Knie uit de kom.. voor de 4e keer!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brookers

Knie uit de kom.. voor de 4e keer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 15:59

Hoi allemaal!
Nou ik toch tijd over heb start ik eens een keer een topic..

Vorige week vrijdag ben ik op mn werk van de trap gevallen, en door die val schoot mijn knie uit de kom.
Dit is nou al de 4e keer..
Ongeveer 1,5/2 jaar terug gebeurde het voor het eerst, en in het jaar daarna nog twee keer. In die tijd wel veel oefeningen gedaan en heel veel getraind, maar helaas hielp dat niet veel..
Toch heb ik het afgelopen jaar niet veel last gehad van mijn knie (eigenlijk bijna niet), maar door die val is het toch weer gebeurd..

Nou vraag ik me af of er mensen zijn die dit ook wel eens hebben gehad, en vooral of er mensen zijn die het vaker hebben gehad.
Morgen moet ik weer op controle in het ziekenhuis, en het kan goed zijn dat het onderwerp opereren ter sprake komt.
Zelf ben ik daar niet zo'n fan van aangezien ik dan nog veel langer niet kan lopen..
Zijn er toevallig mensen met zelfs die ervaring?

Of wie weet heeft iemand nog wel een tip tegen verveling? :D

Alvast bedankt! :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:03

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je hoort wel vaker dat als iets éénmaal een keer uit de kom is geweest, de kans vervolgens vaak groter is dat het weer gebeurt. Vaak zijn je banden bijvoorbeeld toch iets opgerekt...
Als een operatie het uiteindelijk wel kan voorkomen dat het nog een keer gebeurt, kost je dat misschien één keer een langere periode van stilzitten maar daarna niet steeds weer: dat is wel weer een voordeel.

happyfever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:25

Ik ben er ene met knieproblematiek. (wel met heel wat andere problemen dan dat)

Ik denk dat je best je kans pakt om het te laten opereren als het al zoveel x gebeurd is.
Ik weet niet zometeen waaraan het ligt bij jou, want daar kunnen meerdere oorzaken bij liggen. En zoals Hanmar zegt, beter 1x lang stilzitten dan zoveel keer stilzitten. Tegen de verveling? bedoel je na een operatie?
Euhm...tja, ben daar ook wel lang opzoek naar geweest naar dingen om me bezig te houden tijdens men revalidatieperiodes:
Film/dvd kijken,op de laptop,Fotoalbum maken/versieren,boeken lezen,eten :D , ...

happyfever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:26

Oja, succes voor het onderzoek!

Romyv

Re: Knie uit de kom.. voor de 4e keer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:40

ik heb het al 14 jaar, heel regelmatig.. De ene keer 3x per dag, dan weer 3 maanden niet maar goed. Ik ben er al bij heel veel verschillende artsen geweest, geen van alle wil er iets aan doen omdat ik 'er overheen zou groeien'. Ik ben het nu zooo zat dat ik eigelijk een second opinuim wil halen in Belgie omdat ze daar veel beter zijn dan in NL..

mijn tip: veel fietsen, je oefeningen van de fysio blijven doen en ga maar niet uit van een operatie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:56

Ik heb het één keer gehad, en gelukkig nu niet meer :) . Idd blijven trainen. Heb je ook in het gips gezeten na de eerste keer dat je knie uit te kom was gegaan?

miekjuhh66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:20

Ik heb het ook vaker, maar het schiet bij mij zelf, of met klein beetje hulp weer terug. (Kan dus goed zijn dat het bij mij net op de rand blijft hangen.) Wat ik er tot nu toe van dokters van gehoord heb is het vervelend voor je en moet je je spieren trainen...
Succes!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:19

Ik heb het zelf ook een tijd gehad voornamelijk snachts, op een gegeven moment heb ik hem snachts ingebandageerd omdat ik niet meer durfde te slapen. Sinds die tijd ging het goed maar met vlaagen heb ik er last van. Dan bandageer ik het weer even in. Ook de operatie is bij mij aan de orde geweest maar ik wil dat zelf absoluut niet.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:28

Mijn zus is ook zo een probleemgeval, vanaf haar 14 al geloof ik (is nu 25). Ik geloof dat ze ondertussen elke knie al een keer of 4/5 uit de kom heeft gehad. Een keer of twee mee in de gips gelegen, maar uiteindelijk zagen ze in het ziekenhuis ook in dat dat niet zoveel nut had.

