Na beugel geen spalkje maar een bitje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xannemijn

Na beugel geen spalkje maar een bitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 17:54

Hooi Bokkers :wave:

Ik weet niet of ik dit goed plaats.

Mijn beugel is er net uit en mijn tandarts vond een spalkje geen goeie optie omdat
die snel los gaat en het verplaatst. Dus ik heb een bitje gekregen dat is voor om je
tanden wat je eerste dag en nacht moet dragen en daarna alleen s'nachts
Dus ik moet eerst proberen met het bitje, maar ik vind het nu al helemaal niets zit
heel strak enzo. Ik moest hem bellen als het niet beviel dus dan krijg ik evt wel een spalkje
dus dat ga ik ook wel doen waarschijnlijk eerst gewoon snachts draagen.

Hebben jullie hier ook ervaringen mee?? Hoe bevalt het jullie??
Alvast bedankt

:evaw:

eempiej

Re: Na beugel geen spalkje maar een bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:57

Je beugel is er net uit! En dat dat bitje strak zit is een kwestie van wennen denk ik. Je beugel zat toch in het begin ook niet gelijk geweldig? Deed ie ook pijn. Een beetje doorzettingsvermogen en het een kans geven mag wel hoor!

ENOMIS

Re: Na beugel geen spalkje maar een bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:58

Ik heb ook een bitje, ideaal!

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 17:58

eempiej schreef:
Je beugel is er net uit! En dat dat bitje strak zit is een kwestie van wennen denk ik. Je beugel zat toch in het begin ook niet gelijk geweldig? Deed ie ook pijn. Een beetje doorzettingsvermogen en het een kans geven mag wel hoor!

Toen ik mijn beugel erin had, had ik niet veel pijn dus daarom vond ik het wel raar.
zoiezo ga ik het wel proberen hoor :)

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 17:58

Barbiietut schreef:
Ik heb ook een bitje, ideaal!

Had jij ook pijn op het begin??

CandyQueen

Heb ik ook gehad. Je moet er echt gewoon een paar dagen aan wennen. :) Gaat vanzelf wel beter. :j
Ik had er boven en onder 1, en die moet ik nu niet meer dragen. Maar dat doe ik dus 's nachts wel omdat mijn tanden echt veel beter blijven staan. Wil gewoon het risico niet lopen dat er ook maar 1 terug verkeerd gaat staan. O:) En 's nachts slaap je toch, dus je voelt er niets van. :)
Laatst bijgewerkt door CandyQueen op 07-05-09 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Neej

Heb ik ook gekregen na m'n beugel.. Heb onder een spalkje maar omdat ik volgens de ortho zo'n spalkje boven er heel snel zou afbijten heb ik ook een bitje voor 's nachts gekregen... idd eerste week dag&nacht, en later alleen 's nachts.

Zit voor geen meter zo'n ding he, had ik ook last van :P Ben er ook nooit zo fanatiek mee geweest eigenlijk, heb het een jaar ofzo af en toe gedragen 's nachts, maar ben er eigenlijk vrij snel mee opgehouden.. Misschien dat m'n tanden sindsdien een héél klein beetje een eigen leven zijn gaan leiden, maar niet zo dat het opvalt in ieder geval :P

Ik zou t gewoon even een kans geven, als je telkens terug moet naar de ortho omdat je je spalkje eraf gebeten hebt is ook niet alles natuurlijk ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:00

Ik heb jaren (15 ofzo?) met een draadje achter mijn tanden gelopen.
Soms sprong er een stukje los (1x per 2 a 3 jaar), maar dat lijmen ze zo weer vast,
Je merkt er helemaal niets van. Ik heb altijd alles mee gegeten en gedronken.
Nu zijn mijn verstandskiezen door en is het draadje weggehaald.

Manon_V

Wat bedoel je met bitje?

Echt een soort beugeltje of iets wat lijkt op zo'n bitje die ze bij sporten dragen zegmaar?

