Ik ben overprikkeld: tips gevraagd om te 'ontprikkelen'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flor

Berichten: 1040
Geregistreerd: 08-02-04

Ik ben overprikkeld: tips gevraagd om te 'ontprikkelen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 13:32

Goed... ik doe veel en wil veel. De laatste tijd iets TEveel. Resultaat: ik ben constant misselijk, hoge hartslag, moe, hoge onrustige ademhaling, heb nergens meer zin in, maak me overal zorgen over en slaap slecht. Daar moet ook weer vanaf te komen zijn, dacht ik zo. En wel met logisch nadenken en minder prikkels... Het volgende rijtje heb ik al:

-Maximaal half uur achter elkaar computeren, daarna minimaal computer half uur uit.
-Zo min mogelijk tv kijken
-Telefoon een paar uur per dag en de hele nacht uit, ipv altijd maar aan
-Wandelen
-Paardrijden
-Vrije tijd voor mezelf plannen en dan ook eens echt even niks doen
-Minderen met suiker
-Extra vitaminen slikken
-Ruimtes waar ik ben opgeruimd houden

Kortom, een goed begin, zou ik zo zeggen. Maar goed, misschien zie ik wat over het hoofd. Heeft iemand van jullie tips m.b.t. dit onderwerp? Of b.v. tips hoe ik het mezelf makkelijk kan maken? En breder: wat zijn nou dingen die jullie energie geven, of juist energie vreten? Hebben jullie voedingstips? Of b.v. ontspannings/yoga/meditatie-oefeningetjes? Thanks alvast!

Mars

Berichten: 33266
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Ik ben overprikkeld: tips gevraagd om te 'ontprikkelen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:40

Het is altijd goed dit soort dingen voor jezelf op te stellen en ik denk dat je ook goed ideeen verzameld hebt. Waar het vaak misgaat (zie ik in mijn omgeving) is toch de prakijk, er zijn zoveel dingen die je aandacht vragen dat de ontspanning toch uitgesteld (en daarmee afgesteld ) wordt.
In plaats van meteen alles uit je handen te laten vallen om te gaan ontspannen is het beter na te gaan welke dingen je doet, wat daarvan echt noodzakelijk is en wat je eventueel anders/niet kunt doen.
Wat je namelijk krijgt ls je hieraan werkt met het idee 'ík móet meer ontspannen' krijg je spanning doordat je wilt ontspannen (volg je hem :P )
Dat je het ontspannen als het ware als een extra taak gaat zien.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:44


lor1_1984

Berichten: 12049
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Ik ben overprikkeld: tips gevraagd om te 'ontprikkelen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:47

Wat voor mij erg goed werkt is me een dagje afzonderen en bijslapen.
Oftewel; telefoon uit en een dagje inlasen waarin niks moet en (bijna) alles mag. ;)
Doe ik dit niet, kan ik erop wachten dat ik beroerd word (lees: hoofdpijn, misselijk, duizelig, chaggo, moe, in het ergste geval ook letterlijk niet meer kunnen lopen zonder ondersteuning v/d muur).

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Re: Ik ben overprikkeld: tips gevraagd om te 'ontprikkelen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:51

LZP -> MW

amanda2

Berichten: 3037
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Zuid- Holland

Re: Ik ben overprikkeld: tips gevraagd om te 'ontprikkelen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:58

Ik ben het helemaal met lor eens, las regelmatig n dag in waarin je niks doet waar je geen zin in hebt.

Flor

Berichten: 1040
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 14:01

Dankjulliewel voor de reacties alvast!

@Mas - Ja, ik snap hem... Gelukkig ken ik die valkuil, dat scheelt. Dat is ook een beetje mijn vraag, want ik kan wel overal op gaan letten, (NU de computer uit, ik MOET nog een halfuur wandelen) maar ook dat kost energie...

Wat mij trouwens opvalt is dat het juist zo automatisch is om veel prikkels te verzamelen. Nog EVEN mail checken, even een dagje winkelen, een dagje uit die kant uit, koffiedrinken met de ene vriendin om daarna te gaan werken en daarna uit eten te gaan met een ander en vervolgens de bioscoop in te duiken. Om nog maar niet te praten over de hoeveelheid (nutteloze?!) spullen die ik bezit. Voortdurend alles maar willen en overal maar bij willen zijn, en dan vervolgens hoe dan ook nog oordelen over mezelf. Vermoeiend!

