Ijzer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karinFTbing

Ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 15:21

Hallo bokkers :)

Ik hoopte dat jullie me misschien wat kunnen helpen..
Ik ben de laatste week echt vaak heel moe, dat terwijl ik vakantie heb.
Okee, ik heb het druk, maar deze manier van moe zijn is toch wel apart voor mij, het liefst wil ik elk moment in mn bed kruipen en uren slapen.
Misschien is het luiheid door de vakantie, maar dat denk ik niet.
Als je veel moe bent kan het toch zijn dat je een te kort aan ijzer hebt?
Nu weet ik dat je daar pillen voor kunt slikken, maar daar begin ik niet aan.
Is er voedsel waar flink wat ijzer in zit wat misschien zou kunnen helpen?
Of ligt de oorzaak van het moe zijn ergens anders?

Xx

_Tara_

Re: Ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:25

In appelstroop zit wel veel ijzer.

Waar de oorzaak van de moeheid precies ligt kan wss alleen de huisarts je vertellen ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:32

Appelstroop, spinazie en lever ( :r ) eten :j

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 15:33

Appelstroop eet ik elke ochtend 1 boterham, dan doe ik de komende dagen maar even een extra dikke laag :=

Ik ben al zo vaak naar de huisarts geweest ervoor, 2 keer bloed moeten prikken en dan komt er weer niks uit.
Heeft dus geen zin ;)
Meestal als ik eenmaal ga bloedprikken is mijn ijzer ook wel goed.
Maar het is vakantie geweest en dan eet ik wat ongezonder, misschien dat het daaraan ligt..

Iew, lever, daar begin ik niet aan :=
Spinazie vind mn buik niet zo leuk ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:35

Maar ging je dan alleen laten testen op ijzer ivm je vermoeidheid? Misschien eens kijken of je pfeiffer hebt?
Sport je ook wel genoeg? Want door stil te gaan zitten wordt je ook vaak moe.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:36

Ik moest inderdaad ook veel spinazie eten toen ik een ijzer tekort had.
Al-a-creme of als je buik opspeelt bladspinazie.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 15:39

Die 2 keer dat ik geprikt heb, was voor alles wat vermoeidheid kan veroorzaken, dus ook pfeiffer ;)

Of ik genoeg sport.. Dat schiet er de laatste tijd wel een beetje bij in, alhoewel ik de laatste week wel 2 intensieve privélessen heb gehad, sport ik dan te weinig?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:45

Ik heb geen idee wanneer je te veel/te weinig sport eerlijk gezegd :P
Maar als je 2 keer in de week sport zo'n beetje lijkt mij wel goed. Slaap je wel gewoon 8 uur per nacht?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:56

Biefstuk, broccoli, spinazie..
Ik heb ook een tijd roosvice ferro gedronken en moest inderdaad ook appelstroop eten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:59

Steak en spinazie
vermoeidheid kan ook door vit.B12 tekort komen. zo'n preparaat kan je eenvoudig bij de apotheek halen.
Misschien gewoon proberen wat gezonder te eten, en veel drinken misschien kan je zo'n kruiden thee halen bij de drogist om te helpen ontgiften. Of mischien ben je anders te druk bezig met vanalles en nog wat dat nu je vakantie hebt een terugslag hebt

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:02

Ik ben even voor je gaan kijken en heb wat gevonden:

Gedroogde perziken
Noten
Melasse
Asperges
Zeewier
Bonen
Linzen
Kikkererwten
Havermout
Eidooier
(rood) Vlees
Vis
Mosselen
Volgranen
Bruinbrood
Appelstroop

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 16:07

petitparis schreef:
Steak en spinazie
vermoeidheid kan ook door vit.B12 tekort komen. zo'n preparaat kan je eenvoudig bij de apotheek halen.
Misschien gewoon proberen wat gezonder te eten, en veel drinken misschien kan je zo'n kruiden thee halen bij de drogist om te helpen ontgiften. Of mischien ben je anders te druk bezig met vanalles en nog wat dat nu je vakantie hebt een terugslag hebt

Hier zeg je wat, dat is de laatste tijd nogal het geval, voor de vakantie was ik ontzettend druk met school, afspreken en een bruiloft, daarna feesten en na het weekend feesten kwam al die vermoeidheid en dat is eigenlijk niet meer weggegaan.

