De pil in het Spaans, meer mensen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mereltje

De pil in het Spaans, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 14:28

Ik slik al jaren dezelfde pil, namelijk de Mercilon.
En nu krijg ik sinds een tijdje steeds diezelfde pil mee bij de apotheek, maar dan in het Spaans?
Het doosje en ook de strip is gewoon in het Spaans!
Het vervelende is dat er op de Spaanse strip geen dagen staan zeg maar, waardoor ik af en toe zoiets heb van 'heb ik hem nou al geslikt of niet?'

Nouja natuurlijk de volgende keer bij de apotheek gezegd van joh, ik wil gewoon een Nederlandse, want dit werkt niet voor mij.
En toen begonnen ze moeilijk te doen, ze bestellen hem namelijk uit Spanje omdat het daar goedkoper is :+
Nou heb ik daar niet echt een boodschap aan, ik wil gewoon veilig mijn pil kunnen slikken zonder kans op verwarring.

Maar nou zeggen ze dus (met veel pijn en moeite) dat ze hem wel voor mij in het Nederlands kunnen bestellen, maar dan moet ik dat elke keer ruim van tevoren aangeven, omdat ik blijkbaar de enige ben die dit vervelend vind?
Kan ik me persoonlijk niet voorstellen, ik bedoel, ben ik dan echt de enige idioot die het fijn vind om te zien of ik de pil voor donderdag wel of niet geslikt heb als het donderdagavond is? :=

Zijn er op Bokt meer mensen die deze pil slikken en dit ook hebben, of is onze apotheek de enige?
En als je hem krijgt, zeg je er dan ook wat van bij de apotheek of heb je er geen probleem mee?
Ik zit er aan te denken om bij de dokter maar een andere pil te vragen :=

(wist niet zeker of dit in het anticonceptie topic moest, omdat het niet echt over het middel zelf gaan)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:32

Zit er geen andere apotheek in de buurt? Dat is makkelijker dan een andere pil aanvragen.
En ik zou ook helemaal de kluts kwijtraken als er geen dagen op staan. Ik vergeet m 's ochtends wel eens te slikken, of ik weet gewoon echt niet meer of ik m nou wel of niet genomen heb die ochtend en dan is het toch fijn om te kunnen controleren.
Die dagen staan er niet voor niks op en ik vrees dat ik in no time zwanger zou zijn, of elke keer in 2 weken door m'n strip heen als ze er niet op staan.

Mereltje

Re: De pil in het Spaans, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 14:34

Dat is inderdaad ook nog een optie, een andere apotheek.
Er zit er nog wel een in het dorp.

Maar als iedereen die deze pil heeft er nou last van heeft vrees ik dat het bij een andere apotheek ook geen nut heeft...
Dus ik wacht nog even de reacties af :D

En ik raakte dus inderdaad ook de kluts kwijt, schreef op een gegeven moment zelf maar de dagen erop, maar dat werkt ook niet echt met een pen op dat ding :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:35

vraag of ze er anders een sticker voor je opplakken met de dagen er op?
valt misschien wel te maken bij hen?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:51

Welke pil heb je dan dat je m in het Spaans krijgt?
Ik heb de mijne gewoon nog in het Nederlands, iig de laatste keer dat ik m ophaalde.
Een sticker werkt niet echt, dan moet je de pillen daar door heen zien te drukken en op de bovenkant plakt niet zo makkelijk met al die pilletjes.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 16:10

Staan er ook niet de spaanse dagen op? Want dan kan ik je zo helpen aan de dagen hoor ;)

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 17:34

Nee er staan helemaal geen dagen op :=
Hij ziet er gewoon hetzelfde uit, zelfde kleur, de pijltjes.
Alleen de dagen ontbreken :?
Maar in elk geval bedankt voor het aanbod!

@ Naranga: Ik heb Mercilon, stond ook in de beginpost ;)

Denk dat het met stickertjes ook niet super werkt, sowieso zouden ze eerst alles open moeten gaan priegelen en denk dat het voor hun wel makkelijk is om dan maar gewoon de Nederlandse voor mij bij te bestellen.
Ook al gaat dat elke keer fout en krijg ik alsnog de Spaanse... Nogal een probleem dus.

