Ervaringen spiraal zetten gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ervaringen spiraal zetten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:46

Aangezien de pil bij mij niet goed werkt, is mij door de dokter de spiraal voorgesteld. 5 jaar lang van alles af *\o/* (als alles naar behoren werkt iig).
Nu hoor ik echter van iedereen de meest vreselijke verhalen over het moment van de spiraal zetten. Dat houdt me er eigenlijk een beetje af.
Het zou verschrikkelijk pijn doen en de meesten zeggen het geen tweede keer te doen. De ander zegt dat het minder pijnlijk is, wanneer je een kind hebt gebaard, omdat dan de baarmoedermond wijder zou staan en daardoor minder pijnlijk zou zijn. Nu heb ik wel een kind, maar via keizersnede, dus dat laatste heb ik niet zo veel aan.
Dus ervaringen gevraagd!
Doet het zetten echt vreselijk pijn?
Heb je na het zetten nog lang last van het zetten van een spiraal?

Kitsolu

Re: Ervaringen spiraal zetten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:48

Kijk eens in het anticonceptie topic.

De pijn verschilt heel erg per persoon. Bij mij deed het heel even heel erg zeer en daarna heb ik nog ongeveer 3 uur zo'n vervelende ongesteldheids buikpijn gehad en in de week erna afentoe een beetje een vervelend gevoel. Verder ben ik er heel erg over te spreken.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:52

Ik heb er 1 en ben er ontzettend blij mee.
Het zetten is te vergelijken met 1 steek in je baarmoeder (heb je wel weeën gevoeld?)
Het is echt een questie van 3 seconden,en lang niet zo pijnlijk als ik had verwacht.
Daarna heb ik 1 dagje een soort menstruatiepijn gehad,die met een paracetamol zo verholpen was.
Inmiddels zit hij er al 4 maanden,en ik heb geen enkel druppeltje bloed meer gehad!
Mijn hoofdpijn is met de helft verminderd en ook mijn humeur is een stuk zonniger :+

Dus,als je bang bent voor de pijn,bedenk dan dat die 3 sec. op 5 jaar echt maar heel weinig is ;)
Als je echt heel erg bang bent kan je bespreken het evt. onder verdoving te doen,ik weet dat er enkele bokkers zijn die dit hebben gedaan.Maar verdoven doen ze niet zomaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:59

Ik heb idd wel weeen gehad, een storm zelfs, dus die pijn ken ik.
Ik heb na de bevalling behoorlijk last van menstruatieklachten, het humeur idd en zware hoofdpijn, vaak gepaard met misselijkheid, dus 1 a 2 dagen ziek in bed en dat voor de menstruatie moet beginnen. Ook ongesteld worden, terwijl ik nog een week moet slikken en dergelijke. Dus ik zit toch wel serieus aan de spiraal te denken, maar even dat drempeltje moet ik over.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:00

Ik heb er ook 1 laten zetten na mijn keizersnede.
Pijn deed het niet, tenminste niet bij mij.
Ik heb hem na anderhalf jaar eruit laten halen, omdat ik best wel vaak buikpijn er van had.
Ik heb na plaatsen nog 1 keer gevloeid en daarna nooit meer.
Maar idd in het anticonceptietopic staan heeeeeeel veel verschillende verhalen!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:55

Ik heb een Mirena gehad. Het zetten deed wel even zeer ja, maar was 18 jaar en heb nog geen kinderen gebaard. Denk dat als je een weeenstorm hebt gehad, het zetten van de spiraal slechts een schijntje is :) Zelf had ik verdoving en dat waren ook vervelende prikken.