8 uur slapen doe ik in de vakantie zowiezo, in schoolweken lukt dat vaak niet, ik slaap vaal erg slecht..
Ze zeggen wel eens dat je je júist moe kan gaan voelen als je te lang slaapt, dus ben ik afgelopen dagen eerder uit bed gekomen, maar dat scheelt niks ;)

Gezond eten doe ik echt wel.
Elke dag genoeg fruit (meestal sinasappel met een ander stuk fruit, zoals kiwi, mandarijn of appel)
Ik eet altijd bruin brood, als er wit brood is, eet ik daarbij wel bruin brood.
Vis eten wij 1 keer per week meestal.
Voor de rest uit dat lijstje... lust ik bijna allemaal niet :o

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:12

Roosvicee heeft ook een product daarvoor. Roosvicee Ferro staat er ook op, aanmaak siroop met extra ijzer. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:19

Als je al vaker op ijzertekort getest hebt en je had geen tekort heeft veel ijzer eten waarschijnlijk niet zoveel zin. Je kan je immers alleen beter gaan voelen van ijzer als je in de eerste plaats een tekort had.
Sporten wil ook nog wel eens helpen om je wat energieker te voelen. Bij mij tenminste :+
En als je over een poosje nog steeds moe bent gewoon de huisarts maar weer eens lastig vallen :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:23

Ik zou eerst eens laten kijken aan wat je een te kort zou hebben, maar zo'n moeheid kan ook aan een alergie(pollen, voeding, drank...) liggen bv, je lichaam die daar dan met vermoeidheid op reageerd. Als je iets met veel ijzer wil, is brandnetel (er zit zo'n 7keer meer ijzer in dan in spinazie. Je kunt er soep, thee van maken of door je dagelijkse voeding doen) erg aan te raden, het is ook een prima manier om energie op te doen en je lichaam te kuisen na de winter.

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:07

ik heb even een grappig feitje: appelstroop bevat niet zoveel ijzer als de meeste mensen denken.. vroeger werd appelstroop namelijk in 'blikken' gedaan, waardoor er (heel grappig gezegd) veel ijzer in kwam.. er zit wel ijzer in, en vitamine b...6(?kan ook nog wel b12 zijn.. haal ze altijd door elkaar..).. wat de ijzeropname bevorderd.. dusja, het is hoedanook goed voor je ijzer..

nog even wat tips: veel groene groenten.. en voor de bevordering van de opname: veel fruit, gedroogde abrikozen, geen thee bij het onbijt, geen melk na het avondeten.. gemengde noten, en ook studentenhaver is erg goed..

dat zijn de trucjes die mijn dietiste mij heeft verteld.. ik werd naar haar gestuurd door mijn huisarts omdat ik 3 keer zware bloedarmoede heb gehad..

veel succes iig!
xxx eline

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 12:17

Dan denk ik tijd mijn probleem toch meer bij de hooikoorts ligt..
Ik heb nu toevallig net nieuwe medicijnen daarvoor, hopelijk helpen die beter dan mijn vorige, die waren na twee jaar een beetje hun werking kwijt..

Ik eet veel groente, veel fruit, melk bij het ontbijt (wel een tijd vervangen door thee, ivm mijn keel, maar inmiddels al een aantal weken terug naar melk), nootjes eet ik wel eens, maar niet zo heel vaak, vaker chips :P
Dus het zal dan wel niet aan het eetpatroon liggen.

