Doorgaan met behandeling?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Doorgaan met behandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 09:49

Ik loop nu 1,5 jaar met chronische darmklachten. Deze zijn (waarschijnlijk?) opgespeeld na een anti-biotica kuur, maar na allerlei onderzoeken blijkt er niks mis te zijn (na bloedcontrole, ontlastingcontrole, echo) met m'n darmen. Terwijl ik hier dagelijks klachten van ondervindt. Ik werk in de zorg, en dus onregelmatig en sindsdien is het ook verergerd. Maar voornamelijk stress werkt enorm uit op m'n buik.

Mijn klachten zijn voornamelijk diarree (na een werkdag ren ik de hele avond naar het toilet), waarschijnlijk dus door de stress. Krampen, opgeblazen, gassen :o en gewoon buikpijn.
Omdat ze eigelijk verder niks meer voor me konden doen in ziekenhuis/ huisarts, werd de diagnose PDS gesteld (Prikkelbaar Darm Syndroom). Hypnotherapie schijnt hierbij erg te helpen, vooral als het stress gerelateerd is (en dat is het zeer waarschijnlijk bij mij).
Dus in januari ben ik gestart met hypnotherapie, vind het vanaf het begin al wat zweverig. Ik moet naar bandjes luisteren (wat ik trouw doe, ook thuis). Er staan zo'n 14 sessies voor, en ik heb er inmiddels 12 gehad. Mijn klachten zijn wellicht ietsje verminderd; ik heb weleens een goede dag ertussen. Maar kan niet zeggen dat het nu zo'n succes is dat ik er geen last meer van heb :\
Inmiddels ben ik 900 euro armer :$ zonder echt goed resultaat, mijn therapeute geeft aan dat het echt wel beter met me gaat ( :? waar ik dus weinig van merk, maar ze weet me altijd weer te overtuigen als ik twijfel over de behandelingen) en dat ik nog even door moet gaan, wellicht wat meer sessies als 14... maar mijn bankrekening loopt nogal leeg, en ik heb het idee dat ik het geld gewoon weggegooid heb...
Nu zit ik te twijfelen of ik niet gewoon moet stoppen want het zet niet bepaald zoden aan de dijk (op af en toe een goede dag na).
Begrijp ook wel dat jullie zoiets hebben van 'dat moet je zelf beslissen' maar zit zo te twijfelen :\

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:53

Ik zou er gewoon mee stoppen inderdaad en op zoek gaan naar een therapie die wel kan helpen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:56

als het niet echt het gewenste resultaat geeft zou ik stoppen....ik zou van dat soort bedragen spontaan darmklachten krijgen....
Je hebt het ruim de kans gegeven om te kijken of het slaagt,en als je niet veel verschil merkt zou ik gewoon stoppen.

Weten ze zeker dat het stress-gerelateerd is?....dat word nogal snel geroepen bij veel dingen.
Probeer het eens met een streng aangepast dieet,of heb je dat al gedaan?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:59

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:57

Maarreh, als de problemen begonnen zijn na een antibiotica behandeling ... waarom probeer je dan niet een lichtverteerbaar dieet en een probioticum kuurtje? Het zou heel goed kunnen dat het probleem dan een instabiele darmflora is (dat komt ook best veel voor trouwens).

Of heb je dat misschien al geprobeerd? Ik vind het nogal logisch om te proberen, maar het kan natuurlijk zijn dat je daar destijds zelf ook al opgekomen was.

Ik vind hypnotherapie eigenlijk alleen zinvol als de primaire oorzaak voor het darmprobleem stress is, die je zelf opwekt. Maar als ik jouw verhaal lees, dan heb je weliswaar een hyperreactieve darm, maar is het BEGONNEN met wat anders. Dan vind ik hypnotherapie eigenlijk minder voor de hand liggen.

Cassidy

Re: Doorgaan met behandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:04

Als je veel last hebt van diarrhee, pas je dan je voeding daarop aan? Heb je al eens met een dietiste gesproken?

Je zegt dat je darmflora in orde is, gebruik je yakult of andere darmfloraondersteunende supplementen?

Ik zou zelf stoppen met de therapie, en met niet laten wijsmaken dat het zoveel beter met je gaat, want je hebt er nog steeds last van. Probeer het in je voeding te zoeken, ga desnoods - als je het in het alternatieve circuit wilt zoeken - naar een homeopatisch arts.
En Acupunctuur wil ook weleens helpen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:53

Ik zou dan eigenlijk als therapeut ook niet tevreden zijn, als je na 12 sessies nog maar zo weinig resultaat hebt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:59

Meid... ik weet helaas waar je over praat. Heb allerlei onderzoeken gehad, darmonderzoek, lactose, bloed etc etc... en ook ik blijf met dezelfde klachten lopen.
Medicijnen etc etc...

