Hoofdpijn door spanning/stress

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Hoofdpijn door spanning/stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 13:29

Ik wordt er zo moedeloos van, ik heb zo vaak hoofdpijn dat ik soms van gekheid niet meer weet wat ik eraan kan doen.
Mijn koppie staat niet stil en als ik ergens flink over loop te piekeren kan ik 24 uur later ervan uitgaan dat ik gestrekt moet.

Wat kan ik er aan doen om het één te voorkomen (los van het piekeren, ik probeer dingen maar te laten gaan, maar dat is moeilijker gezegd dan gedaan en ik ga al langs de masseur om mijn spieren los te maken) en twee er zo snel mogelijk weer vanaf te raken.
Laatst bijgewerkt door elady op 11-05-09 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Tempus_Fugit

Re: Hoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:32

Ik had vroeger ook heel vaak hoofdpijn. Ben toen uiteindelijk eens naar een osteopaat geweest op advies van een bekende van m'n moeder. Toen bleek dat er in m'n nek van alles vast en verkeerd zat, wat hij toen steeds los heeft gemaakt.
Eerst bleef de hoofdpijn een paar dagen of weken weg, maar dat werd steeds langzaamaan meer en nu heb ik eigelijk nooit hoofdpijn en ga ik ook niet meer naar die osteopaat.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:33

Dat van die masseur is al een heel goed idee! 9 van de 10 keer komt hoofdpijn uit de nek, door spanning. Wacht nog even af of een paar sessies baat hebben, anders de huisarts bezoeken en kijken of die raad weet.
Probeer ook eens ontspannings oefeningen te doen als je weer zo'n piekerbui hebt. Gewoon zitten en je concentreren op je ademhaling is al een hele goede. Of gaan liggen op je bed en van onder af ieder lichaamsdeel ontspannen. Dus vanaf je voeten omhoog werken. Wellicht dat je daardoor je piekerbui vergeet en ontspant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:33

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 13:38

Ik heb eerder een te lage bloeddruk (misschien als ik me te druk maak dat die bloeddruk om hoog schiet).

Daarnaast heb ik altijd maar het gevoel dat ik aan het vliegen en rennen ben, echt spanning dus.

Nathalie

Re: Hoofdpijn door spanning/stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:44

Misschien helpt het om ontspanningsoefeningen te doen, als je daar tijd voor hebt?

Ik heb ook altijd last van spanningshoofdpijn, soms echt heel erg. Ik probeer minimaal 2 a 3 x per dag ontspanningsoefeningen te doen. Ik ga dan op bed liggen, op mijn rug en helemaal gestrekt. Concentreer me op mijn tenen, span deze 3 seconden aan en daarna ontspan ik ze weer. Je moet je dan echt 100% op je voeten concentreren. En zo ga je langzaam aan naar boven, en doe je hetzelfde bij elke spier die je tegenkomt 2x, dus na je tenen, naar je kuiten, knieën, bovenbenen, billen, etc etc. Doordat je je zo moet concentreren op 1 lichaamsdeel maak je je hoofd leeg en je zorgt er ook nog eens voor dat je je spieren ontspant. Bij mijn schouders, nek en gezicht herhaal ik dit meerdere keren omdat daar de pijn vandaan komt.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 13:51

Ik denk dat ik daar gewoon tijd voor MOET maken anders ga ik hier heel erg lang last van houden.

Ik ga het vanavond direct proberen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:02

Bij mij hield fysiotherapie erg goed. Spieren in mijn nek zaten helemaal vast waardoor ik iedere keer hoofdpijn heb. Het is nog niet over maar we zijn een eind de goede richting uit. Ze 'kraakt' mijn wervels iedere keer en ze masseert de spieren die aan mn schedel vastzetten. En das zoooooo fijn. Meestal heb ik de volgende dag wel een klein beetje napijn maar de rest van de week is het stukken beter.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:39

Je moet nog een hele tijd mee, dus aanpakken bij de kern ;) Evt. haptonomie, als je dat iets vindt? Ik denk dat fysiotherapie in het geval van stress alleen maar symptoom bestrijding is. Dat heeft op langer termijn niet het gewenst effect, of je moet net een goede psychosomatische fysio hebben.
Heel veel succes!