Maarja aan vermoeidheid door allergie/overgevoeligheidsreacties, daar doe je niks anders aan dan slapen denk ik? :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:25

hmm medicatie voor hooikoorts is bekend om slaapverwekkend te zijn. iemand bij ons op werk zegt ook dat ze zo in slaap zou kunnen vallen van zodra ze zich zou neerleggen en dit is ook sinds ze terug medicatie neemt tegen de hooikoorts

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:39

De truc van ijzerinname zit 'm niet alleen in ijzerrijke voeding. Melkproducten remmen de opname van ijzer door de darmen - en daar zit meestal het probleem. Dan kun je spinazie met appelstroop, abrikozen, erwtjes en rozijnen eten, maar dat glas melk erbij zorgt ervoor dat het geen zin heeft. Vitamines, met name ook C, bevorderen de opname van ijzer.
De melkproducten bij een ijzerrijke maaltijd vervangen door een vitaminerijk product kan veel schelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:14

WhiteRose schreef:
De truc van ijzerinname zit 'm niet alleen in ijzerrijke voeding. Melkproducten remmen de opname van ijzer door de darmen - en daar zit meestal het probleem. Dan kun je spinazie met appelstroop, abrikozen, erwtjes en rozijnen eten, maar dat glas melk erbij zorgt ervoor dat het geen zin heeft. Vitamines, met name ook C, bevorderen de opname van ijzer.
De melkproducten bij een ijzerrijke maaltijd vervangen door een vitaminerijk product kan veel schelen :)

Dit geld dus ook voor yoghurt enzo? Dat is wel een goede om in de gaten te houden, ben zelf net hersteld van mn ijzertekort, geen zin in een tweede keer :+

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:03

Zo'n vermoeidheid hoeft niet meteen te betekenen dat je te weinig ijzer hebt. Misschien is je lichaam toch wel even toe aan rust of ligt het idd aan pollen oid.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:02

Jammie appelstroop! Lekker en gezond

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:55

Wieke86 schreef:
Dit geld dus ook voor yoghurt enzo? Dat is wel een goede om in de gaten te houden, ben zelf net hersteld van mn ijzertekort, geen zin in een tweede keer :+

Ja.. Knackebrod met kaas is dus zinloos ;)
Kwam bij mij naar voren toen mijn ijzer niet echt hoog was, maar ik wel heel gezond at. Mijn mama heeft een chronisch ijzertekort, maar leeft daar prima op. Zij komt met bloedtransfusies ook niet boven de 5.5 tot 6.0, dan begint ze gewoon weer met afbreken. Was dus niet zo verbazingwekkend dat mijn ijzer ook niet hoog was - vast van mama geërfd. Maar toch maar de truc van de melkproducten geprobeerd - en nu zit ik standaard tussen 8.8 en 9.2, terwijl ik niet meer zo gezond leef als toen ;) De moeite van het proberen waard dus :)

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:59

WhiteRose schreef:
Wieke86 schreef:

Kwam bij mij naar voren toen mijn ijzer niet echt hoog was, maar ik wel heel gezond at. Mijn mama heeft een chronisch ijzertekort, maar leeft daar prima op. Zij komt met bloedtransfusies ook niet boven de 5.5 tot 6.0, dan begint ze gewoon weer met afbreken. Was dus niet zo verbazingwekkend dat mijn ijzer ook niet hoog was - vast van mama geërfd. Maar toch maar de truc van de melkproducten geprobeerd - en nu zit ik standaard tussen 8.8 en 9.2, terwijl ik niet meer zo gezond leef als toen ;) De moeite van het proberen waard dus :)

dan zit je netjes.. ik ben een keer bij de dokter geweest..(achteraf 3e x bloedarmoede) omdat ik me wéér zo flauw voelde iedere keer.. en die duizelingen..... toen er 2.8 tevoorschwijn kwam schrok ik tóch wel even.. vandaar dat ik ook naar die dietiste moest..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:53

WhiteRose schreef:
Wieke86 schreef:

Je hebt het over je Hb neem ik aan?