Vind het eigenlijk ook een beetje van de zotte dat ik hier in Nederland zoveel moeite moet doen om gewoon een Nederlandse verpakking te krijgen :=

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:14

tja je kan het van de zotte vinden,maar oa op deze manier word geprobeerd om de enorm rijzende kosten van de gezondheidszorg wat te drukken,in veel andere europese landen worden medicijnen onder dezelfde merknaam veel goedkoper geproduceerd dan in ons land,en dat word met beide handen aangegrepen,elke euro is er nu eentje.
het gaat behoorlijk slecht in de zorg/apotheken.

het is natuurlijk een ander verhaal als je ergens niet tegen kan.

is je enige probleem die dagen?

ohja,de reden dat bij sommige merken de dagen er niet(in het buitenlands)opstaan,is omdat veel mensen er juist van in de war raken.

(en ik snap wel dat de apotheek er moeilijk over doet,mensen hebben zo vreselijk veel eisen tegenwoordig,soms ook terecht hoor,dat het heel moeilijk is om iedereen tegemoet te komen,tussen de regeltjes van de verzekering door. die wil dat merk,die wil alleen dat doosje,die wil alleen een engelse verpakking,enz enz)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:31

Ik heb dat ook gehad, ik heb diverse versies gehad, in het spaans, engels en nederlands,
bij de spaanse zaten echter stickers die je in het midden van de strip moest plakken waar dan de dagen van de week op stonden.

Eventueel kun je nog een pillendoosje kopen en ze daar in verdelen
Afbeelding
en dan doe je bv week 1 in de ochtend, week 2 in de middag en week 3 in de avond van het doosje, zelf weet je dan wel wanneer je welke week moet pakken

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:33

kun je zelf niet een nummer dag oid erop zetten? m'n moeder deed dat ook met haar pillen (niet dé pil maar andere pillen) werkt prima!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:33

op zich is zo`n pillendoosje wel goed oplossing maar wel van de zotte
alleen omdat de apotheek zo goedkoop wil doen, moet TS zich maar aanpassen? Beetje dom hoor
als ik in de war raakte van mijn pil omdat er geen dagen/kleuren of wat dan ook opzaten, ging ik ook klagen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:37

'alleen omdat de apotheek zo goedkoop wil doen'

nou zeg!denk je dat de mensen in de apotheek dat zelf bedenken ofzo?

op deze manier word een beetje geprobeerd de kosten te drukken.

als iemand allergisch is oid word daar heus niet op bezuinigd,en krijgt diegene gewoon haar merk

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:37

Is het niet zo in Nederland dat er bij geregistreerde middelen een nederlandse bijsluiter e.d. horen te zitten.
Echt belachelijk dat de apotheek je op deze manier afscheept.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:40

Snoevie schreef:
'alleen omdat de apotheek zo goedkoop wil doen'

nou zeg!denk je dat de mensen in de apotheek dat zelf bedenken ofzo?

op deze manier word een beetje geprobeerd de kosten te drukken.

als iemand allergisch is oid word daar heus niet op bezuinigd,en krijgt diegene gewoon haar merk

Ik zeg niet dat jij het het bedenkt, maar toch zal iemand bedacht hebben dat t zo moet
Ik zeg ook niet dat ze geen medicatie bij andere leverancier mogen halen, mits het vergelijkbaar is en dat is het nu niet

Kun je niet eens contact opnemen met een andere apotheek TS, die wel een NL versie geeft?

die dagen staan niet voor niks op de pil, zo voorkom je dat je een dag dubbel neemt omdat je denkt dat je hem nog niet genomen hebt
Ook zou ik het prettig vinden als ik de bijsluiter gewoon kon lezen in NL

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:43

Apart?
Print anders een lijstje uit met de dagen in het Spaans.
Denk anders dat je ook in de problemen komt als je een keer niet op tijd bent met bestellen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:44

er zit overigens een verplichte NL bijsluiter bij,kan ik je vertellen,lynn_nikita
het moet uiteraard leesbaar blijven ;)

jij zegt wel dat de apotheek het bedenkt,want je zegt: omdat de apotheek zo goedkoop wil doen.

komt niet zo leuk over,sorry als je het niet zo hebt bedoeld dan

en het scheelt zo enorm veel geld om ze uit het buitenland te halen(wel zelfde merk)dat ze dan niet gaan kijken naar dingen als de dagen die er niet opstaan,er word verwacht dat de meeste mensen dat wel zelf bij kunnen houden.

