Rubberallergie? Is laten testen mogelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Rubberallergie? Is laten testen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 19:29

Ik loop op dit moment stage op een medisch laboratorium, waarbij ik geregeld wegwerp handschoenen moet dragen. Nu zijn de handschoen op stage allemaal al zonder latex, maar toch krijg ik, zodra ik ze nog maar aantrek, gelijk uitslag en jeuk op mn handen. Het begint met rode vlekken, waar kleine bobbeltje op verschijnen. Zodra ik de handschoenen uitdoe en mn handen was, zijn de bobbeltjes en roodheid zo verdwenen. De jeuk blijft echter wat langer aanhouden.
Overigens heb ik zelden tot nooit klamme handen, dus het kan ook niet door "zweethanden" komen in rubberen handschoenen.
Nu vroeg ik me af, is het mogelijk dat ik een rubberallergie heb? Als ik op internet zoek, kom ik telkens weer op sites terecht die het hebben over een latexallergie. Dit kan echter niet het geval zijn, aangezien er in deze handschoenen geen latex zit. (tenminste, dat claimen ze?)
Nu was me dit voorheen ook wel eens opgevallen, maar nu ik regelmatiger met handschoenen werk, vormt dit toch een "irritant" probleem. Het is niet zo zeer dat ik me helemaal open krab oid, maar mijn huid wordt toch elke keer geïrriteerd.
Heeft iemand enig idee of ik me hier op kan laten testen?

HannahFrouk

Re: Rubberallergie? Is laten testen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:50

Ja, je kunt zeker een rubberallergie hebben, dat komt wel voor.
Er zijn trouwens ook van die handschoentjes zonder rubber, die zijn gewoon te bestellen. Als ik jou was zou ik daar eens naar vragen, er zijn nl veel meer mensen die er last van hebben.

Ikzelf gelukkig niet, ik werk er dagelijks mee zonder problemen, maar een vroegere collega van mij had die rubberloze, die kon er ook niet tegen.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 20:40

Oke, dat zal ik nog eens opzoeken dan :j Maar om nou op mijn stage met eigen handschoenen aan te komen :o Denk dat ze me dan wel heel raar aankijken :')

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:43

Die kunnen ze toch op je werk bestellen????
Doen ze hier ook gewoon hoor!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 20:46

Ik heb geen idee of ze zoiets zomaar bestellen voor een stagiaire, ben je vaste kracht, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Ik zal het eens kunnen voorleggen, maar betwijfel of dat gaat gebeuren ;)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:29

Je hebt ook van die handschoenen met een soort poeder aan de binnenkant, zijn het niet die? Anders kan het ook iets in dat poeder zijn.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:09

Ik dacht idd ook aan het poeder, mocht dat erin zitten zou je eens poederloze kunnen proberen.

En anders idd vragen of ze een doosje hypoallergene willen bestellen, handschoenen gebruik je toch dus als je niet binnen een maand weer vertrekt is dat wrs geen probleem :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 22:16

Die met poeder zijn vaak met latex. Wij hebben dus zonder poeder :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:40

ik neem aan dat je in toekomst wel vaker in labotorium zal werken? Zo ja dan denk ik dat je best een doosje rubbervrije handschoenen kan kopen en testen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:42

Je kan je laten testen erop :)
Ik zou zelf even op zoek gaan naar een doosje rubbervrije handschoenen of vragen of zij die nog ergens hebben liggen! :)
Ze moeten zorg dragen dat alle werknemers en de stagiares hygienisch kunnen werken, dus je kan zeker aangeven dat je er niet tegen kan. Grote kans dat ze dan een doos voor je bestellen :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:57

allergische contacteczeem; http://www.ziekenhuis.nl/index.php?cat= ... beeld_item

Contacteczeem komt meestal door chemicalien (bijvoorbeeld poeder in de handschoen).
Vinyl/Nitrile handschoenen zijn latexvrij en dus ook rubbervrij! Latex komt van de "rubberboom", dus latexvrij is ook rubbervrij.

