bij mij helpt is door mijn buik in en uitademen en verder moet de prikker de hele tijd tegen me praten. Kijken moet ik al helemaal niet doen.

En weetje? Elke keer weer denk ik: Was dat het nou? Heb ik me daarom zo druk gemaakt?
Maar het idee dat er iets in mijn lichaam komt vind ik verschrikkelijk en bij de gedachte wordt ik al misselijk. Ik heb dan ook geen oorbellen, piercings ed

Ik snap dat het eng is, maar ga wel heen. Dát scheelt je namelijk ook een hoop zorgen ;)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 17:54

Coot schreef:
Ik snap precies wat je bedoelt. Ik heb het ook.
Als ik moet bloedprikken begin ik te hyperventileren en de tranen zijn al helemaal niet te houden. Ik lijk dan wel een kind van 5, en ik ben 20!
Ik vind het verschrikkelijk.

Wat bij mij helpt is door mijn buik in en uitademen en verder moet de prikker de hele tijd tegen me praten. Kijken moet ik al helemaal niet doen.

En weetje? Elke keer weer denk ik: Was dat het nou? Heb ik me daarom zo druk gemaakt?
Maar het idee dat er iets in mijn lichaam komt vind ik verschrikkelijk en bij de gedachte wordt ik al misselijk. Ik heb dan ook geen oorbellen, piercings ed

Ik snap dat het eng is, maar ga wel heen. Dát scheelt je namelijk ook een hoop zorgen ;)

Ik herken me er erg in! Ik heb ook geen piercings, oorbellen. Eigenlijk wordt ik panisch van alles wat dus door mijn lichaam heen moet, dus naalden. Ik heb hetzelfde bij de tandarts, maar bij het inenten vroeger en nog steeds bij de tandarts zijn ze absoluut niet geduldig.. Mijn moeder en de tandarts hebben mij in de houtgreep moeten gooien voordat ik mijn kies eruit liet trekken. :(

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:56

Meid, ik begrijp heel goed dat je het eng vind, ik ben zelf ook als de dood voor bloedprikken. Ook val ik meestal flauw na het bloedprikken en dat is ook geen pretje :n

Vraag of je liggend geprikt mag worden, wellicht kun je je dan beter ontspannen. Ook helpt het om naar de muur of naar het plafond te kijken, iig niet naar de naald.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:00

En ik dacht dat ik de enige was! Na een traumatische ervaring bij de tandarts heb ik een naalden fobie, maar alleen die grote "ziekenhuis naalden".

Ik zit een uur van te voren al te wippen op m'n stoel, op weg in de bus/auto/fiets krijg ik allerlei ramp-scenario's die ik niet uit kan bannen en begin ik te zweten en vergeet ik alles. Als ik me meld bij de receptie begin ik te hyperventileren, in de wachtkamer wordt het hyperventileren nog erger. Zodra ik opgeroepen wordt voel ik m'n keel dicht trekken en als ik in de behandelkamer zit stromen de tranen en kan ik schreeuwen als een speen varken. Ik wordt duizelig en ik moet eerst een kwartier blijven zitten. Aan het einde van de dag denk ik "was dat het nou", maar elke keer gebeurt het weer opnieuw.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:00

Ik snap het hoor :))
Ik ben ook als de dood voor naalden, en ik moest dus ook bloedprikken voor mijn gezondheid (lees: te lage bloeddruk, veel flauwvallen)

Ik zweette peentjes in de wachtkamer, maar toen ik de prik had gehad was ik opgelucht. Het deed helemaal geen pijn! Het voelt als een klein knijpje ;)
En nog een tip: Neem iemand mee, zoals je moeder, als je moet gaan bloedprikken. En kijk vooral NIET naar de naald als hij in je arm gaat, of eruit gaat. En desnoods kijk je helemaal niet (Ik vond het van mezelf wel dapper dat ik er naar durfde te kijken toen hij er in zat :o )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:33

ik snap de angst wel,maar het is echt een prikje van niets,komop joh :)
nee lekker is het niet,maar het is ook zo voorbij.
rustig zitten/liggen en even een paar keer diep ademhalen,en voor je het weet is het al gebeurd.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:34

Je kan misschien ook vragen of je met een klein kindernaaldje geprikt kan worden. De eerste keer bloedprikken raakte ik helemaal in paniek van die grote naald en ben ik geprikt met een klein kindernaaldje. De eerste paar keren daarna vond ik het spannend, maar nu maak ik me er helemaal niet meer druk om. Je voelt echt heel even een zacht prikje en voor de rest niets.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:37

Prikken is niet erg hoor... Ik zelf vind het het fijnst wanneer ik kijk hoe ze prikken en wanneer hij erin gaat, zo heb ik het gevoel dat ik toch een beetje controle heb.
Het doet iig helemaal geen pijn, het voelt gewoon als een miniprikje, maar pijn doet het niet.
Desnoods kan je je moeder of een vriendin meenemen om je bij te staan... :)

Veel succes!

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:38

Heel herkenbaar, hier nog 1 met een grote angst voor naalden (heel erg, ben zelf dierenarts en prik met het grootste gemak reusachtige naalden in dieren). Ik vraag altijd of ik liggend geprikt mag worden dat geeft wat meer rust. Rustig ademhalen, de andere kant op kijken, kletsen met de prikker of je moeder en eigenlijk is het dan zo voorbij. Vraag me altijd af waar ik me nou toch zo druk over maak.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 20:38

Dank jullie voor de tips enzo. Ik denk wel; als het heel pijnlijk was en eng, waarom doet dat half nederland aan de bloedbank doneren :P