genderconfusion?? bestaat dat of is het een fase?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

genderconfusion?? bestaat dat of is het een fase?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 18:35

naar aanleiding van een verhaal wat ik van de week heb gelezen en de show van dr phil van vanavond ben ik benieuwd hoe jullie over genderconfusion denken
oftewel kinderen die een ander geslacht willen zijn en zich dus ook gaan gedragen en kleden als het andere geslacht
geloven jullie dat dit echt bestaat en een fout in de hersenen is of denken jullie dat het een fase is??

Brainless

Re: genderconfusion?? bestaat dat of is het een fase?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:39

Ik denk dat het net zoiets is als bij homo/bi-seksualiteit.
Bij de 1 is het een fase, bij de andere blijvend.

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:56

Er bestaan zeker genetische 'afwijkingen' waardoor iemand als het ware in een verkeerd lichaam terecht kan komen. Het kan zelfs zo zijn dat iemand die genetisch gezien een vrouw is zich als man (fysiek dus) onwikkeld. Dat gebeurt dan onder invloed van de testosteron aanmaak van de moeder in het begin van de zwangerschap. Dat is natuurlijk extreem en komt maar heeel weinig voor, maar het kan wel. Dit is de meest directe, en meetbare vorm zegmaar. Maar zo zijn er meer dingen, meestal heeft het een syndroom naam.

En evengoed zullen er kinderen zijn waarbij het dus een idee is, maar waar het niet echt zo is.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:49

Je geslacht wordt voor het grootste deel bepaald door je genetische achtergrond, dus of je XX (vrouw) of XY (man) bent. Maar een belangrijke factor in je ontwikkeling van 2 losse cellen tot baby is de hoeveelheid van bepaalde hormonen in de baarmoeder.

Ik geloof dat het dus best kan gebeuren dat door wat voor fout in wat voor proces in het lichaam dan ook, je DNA ervoor zorgt dat je van het ene geslacht bent, maar de bijbehorende hormonen in de baarmoeder ervoor zorgen dat bepaalde organen zich ontwikkeling alsof je van het andere geslacht bent (zoals dus je hersenen)
En dan spreek je nog niet over mensen die XXY, XYY of wat voor vage combinaties dan ook hebben, waardoor hun lichaam een warboel van geslachtskenmerken kan worden.

En natuurlijk zijn er mensen waarbij het een fase is, als je niet lekker in je vel zit, je afvraagt wat je seksuele voorkeur is, gewoon ernstig aa het puberen bent etc... Maar ik geloof niet dat dit het geval is bij kinderen die zich vanaf de geboorte al gedragen alsof ze van het andere geslacht zijn, en niet kunnen begrijpen waarom ze dat niet zijn, want zo voelen ze zich toch?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:47

Ik ken mensen bij wie het een fase was (meisjes die zich op de basisschool volledig als jongen gedroegen, zich als jongen kleedden en alles erbij) en die uitgegroeid zijn tot prachtige, supervrouwelijke meiden/ vrouwen, en mensen bij wie het altijd is blijven wringen en waarvan eentje ook daadwerkelijk in de procedure zit voor een geslachtsverandering.

Ik denk dat het per persoon verschilt. Ik ben zelf ietwat jongensachtig, in gedrag en ook wat figuur betreft maar toch wel echt een vrouw en ik heb nog geen seconde getwijfeld over mijn identiteit wat dat betreft. Ik ben volledig vrouw maar vind het leuk om met dergelijke dingen te spelen (me androgyn opstellen). Ik zie het als een soort van kunst om verwarring over sexe te veroorzaken. Probeer mensen ertoe te prikkelen om erover na te denken dat de aangeboren sexe niet voor iedereen iets vanzelfsprekends is, zonder daarmee te controversieel te worden zoals een transsexueel. Daaromheen zit toch een hoop aversie en onbegrip.

Ik weet zeker dat het bestaat, en in de meeste gevallen is het een fase die vaak getriggerd wordt door oudere broers of zussen of andere rolmodellen en de gedachte van het kind dat die net zo wil zijn, ondanks dat het kind van het andere geslacht is (spiegeling). Meestal gaat het rond de puberteit over maar niet altijd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:50

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:51

er was laatst een jongetje op tv die zich ook een meisje voelde en zich dus ook zo kleedde hij was 10 ofzo maar werd daardoor dus ook niet toe gelate op een basis school echt belachelijk als je het niet wist zag je niet eens dat het geen meisje was...

voor de rest maakt het mij echt niet uit hoe iemand door het leven gaat zolang je maar gelukkig bent...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:54

overgens heet dat in Nederland genderdysorfie, als je hebt hebt ben je genderdysorf

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:55

Genderdysforie ;) en iemand die dat heeft is genderdysfoor. ;)

Zie het artikel. ;)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 01:07

Karin, ik kan me als trouw VK-magazine lezer me die reportage ook nog heel goed herinneren. Heeft ontzettend veel indruk op me gemaakt!

Ik denk eigenlijk ook dat dit gewoon aangeboren is. Want als het een kwestie was geweest van omgevingsfactoren, dan zouden meer kinderen uit één gezin deze gevoelens hebben. En dat is meestal niet zo.