@lor1_1984 - Dankjewel voor de tip. Ik ben deze week ook wel vrij geweest, maar wat ik nu merk is dat ik ook moeite heb met momenten ZONDER prikkels. Misschien ook omdat het verschil zo groot is, weken en weken drukte en vervolgens ineens helemaal niks.

amanda2

Berichten: 3037
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Zuid- Holland

Re: Ik ben overprikkeld: tips gevraagd om te 'ontprikkelen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:04

Probeer je ook niet 'schuldig' te voelen als je ergens geen zin in hebt en datgene dan op dat moment zou 'moeten' even uit te stellen. Je zult merken dat daarmee de wereld niet vergaat. ;)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:09

Wat een druk schema heb je voor jezelf opgesteld met wat je 'moet' doen om te ontspannen.
Het zijn goede voornemens hoor, let alleen op dat je niet ook je ontspanning gaat regelen.

Dus zoals hierboven al genoemd, neem eens een dag vrij van alle verplichtingen, en zorg dat je van jezelf niets hoeft te doen.
Waarschijnlijk ben je druk bezig in gedachten met alles wat er nog moet en kan gebeuren, soms is het lastig om de boel de boel te laten.

Wat mij wel eens helpt op een rusteloze 'vrije dag' is me toch eerst even flink inspannen (eind fietsen, schoonmaken) en dan moe maar voldaan met wat lekkers en een kop thee op de bank kruipen met boek/film.

Houd in de gaten dat je je voor je gaat slapen niet bezig houdt met actieve of drukke bezigheden. Je lijf staat dan nog te lang op 'actief'. Ook voor je gaat slapen niet teveel meer eten kan helpen.

lor1_1984

Berichten: 12049
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:46

Flor schreef:
@lor1_1984 - Dankjewel voor de tip. Ik ben deze week ook wel vrij geweest, maar wat ik nu merk is dat ik ook moeite heb met momenten ZONDER prikkels. Misschien ook omdat het verschil zo groot is, weken en weken drukte en vervolgens ineens helemaal niks.

Dit kun je deels voorkomen/verhelpen door jezelf toch een paar kleine taken te geven zoals wasje draaien en uithangen, afwasje wegwerken, ff verplicht ergens een bakkie doen. ;)
Hou het klein en simpel en maak er verder geen ramp van als het niet lukt, maar op deze manier doorbreek je het de hele dag niks doen een klein beetje, waardoor het al iets minder prikkelvrij is, maar niet zo overprikkelend als anders.
Evt plan je dat ook in, bijvoorbeeld 9u ontbijt, 12u lunch, 14u wasje draaien, 17u wasje uithangen/in de droger, 18.30u avondeten, 20u mail checken, tussendoor; vrij te besteden.
Ik plan bewust 1 dag in de week in dat ik niks hoef, geen stal, geen familie, geen vrienden, niks.
Wil ik die dag de hele dag online zijn?
Nja, dan doe ik dat. ;)
Wil ik alsnog even langs m'n moeder?
Dan doe ik dat ook. ;)
Maar...
Alleen omdat ik dat wil, niet omdat het moet ofzo. ;)

sillyhorse
Berichten: 493
Geregistreerd: 22-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:36

- Maximaal half uur achter elkaar computeren, daarna minimaal computer half uur uit.
-Zo min mogelijk tv kijken
-Telefoon een paar uur per dag en de hele nacht uit, ipv altijd maar aan
-Wandelen
-Paardrijden
-Vrije tijd voor mezelf plannen en dan ook eens echt even niks doen
-Minderen met suiker
-Extra vitaminen slikken
-Ruimtes waar ik ben opgeruimd houden

Inderdaad, allemaal dingen die 'moeten' van jezelf. Je moet de computer na een half uur uit, je moet wandelen, paardrijden, opruimen. Maak voor jezelf eens een nieuw lijstje met dingen die je wilt. Ik ben op een gegeven moment ook anders gaan denken toen ik dacht: ik moet vanavond naar de sportschool, ik moet nog even bij mijn vriendin langs. Doe de dingen waarbij je mag of wil in kan vullen in plaats van moet.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:13

Je schrijft dat je moeite hebt met de momenten zonder prikkels, omdat de verschillen te groot zijn en dat is ook logisch. Je hebt jezelf aangeleerd om steeds volle kracht vooruit te gaan.
Wat ik helemaal super vind om te ontprikkelen is pilates. Het is goed voor je spieren en de rest van je lichaam, maar voor mij is het vooral goed om een keertje te stoppen met nadenken, nadenken en nog eens nadenken.
Na een pilatesles zit ik echt op de bank met een houding van: "wie doet mij nog wat, laat ze maar komen", voor mezelf heb ik het gevoel dat ik dan helemaal in balans ben. Heerlijk gewoon.

Flor

Berichten: 1040
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 18:40

Hooo wacht, ik merk dat ik me niet duidelijk heb uitgedrukt. Ik MOET niks van mezelf, dat rijtje bestaat uit allemaal dingen die ik graag doe, die ik wil en waar ik ook voordeel van ondervind. Daar MOET helemaal niks aan... Ik was alleen benieuwd of ik nog dingetjes over het hoofd had gezien.