Ik heb namelijk na mijn sterretjesbeugel (plaatjesbeugel) onder een spalkje gekregen en boven de eerste tijd nog een klein beugeltje. Dat beugeltje heb ik niet heel consequent gedragen, maar mijn tanden zijn niet meer gaan schuiven oid. dus ik denk wel dat het voor het afbouwen een goeie optie is aangezien die spalkjes toch best makkelijk problemen geven.

spalkjes laten zoals je al zegt, best makkelijk kapot (al is dat bij mij nog nooit gebeurt, maar verschilt natuurlijk per ortho). Ook kom er makkelijk viezigheid tussen, bijvoorbeeld als ik een appel eet, dan schiet er altijd wel een stukje tussen, wat er best moeilijk tussenuit komt..

ENOMIS

Ik vond die pijn juist fijn :=
Had ik het idee dat mn tanden tenminste goed bleven staan.
Je tanden zijn hun steun van de beugel kwijt en staan nu 'los'.
Dit moet weer vast gaan staan, dus gewoon je bitje gebruiken ;)

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:02

NaNi schreef:
Heb ik ook gekregen na m'n beugel.. Heb onder een spalkje maar omdat ik volgens de ortho zo'n spalkje boven er heel snel zou afbijten heb ik ook een bitje voor 's nachts gekregen... idd eerste week dag&nacht, en later alleen 's nachts.

Zit voor geen meter zo'n ding he, had ik ook last van :P Ben er ook nooit zo fanatiek mee geweest eigenlijk, heb het een jaar ofzo af en toe gedragen 's nachts, maar ben er eigenlijk vrij snel mee opgehouden.. Misschien dat m'n tanden sindsdien een héél klein beetje een eigen leven zijn gaan leiden, maar niet zo dat het opvalt in ieder geval :P

Ik zou t gewoon even een kans geven, als je telkens terug moet naar de ortho omdat je je spalkje eraf gebeten hebt is ook niet alles natuurlijk ;)

Indd, ik ga hem ook snachts dragen hoor en in de weekend wel overdag denk ik, zit echt voor geen meter
en dat eruithalen me nagel is al gebroken _O-

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:02

Ik heb er ook 1 gehad, wat een rampeding. Kon amper slikken en het voelde vies. Ben hem kwijt geraakt en toen stond alles zo weer terug, toen kon ik weer overnieuw. Maar nu heb ik wel een spalkje, en dat zit 10394x lekkerder!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:03

Manon_V schreef:
spalkjes laten zoals je al zegt, best makkelijk kapot (al is dat bij mij nog nooit gebeurt, maar verschilt natuurlijk per ortho). Ook kom er makkelijk viezigheid tussen, bijvoorbeeld als ik een appel eet, dan schiet er altijd wel een stukje tussen, wat er best moeilijk tussenuit komt..

Mijn spalkje was door mijn ortho helemaal met lijm omhuld, zodat er niks tussen kon gaan zitten, ook springt hij daardoor minder snel los.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:03

Manon_V schreef:
Wat bedoel je met bitje?

Echt een soort beugeltje of iets wat lijkt op zo'n bitje die ze bij sporten dragen zegmaar?

Ik heb namelijk na mijn sterretjesbeugel (plaatjesbeugel) onder een spalkje gekregen en boven de eerste tijd nog een klein beugeltje. Dat beugeltje heb ik niet heel consequent gedragen, maar mijn tanden zijn niet meer gaan schuiven oid. dus ik denk wel dat het voor het afbouwen een goeie optie is aangezien die spalkjes toch best makkelijk problemen geven.

