ervaring kunstgebit op jonge leeftijd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mackkwek

ervaring kunstgebit op jonge leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 21:08

hoi

ik heb even een vraag die voor mij best belangrijk is,maar waar voor veel mensen toch een taboe op rust. :o
ik sta namelijk op dit moment voor een keuze die voor mij erg moeilijk is.
ik zal het even kort uitleggen

mijn gebit is altijd keurig geweest tot een jaar of 5 geleden.
toen werd ik ziek(waar ik verder niet over uit wil weiden) en kreeg daar verschillende medicijnen voor die oa het gebit aantasten.
Mijn glazuur verdween en de 1 na het andere gat begon te verschijnen.
ik poetste me suf,.. maar kon er niet tegen opboksen en de tandarts dus ook niet.

langzaam maar zeker is mijn gebit dus een wrak geworden en daar geneer ik me behoorlijk voor.
ik ben een verschrikkelijke blijhoofd,maar durf nauwelijks meer te lachen .
het beperkt inmiddels dus ook mijn sociale leven.

vorig jaar toen ik weer bij de tandarts kwam zei hij dat mijn gebit niet meer te redden was en dat ik toch echt aan een kunstgebit zou moeten.(dit zou dan onder narcose gebeuren,.in 1 x alle tanden trekken en dan met volle mond weer naar huis)

toen werd ik zwanger van mijn tweeling en kon dat dus niet meer doorgaan.
nu weet iedereen dat een zwangerschap ook niet echt bevorderlijk is voor de tanden en de combinatie van dat en oa de medicijnen zorgden ervoor dat mijn gebit nog slechter werd.

volgende week zou ik een afspraak hebben met de tandarts,maar werd gister zo knettergek vd pijn in mijn mond dat ik een tandarts heb gezocht waar ik bij terecht kon in het weekend(eigen tandarts was weg)

ik kwam toen uit bij een leuke tandarts in heerhugowaard.
heb toen een hele "checklist "in moeten vullen van medicijngebruik etc en ook zij zei dat dat een erg foute combinatie is voor mijn tanden(maar goed,.dat wist ik natuurlijk al)
ze heeft dus helaas gisteren ook twee achterste kiezen moeten trekken bij mij(bah,.weer een bevestiging hoe slecht mijn gebit is)

nu zei zij dat mijn gebit dus nog wel te redden is(op een aantal kiezen en tanden na die sowieso getrokken zullen moeten worden),hoewel er dan verschrikkelijk veel zal moeten gebeuren en het geen garantie is ivm mijn medicijnen en mijn gezondheid.
ook het prijskaartje is pittig.
het zal namelijk in de duizenden euro's gaan kosten om het te fixen.

nu heb ik dus twee opties:

1) mijn gebit laten herstellen voor tig duizenden euro's waar ik me voor in de schulden moet gaan steken)
-gebit word alleen gemaakt dan,.maar de afbraak door medicijnen zal door blijven gaan.
tis dus eigenlijk vechten tegen de bierkaai.

of
2)de rest van mijn tanden laten trekken en gaan voor een kunstgebit zodat ik in ieder geval een stralende lach zal kunnen hebben.

diep in mezelf heb ik eigenlijk al een keuze gemaakt.Ik denk dat het toch het kunstgebit moet worden,want a)ik heb geen geld voor de renovatie(en ziekenfonds betaalt lang niet alles) en b)de afbraak zal sowieso door blijven gaan.

maar goed,.. ik geneer me dus enorm om op mijn 32e een kunstgebit te krijgen.
wie heeft hier ervaring mee en weet de nadelen/voordelen?

ninaricci85

Re: ervaring kunstgebit op jonge leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:12

welnee joh. ik ken iemand van in de 25 die ook een kunstgebit heeft. die slikt ook allerlei medicijnen en dr tanden rotten echt weg. nu zijn alle tanden en kiezen dus getrokken en heeft ze een gebit. ik zou ervoor gaan als ik jou was. het zal wennen zijn maar als je dan weer hartelijk kan lachen is dat natuurlijk alleen maar beter. dit topic hoort overigens bij menswelzijn dus ik zal even temmen

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:14

Ik zou ook voor het kunstgebit gaan, hoe jong je dan ook bent, als je je 1e keuze uit laat voeren is het idd een gevecht tegen een bodemloze put :)

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:15

Ik heb wel een vermoeden welke medicijnen...ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als ik de keuzes zie, zou ik me vol in optie twee storten.

Geen van twee is ideaal en allebei heeft het nadelen, maar ik denk dat 2 gebruiksvriendelijker, mooier, pijnlozer, vooral praktischer en goedkoper is. Wel zou ik niet bezuinigen op een kunstgebit. Neem er dan een die echt volledig naar je zin is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:16

Ik zou gaan voor herstellen, het kost wat geld maar ik denk dat je je er veel zekerder mee voelt.
Zelf heb ik ook een vrij slecht gebit en ben net begonnen met de stappen en het is gelukkig grotendeels te redden.
Maar ik heb er wel wat geld voor over om geen kunstgebit te hoeven krijgen dan zou ik me echt een omatje voelen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:17

Ik zou ook voor een kunstgebit gaan! Mijn moeder heeft dit op haar 16e al meegemaakt dat ze boven een aantal proteses kreeg. Ik vind niet dat je je er voor moet schamen om op je 32e een kunstgebit te nemen. Liever dit, dan duizende euro's uit te moeten geven voor een herstel, wat alsnog afgebroken gaat worden. Dus lekker de eer aan je zelf houden en gaan voor die stralende glimlach die je graag durft te laten zien!

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 21:17

sharoontje schreef:
Ik zou ook voor het kunstgebit gaan, hoe jong je dan ook bent, als je je 1e keuze uit laat voeren is het idd een gevecht tegen een bodemloze put :)

ja das een ding wat zeker is,.maar hoor nu zoveel verhalen van mensen om me heen over het feit dat je met een kunstgebit een "ingevallen bekkie" krijgt en zo dus vraag me af of er mensen zijn die er ervaring mee hebben en de voor en nadelen weten,.want aan indianenverhalen over "ingevallen bekkies" van mensen die zelf geen kunstgebit hebben,.heb ik niks :D

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:20

meid mijn pa heeft er vanaf zijn 25e of zelfs eerder 1, mijn broer heeft ong net zo een mond als jij beschrijft en zal er ook aan moeten geloven zodra hij het geld heeft. Het is een hele stap dat begrijp ik, maar het laten herstellen wat veel geld kost en dat ze dan nog uit je mond zullen rotten is ook niks toch? En niemand zal het feitelijk kunnen zien dat jij een kunstgebit hebt

:+:

Wat betreft ingevallen bekkies, dat valt mij erg mee hoor, zie mij pa nog regelmatig zonder kunst gebit en het verschil is echt miniem, met gebit in zie je helemaal geen ingevallen bekkie (mijn opa en oma dragen ook gebitten en zie je het ook niet bij)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:27

zit een beetje in het zelfde schuitje
hoe raar het ook klinkt
het ergste vind ik het voor mijn man
weet dat die mij keuze zal respecteren
maar een aantal kiezen zijn niet meer te redden
(met versnelde dank aan mijn voormalige tandarts :( )
ergens zegt mijn hart trekken die hap
maar de gedachte aan mijn man (terwijlo die me nooit in de weg zal staan
of me er voor zal verlaten of wat ever..) houd me toch nog wat tegen ..

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:28

Ik zou ook voor het kunstgebit gaan.
Mijn vader heeft vanaf zijn 18e een kunstgebit, als hij hem uit heeft zie ik geen verschil. :=

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:30

ik hoorde dat het echt lang duurde voordat je weer goed kon kouwen met een kunstgebit
ben een rasechte knabbellaar ook dat houd me wat tegen

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 21:36

nickyu schreef:
ik hoorde dat het echt lang duurde voordat je weer goed kon kouwen met een kunstgebit
ben een rasechte knabbellaar ook dat houd me wat tegen

kreeg idd ook te horen dat de eerste dagen alleen vloeibaar eten zal zijn,...
ben ook echt bang voor het trekken etc,.want heb nu ook behoorlijk last van het tanden trekken gisteren.
maar goed,.. ik kauw liever een paar weken/maanden moeilijk dan dat ik nooit meer durf te lachen en me dood geneer als ik nieuwe mensen ontmoet.
het is tenslotte toch je "visite-kaartje"

het begint nu namelijk erg zichtbaar te worden dat mijn gebit erg slecht is.
zo begin ik nl al een diepe "spleet"te krijgen tussen mijn voortanden en is er al een hoektand afgebroken.
ook de zwarte vlekken beginnen aan de oppervlakte te komen.

dus tja,..ook al ben ik als de dood voor het gebit etc,..een lach en mijn sociale leven is ook erg veel waard.
en je hebt ook gebitten die je niet uit hoeft te doen snachts.

mijn man houd onvoorwaardelijk van me en zelfs al zou ik geen tanden meer hebben houd ie nog van me,..maar ook ik vind het moeilijk voor hem

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:42

Opknappen zou ik sowieso niet doen. Betaal je duizenden euro's en over een paar jaar vallen de desbetreffende tanden er alsnog uit bij gebrek aan glazuur. Vind het een onverantwoord aanbod van je tandarts. Die moet toch beter weten.

Heb je al een nagedacht over implantaten? Als je kaakbot gezond is kun je dat ook laten doen. Kost ook een paar duizend euro, maar die zitten wel vast in je mond. En omdat het neptanden zijn kunnen ze niet kapot gaan bij gebrek aan glazuur.
In sommige gevallen wordt (een deel van) de implantaten vergoed door je verzekeraar. Zou er toch eens achteraan bellen als ik jou was. Tenslotte heeft dit te maken met een ziekte en medicijn gebruik. Veel succes!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:43

ja hier de zelfde onvoorwaardelijke liefde aan de andere kant
helaas ook hier komen de zwarte vlekken nu een voor een
meer in het zicht
voortanden gaan nog maar de kiezen zijn in erbarmelijke staat
en hoektanden beginnen nu ook steeds erger te worden
glazuur op de randen is reeds jaaaaren weg
poets me helemaal wezeloos , flossen pulleken , spoelen
doe het allemaal

lijkt wel des te meer je poetst des te harder het gaat ..

gek word je der van ..

hummm implantaten .. met mijn angst voor de tandarts .. zouden ze dat ook onder narcoze doen :o

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:44

ik heb 2 mensen in nabije omgeving gehad die op relatief jonge leeftijd aan een kunstgebit moesten...
de eerste is een man die vreselijk bang was,en die is dus bij een speciale angst-tandarts geweest.
het gebit is prachtig!!
hij zei zelf: als ik dit wist,had ik het 20 jaar eerder laten doen(bij wijze van spreke)
wel moest het gebit na enkele maanden aangepast worden,omdat je kaken idd iets slinken.
dit is overigens AMPER te zien!!het is alleen dat het gebit niet helemaal goed meer past.
de man kon binnen een week al hartige dingen eten,maar hij was zowieso keihard voor zichzelf,trok eigenhandig tanden uit...

de ander is een vrouw die heeft gekozen voor een soort vast kunstgebit.
een rails word dan onder je tandvlees aangebracht en daar worden dan implantaten in bevestigd.
dit is een soort gebit dat het dichtst bij het gevoel "eigen tanden" ligt,omdat de tanden voor vast in je mond zitten.
het heeft wel veel pijn gedaan,maar ze is er nu dolgelukkig mee en heeft een gebit dat niet van "echt" te onderscheiden is.
het echte kunstgebit was trouwens ook amper van "echt" te onderscheiden.

ik zou als ik jou was heel goed informeren,maar absoluut je eigen tanden laten trekken.
het is even moeilijk,dat kan ik heel goed begrijpen,maar om je continue "te schamen" en pijn te hebben om je gebit te renoveren is ook niets.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:44

Als jij 150 euro over hebt voor een anestesist (ofzoiets) dan worden die tanden gewoon onder narcose getrokken en je kaakbot voorgeboord voor de implantaten.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 21:50

femke27 schreef:
Opknappen zou ik sowieso niet doen. Betaal je duizenden euro's en over een paar jaar vallen de desbetreffende tanden er alsnog uit bij gebrek aan glazuur. Vind het een onverantwoord aanbod van je tandarts. Die moet toch beter weten.

