Enkel brace wie kan mij helpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eempiej

Enkel brace wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 19:44

Een aantal weken geleden heb ik klem gezeten met mijn enkel onder een metalen stang. Hierdoor ligt mijn linker enkel nu flink in de kreukels. Ik heb de eerste dagen met krukken gelopen en daarna langzaam opgbouwd. Nu is het zo dat het goed gaat als ik normaal een beetje loopt. Werken (hele dag staan, op onregelmatige ondergrond lopen), lang lopen, uitgaan ed. gaan nog niet. Dat betekend voor mij veel pijn en door mijn enkel gaan. Mijn banden kunnen dit nog niet aan. Advies van de arts is een brace te gebruiken bij deze activiteiten en oefeningen om mijn spieren te trainen.

Nu ben ik op internet druk opzoek naar een brace. Een brace met alleen elastische banden werkt niet goed, deze zorgt voor meer pijn, en als ik hem losser doe heeft hij geen effect. Voorkeur gaat naar een brace met aan 2 kanten thermopasten. Daaroverheen zouden wel elastische banden kunnen omdat ze dan niet direct op mijn spieren zitten.

Op internet heb ik er een paar gezien, maar ik vind het erg lastig om van een plaatje te kijken hoe en wat. Zeker omdat ze best prijzig zijn.

Wie heeft er ervaring met een brace en heeft er advies voor mij?

Groetjes Amy

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:47

Het beste kan je even naar een orthopedisch instrumenten maker of iets dergelijks gaan. Die passen dan verschillende met je, en kijken welke het beste bij je klachten passen. Ik hebzelf een brace voor mijn duim, maar heb gemerkt dat het erg persoonlijk is welke wel en niet fijn is. Bij zo'n bedrijf kan je vaak uitproberen, en dat is toch wat je wilt.
Als je nog even met je huiarts belt, kan je er vaak ook een verwijzing voor krijgen en hoef je hem nog niet eens zelf te betalen ook!

Succes en beterschap!

kaj

Re: Enkel brace wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:50

Dat is inderdaad erg moeilijk te zeggen want het zal ook een kwestie van uitproberen zijn denk ik.

Ik heb zelf twee enkelbrace liggen. De eerste heb in overleg met de leverancier aangeschaft (nav mijn verhaal raadde hij deze brace aan) maar deze bleek toch niet te werken voor mij.

Ik kwam erachter dat ik een brace moest hebben die hetzelfde effect heeft als tape en kwam toen bij een tennisbrace uit. Deze werkt perfect voor mij.

Dus het is echt een kwestie van uitproberen. Net zoals Lalidan hierboven zou ik je dus adviseren om ergens naartoe te gaan waar ze samen met jou kunnen kijken wat het beste is.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 19:53

Bedankt voor de tips! :) Ben even aan het zoeken naar een orthopeed hier in de omgeving.
Een vriendin neemt morgen wel haar brace voor me mee, toevallig 1 die me erg aanspreek. Dus ik hoop dat dat wat is.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:56

Je hoeft niet op zoek naar een othopeed. De verwijzing kan gewoon van je huisarts komen, en voor de brace zelf moet je bij iemand zijn die hulpmiddelen maakt/levert. Even googlen, maar een orthopeed is de arts, die kan je hier niet echt mee helpen. Ik zit ook al voor je te googlen, maar heb eerlijk gezegd geen idee waar spanbroek ligt :o

Edit: Hou bij het proberen van de brace van je vriendin even goed de maat in de gaten. Heel veel mensen krijgen alleen maar méér problemen van hun brace, enkel omdat de maat niet goed is!!

Edit 2: In alkmaar zit Livit Orthopedie, Misschien kan je eens contact met hun opnemen. Dit is zo'n soort bedrijf wat je moet hebben.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:01

ik heb er ook een. Mijne is van push die heeft in ieder geval twee variaties de heavy en medium geloof ik.
Ik heb de stevigere die doe je met klitteband en rits open.
Dan rits dicht, klittebanje dicht, band 1 en dan 2 elastieke band 3. Elastieke band 4 en het zit.
Geeft heel veel steun zit niet direct op de huid en geven veel steun en kan je zo strak zetten als je zelf wilt.
Daarbij kun je er ook gewoon grote schoenen mee aan.

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... n%26um%3D1

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 20:04

Oke! Ik hou idd rekening met de maat. Maar het is meer even voor het idee hoe zit het? en hoe voelt het? Nu komt het wel mooi uit dat we qua lijf (postuur, schoenmaat ed.)wel goed op elkaar lijken. Spanbroek ligt in Noordholland (westfriesland) amsterdam/zaandam zou redelijk in de buurt zijn.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 20:07

vera_pino schreef:
ik heb er ook een. Mijne is van push die heeft in ieder geval twee variaties de heavy en medium geloof ik.
Ik heb de stevigere die doe je met klitteband en rits open.
Dan rits dicht, klittebanje dicht, band 1 en dan 2 elastieke band 3. Elastieke band 4 en het zit.
Geeft heel veel steun zit niet direct op de huid en geven veel steun en kan je zo strak zetten als je zelf wilt.
Daarbij kun je er ook gewoon grote schoenen mee aan.

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... n%26um%3D1

Zoiets heb ik al, maar bij deze krijg ik dus problemen met mijn spieren. Doordat ze echt op de spieren drukken. Daarom ben ik opzoek naar thermoplasten aan de zijkant waardoor
het elastiek over die thermoplasten komen.
Maar bedankt voor het meedenken :)

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:16

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 21:31

@ Kay

De eerste heeft die vriendin van me. Die ga ik morgen dus passen. Die 2e is idd ook wel wat is zoek. Bedankt voor de links :) Jammer dat die winkel in groningen en sappermeer zit...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:43

Heb je mijn tweede edit nog gezien? Die is van een winkel in alkmaar.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:51

Gewoon idd even een verwijzing vragen en de huisarts weet vaak ook wel adresjes waar je heen kunt hoor :) En dan gewoon passen. Heb ik ook gedaan. In veel braces paste ik gewoon niet eens, dus ben echt blij dat ik er niet lukraak eentje op internet besteld heb.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 22:01

Lalidan:
Bedankt voor de link. Die is idd dichtbij :)