Het is een bitje die om je tanden komen.
Het nadeel is indd wel als je een spalkje hebt als je wat eet dat het er snel tussen kan komen

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:04

Daarbij is zo'n spalkje ook niet alles, want dat heb ik dus onder wel, maar alleen over de voorste zes tanden.. wat er nu dus gebeurt is dat mijn kiezen ernaast een geheel eigen leven zijn gaan leiden, en ik nu dus 6 rechte tanden heb, en een stapel scheve kiezen :')

En idd, er gaan lekker etensresten tussen zitten :P

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:05

Ik heb ook een bitje onder, en vind het fijner dan een spalk. Een spalk zit er dag en nacht in en gaat snel kapot, een bitje hoef je alleen s'nachts te dragen en je kunt je tanden gewoon nog fijn poetsen en flossen enzo.
Het deed bij mij in het begin ook pijn en vond hem vervelend zitten, kon mijn tong niet lekker kwijt enzo ;)
Nu voel ik niet eens meer dat ik hem in heb.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:06

NaNi schreef:
Daarbij is zo'n spalkje ook niet alles, want dat heb ik dus onder wel, maar alleen over de voorste zes tanden.. wat er nu dus gebeurt is dat mijn kiezen ernaast een geheel eigen leven zijn gaan leiden, en ik nu dus 6 rechte tanden heb, en een stapel scheve kiezen :')

En idd, er gaan lekker etensresten tussen zitten :P

Ooh jeetje, dat is ook niet goed. Ik dacht altijd dat ze over heel het gebit kwam :P

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:06

Ik heb een spalkje en ik had liever een bitje gehad, doordat het spalkje niet overal aansluit is er een tand bijgedraaid en staat niet alles meer netjes, ook vind ik appels eten enz. nu erg irritant omdat er veel achter de spalk blijft hangen. Ook heb je dan nog dat hij kapot kan gaan...
Ik vind het jammer dat toen nog niets met bitjes gedaan werd. Met een bitje mag je toch ook langzaam afbouwen?

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:06

Ik heb nog nooit van zo'n bitje gehoord, heeft iemand een foto?

Ik heb boven en beneden een spalk, nouja had, beneden blijft ie prima zitten, boven is ie los gegaan na het eten van iets hards. Was gewoon ergens in het midden, dus ff vervelend, maar verder had ik er geen last van. Later heb ik het ook nog voor elkaar gekregen om de buitenste los te bijten, dus toen hing er een heel stuk los ijzerdraad in mn mond. HEEEEEEEEEL irritant. Ortho was met vakantie, dus dan moest ik naar een andere. Had ik geen zin in dus ik dacht, ik knip hem eraf met een nijptang of iets. Ging niet want die tang paste niet in mn mond :=
Uiteindelijk met een schaar afgeknipt, hehe dacht ik, niet dus, want toen zat er dus een scherpe punt van dat ijzerdraadje in mn mond, dus tong open en continu pijn.
Ortho nog steeds met vakantie, en ik wilde niet naar een andere, dus de nijptang er maar weer bijgepakt, en (niet om aan te raden, deed echt GRUWELIJK zeer) de spalk er in zn geheel uitgetrokken... :o
En om het nog erger te maken, dat is al 2 jaar geleden, en ik zit nu nog steeds met de lijmresten op de achterkant van mn boventanden. De tandarts heeft er al die tijd niks van gezegt, en ik heb er eigelijk ook geen last van, dus het zit prima zo :+

Moet wel zeggen dat mn beugel er al jaren uit was en mn tanden nu eigelijk weinig meer verplaatsen.

Zo'n bitje lijkt me erg lastig, dat moet je elke nacht indoen dus?

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:07

SiCa schreef:
Ik heb ook een bitje onder, en vind het fijner dan een spalk. Een spalk zit er dag en nacht in en gaat snel kapot, een bitje hoef je alleen s'nachts te dragen en je kunt je tanden gewoon nog fijn poetsen en flossen enzo.
Het deed bij mij in het begin ook pijn en vond hem vervelend zitten, kon mijn tong niet lekker kwijt enzo ;)
Nu voel ik niet eens meer dat ik hem in heb.