Mee leren leven is bij haar de conclusie geweest. Geen serieus onverwachte bewegingen (dus niet in één keer wegspurten of springen), altijd opletten voor overbelasting (doordat ze al zo vaak uit de kom zijn geweest, zijn haar knieen nu ook niet het meest pijnloze deel in haar lichaam... dus lopen/traplopen/.. doet allemaal pijn), veel proberen te fietsen/zwemmen,...

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:32

Ik heb nog nooit mijn knie uit de kom gehad, maar wel mijn schouder 3 x..
1e 2 x schoot ie eigenlijk gelijk weer terug, maar ongeveer 1,5 jaar terug gebeurde het weer, terwijl ik bij een meer was..
We waren balletje aan het gooien, ik gooi dus en gooi zo mijn eigen arm erachter aan.. Kreeg ik eerst ook nog te horen: jeetje, je kun je niet harder gooien? _-:(
Ik kon niet meer lopen door de pijn en er was geen dokter in de buurt en meisjes die daar in de buurt woonden hadden hun huisarts gebeld, maar die kon niet komen.. Dus ik met ambulance naar ziekenhuis..
Hebben ze hem daar terug moeten zetten en moest ook op controle..
Begonnen ze ook al over operatie enzo, maar heb het eerst met fysiotherapie geprobeerd, wou dus echt niet geopereerd worden!
Het is tot nu toe nog altijd weer goed gegaan, maar soms kan ik het nog wel merken als ik mijn arm omhoog hou, dat ie verder achterover wil klappen..
Ik pas dus nu gewoon heel erg op met wat ik met die arm doe, ik hoef die pijn niet weer te voelen! Gingen laatst ook bowlen, maar ik durf niet meer met die arm te gooien hoor! (vandaar dat ik ook als laatste eindigde, ik kan dus niet met links gooien _O-)

Brookers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 10:35

Ik ben dus gelukkig niet de enige! ;)

T onderzoek ging goed, ik hoef nog niet geopereerd te worden zeiden ze, ze vonden me te jong (19j.) om nou al te gaan opereren, goed veel trainen vonden ze een beter idee.
Ik krijg nou 6 weken fysio en dan moet het beter gaan.. ben benieuwd dus!
Intussen loop ik al een beetje zelf, eindelijk van die krukken af!

@Bizzybijtje: ik heb met mn knie nooit in het gips gezeten, altijd een stevige spalk van mn bovenbeen tot aan mn enkel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:27

Brookers schreef:

T onderzoek ging goed, ik hoef nog niet geopereerd te worden zeiden ze, ze vonden me te jong (19j.) om nou al te gaan opereren, goed veel trainen vonden ze een beter idee.

@Bizzybijtje: ik heb met mn knie nooit in het gips gezeten, altijd een stevige spalk van mn bovenbeen tot aan mn enkel :)

Ik denk idd dat de fysio gewoon de enige mogelijkheid is op dit moment.
Ik heb zelf vorig jaar dus mijn knie uit de kom gehad, en toen is hij 3 weken in het gips gestoken en het is niet meer gebeurd :) (afkloppen! :+ )

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:15

Brookers schreef:

Allereerst sterkte met je knie! Ik weet hoe vervelend het is Y;(
Zelf heb ik sinds mijn 11e dat mijn knieen regelmatig uit de kom schieten, ik ben op mijn 16e geopereerd aan mijn rechter knie omdat deze er gemiddeld 1 à 2 keer per maand uitging. Tegen mij vertelden ze ook dat ze dit normaal niet doen op jonge leeftijd, maar omdat trainen bij mij niet zou helpen hebben ze dit toch gedaan. Ik moet zeggen dat de operatie zeer geslaagd is, mijn knie is er in de afgelopen 3,5 jaar niet meer uitgeweest, echter loop ik nu wel tegen hevige kraakbeenproblemen aan, maar dat terzijde.
Mijn linkerknie train ik goed zodat ik hier zo min mogelijk last van heb, deze schiet er gemiddeld 3x per jaar uit waardoor de artsen het verstandiger vinden om deze nog niet te 'helpen'.
Kortom: trainen, sterkte en tsja een beetje succes ermee ;)