Ik heb het er wel eens met mijn broertje, die homo is, over gehad. Zelf wil hij geneticus worden, dus we waren een beetje aan het bedenken hoe het nou precies zou kunnen zitten, genetisch gezien dan.
Hij concludeerde zelf dat zijn eigen hersenen ook voor een deel vrouwelijk ontwikkeld zijn. Hij valt op mannen, maar hij gedraagt zich niet typisch mannelijk. Terwijl vrienden op voetbal en atletiek zaten ging hij naar kookles voor kinderen en toneel...

Andersom zie je vaak bij lesbische vrouwen (en dan ga ik even over naar mijn zus...jaja...gevarieerde familie) dat die veel mannelijker zijn. Mijn zus was echt zo'n tomboy, altijd voetballen. Hekel aan jurkjes en roze, toen ze 12 was knipte ze haar lange haar af. Iets wat ik destijds echt niet kon begrijpen. Het is soms wat stereotype, maar voor zowel mijn broertje als mijn zus gaat het echt allemaal op!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 01:15

Juist als het een kwestie van omgevingsfactoren is zouden niet alle kinderen uit een gezin hiermee moeten kampen, dan zouden vooral de tweede en eventuele derde en latere kinderen hiermee moeten zitten. Omdat die een rolmodel zien in de oudste broer/ zus. Daarbij hangt het ook af van het kind zelf in hoeverre die het rolmodel op een voetstuk plaatst. Als een jongen zijn oudere zus op een absoluut voetstuk plaatst zal hij er alles aan doen om gelijk te zijn aan die oudere zus. Inclusief gedrag en kleding. Als het om een rolmodel of voorbeeld gaat is het meestal een fase, maar het onderscheid maken tussen een fase gebaseerd op een rolmodel of een dieper gevoel niet het juiste geslacht te hebben is zeker bij jonge kinderen heel moeilijk, zo niet onmogelijk, te maken.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 01:19

Mijn broertje wist al heel jong dat hij op jongens viel en niet op meisjes. Toen hij 12 was heeft hij het voor het eerst aan zijn beste vrienden verteld, die dat overigens volledig accepteerden. Met 15 jaar kwam het hoge woord er naar ons toe uit, al hadden wij natuurlijk al vermoedens.

Als ik tegen mensen vertel dat mijn broertje een vriend heeft. Vragen ze meestal direct daarna: Hoe oud is hij dan? Antwoord: 18. Oh, en wanneer heeft hij het verteld dan? Antwoord: met 15 jaar. En dan is de standaard reactie: Wow, dan was hij ook nog jong. En mijn standaard reactie is tegenwoordig: Hoe oud was jij dan toen je je ouders vertelde dat je hetero was?

Dan valt het kwartje meestal wel. Mensen beseffen dan dat je niet op je 16e opeens homo/lesbi wordt. Dan bén je, van kleins af aan al.

Bij genderdysforie gaat het natuurlijk nog wel weer een stapje verder. Maar ik begrijp heel goed dat kinderen van kleins af aan al het gevoel kunnen hebben dat ze in een verkeerd lichaam zitten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 02:25

Ik denk dat homosexualiteit en genderdystrofie twee volledig verschillende dingen zijn, die je dan ook niet met elkaar kan vergelijken. Homosexualiteit is aangeboren, genderdystrofie niet per definitie. Genderdystrofie kan bovendien over gaan met verloop van tijd, homosexualiteit niet.

Daarnaast zijn er twee compleet verschillende soorten van genderdystrofie. Bij de ene soort is het aangeboren, dat is de groep die daadwerkelijk een geslachtsverandering wil ondergaan. Bij de andere (grotere) groep is het omgevingsbepaald en tijdelijk, een fase zegmaar. Ik ben er van overtuigd dat dit allemaal compleet verschillende zaken zijn die niet verward moeten worden. Als je dat allemaal op een hoop gooit doe je al die mensen grondig te kort.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:20

Het is misschien handig als we allemaal de juiste term gebruiken. Dystrofie is wéér iets heel anders. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:26

@ _Sigrid_: Je beschrijft mijn man en ik.
Ik (als meisje) echt een jongens meisje, voetballen, bomen klimmen, sleutelde aan mijn brommer en nu aan mijn auto.
Mijn man houdt (als kind zijnde al) van winkelen, doet de boodschappen, stofzuigt en dweilt. (kan ook sleutelen hoor! haha). Maar toch vallen we niet op ons eigen geslacht.

Mijn moeder was vroeger ook een jongens meisje.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:35

mick75 schreef:
Ik denk dat homosexualiteit en genderdystrofie twee volledig verschillende dingen zijn, die je dan ook niet met elkaar kan vergelijken. Homosexualiteit is aangeboren, genderdystrofie niet per definitie. Genderdystrofie kan bovendien over gaan met verloop van tijd, homosexualiteit niet.