Je hebt wel gelijk :D Ik ben al wat gerust gestelder :P

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:07

Brainless: dat schilt dus per ortho :j bij mij issie op mijn hoektanden vastgezet met een flinke dot lijm, en is nog nooit kapot gegaan of losgeschoten in 5 jaar tijd. Toch hoor ik maar vaak zat verhalen dat mensen al een aantal keer ervoor zijn teruggegaan (wel bij een andere otrho dan waar ik zat)

xannemijn: oke, nee zo'n ding heb ik niet gehad. Maarja zoals al is gezegd; elke nieuwe beugel zit niet meteen perfect, dus je zult er even doorheen moeten. Het is de laatste keer, dus nog even doorzetten!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:08

Ik heb ook zo'n bitje en ik vind het eigenlijk wel prima! Ik vind het 's nachts zelfs vreemd voelen als ik mijn bitje niet in heb :)). Het is inderdaad even wennen, ook met eten enzo, maar ik vind het wel veel beter dan zo'n spalkje. Ik heb namelijk beneden een spalkje en boven een bitje en achter dat spalkje gaat inderdaad altijd eten zitten :+.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:09

xtostarlight schreef:
Ik heb nog nooit van zo'n bitje gehoord, heeft iemand een foto?

Ik heb boven en beneden een spalk, nouja had, beneden blijft ie prima zitten, boven is ie los gegaan na het eten van iets hards. Was gewoon ergens in het midden, dus ff vervelend, maar verder had ik er geen last van. Later heb ik het ook nog voor elkaar gekregen om de buitenste los te bijten, dus toen hing er een heel stuk los ijzerdraad in mn mond. HEEEEEEEEEL irritant. Ortho was met vakantie, dus dan moest ik naar een andere. Had ik geen zin in dus ik dacht, ik knip hem eraf met een nijptang of iets. Ging niet want die tang paste niet in mn mond :=
Uiteindelijk met een schaar afgeknipt, hehe dacht ik, niet dus, want toen zat er dus een scherpe punt van dat ijzerdraadje in mn mond, dus tong open en continu pijn.
Ortho nog steeds met vakantie, en ik wilde niet naar een andere, dus de nijptang er maar weer bijgepakt, en (niet om aan te raden, deed echt GRUWELIJK zeer) de spalk er in zn geheel uitgetrokken... :o
En om het nog erger te maken, dat is al 2 jaar geleden, en ik zit nu nog steeds met de lijmresten op de achterkant van mn boventanden. De tandarts heeft er al die tijd niks van gezegt, en ik heb er eigelijk ook geen last van, dus het zit prima zo :+

Moet wel zeggen dat mn beugel er al jaren uit was en mn tanden nu eigelijk weinig meer verplaatsen.

Zo'n bitje lijkt me erg lastig, dat moet je elke nacht indoen dus?

Jeetje wat een verhaal, Stom spalkje dus.
http://www.perfectsmile.nl/beugels/?gcl ... 3godbEcT3w kijk deze site zie je het wat een bitje is

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:09

Ik ben verliefd op mijn kleine nachtbeugeltje. :+:
Ik slaap niet eens goed zonder het ding.
Je klikt hem er zo in en hij past perfect.

In het begin was hij inderdaad wat strak maar dat trekt heel snel weg. Ik heb een spalkje onder die overigens prima zit en waar ik ook nooit last van heb gehad.

Je moet hem alleen wel goed blijven schoonmaken. :')

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:10

Manon_V schreef:
Brainless: dat schilt dus per ortho :j bij mij issie op mijn hoektanden vastgezet met een flinke dot lijm, en is nog nooit kapot gegaan of losgeschoten in 5 jaar tijd. Toch hoor ik maar vaak zat verhalen dat mensen al een aantal keer ervoor zijn teruggegaan (wel bij een andere otrho dan waar ik zat)

xannemijn: oke, nee zo'n ding heb ik niet gehad. Maarja zoals al is gezegd; elke nieuwe beugel zit niet meteen perfect, dus je zult er even doorheen moeten. Het is de laatste keer, dus nog even doorzetten!

Ga ik zeker doen :):)