Ik doe het maar zonder en heb maar geaccepteerd dat het nou eenmaal bij mijn lichaam hoort.
Ik ga kapot van komkommer, zuivel, pasta etc etc.
Tijdens mijn zwangerschap genoot ik enorm, ik kon weer zuivel drinken, ijs eten enzo... maar nu 2 weken na mijn bevalling ren ik weer af en aan -O-
Ik wacht nog op een wonderpil maar aan al die zweeftherapieën ga ik niet beginnen :n
En al die middeltjes als Yakult enzo zijn echt geen wondermiddelen :n bij mij werkt het iig niet :Y)

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:14

Heb je je ook laten testen op Vit B12 en D?
Ikzelf had ook altijd darmklachten, heel vervelend. Wist nooit hoe mijn darmen op eten zouden reageren.
Toevallig kwam men erachter dat ik B12 en D tekort had tijdens een standaard bloedtest. Sinds ik dat bijneem (nu al bijna 3 jaar) heb ik het nooit meer gehad. ZElfs paprika in saus kan ik verdragen, terwijl ik als ik dat vroeger at, gewoon die dag nergens meer kon gaan.

Ik wens je veel succes en hoop dat je snel een oplossing vindt!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:17

heb je allergie test gedaan?

ik heb een jaar in het ziekenhuisgelopen voor buikproblemen.
simpel melk allergie bleek het te zijn. geen zuiveltjes meer, en ik helemaal happy.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:20

probeer eens 2 weken lang 2 x per dag psyliumzaadjes met goede darmbacterieen erin, dat heet darmreiniger, te koop bij het kruitvat in een pot, met groene etiket.

Ik had door stress enzo last van darmen en constant diaree, nu na deze kuurtje, heb ik nergens last meer van.

Het kan geen kwaad en is volledig natuurlijk.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 21:13

bedankt voor jullie meedenken!

Ik ben getest op gluten en coeliaki, beiden negatief.
Ik heb maandenlang probiotica gebruikt, maar ook dit zonder veel resultaat.

Ik kreeg ook de tip over een osteopaat, wellicht is dat ook een optie.

Testen op Vit B12 en D heb ik nooit laten doen, kan ik dat bij de huisarts gewoon vragen om daarop te testen?

Ik heb (nog) geen aangepast dieet, voornamelijk omdat ik de ene keer iets wel verdraag en het de keer daarop compleet mis gaat.. :\

Ik stop iig met hypnotherapie, en zal jullie tips eens uitproberen. Hopelijk is er íets wat werkt..
Cyntje; vind het zo knap van je het kan accepteren, terwijl het toch een behoorlijke invloed op je leven heeft :(:) gek he, dat een zwangerschap (hormonen?) zoveel invloed op je darmen hebben.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:41

Tja zwangerschap zorgt voor obstipatie en daar was ik enorm blij mee...
Vanavond was het hier wederom een fijn drama. Niet echt prettig als je net mama bent en de kleine huilt om voeding terwijl ik me net op tijd op de wc bevind! Dat vond ik echt even helemaal niet leuk :n

Nouja... accepteren is dan wel een heel groot woord. Ik kan erop letten en het is nou eenmaal niet anders. Ik weet gewoon dat het iets is wat ik nou eenmaal heb.
Ik ga ook B12 eens proberen aan te kaarten. Ik slik nu ivm borstvoeding al 5 mg Vit.D... weet niet of dit voldoende is???

Ik ben ook op gluten en coeliakie getest, men ging er eigenlijk wel vanuit dat ik coeliakie had... wat uiteindelijk dus niet zo bleek te zijn :+
Nog steeds geloof ik niet dat ik PDS heb ( erg fijn zo'n stempel :\ ) ... maar ik vond het onderhand wel welletjes met al die onderzoeken!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 07:13

Nou Kytha, dan weet je wat je te doen staat :D Zet je lief maar ff aan het werk ;)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 07:19

Chubby schreef:
Nou Kytha, dan weet je wat je te doen staat :D Zet je lief maar ff aan het werk ;)

_O- geloof niet dat hij 't daarmee eens is (en ik wacht ook liever nog een paar jaartjes O:) )

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:41

Citaat:
Terwijl ik hier dagelijks klachten van ondervindt. Ik werk in de zorg, en dus onregelmatig en sindsdien is het ook verergerd. Maar voornamelijk stress werkt enorm uit op m'n buik.