Als de handschoenen op je werk dus echt latexvrij zijn, is iets anders dan rubber de oorzaak. Welk merk hebben jullie??

Mocht het toch een latexallergie zijn, dan zsm echte latexvrije handschoenen gaan gebruiken. Latexallergie bouwt op, bij elke aanraking wordt de gevoeligheid iets erger (in elke mate verschilt per persoon) en helaas bouwt het niet meer af.
Laatst bijgewerkt door Grit op 06-05-09 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:00

heb ik ook!
rubber/latex.maar je hebt speciale anti-allergische dokters handschoentjes ook. alleen als je huid eenmaal geirriteerd is, moet het eerst weer kalmeren, voor je handschoentjes kan dragen.
vooral klamme handen in de handschoenen vermijden( vocht maakt het erger!)
wat bij mij hielp (na alle dokterssmeerseltjes- mislukten); gewoon ervoor en erna insmeren met pure vaseline!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 06:56

De huid goed vet houden inderdaad.

Moet je eens seks hebben met een condoom, dan ga je echt door het dak met een latexallergie ;)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:00

Oh sorry, ik had er overheen gelezen dat je handschoentjes sowieso al zonder latex zijn. In dat geval zal het inderdaad aan de talk liggen.

Ik denk dat je niet helemaal het goeie beeld hebt van de plichten van werkgevers :+ . Je werkgever is verplicht om jou te voorzien van beschermingsmiddelen, dit staat in de arbowet en is ook de normaalste zaak van de wereld. Handschoentjes zonder talk, met of zonder latex zijn gewoon verkrijgbaar en het is voor jouw werkgever dan ook niet veel meer moeite om die voor jou te bestellen. Het enige wat je dus moet doen is aangeven dat je er last van hebt. En waarschijnlijk zal hij dan zonder morren andere bestellen. Maar je moet het echt wel AANGEVEN en niet maar denken van dat doettie toch niet want ik ben maar een uitzendkracht.

In ons bedrijf dragen uitzendkrachten ook gewoon handschoenen en als ze ergens niet tegen kunnen dan worden oplossingen gezocht. Voor jouw probleem is een hele simpele oplossing, dus geef het gewoon aan!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 19:30

Grit, bedankt voor de link. Dus als ik het goed begrijp is een latexallergie gelijk aan een rubberallergie?
Ik ben een tijd geleden al naar de dermatoloog geweest voor een contactallergie onder mijn oksels. Mijn huid is eigenlijk gewoon één grote ramp (acné is ook aanwezig).

Welk merk handschoenen weet ik niet zo uit mijn hoofd, ik kan wel eens kijken.

Ik zal het nog eens aankijken, op het moment werk ik niet super veel met handschoenen en zijn het maar korte periodes achter elkaar. Wordt de klacht nou erger, dan kan ik altijd nog langs de HA. Ik neem aan dat mijn stage niet zomaar handschoenen speciaal voor mij gaan bestellen, zonder een artsenverklaring.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:04

Waarom niet :? ze zijn verplicht dat voor je te doen als je blijkbaar niet tegen de gewone handschoenen kan! Een ieder die daar werkt moet aan de hygiene regels voldoen, dus als jij ergens niet tegen kan is het aan hun om het op te lossen.
Wij hebben een heel uniform in zweden laten vermaken omdat een stagiare zo klein was dat ze de gewone maten niet paste!
En geloof mij: dat was een stuk duurder dan een pak handschoenen :=

Laat maar aan je leidinggevende zien hoe je handen eruit zien na contact met de handschoenen en vraag of er ook handschoenen zijn zonder poeder (kan best zijn dat die in het gebouw ergens liggen! wij hebben ook allerlei handschoenen in de opslag).