Daarnaast zijn er twee compleet verschillende soorten van genderdystrofie. Bij de ene soort is het aangeboren, dat is de groep die daadwerkelijk een geslachtsverandering wil ondergaan. Bij de andere (grotere) groep is het omgevingsbepaald en tijdelijk, een fase zegmaar. Ik ben er van overtuigd dat dit allemaal compleet verschillende zaken zijn die niet verward moeten worden. Als je dat allemaal op een hoop gooit doe je al die mensen grondig te kort.

En dat is dus wat ik me af vraag... De mensen die hun 'fase' ingaan, zouden die echt alleen een fase in gaan of onder druk worden gezet waardoor ze maar accepteren dat het raar is en het dus niet kan..?
Naar mijn idee is zowel homosexualiteit als genderconfusion een aangeboren iets. Alleen wordt inmidels het homosexualiteit (redelijk) geacepteerd en daardoor minder onder druk gezet... Ookal hoorde ik laatst weer dat een oudere man, na 20 jaar huwlijk, uit de kast kwam en er met een vent vandoor is gegaan.

Zolang ben blijft denken dat dit soort afwijkingen aangeleerd gedrag, of een fout van god zijn, blijft men dit soort dingen vreemd vinden. Én dat ergert me.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:26

Wat echte genderconfusion betreft heb je gelijk, dat is aangeboren. Net als homosexualiteit.

Verder hebben veel kinderen een fase waarin ze niet goed weten wat ze zijn en wat ze willen zijn, daar kan tijdelijke genderconfusion bij horen. Dat is deels doordat ze zich spiegelen aan dichtbijzijnde rolmodellen van het andere geslacht (vader, moeder, broer, zus, nicht, neef...) en kinderen nemen spiegelen vaak heel serieus dus willen in elk opzicht zijn als hun rolmodel. Dat kan op buitenstaanders overkomen als genderconfusion, maar is het niet. In de puberteit komt de algemene verwarring over de eigen identiteit, daarbij kan ook de vraag opkomen of je wel het juiste geslacht hebt. Gaat in de meeste gevallen ook weer gewoon over.

En dan heb je de groep die van kleins af aan weet dat er iets niet klopt. Die zich echter niet spiegelen aan een dichtbijstaand rolmodel of in de puberteit een periode van onzekerheid doormaken. En in de puberteit wordt dat gevoel versterkt omdat je je dan bewust wordt van je sexualiteit. Dat is iets dat je mischien kan verstoppen, maar wat nooit echt verdwijnt in tegenstelling tot de spiegeling aan rolmodellen en de puberale onzekerheid. Pas in dat geval spreek je over genderconfusion en dat gaat veel dieper. Daarin zal je ongetwijfeld een flinke groep hebben die het wegstopt en zich zo goed en kwaad als het gaat aanpassen aan de heersende normen, net zoals bij homosexuelen gebeurt, maar deze mensen blijven altijd met het gevoel zitten dat het niet klopt. En een aantal daarvan neemt de stap tot geslachtsverandering, zoals homo's kiezen om uit de kast te komen.

Voor mij maakt het trouwens niet uit wat iemand is. Ben opgegroeid met in mijn min of meer nabije omgeving zowel homosexuelen als mensen die serieus in het verkeerde lichaam zitten/ zaten. Ik weet niet beter dan dat het de normaalste zaak van de wereld is.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:29

tamaramt schreef:
naar aanleiding van een verhaal wat ik van de week heb gelezen en de show van dr phil van vanavond ben ik benieuwd hoe jullie over genderconfusion denken
oftewel kinderen die een ander geslacht willen zijn en zich dus ook gaan gedragen en kleden als het andere geslacht
geloven jullie dat dit echt bestaat en een fout in de hersenen is of denken jullie dat het een fase is??

bedoel je toevallig dat stuk wat in mijn geheim beschreven werd??

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 08:38

Onassa schreef:
tamaramt schreef:

bedoel je toevallig dat stuk wat in mijn geheim beschreven werd??

jep idd en de show van dr phil

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:23

Die show heb ik niet gezien, maar heb wel mijn geheim gelezen en vond het wel een indrukwekkent verhaal.
Denk dat die ouders het heel goed doen.
Zoontje van mijn vriendin is 6 en neigt ook naar meisjes dingen.
Ik heb zoiets van, laat hem maar, moeder heeft er geen problemen mee maar vader dus wel.
Het is al een jochie met een rugzakje en die moet je het dan denk ik niet moeilijker maken dan dat het al is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 02:19

Ik denk zeker dat er zoiets bestaat en vind het dan ook erg 'knap' als de omgeving er een beetje normaal mee kan omgaan.

Yessy schreef:
<knip> En dan spreek je nog niet over mensen die XXY, XYY of wat voor vage combinaties dan ook hebben, waardoor hun lichaam een warboel van geslachtskenmerken kan worden.
<knip>

XYY is genetisch gezien onmogelijk, bij mijn weten. ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 02:26

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 03:58

M'n engels is echt belabberd, dus heb de helft niet begrepen. :o
Maar ik begrijp er iig wel uit dat het idd wel degelijk bestaat, al zal het wsl veel minder voorkomen dan XXY. ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 11:49