Overgevoeligheid zenuwen, flauwvallen door goede houding???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Overgevoeligheid zenuwen, flauwvallen door goede houding???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 18:47

Ik ben nu een paar keer naar therapie geweest, dat is houding/fysiotherapie. Ik heb erg veel last van mijn rug en ik sta vaak naar voren gebogen. Ik probeer echt om zo rechtop mogelijk te staan en te lopen, maar dan trek ik vaak mijn rug weer hol en dat werkt ook niet altijd positief. Daarnaast een platvoet (links) aangezien ik vroegah bij mamma klem heb gezeten in dr buik, daar heb ik steunzolen voor. Wel vaak last aan de linkerkant van mijn rug.

Nu heb ik een paar keer therapie gehad en heb ik wat oefeningen die ik tijdens therapie heb gedaan en ook thuis doe. Mijn nek/kin intrekken en dan naar achteren 'duwen' als het ware. De eerste keer toen ik dat tijd (tijdens therapie) ging ik haast van mn stokje! Ik moest echt gaan zitten, anders had ik omgevallen!

Nou was ik pas weer naar therapie en ze probeerde mij recht te laten staan zonder een holle rug te hebben en toen ging ik weer bijna plat maar dit keer was ik heel erg misselijk (net niet overgegeven hoor maar dat scheelde niet veel). Na 5 minuten was het weer weg?!

De therapeute noemde dit een overgevoeligheid op de zenuwen ofzo, het schijnt een speciale naam te hebben maar ik weet niet meer wat ze nu zei? Weet iemand misschien wat ze bedoelt, dan kan ik er wat meer over opzoeken op Internet. Je schijnt twee soorten zenuwen te hebben ofzo, de ene reageert op pijnprikkels etc.. De andere komt onbewust zoals kippevel en DIT dus?

Vroeger ben ik ook wel is bijna een paar keer flauwgevallen. Toen ik bij de steunzolen-man / podotherapeut op zo'n plaat moest staan, waarbij die om mijn voeten tekende. Geen flauw idee waar het dan vandaan komt. Helemaal niet zenuwachtig en dat ben ik bij de therapie ook helemaal niet?

Verder noooit geen last van, val nooit flauw! Iemand die dit herkent of antwoord weet op mijn dikgedrukte vraag?

Manon_V

Re: Overgevoeligheid zenuwen, flauwvallen door goede houding???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:49

Ik weet geen antwoord op je vraag, maar herken dit in lichtere mate wel.
Als ik bijv die houding met mijn hoofd aanneem die jij beschrijft "Mijn nek/kin intrekken en dan naar achteren 'duwen' als het ware", dan gaat er ineens zo'n enorme spanning van mijn hoofd af dat ik me in eens vreemd voel :j , geukkig is het niet zo erg bij mij, maar wist niet dat het zo erg kon zijn :=

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:23

even een antwoord op je vraag over de verschillende zenuwen:
je hebt mototrische zenuwen en sensorische zenuwen..
motorische zenuwen regelen de bewegingen van je spieren/werking organen enz.
Sensorische zenuwen zijn de 'gevoels' zenuwen die reageren op allerlei prikkels afkomstig van binnen en buiten het lichaam (pijn, temperatuur, maar ook angst en andere emoties).

Dat jij zo extreem reageert op het 'rechtstaan' lijkt wel alsof er dan ergens een knelling ergens in je zenuwstelsel ontstaat.. (als je gebogen staat wordt je ruggegraad natuurlijk een tikje opgerekt.. ga je weer rechtstaan dan kom je weer in natuurlijk houding (dus weer iets je op elkaar gedrukt tov van die gebogen houding).)

Nu ben ik natuurlijk geen fysio of arts. (wel een medisch gerichte opleiding haha) dus ik kan dit niet goed beoordelen, maar ik zou voor de zekerheid toch een bezoekje aan je HA brengen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 12:06

Bedankt voor de info. Ik heb er verder dus nooit last van, nu heel toevallig 2x achter elkaar door die ene oefening met mijn rug/nek. Zou natuurlijk een beknelling kunnen zijn.

Nog fysiotherapeuten hier op Bokt, ben erg benieuwd hoe dit heet en wat er verder over bekend is.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:46

Ik herken het wel, gezien ik als fysiotherapeut veel mensen behandel met nekklachten. Een aantal oefeningen kunnen vegetatieve reacties kunnen oproepen doordat je lichaam eigelijk niet meer weet in welke positie je bevindt (verstoring sensorische input). Dit kan zijn misselijkheid, duizeligheid, warmte sensaties, zweten, wazig zien, verhoogde bloeddruk e.d. Het komt meestal doordat de monnikskapspier heel gespannen is en de meeste senorische input is gaan verzorgen, terwijl deze taak oorspronkelijk meer zou moeten worden gedaan door de kleine spiertjes tussen je wervels.
De zenuw in de knel hoor ik wel eens van mensen maar heb er nooit veel literatuur over gezien waarvan ik dacht dat daar enige logica achter zat. Dus als je wat vindt...ik ben benieuwd..!!

Ik weet natuurlijk niet wat er precies bij jou aan de hand is, en wat er in het verleden is onderzocht en uitgesloten en bevestigd. Overleg het met je fysiotherapeut.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:06

Ik heb scoliose in mijn rug. Dat houdt in dat er een kromming in mijn ruggewervels is ontstaan. Ik loop dus altijd scheef. Vorig jaar heb ik mensendieck gehad en die mevrouw wilde mij in de juiste houding zetten. Na 5 seconden!! Begon ik te trillen en dubbel te zien, blijkbaar kan mijn lichaam en bespiering dat niet aan.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 06:32

Ik heb het woord/naam; Vaso-vegetatieve reactie !

Kan goed kloppen wat jij zegt Lise81, heb ook veel last van mijn Monnikskapspier...