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:23

Ik heb hier ook een hele tijd last van gehad. Ik heb het ziekenhuis vaak van binnen gezien die tijd. Maar uiteindelijk ben ik via een homeopaat op homeopatische producten gekomen, waar bij ik erg veel baat heb gehad. (zijn gewoon bij de natuurlijke drogist te halen) Veder is fysiotherapie ook een goed punt om naar toe te gaan, want als je zoveel spanningshoofdpijn heb, ga je onbewust je spieren in je nek en rug aanspannen. Zou zeggen, vraag eens een verwijskaartje naar de fysio en kijk wat deze voor je kunnen betekenen. Als de spanning in het leven weer afneemt zal het over het algemeen al afnemen hoor, de hoofdpijn. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:05

Ik heb hier ook heel erg last van ,
vooral op maandag, als school, werk etc. etc. weer begint..
Bij mij komt het eigenlijk ook altijd uit de nek,
dat kraakt en knakt dan heel erg..
dus ik lees dit topic even mee,
misschien komt iemand nog met de ultieme tip *D

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:42

Ik heb ook last van spanningshoofdpijn. Ben bij de fysio en osteopaat geweest. De fysio hielp wel goed, rug + nek gekraakt en spieren los gemasseerd.
Wat je evt ook kan doen is bijv mediteren, dan ontspan je ook. Of evt voetreflexmassage. Mijn nek kraakt ook vaak, en als ik daar ben geweest is ie helemaal los.
Verder vroeg naar bed, zodat je wel uitgerust bent, spanning en hoofdpijn kost veel energie.
Verder proberen niet te veel tegelijk te plannen. Probeer keuzes te maken en plan niet alles te dicht op elkaar. Als het niet allemaal lukt dan zul je er misschien voor moeten kiezen om iets niet te doen. Niet meer willen dan kan in de tijd die je hebt. Houd een keer een avondje vrij. Ga lekker in een warm bad met een maskertje en rustige muziek, lekker ontspannen.
Weet niet of je vaak pijnstillers inneemt? Maar als je ze elke dag inneemt dan kun je medicijnafhankelijke hoofdpijn krijgen.
Succes ermee!

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:04

Ik had altijd al erg veel hoofdpijn, maar sinds ik een ongeluk heb gehad met mijn paard, wat voor mijn hoofd niet zo prettig was ;) , heb ik veel vaker hoofdpijn. En inderdaad, als ik druk ben, veel nadenk of gewoon gestresst ben, dan ben ik verzekerd van hoofdpijn.

Meestal helpt het bij mij wel als ik even (half uurtje) op bed ga liggen met een paracetamolletje en dan ook echt bewust ga ontspannen. Echt mijn nek en schouder spieren loslaten en heel bewust bezig zijn met mijn hoofd ontspannen.

Gelukkig werkt dat bij mij altijd nog erg goed.
Maar als ik jouw verhaal hoor is dat wel een stapje erger?
Vervelend. Ik houd dit topic even bij :)

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:06

Ik heb ook erg last van spanningshoofdpijnen / faalangst.
Ik loop sinds kort bij een haptonoom en dit werkt heel erg goed!
Dit kan ik je dan ook echt aanraden, omdat ze meer kan doen dan een masseur.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 13:35

Ik heb vanavond een avondje vrij geroosterd, telefoon uit en even een avondje puur voor mezelf.
Ik ga eens kijken of een haptonoom een handje kan helpen.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:55

Nog even een aanvullend iets, een haptonoom is heeel erg fijn! Ik heb oefeningen mee gekregen waardoor ik zelf heb geleerd bepaalde spieren te ontspannen!
Succes en veel plezier met je avondje voor jezelf.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:07

zoals gezegd is het komt waarschijnlijk vanuit je nek, een massage kan hierbij heerlijk zijn, lekker even ontspannen.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:12

Ik heb afgelopen week ook ontzettende hoofdpijn gehad.. Zo erg, dat het wel een soort zenuwpijn leek :(
Ik ben naar de dokter gegaan. De pijn werd veroorzaakt door spanningen, stress en verdriet (onlangs is een voor mij zeer dierbaar persoon overleden en mn toekomstige paard waar ik helemaal verliefd op was bleek een verborgen ziekte te hebben en is afgekeurd). De huisarts schreef bepaalde pillen voor, die heel sterk zijn. Gewone asperines hielpen namelijk niet.

Dus TS, ik raad het jou ook zeer aan om eens langs te gaan bij je huisarts. Alleen hij / zij weet waar het vandaan komt en wat je er aan kunt doen. Sterkte verder!

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:30

Hey TS. Ben benieuwd of jouw avondje voor jezelf ook echt geholpen heeft, want dan wil ik dat ook wel eens proberen. Heb ook regelmatig hoofdpijn van het heen en weer vliegen met activiteiten. Even rust zal dit wel doen verbeteren hoop ik.
Als ik eenmaal hoofdpijn heb, kom ik er die dag niet meer vanaf. een paracetamol helpt niet dus ik denk dat ik 'alive' ga kopen. dat schijnt wat sterker te zijn tegen pijn.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:50

Bij mij helpt een avondje rust altijd erg goed.