Wat opviel nadat ik gestopt was met de pil (Diane-35) is dat ik een verandering in mijn huidbeeld kreeg: mijn huid werd niet alleen vetter, ook kreeg ik last van jeukerige bultjes, die later wel weer wegtrokken. Mijn gyn adviseerde mij om over te stappen op andere huidverzorging, omdat de Diane-35 natuurlijk een gunstige invloed zou hebben op de huid (acne) en de huid droger maakte. Omdat ik deze niet meer slikte, zou mijn huid vetter geworden zijn, en moest ik een minder vette creme gaan gebruiken.
Na enkele maanden kreeg ik een raar plekje bij mijn kin, het leek eerst een soort pukkel. Maar dat trok maar niet weg, en werd ook erger. Als ik het van dichtbij bekeek, leek het wel een cluster van pukkeltjes bij elkaar, en wat ik ook probeerde, het ging niet weg! (Anti-pukkel stift die het uit zou drogen, maskertje er op, zelfs clearasil heb ik geprobeerd) Sterker nog, het werd groter en groter en trok langzaam maar zeker naar boven, naar mn neus toe.
Ik ben na enige maanden er toch maar eens mee naar de huisarts gegaan, en hij dacht aan een ontsteking van de haarzakjes bij mijn kin. Hij schreef een creme voor, Fucicort. Eerst leek deze te helpen, maar daarna kwam het weer tien keer zo erg terug, nu ook aan de andere kant van mijn gezicht!!
Om een lang verhaal kort te maken, ik werd verwezen naar een dermatoloog, die de diagnose "Periorale Dermatitis" vaststelde, een duur woord voor wat ook wel "clownsexzceem" genoemd wordt
Hier een aantal foto's van hoe dat er uit kan zien:

Dit is een vrij extreem geval

Minder extreem
Volgens de dermatoloog zou het heel goed kunnen (en was het zelfs zeer waarschijnlijk) dat de oorzaak van deze aandoening samen lag met de Mirena. Ze had onlangs gelezen dat de Mirena bij veel vrouwen zorgde voor huidproblemen van allerlei soort, en ook dus de Periorale Dermatitis. Jammer genoeg had ze het blad die dag ervoor mee naar huis genomen, dus kon ze het mij niet laten lezen.
Een grote fout is ook geweest die Fucicort creme, want alle cortisonen cremes moeten direct gestaakt worden. Nu krijg ik antibioticum creme en moet ik dat 6 weken lang gebruiken. De blaasjes/pukkels jeuken enorm en doen zeer, ik schaam me kapot en ik vind het verschrikkelijk!
Nu is mijn vraag eigenlijk: wie herkent dit? Of wie heeft er ook last van huidproblemen sinds de Mirena? En zo ja, hoe ben je daarvan afgekomen? Ik gebruikte voorheen spullen van Clinique, maar dat mag ik nu dus ook niet meer gebruiken. Ik gebruik nu spullen van Lush, omdat hier bepaalde ingediënten niet inzitten, die de ziekte extra zouden kunnen beïnvloeden.