en tuurlijk als het echt veel problemen geeft kan je apotheek het inderdaad gewoon bestellen hoor,iig bij ons is dat geen probleem

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:49

maar waarom was het eerst wel mogelijk om gewoon NL producten te krijgen?
zover ik weet zijn we afgelopen jaren alleen maar meer gaan betalen voor ons ziekenfonds

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:51

oh het is ook nog gewoon mogelijk hoor,alleen omdat de kosten enorm de pan uitrijzen,word op die manier geprobeerd minder kosten te maken.

ja helaas word alles ontzettend veel duurder,vandaar ook de hoger wordende kosten van de verzekering(en wij van de apotheek krijgen geen korting zoals veel mensen denken,helaas :P )

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 15:40

Het enige probleem is inderdaad die dagen, maar het klinkt misschien stom, maar voor mij is het onmogelijk om de pil zo te slikken :n
Is gewoon niet veilig meer, ik ben gewoon een beetje chaotisch/vergeetachtig.... Dus in mijn ogen is dit niet veeleisend, maar gewoon pure noodzaak.

Het ergste vind ik nog dat ik het meermaals heb aangegeven, maar dat het nog niet gebeurd.
Het enige wat verandert is, is dat er nu een Nederlandse gebruiksaanwijzing bijzit, dit was namelijk ook niet altijd zo, in tegenstelling tot wat Snoevie beweerd.

Overigens is het een pil waar ik voor bij moet betalen, en voor de Spaanse betaal ik dus zelf ook minder, bij de Nederlandse meer.
Dus dan zou het voor de apotheek toch niet uit moeten maken?

Zo'n pillendoosje is misschien wel handig... Maar het liefst wil ik gewoon dat de apotheek naar mij luistert als ik iets vraag :=

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:50

Sorriso schreef:
Print anders een lijstje uit met de dagen in het Spaans.

Goed idee misschien helpt dat _O-

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:53

het is niet netjes dat je apotheek je niet helpt zoeken naar een oplossing.
en al helemaal niet als de leverancier er een spaanse bijsluiter bij doet,dit mag absoluut niet,bij ons zit er altijd een nederlandse bij,en het is bij wet verboden om er een spaanse(of andere taal)bij te doen.

maar nogmaals,voor je apotheek maken de prijzen niet uit,en het is logisch dat je voor een pil die minder kost,toch ook minder bijbetaald?
het zijn de zorgverzekeraars/overheid die op deze manier de groeiende kosten proberen te drukken.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:58

Anders misschien eens met je HA overleggen of een andere pil misschien een optie is? Dan moet hij er wel op schrijven dat het een medische noodzaak heeft, dan krijg je m gewoon vergoed ;)

En idd, de kostenbesparingen komen van uit de verzekeraars, daarom als je aan een andere ( duurdere? ) pil zou gaan, moet je HA er medische noodzaak op zetten, anders geen vergoeding helaas.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:59

het hangt er vanaf wat voor andere,niet voor elke pil is medische noodzaak vereist.

als je twijfelt,stuur maar een PB

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:05

Snoevie.
ik weet niet of je het weet.
maar Apotheken verdienen jaarlijks miljoenen door dit soort grapjes.
En als ze die miljoenen nou in allerlei onderzoeken zouden steken, zou ik zeggen oke...

Maar dit is pure winst.

Was eind vorig jaar op TV dat sommige apotheken miljoenen opstreken aan winst.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:07

tja daantjuhhh ik weet niet of je het weet,maar het gaat nu zo slecht met onze apotheek(die trouwens behoort tot een stichting waardoor iedereen er in loondienst is,ook de apothekers,en onze winst die wij nog maken word teruggestoken in de zorg voor het hele gezondheids centrum)dat er 4 mensen ontslagen zijn.
dat komt ook mede door het preferentiebeleid,waardoor de situatie van veel apotheken erg slecht door is geworden.
(voor vragen over het preferentiebeleid kan je pm sturen)

ik weet heel goed hoe het er in de medicijnenwereld aan toe gaat!
dus je hoeft niet met een belerend vingertje aan te komen.

jij praat over apotheken met een particuliere eigenaar,en lang niet alle apotheken zijn dat
de tv programma's scheren alles over 1 kam en vertellen niet ook de andere kant van het verhaal.
ons word de huid aan de balie regelmatig volgescholden door mensen die niet altijd weten hoe de vork in de steel zit
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 30-05-09 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt