Is het mogelijk dat ik suikerziekte heb?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AdelineL

Is het mogelijk dat ik suikerziekte heb?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 16:59

Altijd heb ik al behoorlijk veel suiker gegeten en gedronken, ook al waren mijn ouders het er niet mee eens. Ik was dan wel zo eigenwijs om zelf mijn drinken snoepjes of koekjes te halen. Als ik dorst had dronk ik áltijd cola, elke dag at ik wel chips koek en snoep. Maar dan word je ouder en dan besef je dat je wel heel erg slecht bezig bent, en besluit dan uiteindelijk op je voedsel te letten. Weg met de cola koek en snoep. Nu drink ik helemaal geen cola meer maar wel dubbelfris ranja etc. Koek snoep of chips raak ik al helemaal niet meer aan. Nu eet ik altijd netjes wat ik hoor te eten en verder geen slechte dingen.

Nu heb ik de laatste tijd zo verschrikkelijk veel dorst dat ik wel 3 liter drinken per dag drink. En dan nóg heb ik dorst. Ook ben ik verschrikkelijk snel moe, als ik de trap op loop moet ik al even bijkomen. Als ik op sta word alles zwart voor de ogen. Zelf denk ik echt aan suikerziekte. Maar ook twijfel ik daar wel aan, aangezien ik al een behoorlijke tijd netjes eet. Vandaag was ik ook aan het winkelen toen ik opeens hele erge dorst kreeg. Toen ik thuis was heb ik eerst veel water gedronken maar de dorst bleef. Toen ik een half uur later met mijn ouders achter een bakkie met een koekje zat was de dorst pas weg, misschien door de suikers?

Voor drie maanden geleden moest ik bloed prikken voor iets anders, maar toen hebben ze alles gecontroleerd en bleek alles goed te zijn.
Op bokt zitten vast mensen met suikerziekte, herkenen jullie hier wat in?
Laatst bijgewerkt door AdelineL op 04-05-09 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Re: Is het mogelijk dat ik suikerziekte heb?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:00

ik zou zeggen
ga naar de arts en laat het testen

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:09

Suikerziekte kan ook genetisch zijn en komt niet perse doordat je veel suiker eet.
Als je zeker wil weten of je wel/geen suikerziekte hebt zou ik even naar de dokter gaan.

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:11

ik heb zelf al 10 jaar suiker, maar dat komt echt absoluut NIET door te veel suiker eten en cola drinken hoor.. ik zou gewoon even naar de dokter gaan, die kunnen het beter bepalen als mensen hier op bokt..

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 17:13

Zeker snap ik dat de dokter dit beter weer. Maar goed als jullie al zeggen nou het kán geen suikerziekte zijn hoef ik niet voor suikerziekte naar de dokter. Maar ik ga zowieso even langs.

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:16

alles kan :+ het zou goed mogelijk zijn aangezien je veel dorst heb en moe bent, maar het heeft dus niks met te veel suiker eten te maken :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:17

daniekjuh schreef:
ik heb zelf al 10 jaar suiker, maar dat komt echt absoluut NIET door te veel suiker eten en cola drinken hoor.. ik zou gewoon even naar de dokter gaan, die kunnen het beter bepalen als mensen hier op bokt..

Jij hebt dan prob. Type 1? Een autoimmuun waarbij er geen insuline wordt aangemaakt. (betacellenv/d pancreas worden aangevallen) Je kan compenseren door insuline bij te spuiten?

Dit zou wellicht type 2 kunnen zijn. Daar is levensstijl wel een bepalende factor.

Maar ik ben geen HA. Dus TS: Even langs jou HA, ff proefjes doen. Het kan ook wat anders zijn. En hoe oud ben je?
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 04-05-09 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 17:19

19. :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:21

Dan zou je type 1 niet meer hoeven te verwachten (gezien je nog leeft na je minder happy leefpatroon), dus een vrees voor zelf moeten spuiten hoef je niet te hebben. Maar aangezien je levensstijl voorheen niet supergezond is zou het kunnen zijn dat je insulineresistentie hebt opgebouwd, dus type 2 hebt. Even langs de HA wippen, die zou vast ff een bloedproefje aanvragen.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 04-05-09 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:23

In het dorst hebben herken ik zeker wat. Mijn vriend heeft twee maanden geleden de diagnose diabetes type 1 gekregen en het enige dat er aan de hand leek te zijn was dat hij zo'n erge dorst had.

De dokter is de enige die hier uitsluitsel over kan geven en als ik jouw klachten hoor kan het zeker geen kwaad om hiermee naar de HA te gaan.

Wel is het zo dat als je diabetes hebt en je hebt zo'n dorst, dan heb je dus een hoge bloedsuikerspiegel. Als je dan een koekje of iets anders te eten of te drinken (behalve water) neemt waar koolhydraten in zitten, gaat je bloedsuiker omhoog en krijg je in theorie dus juist meer dorst. Dat gedeelte van je verhaal klopt dus niet met de eventuele diabetes waar jij aan denkt :)

Waar is je bloed op getest onlangs? Meestal testen ze ook voor glucose (suiker), maar dat hoeft natuurlijk niet per se.

Wat ook zo is met diabetes is dat je veel en vaak moet plassen en je urine ook plakkerig is.

Mloeser, dat klopt niet :) ook als je iets ouder bent kun je nog onverwachts type 1 krijgen, kijk naar mijn vriend.

edit: en ook bij type 2 kan het zo zijn dat je zelf insuline moet gaan spuiten op ten duur. Daar heb ik echter niet zo veel verstand van, maar niks is uitgesloten dus. Niet dat ik je bang wil maken, Lien, waarschijnlijk is het gewoon iets anders hoor. Even langs de HA :j

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:27

Als je suikerziekte hebt, zul je naast dorst en moeheid, ook honger hebben, veel eten en toch afvallen.
maar wij kunnen je natuurlijk niet vanaf bokt even vertellen wat je wel of niet hebt. Natuurlijk is het absoluut verstandig om even langs de dokter te gaan, ookal was je bloed 3 maanden geleden nog in orde. Zwart voor de ogen worden en erg moe zijn, zijn symptomen die je wel even moet laten checken. (mss bloedarmoede?)

Maar daarnaast even een opmerking over het drinken;
Ranja of Dubbelfriss is nog steeds frisdrank met veel suiker. Dat helpt dus echt niet tegen de dorst. Dan kan je net zo goed cola drinken.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:20

Zoveel dorst hebben is inderdaad een raar teken. Dat is niet slecht om eens te overleggen. Maar hoe zit verder je eetpatroon in elkaar? Betekent gezond eten ook helemaal geen tussendoortjes meer voor jouw? Liever wat meer regelmaat eten, dus om 10 uur en 3 uur een tussendoortje. Sommige mensen kunnen mindr goed tegen een lege maag bv..

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 19:25

Nouja goed. Ik eet best wel eens een koekje bij de koffie hoor. En s'avonds voor de TV pak ik ook wel een handje chips. Maar het is niet meer zo dat ik een pak koekjes en een hele zak chips naar binnen werk.