pijn in onderrug met draven.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_H

pijn in onderrug met draven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 08:01

Hoi bokkers,

Weet niet of het hier goed staat, anders verzet je het maar!

Ik rij nu paard sinds 6 maanden en merk dat ik pijn in me onderrug krijg. De ene keer is het wel erger dan de andere keer. ( ligt denk aan het soort paard: klein of groot)
Nu heb ik van me zelf al niet een echt sterke rug, zit altijd erg voorover gebogen en met me schouders naar voren en beneden. Bol dus! kan echt rechtzitten met me hoofd recht boven me rug ook niet heel erg lang volhouden, zak ik heel gauw terug in de oude houding.
Met lichtrijden heb ik dus nu dat als ik zo goed mogelijk me rug probeer recht te houden dat me onderrug erg pijn gaat doen. Het is een zeurende pijn. Het begint ter hoogte van me broekrand tot het midden van me rug.
Het wordt erger als het paard elke keer zijn hoofd naar beneden doet en ik dus als het ware uit het zadel "getild" wordt.
Zodra ik ga stappen is het gelijk over, maar begin ik weer met draven is het binnen 2 rondjes weer terug.
Weten jullie misschien waar dat door komt en hoe ik het eventueel zou kunnen oplossen? eventueel met oefeningen?

Alvast bedankt!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:07

Het klinkt een beetje alsof je jezelf in een houding dwingt, waar jou lichaam zich niet fijn in voelt. Je zegt zelf dat je snel met een bolle rug gaat zitten, als je dan opeens al je spieren vast gaat zetten om rechtop te kunnen zitten dan ga je dat inderdaad voelen!

Misschien zou je eens een kraker of fysio naar je rug kunnen laten kijken. En anders zou je toch eens naar zitlessen moeten gaan kijken. Het is heel erg belangrijk dat je je spieren ontspant als je rechtop zit. En alvast een troost, als je al jaren met een bolle rug zit, loop en staat dan zal je niet meer kaarsrechtop gaan zitten, iemand met een holle rug zal het daar ook heel erg moeilijk mee krijgen.

Daarbij komt nog, als je zoveel last van je rug krijgt, zou ik niet rechtop gaan zitten ;)

marrlinde

Re: pijn in onderrug met draven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:08

ik had het ook toen ik vandezomer op een shetje aan het rijden was, als je dan heel snel en heel vaak de zelfde beweging maakt (in mijn geval het doorzitten op een shettendribbel zegmaar := ) deed pijn.

probeer zo ontspannen mogelijk ze rijden ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:10

misschien dat je, je buikspieren en rugspieren kan trainen.

wat voor zadel rij je verder mee?
en kan je wel lichtrijden?

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 08:27

@ sologirl:
Dat ik mezelf in die houding dwing heb je wel een beetje gelijk in :o
Maarja, rijd op een manage en daar letten ze toch wel erg op je houding ( bij ons in ieder geval wel) dus zodra je ook maar naar achteren of naar voren gaat leunen krijg je dat te horen. Lastig dus om dan de hele tijd gebogen te zitten.
En ik weet inderdaad al dat ik nooit helemaal rechtop zal komen te zitten, maar gewoon ontspannen iets meer rechtop zitten zonder pijn zou al fijn zijn.

Nu rijd ik ook nog niet zo heel lang, dus misschien is het ook wel dat ik nog te gespannen rijd hoor?!
Zal gewoon eens gaan kijken of ik mezelf meer kan ontspannen of het dan minder wordt. En anders een zitlesje meepakken! Of hebben jullie misschien huis en tuin oefeningen zodat ik me rug sterker kan maken?

Verder rijden ze op deze manage volgens mij met veelzijdigheidszadels, heb wel een keertje bij een vriendin op een dressuurzadel gezeten en merkte dat me rug daar vanzelf veel gemakkelijker rechter van werd en dat ik me rug dus niet de hele tijd recht hoef te "zetten"... Maarja, die mogelijkheid is er niet op de manage.

@ siskeh; het probleem ligt juist bij het lichtrijden.
Laatst bijgewerkt door Judith_H op 29-05-09 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:31

klopt wel dat je wat rechter zit op een dressuurzadel. er staan in veel tijdschriften altijd wel wat dingetjes over houding en zit.

Misschien eens een boek kopen, waar ook plaatjes bij staan? Het is natuurlijk moeilijk te beoordelen of je vanuit je onderrug of vanuit je schouders bol trekt, zeg ook gewoon tegen degene die les geeft, ik heb een probleem met m'n rug kan je me helpen?

Want alleen zegegn, ga rechtopzitten, dan ga je jezelf juist overvragen ;)

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 08:35

Ik ga er zeker even melding van maken bij de instructrise, misschien weet zij wat ik verkeerd doe tijdens het lichtrijden ( waar ik mezelf dus vastzet) zij kan het zien, jullie vanachter de pc niet.
Of ik vanuit me schouders of onderrug bol trek weet ik niet precies, denk eerder vanuit me schouders.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:11

ik weet niet of je een krukje of een yogabal hebt,, yogabal is wel wat beter,
als je die hebt, kun je daar veel oefeningen mee doen om je rug sterker te maken,
over de oefeningen kun je veel van internet halen en er is ook al een topic over geweest :
[RUI] Yoga-Bal oefeningen?
of andere sites zoals:
http://www.dressuurnatuurlijk.nl/index. ... &Itemid=57
http://www.medicinfo.nl/%7B54567656-e80 ... c255938%7D
het werkt echt om rechter op te zitten en je te leren ontspannen,
een meisje die mij in de groep reed had ook last van haar rug, en is toen doorgestuurd naar de fysio, daar heeft ze een yogabal van moeten kopen en elke keer oefeningen doen,
het is goed voor je evenwicht en als dat goed gaat op zo'n bal zie je ook wel veranderingen op het paard,
zelf heb ik ook een tijdje last van de rug gehad, maar was ik een beetje aan het uitproberen met mijn rug, door iets meer holler te trekken of juist boller,, en merk nu dat ik nu steeds lekkerder ga zitten ( had een te holle rug ) het is dus ook een kwestie van de goede zit aannemen en je leren ontspannen,

veel succes ik hoop dat je er wat aan hebt
PS: zo'n bal kost 9,95 bij de scapino,, niet duur en kun je altijd gebruiken ( gebruik nu voor paard om te voetballen :P)

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 14:57

@ misty2001
Dankjewel! hier kan ik wel wat mee!