Het verwijderen deed minder zeer. Even kuchen en toen had de HA em er al uit.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:14

Ik heb in augustus vorig jaar een mirena spiraaltje laten zetten. Ik heb geen kinderen en volgens de arts was mijn baarmoeder op het randje groot genoeg om er überhaupt een spiraaltje in te kunnen zetten.
Het inzetten was even flink pijnlijk, heel rot gevoel in je onderbuik en rug. Ik heb af en toe last van plotselinge bloeddrukdalingen en kreeg natuurlijk prompt een 'aanval'. Heb dus nog zeker een half uur zwetend en shakend op die bank gelegen, voordat ik weer overeind kon komen.
De 2 dagen erna heb ik flinke 'ongesteldheids' klachten gehad, buikkramp en rugpijn.
De eerste 2 dagen was ik er van overtuigd: dit doe ik nooit weer...

Maar sindsdien ben ik niet tot nauwelijks meer ongesteld, veel minder hoofdpijnklachten, beter humeur. ca.1 dag in de maand nog wel een dagje zeurderig gevoel in buik/rug. Maar eigelijk ben ik dus 100% tevreden. En die 2 dagen pijn/rotgevoel zal ik over 5 jaar ook weer voor lief nemen hoor !

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:21

Ik heb m 2 weken geleden laten zetten
Het zetten was net als een wee
en heb wel wat buikpijn gehad de dag van plaatsing

en soms heb ik nog wel eens van die buikpijn dagen en vloeide ik ook voor een 2e keer binnen 2 weken :\

Ik hoop over een paar maanden ook tevreden te kunnen zijn maar tot nu toe ben ik dat nog niet :n

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:26

Ook ik heb een Mirena spiraal. Heb nu de 2e al een aantal jaar.

Heb geen kinderen en de 1e werd gezet toen ik 18 was ofzo. Tja, aangenaam is anders. Maar ik vond het wel meevallen. Na 1 dagje wat menstruatie pijn was het over. En toen 5 jaar weinig tot geen last, en amper ongesteld.
Het verwijderen was ook niet aangenaam. Maar de nieuwe spiraal is er toen ook gelijk in gegaan. En zo heb ik weer nergens last van.

Bij mij is hij geplaatst omdat de pil gewoon niet werkte, 5 verschillende geprobeerd van licht tot zwaar. Dit is echt ideaal.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:32

Ik heb hem vorig jaar laten zetten. Heb gehoord dat vrouwen die een keer bevallen zijn minder pijn hebben? En je kan hem het beste laten zetten tijdens je ongesteldheid,omdat je baarmoedermond een klein beetje open staat.

het opmeten van mijn baarmoeder was 1 keer AU! en het spiraaltje zelf was een kleine au. Het deed 3 seconde pijn en de rest van de dag had ik een beetje buikpijn,maar mag niet echt een naam hebben. Ik heb hem buiten mijn menstruatie om laten zetten.

Nu ben ik 3 dagen per 2 maanden ongesteld en echt een heel klein beetje. Ik heb hem laten zetten omdat ik aan de mic. 5 zat ( zware pil) en nog 8 dagen in de maand ongesteld was.

Ik zweer echt bij de hormoonspiraal,koperspiraal zou ik je echter afraden.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:32

@ikdoemaarwat: Dat is normaal had ik ook,na ongeveer een maand was dat weg en nu heb ik nergens meer last van. Het duurde wel 5 maanden voordat ik echt minder ongesteld was.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:46

Ik heb m zon 6 jaar geleden laten zetten. Nadat ik ook problemen had met de pil die niet werkte. En ik vond het toch wel zoo fijn :j
Je hebt nergens geen om kijken meer naar, en in mijn geval, ik werd in eens wel gewoon ongesteld ipv 3 weken wel en een week niet 8)7
Ik heb dus geen Mirena gehad.

Ik wil dalijk na mn kindje ook weer een spiraaltje laten zetten.

De pijn viel ook wel mee, idd even een paar min pijn, en daarna niks meer. En dat is net niks imo op 5 jaar. Ik vind het het zeker waard :j

pianka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:51

Ik heb 2,5 jaar terug er eentje laten zetten. Het enige wat ik pijnlijk vond was het moment dat ze met een haakje je baarmoeder naar beneden trekken. Een jaar lang nergens last van gehad, maar daarna ruim 4 maanden dagelijks met weeën gelopen. Allemaal onderzoeken gehad, en als laatste oplossing spiraal er maar uit gehaald. Dat was de boosdoener :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:53

Nessah schreef:
Ik heb hem vorig jaar laten zetten. Heb gehoord dat vrouwen die een keer bevallen zijn minder pijn hebben? En je kan hem het beste laten zetten tijdens je ongesteldheid,omdat je baarmoedermond een klein beetje open staat.

