antibiotica met alcohol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

antibiotica met alcohol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 14:05

Hallo :) ik zit met een vraagje,
ik heb sinds maandag een antibiotica kuur voor een huidschimmel, deze haalt mijn pigment weg en daardoor krijg ik ipv eenn mooi bruin kleurtje dus witte vlekken. Nu moet ik eenw eek de kuur volgen en ga ik dus vanavond sinds een poos weer lekker stappen. Ik had er echt zin in, maar hoor vanuit verschillende kante al dat het beter is om niet te drinken. Ik had me er echt op verheugd dus ben benieuwd wat de gevolgen hiervan zijn. In de bijsluiter staat dat het wel kan, daarom... wat zijn jullie ervaringen :) ?
Oja kga morgen naar dirty dancing, dus een kater van een paar wijn kan ik niet gebruiken :) ?
Beter om gewoon niks of 1/2 wijntje ste drinken en het daar bij te laten?

Ben benieuwd!

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:10

Ik zoe geen alcohol drinken met antibiotica.
Als je even op internet zoekt kom je het volgende tegen....

Citaat:
Alcohol heeft een dempende werking op het centrale zenuwstelsel. Voor een effectieve antibioticumkuur moet je bloedspiegel constant boven een bepaalde waarde zijn. Alcohol en antibiotica worden beiden geheel of gedeeltelijk omgezet in de lever. Alcohol kan de werking van de lever op de korte termijn verminderen, waardoor de afbraak van de antibiotica wordt vertraagd. Hierdoor is de dosis van het medicijn te hoog, wat kan leiden tot bijwerkingen zoals misselijkheid en een gebrek aan energie.

Zwitsal

Re: antibiotica met alcohol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:13

idd, geen alcohol met antibiotica/peniciline/enz

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 14:17

Ja, ik heb namelijk net op het terras wel een moessel gehad, hoop niet dat het heel erg is dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:22

Vriendin van me mocht geen alcohol met uitgaan omdat ze aan de antibioticakuur zat. Dus denk niet dat het verstandig is nee.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:26

overigens mag je met de meeste (weet niet of dat met alle zo is) antibioticakuren ook niet in de zon komen...

heeft je arts je hier niet over ingelicht? (alcohol/zon enz)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:35

Nou nou wat een ramp, een weekje geen drank... O:) :n

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 14:40

haha nou weet je, ik ga echt zelden uit, maar als ik uit ga drink ik toch wel graag! Vind het daarom ook jammer dat net nu ik weer eens ga met vriendinnetjes ik niets kan drinken :) maar mijn gezondheid gaat voor natuurlijk hoor :)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:43

ach ik heb ook een kuur voor mijn blaasontsteking, je kunt heus wel een wijntje drinken hoor, doe ik ook. heb vanavond ook een feestje.
maar doe het met mate.... dus niet een fles vol, maar gewoon 2 a 3 glaasjes wijn kan echt geen kwaad......

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 14:48

heb mijn bijsluiter nogmaals helemaal doorgekeken en kan niets vinden erover, en op de site van de apotheker staat bij mijn medicijn: Als ik dit medicijn gebruik, mag ik dan...
autorijden, alcohol drinken en alles eten?
Bij dit middel zijn hiervoor geen beperkingen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:32

Als het er zo nadrukkelijk in staat kan het waarschijnlijk geen kwaad als je vanavond een paar consumpties met alcolhol drinkt. Maar ik zou wel een beetje opletten en niet meteen jezelf 'volgieten' (niet dat je overkomt alsof je dat gaat doen, maar even gechargeerd). Eerst eens op je gemakt 1 proberen en dan even jezelf aanvoelen of je normaal reageert. Is dat zo, kun je er rustig nog een drinken.

Als het echt niet kan, hoort het in je bijsluiter te staan.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 15:44

Ja, denk dat dat zoiets gaat worden, ga in ieder geval niet indrinken met alchol :) ennem probeer inderdaad eerst maar eens een wijntje en als het niet goed valt maar een wtertje erachter aan :) .
Enja echt volgieten doe ik niet, ja als ik de sjaak ben met drankspelletjes thuis af en toe, ben daar erg slecht in ;) maar meestal drink ik gewoon voor de lekker :)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:56

Het kan de werking van de antibiotica kuur beinvloeden.
Maar ik heb wel vaker een drankje gedronken tijdens antibiotica kuur (simpele antibiotica kuur voor blaasontsteking) en de werking ervan is nooit beinvloed.
Blaasontsteking was daarna gewoon weg.

Ik voelde me wel wat sneller aangeschoten, maar verder niks.
Zolang je het met mate doet, niks aan het handje :)

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:28

Ik heb een keer gedronken tijdens een antibioticakuur, maar ik ben echt heel ziek geworden daarvan, heb in m'n leven nog nooit zoveel over moeten geven := Dus ik zou het risico niet meer nemen.

Christel3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:12

Welke antibiotica heb je dan? Het verschilt namelijk heel erg welke je hebt en waarvoor je hem hebt.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:22

ChantalSmook schreef:
Hallo :) ik zit met een vraagje,
ik heb sinds maandag een antibiotica kuur voor een huidschimmel, deze haalt mijn pigment weg en daardoor krijg ik ipv eenn mooi bruin kleurtje dus witte vlekken. Nu moet ik eenw eek de kuur volgen en ga ik dus vanavond sinds een poos weer lekker stappen. Ik had er echt zin in, maar hoor vanuit verschillende kante al dat het beter is om niet te drinken. Ik had me er echt op verheugd dus ben benieuwd wat de gevolgen hiervan zijn. In de bijsluiter staat dat het wel kan, daarom... wat zijn jullie ervaringen :) ?
Oja kga morgen naar dirty dancing, dus een kater van een paar wijn kan ik niet gebruiken :) ?
Beter om gewoon niks of 1/2 wijntje ste drinken en het daar bij te laten?

Ben benieuwd!

Ik heb hetzelfde gehad als jou! dit is erg herkenbaar. Mij werd afgeraden absoluut niet te drinken, ik heb me er ook aan gehouden ;).

je weet het vast wel ;) maar als je aan de pil bent werkt die de eerstkomende weken niet :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:50

Wat voor medicijn heb je? Want ik vind het apart dat je een antibioticakuur krijgt voor een huidschimmel. Antibiotica is namelijk tegen bacteriële infecties, maar een schimmel is niet hetzelfde als een bacterie.
Best kans dat je dus een kuur krijgt van iets anders en dat alcohol drinken geen probleem is.

Overigens, zonder alcohol moet je ook gewoon lol kunnen hebben, en ik zou gewoon het risico niet nemen en een avondje nuchter doorbrengen :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:56

Zit er geen sticker op het doosje van de apotheek?

Ik zit nu ook aan de anti-biotica ivm blaasontsteking maargoed ben ook zwanger dus mag sowieso niet drinken... maar zo'n ramp lijkt me dat ook niet :+