Concentratieproblemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Concentratieproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 13:58

Ik moet dit even van me af schrijven, zit er echt mee en word er helemaal moedeloos van.

Al zolang ik mij kan herinneren vind ik het moeilijk mij te concentreren. Ik stel dingen uit en als ik het wel probeer lukt het niet. Hierdoor ben ik meerdere keren behoorlijk in de problemen geraakt met mijn schoolwerk (2 keer blijven zitten, 1 keer afgestroomd en vorig jaar ook nog gezakt ;( ).
Dit jaar had ik alleen Scheikunde. Ik ging vol goede moed en voornemens het nieuwe jaar in. De eerste 2/3 lessen gingen goed, ik deed voor mijn doen behoorlijk veel aan school, had mijn huiswerk op tijd af en ging goed voorbereid naar de eerste toets. Helaas bleek het cijfer tegen te vallen, een 4.9. Ontzettend balen want nu was er van mijn motivatie helemaal niks meer over.
Mijn probleem is dat ik vervolgens 'vlucht' in de leuke dingen. Werken, uitgaan, heerlijk! School? Ach, dat komt wel goed.

Nu heb ik volgende week mijn examen al maar het leren lukt mij gewoon niet. Ik had mij vorige week maandag al voorgenomen om iig 2 uurtjes per dag te leren in de Openbare Bibliotheek, maar tot nu ben ik daar pas 3 keer een uurtje geweest. Vandaag weer geprobeerd, maar dat ging helemaal niet. Ik ben na een half uurtje uit het raam staren met tranen in mijn ogen naar huis gegaan.

Ik baal echt ontzettend van mezelf, waarom kan ik mij niet goed concentreren? Zo moeilijk kan het toch niet zijn. Heeft iemand tips/ervaringen? Dan hoor ik dat graag. Ik zie het zo gebeuren dat ik dit jaar wéér niet haal.. ;(

Tellie

Re: Concentratieproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:59

Dit klinkt zo bekend.... :=

Ik volg het even, kijken of er nog bruikbare tips langskomen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:01

:(:)
ik ken het gevoel wel..
ik kan wel leren
maar niet gáán leren
zo ook nu, kom om in het huiswerk, zit braaf helemaal klaar.. maar ga allerlei andere dingen verzinnen.. drinken pakken, chips eten, soep maken, fruit schillen maakt niet uit.. gisteren zelfs de auto grondig gewassen

maar dat huiswerk moet ik nog aan beginnen..

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:07

op een ander manier gaan leren.

Zelfs iemand die prima concentratie heeft kan ook geen 2 uur lang aan stuk blijven leren. je kan proberen om 10 minuten te leren/lezen en dan 5 min iets anders te doen (bijv ff buiten staren, tekenen, rondje lopen..) om dan weer 10 min te leren enz.. Als het goed gaat kun je proberen om het tijd waarin je leert beetje uit te breiden met 5 min langer o.i.d.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:08

Ik weet niet of dit zo zeer een concentratie probleem is want je kunt wel gewoon werken blijkbaar. Het is denk ik meer discipline gebrek. Dat bedoel ik niet raar of aanvallend, maar ik heb het idee dat het niet zo zeer concentratie is, want volgens mij heb je dan moeite met alle concentratie en niet alleen school.

Ik zou proberen een tijdschema te maken voor de komende week. En niet alleen school dingen erin zetten, maar ook leuke dingen. Want het is belangrijk om af te wisselen, anders wil het leren echt niet. En anders hulp zoeken via een huiswerk instituut?

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:12

Klinkt ook heel erg bekend :-|
Ik heb gellukig altijd het geluk gehad dat ik wel snel dingen onthoud als ik het eenmaal snap maar om mezelf er toe te zetten om te gaan leren of om het huiswerk te maken lukt het gewoon niet.

En had er vandaag ook heel erg last van met de auto rijles iedere keer als m`n instructice wat zei deed ik het toch weer verkeerd en zat binnen 10 minuten echt helemaal in de stress en aan het twijfelen terwijl het de vorige en eerste keer wel heel erg goed ging :(

Maar mischien helpt het voor sommige mensen net zoals bij mij om lekkere muziek op te zetten en je zult mij bijvoorbeeld niet zonder muziek zien zitten leren. (Wat mijn ouders nog steeds heel erg raar vinden :P)

EDIT: En tijdschema`s hebben voor mij ook nog nooit gewerkt want dan zit ik me er alleen maar nog meer druk om te maken en doe ik nog minder omdat ik me dan op de een of andere manier gestrest ga voelen :+

