Sport en lichaam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

Sport en lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 17:54

Hoihoi!

Ik vroeg me al een poosje iets af, en ben nu wel benieuwd naar een antwoord, zoals een goede site of andere bruikbare informatie.. ;)

Kan iemand mij vertellen wat sport precies met je lichaam doet? Dus kwa spieren en slijtage enz.

Edit: Denk aan: In hoeverre is topsport goed voor je lichaam, zo is hij al iets specifieker, ook vroeg ik me af of sport wel zo goed is als gezegd wordt.
Ik heb zelf al wel veel over voeding gevonden, maar ik was ook erg benieuwd naar de acties van het lichaam.. ;)

Groetjes Anniek
Laatst bijgewerkt door Ann_moi op 07-05-09 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Re: Sport en lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:06

Dit is wel een hele ruime vraagstelling ;) Kun je hem iets specifieker maken? :)

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:56

Er gebeurd nogal wat in het menselijk lichaam tijdens fysieke inspanning. Je kan hier veel over vinden via google onder de term: inspanningsfysiologie. Of google: conditie

Van topsport is eigenlijk wel vastgesteld dat dit niet zo gezond is voor je lichaam. Is natuurlijk ook heel sterk afhankelijk van welke sport beoefend wordt en welke risico's daar aan zijn verbonden.
Bij een contactsport heeft de sporter bijvoorbeeld meer risico's op kneuzingen, verstuikingen en fracturen. Slijtage ed lijkt mij sterk afhankelijk van welke sport er beoefend wordt.

Topsporters gaan waarschijnlijk, door een bepaalde motivatie (winnen), vaker over hun grenzen heen dan een gemiddeld persoon. Wanneer je (net) over je grens gaat (schaatsers in de laatste rond/sprinten naar de bushalte oid), zal er afhankelijk van je conditie melkzuur ophopen (zuurstof gebrek) waardoor er schade aan de spieren ontstaat. Daarna krijgt men spierpijn. Door een goede cooling down, valt dit vaak te beperken. Topsporters worden in de regel zeer goed begeleid waardoor de risico's worden geminimaliseerd en veel risico's op serieuze blessures misschien wel even groot of kleiner zijn als bij een amateur (die graag wil winnen).
Rust is bij topsport vaak ook erg belangrijk. Rust betekend trouwens vaak niet slapen of hangen op de bank, maar een "gewone" dag, met bijvoorbeeld een ontspannen wandeling.
Door te fysieke training worden spieren beter in hun mechanisme om lactaat af te voeren, er worden nieuwe cellen aangemaakt, je longen doen beter hun werk en je hartspier wordt eveneens getraind waardoor deze makkelijk bloed kan rondpompen. Je conditie wordt beter, wat weer ontzettend wat voordelen heeft (ook psychische!)

Ik heb het erg snel en kort (en misschien heel kort door de bocht) neergezet, er zijn veel uitgebreide boeken over dit geschreven, studies geweest etc.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 09:11

Heel erg bedankt.. :)

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:52

Als je sport, dan beweeg je, en beweging is echt heel belangerijk voor je lichaam!

Door je spieren te gebruiken, stijgt de doorbloeding in je weefsels en dus ook het aanbod aan zuurstof. Weefsels die niet genoeg zuurstof krijgen gaan afsterven.
Je spieren zijn ook heel belangerijk voor een goede houding, wie te slappe spieren heeft of ze verkeerd gebruikt, belast zijn beenderenstelsel op een verkeerde manier waardoor vroegtijdig slijt gaat optreden op de gewrichten. Door de afwisselende druk op je beenderen tijdens het bewegen zorg je er ook voor dat ze sterker blijven.
Je traint je ademhaling en hart zodat ze in goede conditie blijven. In combinatie met gezonde voeding vermijd je ook dat je organen gaan vervetten (waardoor ze minder goed zouden functioneren)
Beweging heeft ook een positieve invloed op je bloedvaten (om ze goed elastisch te houden) en je lymfe wordt goed doorheen je lichaam gestuurd (wat onder andere je weerstand verhoogt en je lichaam "reinigt")
Beweging zwengelt ook je stofwisseling aan en zorgt ervoor dat je darmen goed kunnen functioneren waardoor ze je voedingsstoffen beter kunnen opnemen en je vertering vlot verloopt.
En door te sporten komen natuurlijk ook nog endorfines vrij in je hoofd waardoor je je lekkerder in je vel gaat voelen.
En zo kan ik nog éindeloos verdergaan ;)

Het probleem bij topsporters is inderdaad dat ze vaker over hun grenzen gaan en meestal hun lichaam te eenzijdig belasten.
Bij het sporten is het dus belangerijk dat je een goed evenwicht houdt tussen al je spieren, de sterkte ervan en de lenigheid ervan.
En natuurlijk altijd in combinatie met "gepaste" voeding.

(en dit geldt natuurlijk even hard voor mensen als voor paarden :) )

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:41

Volgens mij is topsport niet gezond voor je lichaam. Bij topsport verg je het uiterste, als maar meer, de prestatie telt, grenzen opzoeken, verleggen, nog meer verleggen. Topsport sloopt je op den duur.