@Mikkie - Pilates heb ik wel een tijdje gedaan... Maar ben ik eigenlijk weer mee gestopt. Misschien is dat wel weer wat om alsnog te gaan doen ja. Of yoga ofzo...

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Re: Ik ben overprikkeld: tips gevraagd om te 'ontprikkelen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:45

Ik zou mezelf afvragen hoe het komt dat je zo'n last hebt van de dingen die je in je OP noemt. Want als ik lees wat je doet, zou dat eigenlijk geen probleem moeten zijn als het dingen zijn die je écht graag wilt doen, en niet alleen maar doet omdat het 'moet' of verwacht wordt.

Ik heb het idee dat je jezelf allerlei dingen oplegt, zelfs als je zegt dat je lijstje geen 'moeten' maar 'willen' is. Als jij je lekker voelt bij een uurtje computeren op dat moment, moet je hem natuurlijk niet na een half uur uitzetten omdat het op je lijstje staat ;) Doe gewoon wat je fijn vindt, zonder dat op een lijst te plannen. En wees blij met wat je wél doet. Nogmaals, ga na waarom je zo gestresst wordt van de dingen die je doet.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Ik ben overprikkeld: tips gevraagd om te 'ontprikkelen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:48

Die klachten kunnen ook passen bij een te snel werkende schildklier! Anders moet je ook even bloed laten prikken bij de HA!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Ik ben overprikkeld: tips gevraagd om te 'ontprikkelen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 00:06

Extra vitamines slikken zou ik niet doen! Gewoon gezond en gevarieerd eten is voldoende. (niet alles plas je uit als je er teveel van krijgt).

Ik ga sindskort naar de sportschool, heerlijk! Dan ben ik echt lekker leeg en heb ik daarna echt een zalig gevoel :)
Dagje bronnenbad of sauna kan ook echt wonderen doen!

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Re: Ik ben overprikkeld: tips gevraagd om te 'ontprikkelen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 00:11

Bij mij helpt het lezen van een boek altijd. :)
Na een drukke periode pak/koop ik een boek en dan gebruik ik dat als ontspanning i.p.v. de pc of tv kijken. Lekker theetje erbij, kaarsje aan, dekentje op de bank, heerlijk. :D
Lees je graag, Flor?

Flor

Berichten: 1040
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 14:25

Hermelijn schreef:
Ik heb het idee dat je jezelf allerlei dingen oplegt, zelfs als je zegt dat je lijstje geen 'moeten' maar 'willen' is. Als jij je lekker voelt bij een uurtje computeren op dat moment, moet je hem natuurlijk niet na een half uur uitzetten omdat het op je lijstje staat ;) Doe gewoon wat je fijn vindt, zonder dat op een lijst te plannen. En wees blij met wat je wél doet. Nogmaals, ga na waarom je zo gestresst wordt van de dingen die je doet.


True... maar wat me opvalt, is dat met heel veel van die dingen de tijd zo snel 'opgaat' zonder dat ik daar echt bewust van geniet. B.v. computeren: het is leuk, maar verzandt al snel in gewoon een beetje doelloos surfen, wat dan uiteindelijk 2 of 3 uur blijkt te zijn geweest. Zonder dat ik daar echt blij van word. Gewoon automatisme. En daarna voel ik me brak.

@Dejavu - Ja, ik lees heel graag, maar doe het thuis eigenlijk vrij weinig. Toch sneller die computer of die tv he... In de trein lees ik bv heel veel, maar thuis blijft het boek makkelijker in mijn tas zitten.

@Sophie - Bloed prikken heb ik laten doen... Waarschijnlijk is mijn buik gewoon wat overgevoelig, waardoor ik snel reageer op vermoeidheid/suiker e.d.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Ik ben overprikkeld: tips gevraagd om te 'ontprikkelen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:28

Geen suiker meer eten.
Ga low-carb. Je zou niet de eerste zijn waarbij de klachten angenoeg volledig verdwijen.

afkur

Berichten: 301
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: bovensmilde

Re: Ik ben overprikkeld: tips gevraagd om te 'ontprikkelen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:25

Ik heb precies hetzelfde gehad ( en heb het af en toe nog)
Ik ben meerdere keren langs de huisarts geweest en in het ziekenhuis.. ik bleek te hyperventyleren doordat ik zo druk was en daardoor kreeg ik hartkloppingen (hele snelle hartslag)

wat voor mij perfect helpt is Yoga... ( ik wilde eerst totaal niet doordat ik dacht dat het zweverig was, wat best meevalt)
Ik doe het 1 keer in de week en kan er de rest van de week weer tegenaan.. heb overal zin in energie voor en heb totaal geen last meer van hartkloppingen of andere klachten..

misschien het proberen waard?