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:13

Het ligt ook aan je voeding. Cola ofzo zorgt ervoor dat je je minder goed kan concentreren. Misschien kan je dat ook eens uitzoeken hoe dat precies zit zodat je daar ook rekening mee kunt houden :)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:36

Tja, ik heb het ook. Maar bij mij is er een naam voor. Heb je wel eens gehoord van ADD? Dat houdt in dat je heel erg veel moeite hebt met concentreren, maar als je iets heel leuk vind ben je er ook heel erg goed in. Alleen wordt het heel wat moeilijker als je het niet leuk vind.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 15:09

_Amyyy schreef:
Tja, ik heb het ook. Maar bij mij is er een naam voor. Heb je wel eens gehoord van ADD? Dat houdt in dat je heel erg veel moeite hebt met concentreren, maar als je iets heel leuk vind ben je er ook heel erg goed in. Alleen wordt het heel wat moeilijker als je het niet leuk vind.

Wat zijn bij jou de precieze symptomen dan? En hoe is het precies vastgesteld (dokter/psycholoog)?

_Question schreef:
Het ligt ook aan je voeding. Cola ofzo zorgt ervoor dat je je minder goed kan concentreren. Misschien kan je dat ook eens uitzoeken hoe dat precies zit zodat je daar ook rekening mee kunt houden :)?

Ik eet gewoon normaal en drink vooral melkproducten en vruchtensappen. Lijkt me niet dat het daaraan ligt, heb het al jaren. Maar toch bedankt voor de tip!

Martin009 schreef:
Klinkt ook heel erg bekend :-|

En had er vandaag ook heel erg last van met de auto rijles iedere keer als m`n instructice wat zei deed ik het toch weer verkeerd en zat binnen 10 minuten echt helemaal in de stress en aan het twijfelen terwijl het de vorige en eerste keer wel heel erg goed ging :(

Dat klinkt bekend Ik deed er ook ontzettend lang over om door te krijgen wat nou de precieze volgorde is van kijken. Wat ik bijvoorbeeld ook heb is dat ik niet lang kan luisteren naar toespraken ed. Ookal gaat het over een onderwerp wat ik geweldig vind.

Sentido schreef:
Ik weet niet of dit zo zeer een concentratie probleem is want je kunt wel gewoon werken blijkbaar. Het is denk ik meer discipline gebrek. Dat bedoel ik niet raar of aanvallend, maar ik heb het idee dat het niet zo zeer concentratie is, want volgens mij heb je dan moeite met alle concentratie en niet alleen school.

Ik zou proberen een tijdschema te maken voor de komende week. En niet alleen school dingen erin zetten, maar ook leuke dingen. Want het is belangrijk om af te wisselen, anders wil het leren echt niet. En anders hulp zoeken via een huiswerk instituut?

Het zou zo kunnen dat het gebrek aan discipline is, maar ik kan me er wel zelf toe zetten om naar de bieb te fietsen met het idee om daar een tijdje lekker te gaan leren. Maar dan ben ik net bezig en dan lukt het al niet meer..
Maar mijn werk is eigenlijk alleen maar praktijk, en daar heb ik echt geen moeite mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:18

Mijn ouders zijn wat rond gaan kijken op internet toen ze erachter kwamen dat ik steeds meer moeite kreeg met concentreren. Het vreemde was dat ik, als ik iets heel erg leuk vond, sommige dingen echt heel goed kon. Maar zodra ik het wat minder vond ging het echt voor geen meter. (Bijv wiskunde :+ ) Ik kon ook heel moeilijk bij blijven in de les, maar als ik het thuis deed ging alles makkelijk. Ben naar een dokter geweest en ik kon daar een test doen of ik ADD had. Test was positief. Was ik zelf echt niet blij mee, voelde me net een psychopaat. Kreeg er ook medicijnen voor, zoals concerta. Je merkt echt een heel groot verschil dan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:18

Het is trouwens onmacht bij mij, geen onwil ;)
Ik groei er gelukkig wel overheen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:23

Nou Amy, jij blij dat je er over heen groeit. Heb dezelfde diagnose en groei er niet overheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:51

Echt waar? Ik ben ook gestopt met mijn medicijnen, die concerta trok ik niet meer. Balen dat je er niet overheen groeit, ik heb heel veel geluk gehad.

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:22

Jah ik zit meer met de volgorde van schakelen en wanneer je wel of niet de koppeling mag intrappen.
En dan ben ik daar zo mee bezig dat ik mischien iets langer wacht dan ik normaal zou doen en dan vraagt mijn leraar zich af waarom ik nou niet doorijd :D
Maargoed ik denk dat het een kwestie is van wennen en het kijken dat ben ik gellukig al gewend.

