Genezen van darmkanker, ervaringen gezocht.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Genezen van darmkanker, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 18:33

Mijn pa heeft te horen gekregen dat hij een kleine kwaad aardige tumor in zijn darm heeft.
Er zijn geen uitzaaiingen en volgende week wordt hij geopereerd.
Het akelige toeval wil dat zijn broer die 4 jaar jonger is 6 weken geleden dezelfde diagnose kreeg en nu heel slecht ligt en 4 operaties verder is(waren achteraf wel uitzaaingen)
Ondanks dat mijn pa 80 is kan ik hem nog niet missen.
Dus graag zou ik ervaringen van jullie willen lezen over familie vrienden of jezelf met deze diagnose en de behandeling.
Ik moet uitgaan van het beste maar maak me toch erg bezorgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:35

Mijn vader heeft het vorig jaar gehad en ook zijn broertje had het een aantal jaren daarvoor gehad. Beide zijn ze genezen, maar hebben wel een stoma voor de rest van hun leven.. Bij mijn vader waren ze er heel op tijd omdat het in zijn endeldarm zat, dan zie je de symptomen eerder. Hij is toen 2 weken bestraald en daarna geopereerd. Hij doet nu alles weer wat ie voorheen ook deed.. :)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 18:37

Das heel fijn om te lezen zeg!
Mijn pa krijgt in eerst instantie zelfs geen stoma, enkel als er complicaties optreden dat de darm gaat lekken want dan kan er buikvlies ontsteking onstaan.
Over bestralen of wat dan ook voor een nazorg is helemaal niet gesproken.

Anoniem

Re: Genezen van darmkanker, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:42

Raar dat ie geen stoma krijgt.. Bij mijn vader zeiden ze dat de kans maar 10% was dat ze tijdens de operatie besloten om geen stoma te plaatsen.. De kans op lekkage is namelijk veel groter als ze meteen de darmen weer aan elkaar maken. Vaak doen ze dan een tijdelijk stoma voor het genezen en die halen ze dan later weer weg. Helaas had mijn vader veel pech (bloeding tijdens de operatie) waardoor die een definitief stoma moest..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:44

Mijn oom had ook darmkanker en een stoma om de darmen te genezen, toen is de stoma afgegaan, en is hij genezen verklaard.

Ze hadden geluk dat men er snel bij waren.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 18:48

Wat ik vandaag van de chirug begreep (een Belgische dame) is dat er nu een speciaal soort team is om patienten met darm en maag operaties weer heel snel aan het eten te krijgen.
Hier krijgen we donderdag ook meer over te horen.
Wat daar precies de bedoeling van is , is me niet geheel duidelijk, maar kan me zo bedenken dat ze de darmen weer zo snel mogelijk aan de gang willen hebben.
Ik zal dat zeker over die stoma donderdag eens navragen.
Het is bij mijn pa per toeval ontdekt en het is dus nog heel klein, niet groter dan een spelden knopje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:51

Is dat dan niet gewoon een kwaadaardige poliep? De tumor bij mijn vader was meer zo groot als een tennisbal.. Poliep kunnen ze weghalen zonder operatie..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:56

Onassa schreef:
Mijn pa heeft te horen gekregen dat hij een kleine kwaad aardige tumor in zijn darm heeft.
Er zijn geen uitzaaiingen en volgende week wordt hij geopereerd.
Het akelige toeval wil dat zijn broer die 4 jaar jonger is 6 weken geleden dezelfde diagnose kreeg en nu heel slecht ligt en 4 operaties verder is(waren achteraf wel uitzaaingen)
Ondanks dat mijn pa 80 is kan ik hem nog niet missen.
Dus graag zou ik ervaringen van jullie willen lezen over familie vrienden of jezelf met deze diagnose en de behandeling.
Ik moet uitgaan van het beste maar maak me toch erg bezorgt.

Mijn opa had hetzelfde, ook dezelfde conclusie en operatie om het te verwijderen. Ging heel goed en hij had nauwlijks ergens last van. Een aantal jaren later kwam het terug en werd weer weggehaald. Amper een paar week later bleken er dus toch uitzaaiingen naar zijn longen te zijn. Halve long verwijderd en toch zat het toen ook al in zijn ruggemerg en is hij een jaar later overleden aan uitzaaiingen in zijn longen die voor de 2e keer terug waren.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:26

Bij mijn schoonvader is tot twee keer toe darmkanker gevonden.
Hij heeft inmiddels een permanente stoma, en is verder helemaal schoon (kankervrij, zeg maar). Hij moet natuurlijk wel goed op controle blijven komen etc, maar momenteel is er geen vuiltje aan de lucht.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:27

Mijn mama :) !
Ze is twee jaar geleden kankervrij verklaard van darmkanker, ze kreeg het op dr 34e..

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:31

Relaxed schreef:
Is dat dan niet gewoon een kwaadaardige poliep? De tumor bij mijn vader was meer zo groot als een tennisbal.. Poliep kunnen ze weghalen zonder operatie..

Nee, helaas is dat niet het geval.
Het stukje is er met het darmonderzoek al uitgehapt, en de pathaloog heeft het onderzocht en het is wel degelijk een kwaadaaardig klein gezwel.
Hij krijgt ook een flinke buikwond, gezien hij in 1999 al aan zijn aorta geopereerd is kan het niet met kijk operatie.
De kans op verklevingen zijn bij hem erg groot dus moet er een flinke snede gemaakt gaan worden.

Verder bedankt voor jullie ervaringen, geeft me weer een beetje goede moed!

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:38

Mijn schoonmoeder heeft darmkanker gehad. Ze is met succes geopereerd en heeft geen stoma gehad, zelfs geen tijdelijk stoma.
De operatie is was erg ingrijpend en de revalidatie duurde lang !

Sterkte, ook voor je vader !

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:46