.

Dit was bij mij beide het geval maar ik vond het alsnog wel pijnlijk,niet echt zware pijn maar toch even een nare wee zogezegd.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:55

Ik heb er heel erg over lopen twijfelen dus ben ik op de prikpil gegaan. Ik moet eerlijk zeggen ben er helemaal blij mee, met mn prikpil. Op 1 ding na; onwijze vreetbuien en een hoop extra kilo's. Dus ik zit nu ook een spiraaltje te overwegen (ook ik heb nog geen kinderen gehad). Ik ga volgende week mn prikpil weer halen (om de 3 maanden een prik) en dan ga ik gelijk met de huisarts overleggen want die extra kilo's waren niet zo welkom :Y) en mogen er wel weer af :p

*edit: typo*

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:08

Hoi!!

Ik had er ook 1 het inzetten dat is echt een rot gevoel hij prikt er gewoon doorheen! Daarna had ik toch nog wel tijdje last van me buik hoor. Ik heb hem er weer na 3 jaar uit laten halen ik kreeg er heel vaak blaasontsteking van en kreeg een hele vette huid waardoor ik weer veel puisten kreeg! Ik ben nu weer aan de pil en het bevalt me eigelijk toch wel weer beter! Had daarvoor nooit last van blaasontsteking dus weet zeker dat het daar van kwam. Had daarvoor ook nooit puisten! Nu zijn me puisten ook weer weg.
Laatst bijgewerkt door Morrie05 op 21-05-09 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:10

Ik had met de pil ernstig last van krampen tijdens mijn menstruatie. Dan viel ik zowat van mijn stoel af := Any way, met de Mirena had ik nergens last van. Je merkt de eerste weken/maanden wel dat je lichaam zich aan moet passen. Maar de rest van de tijd heb ik nergens last van gehad. En je hoeft nergens om te denken, ook wel lekker :)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:15

Hadden jullie geen last van extra puisten???

Nessah

nadeel van de prikpil zijn de hoeveelheid hormonen vergeleken met het spiraaltje en dat je vaak niet direct vruchtbaar bent als je er mee stopt.

Jollyjoy

Bij mij op de opleiding (verloskunde, allemaal vrouwen dus ;) )hebben redelijk wat meiden een Mirena-spiraal. De verhalen over het plaatsen variëren inderdaad van vrijwel niets voelen tot bijna flauwvallen. Hoe het voor jou gaat voelen is dus niet te zeggen. Wel weet ik dat ze er vrijwel allemaal erg tevreden over zijn. Ook tijdens mijn stages op de polikliniek gynaecologie/verloskunde heb ik van veel vrouwen gehoord dat ze erg tevreden zijn. Vaak de eerste paar dagen tot maanden wel wennen, maar dan voor 5 jaar nergens last van. En als het niet bevalt dan is hij er ook zo weer uit te halen.
Verder biedt de Mirena-spiraal in mijn ogen veel voordelen ten opzichte van de pil; minder hormonen, plaatselijk werkend, zeer kleine kans op zwangerschap (over het algemeen kleiner dan bij de pil) en 1x plaatsen = 5 jaar beschermd.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:16

Ik niet.. maar mijn huid was toch al wel wat onrustig toen ik eraan begon. Heb geen acne gehad oid, maar wel gewoon wat puistjes. Nu ben ik sinds een tijdje van de Mirena af en mijn huid is wel veel mooier.. Geen idee of dat met elkaar te maken heeft, maar het zou kunnen.

Nessah

@ikdoemaarwat: Ach, die 3 seconde pijn.. gewoon even op je tanden bijten en je bent klaar voor de komende jaren :) Ideaal! :D

Anoniem