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:09

Er zijn arboconvenanten waarbij de werkgever "verplicht" is om een medewerker vrij te houden van latex. Oa medische wereld waarbij veel handschoenen worden gedragen en mensen thuis komen te zitten door een latexallergie. Om dit te voorkomen, mogen latexhandschoenen niet meer.
En hetzelfde gaat ook op voor poeder in handschoenen. Poeder kan een contactallergie en oa ademhalingsproblemen geven (poeder komt in de lucht en adem je in).
Dus bij beide hebt je zeker een heel reel punt om over in gesprek te gaan.

Als het een contactallergie is heb je kans dat de klachten niet erger worden dan wat je nu hebt. Dan kun je voor dit ongemak kiezen, maar lijkt mij onnodig.
Maar is het een latexallergie, dan vererger je deze elke keer dat je in aanraking komt met latex. Je gevoeligheid wordt steeds hoger en wat ik al eerder schreef, neemt niet meer af. Dat moet je echt voorkomen.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:18

Nogmaals: het zijn geen handschoenen met poeder en ze zijn al latexloos. Latex kan ik overigens ook niet tegen (mijn handen stonden in brand toen ik op mijn vorige opleiding een paar voor de eerste keer aantrok). Nu beperkt het zich inderdaad tot die rode bobbeltjes op mn handen en de jeuk. Het trekt inderdaad gewoon weg nadat ik de handschoenen uittrek.

Ik vroeg me af of dit dus een rubberallergie is, maar, zoals ik uit het verhaal van Grit kon opmaken was dit dus hetzelfde als een latexallergie (dat klopt toch)? Dan zou het inderdaad aan iets anders moeten liggen. Ik zal het volgende week eens voorleggen bij persoon in kwestie of er eventueel wat geregeld kan worden met hypo-allergene handschoenen (oid?).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:20

Wat je ook kan doen (tip kreeg ik van mijn allergoloog omdat ik eczeem heb): katoenen verbandhandschoenen aandoen en dan eroverheen die handschoenen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:21

Maar ik zou het sowieso even aangeven op je stage, misschien hebben ze wel hypo-allergene handschoen! :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:50

Latexvrij is ook rubbervrij :j

Dan heb je nu waarschijnlijk vinyl of nitrile handschoenen??
Er blijft dan niet veel keuze over en er zit ook nog verschil in bescherming, dus ze bieden niet beiden evenveel bescherming bij werken met schadelijke stoffen.
Lastig hoor, dan ben je gevoelig voor "iets" wat in de handschoen zit, maar of je dit kunt achterhalen??? Misschien dat merken onderling kunnen verschillen.

Of het is irritatie-eczeem (geen allergie), dat jouw huid reageert op de huidafsluiting die handschoenen geven. Al heb je geen klamme handen, afsluiten doet het toch.

En niet teveel waarde hechten aan de term "hypoallergene" handschoenen, zeer raar, maar deze zijn er ook met latex :?

De tip van welshcobfan lijkt mij ook een goede, weet niet of het prettig werkt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:52

Als je geen precisiewerk hoeft te doen werkt het prima! :) Het is wel even wennen natuurlijk. Het werkt voor mij wel beter dan met de rare bulten, jeuk en andere vlekken :=

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:56

Dat kan ik me voorstellen. Lijkt me echt vervelend als je dat hebt.

Ik heb soms een beetje eczeem op mijn hand (zonder gebruik van handschoenen), dan vind ik de jeuk al vervelend. Laat staan dat je hele hand onder zit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:01

Bij mij is het ook, hoe meer contact, des te erger. Dan trekt het ook door naar mijn armen. En altijd smeren met goede creme als die dingen uit zijn := want van die speciale ontsmettingszeep heb ik ook last.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 19:02

Precisiewerk moet ik helaas ook uitvoeren.

Vandaag moest mijn moeder toch bij de HA zijn en ik vroeg of ze gelijk even voor me kon informeren hoe of wat hiermee. Zij raadde mij aan om inderdaad speciale handschoenen hiervoor te gebruiken en eventueel contact op te nemen met de bedrijfsarts. Ik zal volgende week vast nog wel met mijn stagebegeleider spreken, dus zal het dan gelijk vragen aan hem, hoe of wat.