Heb je al een nagedacht over implantaten? Als je kaakbot gezond is kun je dat ook laten doen. Kost ook een paar duizend euro, maar die zitten wel vast in je mond. En omdat het neptanden zijn kunnen ze niet kapot gaan bij gebrek aan glazuur.
In sommige gevallen wordt (een deel van) de implantaten vergoed door je verzekeraar. Zou er toch eens achteraan bellen als ik jou was. Tenslotte heeft dit te maken met een ziekte en medicijn gebruik. Veel succes!

tja die eerste tandarts(mijn echte dus) ben ik nu dus ook niet echt over te spreken. hij riep vorig jaar nl al dat mijn gebit niet meer te redden was.
de arts van gister was erg aardig en raadde me ook een kunstklapper aan,...maar moest me wel de opties vertellen zodat ik zelf de beslissing kan nemen. en vind het dus terecht dat ze mij alle opties aanbood.

de pest is dat in een basisverzekering heb. heb die al proberen te "verhogen " paar jaar geleden,maar mijn gebit moest toen goed zijn voor ze dat pas wilden doen.(anders laat iedereen zich ineens bijverzekeren als hun gebit verslechterd. Kan de verzekering dus ook enigszins begrijpen hoewel dat voor mij nu wel erg rot is)

alleen de basis word dus vergoed(tanden trekken,2-jaarlijkse controle etc)
een kunstgebit word wel volledig vergoed(denk dat de verzekering dan denkt dat ze geen kosten meer zullen hebben of zo)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:56

Denk er gewoon eens goed over na. Denk jij dat jij kunt leven met een kunstgebit? Zoek informatie op internet, foto's van mensen die het hebben, vraag een gesprek aan met je tandarts enz enz. Als je dat niet denkt te kunnen overweeg dan eens de optie implantaat. En laat je daarover ook weer goed informeren. Is het je een lening waard? Hoelang gaan ze mee, enz enz.

Die tanden moeten er toch uit, ik vind het al knap dat je dat zo geaccepteerd hebt. En voor wat daarna komt: neem je tijd en overweeg alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:56

Mijn vriend heeft ook implantaten en hij vind ze nu erg fijn, daarbij moet ik wel zeggen dat dat hem echt heel veel pijn gedaan...

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:00

Heb niet alle reacties gelezen :o
Maar een goed kunstgebit valt niet op :) Kan erg mooi zijn :j Maar veel mensen maken de 'fout' om spierwitte tanden te nemen waardoor het er erg 'nep' uitziet. Mijn vader heeft ook een kunstgebit en die heeft een meer, tja, hoe zeg je dat, 'natuurlijke tint' genomen en iedereen trapt er in als hij zegt dat het zijn eigen tanden zijn :))

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 22:02

femke27 schreef:
Is het je een lening waard?

tja een lening is geen optie,.. wil me niet in de schulden storten voor vechten tegen de bierkaai.
dan blijf ik geld lenen,want slecht zullen mijn tanden toch weer worden en dan zal ik dus weer bij moeten lenen om dat weer te laten fixen.

breezer302: heeft ie lang pijn gehad?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:06

Ik had het ook over implantaten. Dan zijn dus in principe je eigen slechte tanden getrokken en kun je dus met een nieuw vastzittend nep gebit door het leven. Je moet je afvragen of dat je een lening waard is. Die tanden raak je dus niet meer kwijt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:10

blijft zon inplantaat dan lang goed
of moet dat met de jaren door slinken kaak ook vervangen
worden ?

heb heeeele hoge pijngrens
maar een ras echt mietje als het om mijn tanden gaat :o

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:14

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 22:16

nickyu schreef:
heb heeeele hoge pijngrens
maar een ras echt mietje als het om mijn tanden gaat :o

same here :D :+
ik beval liever tien x dan naar de tandarts te gaan,maar goed,. ben wel iemand die gaat ook al vind ik het doodeng