Mijn klachten zijn voornamelijk diarree (na een werkdag ren ik de hele avond naar het toilet), waarschijnlijk dus door de stress. Krampen, opgeblazen, gassen en gewoon buikpijn.

Naar mijn idee vind ik hier al het antwoordt voor een groot deel van je klachten.
Heb je er wel eens over nagedacht om een andere baan te zoeken met wat meer regelmaat en minder stress.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:45

Sorry zag het topic nu pas terug.
Je kan inderdaad bij de huisarts laten testen op B12 en D, MAAR vraag zelf je uitslag op papier te zien, want ook net boven de grens of zo kan ook klachten veroorzaken.

Laat iets horen van je testen!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:57

als je zelf het idee hebt dat het niet genoeg helpt gewoon op zoek naar iets anders....
een vriendinnetje van mij heeft veel baad gehad bij een homeopaat (ziekte van cröhn) en kan door middel van een special dieet bijna weer normaal de week door

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 10:37

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben inmiddels helemaal gestopt met de behandeling. Mijn therapeut vond het erg zonde (want het ging zoveel beter :roll: ), ik vond het vooral zonde voor m´n portemonnee dat ik bijna 1000 euro armer ben, zonder veel resultaat..
Momenteel weer erg veel last, gebruik nu die darmreiniger, en daar zal m´n lichaam ook wel ff aan moeten wennen. Maar wil wel weer wat anders gaan proberen.. maar wat is nog ff de vraag ;)

cowgirl: ik weet idd dat het voor het grootste deel vanuit het feit komt van stress op het werk, mezelf te verantwoordelijk voelen en de onregelmatigheid is. Probleem is dat ik 1e jaars leerling Verzorgende IG ben, en BBL waardoor ik gewoon een 3 jarig contract heb, en daarnaast nog 2 jaar voor hen moet blijven werken na mijn diplomering. ik kan dus helaas gewoon weg niet zomaar ander werk zoeken.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:01

Onthou vooral dat hoe duurder de behandeling, hoe minder goed ze dikwijls uitvalt!
Spijtig dat je al zoveel geld hebt moeten uitgeven en eigenlijk nog niet verder staat.

Ik wens je heel snel beterschap toe!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 08:20

Citaat:
cowgirl: ik weet idd dat het voor het grootste deel vanuit het feit komt van stress op het werk, mezelf te verantwoordelijk voelen en de onregelmatigheid is. Probleem is dat ik 1e jaars leerling Verzorgende IG ben, en BBL waardoor ik gewoon een 3 jarig contract heb, en daarnaast nog 2 jaar voor hen moet blijven werken na mijn diplomering. ik kan dus helaas gewoon weg niet zomaar ander werk zoeken.

En toch zou ik er eens mee om tafel gaan zitten. Als je er zo ziek van wordt ben je eigenlijk al ongeschikt voor dit werk.
Dan is het zonde als jij en je werkgever daar geld in gaan stoppen.
Misschien beland je al voortijdig in de ziektewet doordat je het gewoon niet meer trekt zowel lichamelijk als geestelijk.

Ik ben ook ziek geworden van mijn werk en wou dat ik eerder en vooral harder aan de bel had getrokken.
Nu zit ik met de gevolgen waar ik de rest van mijn leven niet meer vanaf kom.
Ik weet niet hoe oud je bent maar ik ben 33 en loop er al 6 jaar mee.

Echt geloof mij dit is het echt niet waard hoor!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:04

Ochjemig, wat vereveldn zeg..heb je al Duspatal gekregen? Die slik ik 3 maal daags indien nodig en het helpt redelijk goed..

Wat die hypno betreft, schrik me rot..ik ben bij de Agis verzekerd, uitgebreid en krijg de hypno voor 75% vergoed..is jouw hypnotherapuet wel aangesloten bij 1 of andere bond, zodat je het vergoed kan krijgen?

Denk wel dat het belangrijk is om je leven eens onder de loep te gaan nemen, kijken wat je kunt veranderen om het aangenamer te laten worden voor je darmen (en uiteraard dus ook je geest)..koolzuur houdende dranken vermijden en eigenlijk suiker ook..ik rooster mn brood, of eet crackers, dat scheelt ook al enorm.
En heb je je je ook al op glutenallergie laten testen?

Veel succes...