Fikse schaafwond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arethe

Fikse schaafwond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 11:02

Hoi Allemaal,

ik heb een vraag. Ik ben gisteren van m'n paard gevallen en daar oa ene fikse schaafwond op mn rug aan over gehouden.
Er blijft nog steeds vocht uitkomen waardoor alle shirtjes en dergelijke aan mn rug vastplakken. Vanochtend was een ramp om m'n shirt los te krijgen waar ik in geslapen had.
Ik weet dat je dit normaal moet laten "drogen aan de lucht" omdat het dan sneller geneest maar dat gaat dus nu erg lastig, kan moeilijk naakt rondlopen :D
Is het misschien verstandig om er een gaasje overheen te doen of een soort spray of iets..?

Iemand tips?

Limoen

Re: Fikse schaafwond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:21

Ik heb dit met m'n knie gehad. Had ook een gigaschaafwond en daar kwam ook vocht uit.
Ik heb gewoon een pleister erop gedaan en als ik thuis was mn broek omhoog gedaan. Uiteindelijk is het in het weekend een beetje goed gekomen :P Maar heb lang met die schaafwond rondgelopen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:51

Gewoon gaasje over doen, dan kan het nog wel 'luchten' zonder dat alles erin blijft kleven.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:53

Je kan er een flinke dot betadine op doen en dan (betadine)gaas eroverheen en verband zodat het niet doorlekt. De betadine voorkomt dan het vastplakken. En dan 's nachts zonder shirt slapen om het te laten drogen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:54

vulketan gel halen bij DA :D

Smeer ik op al mijn schaafwonden, is eigenlijk wondgel voor paarden, werkt bij mensen ook goed :) en dan is het natte plakkerige van de wond weg ;) en geneest dan erg mooi :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:03

het is mooi weer, dus lekker in je bh in de zon gaan zitten. dan is het zo droog.
anders vetgaas erop doen; dit plakt niet.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 12:29

Schaafwond loopt van mn schouder tot op mn bil.
Bh of bikini zou dus heel erg schuren erover, denk dat ik maar gaas ga proberen met betadine.
Loop nu hele dag in zo'n ziekenhuishemd, zit heel ruim en plakt niet, maar de wond blijft wel vochtig..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:40

dan heb je een fikse glijder gemaakt zeg!

ik ben niet zo van het afdekken. lekker dat ziekenhuishemd aan laten en vanavond eventueel (als het nog erg vochtig is) pas afdekken.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 13:10

Jaa heb inderdaad flinke glijder gemaakt.

Wilde opstijgen en precies op 't moment dat ik ga zitten doet mn paard 3 passen naar voren. Hierdoor kwam ik achter 't zadel terecht en schoot hij ervandoor door de schrik.
Had geen houvast en ben toen eraf gevallen op de bakrand met m'n rug, mocht "gezellig" met de ambulance naar 't ziekenhuis, helemaal vastgebonden etc..
Gelukkig niks gebroken alleen alles is bont en blauw en mn rug is dus bijna geheel opgeschaafd...

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:14

Au! Dat is een behoorlijk grote plek inderdaad.

Zelf vind ik het laten drogen en niet afdekken ook de beste methode, maar het zo lastig vaak. Het is vies voor je kleding en alles blijft plakken. Voor je het weet zit er alweer wat vast gegroeid.
Heb zelf nogal vaak gehad dat ik kleding en gaasjes weer los moest trekken van de wond, met gevolg dat je weer terug bent bij af. Daarom ga ik vaak toch eerst voor de betadine.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:14

Ik had een grote wond op mijn arm, hier heb ik steeds betadine gaasjes op gelegd en dan een verbandje eromheen. Dit was ook vooral om het plakken tegen te gaan. Er bleef bij mij namelijk ook steeds van dat vieze vocht uitkomen, dus danmoet je wel wat.

Probeer anders snachts op je buik te slapen zonder iets erop? Dan is het sochtends misschien al een stuk beter?
Zo te horen is het wel een grote wond, dus zijn gaasjes ook niet heel handig. Vervelend. Succes ermee!

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:06

ben jaren geleden flink getrapt door me ouwe paardje.
heb toen bij de ha een soort gaas gekregen wat eigenlijk als 2de huid functioneerde
weet niet of ze ook gewoon verkrijgbaar zijn bij aphotheek.
naam weet ik ook niet
maar het was doorzichtig dik soort plastic

wond is prachtig genezen en het "plastic" los vanzelf op

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:29

auw!

die pleisters zijn er idd juline en te koop bij de apotheek. wordt alleen een zeer prijzige grap als je daarmee je halve rug moet afplakken.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 10:57

Hij is nu redelijk dicht, dus geen vocht meer.
Maar zodra ik beweeg scheurt de korst weer... auw..:(