Ik heb zelf gellukig niet zo`n moeite met het luisteren naar een toespraak van bijvoorbeeld de leraar alleen ik moet het dan wel gelijk snappen anders ga ik over een specifiek iets zitten nadenken en dan hoor ik de rest ook minder goed :+

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:50

Ik heb ook concentratieproblemen. Alleen als ik iets echt heel erg leuk vind dan lukt het me wel. Mijn probleem is dat ik in slaap val. Gisteren ook weer na 5 minuten leren ben ik zo moe/ duf dat ik in slaap val, met college hetzelfde. Een paar jaar terug had ik dat ook dat ik na 15 minuten in slaap viel, maar daarna kon ik er tegenaan en kon ik uren achterelkaar leren, dat lukt me jammer genoeg niet meer. Een lang examen maken lukt me dus ook niet. Ik kan me na 3 kwartier niet meer concentreren. Sommige examens zijn op de pc en dat is dus helemaal een ramp.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:37

Ook ik heb last van concentratieproblemen. Ik krijg dit vooral bij dingen die ik niet leuk vind. Ook heb ik zoals Flosje446 dat ik tijdens het leren in slaap val.
Ik ben ook nog eens erg gevoelig voor de lichtinval. Als er fel licht door mijn raam schijnt dan kan ik bijvoorbeeld al niet leren. Ik krijg dan hoofdpijn en zie vlekken.
Ik heb tips gehad op de middelbare school; een wekker zetten en deze elk half uur af laten gaan. neem als de wekker af gaat gelijk even een minuut of 10 pauze.
Drink en eet genoeg tijdens het leren.
Leer niet op bed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:52

Ik heb ook nog een heel vreemd iets: als ik heel erg moe ben kan ik juist goed leren. Dan dringt het beter tot me door. Vraag me niet hoe het kan, het is gewoon zo :+

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:55

Ik meld me hier ook even..
Ik heb een flinke studie-achterstand (qua werk te vergelijken met een halfjaar... iets meer toetsen, iets minder mappen dan voor een halfjaar)

Zit op de pabo, heb het thuis niet altijd te makkelijk maar soms ook het idee dat ik het daarop af schuif. Ik heb me nu ingeschreven voor een cursus andere studietechnieken... Heel wat bruikbare tips gekregen.. Ik ga ze eens op een rijtje zetten :) Misschien dat ik ze hier plaats, maar weet niet of dat mag... Is een cursus van mijn school, en daarnaast heb ik er zelf ook nog geld voor betaald... Maar de tips die ik heb gehad zijn tot nog toe best bruikbaar :j Gaat stukje bij beetje wat verder/beter :)

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:11

Wat balen zeg ..

Ikzelf heb er ook moeite mee hoor, maar ik heb een soort 'studeermaatje'.
Die jongen doet HBO en dan gai k naar hem toe en dan kan ik gewoon wel werken!
En als ik het niet snap dan vraag ik het hem wel!
Dus misschien is het een idee voor jou om samen met iemand te leren/huiswerk maken?
Mij heeft het wel erg geholpen!

Heb nu ook net mijn diploma SPW3 gehaald dankzij hem! :o

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 20:12

Bedankt voor de tips allemaal!

Mijn ouders willen graag dat ik met een psycholoog ga praten, vooral omdat ze denken dat het ligt aan iets dat in mijn verleden gebeurd is (broer overleden toen ik 11 was). Denken jullie dat dat kan helpen? Of is dat gelijk weer zo drastisch. Ik geloof er niet zo in namelijk. :\

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:41

LZP -> MW

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:44

LauraMc schreef:
Bedankt voor de tips allemaal!

Mijn ouders willen graag dat ik met een psycholoog ga praten, vooral omdat ze denken dat het ligt aan iets dat in mijn verleden gebeurd is (broer overleden toen ik 11 was). Denken jullie dat dat kan helpen? Of is dat gelijk weer zo drastisch. Ik geloof er niet zo in namelijk. :\

Je hebt niks verloren als je het probeerd. Een psycholoog is helemaal geen drastisch iets, en is wetenschappelijk bewezen dat het helpt. Je kan er alleen beter van worden, slechter niet als je het probeerd. Maar dan moet je er wel voor openstaan anders zal het niet helpen maar dat is ook zo als je naar de dokter gaat enz.
Heb je studentenbegeleiding op school?

Gedrag gebeurt immers nooit zonder reden en is altijd een uiting van iets.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:25

Het zou heel goed te maken hebben met je verleden.. Vraag eens aan je ouders of je voor overlijden van je broertje al last van concentratie had?

Je hoeft ook niet perse naar psycholoog, je kunt ook voor een orthopedagoog/maatschappelijk werker o.i.d kiezen..