Genezing beenbreuk, wat kun je verwachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Genezing beenbreuk, wat kun je verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:07

Even de volgende vraag, mijn lieffie heeft vandaag precies vijf weken geleden zijn been gebroken, een scheenbeenbreuk. Been is in het gips gezet tot boven de knie, dit heeft er vier weken omheen gezeten. Vorige week is dit vervangen door een loopgips tot net onder zijn knie.
Het heeft een paar dagen geduurd voordat de knie weer enigszins wilde buigen, want die zat nogal vast. Toch zie ik elke avond, dat de knie nogal zwelt, als hij even iets te veel heeft gedaan.
Activiteiten als staan en ook fietsen gaan verder goed, maar lopen gaat nog niet, dit levert nog te veel pijn op, op de plek van de breuk. Verder zijn de artsen wel tevreden en op de laatste röntgenfoto was te zien dat het al mooi aan het helen is. Toch vinden we het beide een beeeetje vreemd, dat lopen echt nog niet gaat. Maar goed, wie weet willen we te snel.
Ik was benieuwd of er mensen zijn op Bokt die ervaring hebben met een dergelijke verwonding, en hoe lang het kan duren voor je alles weer kunt doen.

Alvast bedankt!

Damber

Re: Genezing beenbreuk, wat kun je verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:10

Op de plek waar de breuk zit, moet nu dmv wrijving kraakbeen gaan vormen dat er dan voor zorgt dat de breuk weer aan elkaar heelt. Daar kunnen inderdaad klachten mee komen. Hij moet zijn been niet overbelasten, maar wel belasten in die zin dat er kraakbeen aangmaakt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:17

Klopt, dat hebben ze in het ziekenhuis ook al gezegd..... fijn dat je dat even bevestigt, overigens! Met dat belasten zit het verder wel goed, erop staan gaat ook al prima en hij voelt het vanzelf als ie weer eens te veel heeft gedaan (omheiningen timmeren, dat soort ongein ;) )
Vorige week kon de arts voelen dat er al kraakbeen begint aan te groeien, dit was nog niet zichtbaar op de foto maar wel voelbaar. Ik kan me inderdaad voorstellen dat dit proces pijn kan doen.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:25

heb geen scheenbeen ofzo gebroken gehad .
maar ik heb me elleboog gebroken gehad.

het gips is er binnen twee weken afgegaan (moet ofzo met dit soort breuken)

maar ik kon me elleboog 6 weken niet normaal buigen zo pijn
ik heb daarna nog een jaar last van gehad dat het steeds ging op zwellen , dik en blauw en niet recht willen krijgen van elleboog.

op dit moment geloof 3 jaar na de breuk
heb ik geen last van dik of blauwe elleboog maar het blijft lastig om net recht te krijgen .

een breuk duurt gewoon heel lang erover tot het geneest.
ook al is het op de foto's goed ,het bot moet toch weer flexible enzo worden :D

hoop dat je aan me verhaaltje wat hebt :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:06

Misschien is fysiotherapie een oplossing? Daar ben ik toen ook al mee begonnen toen ik nog in het gipszat. En die kunnen je echt helpen het op de goedemanier weer te gaan belasten.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:56

Mijn schoonbroertje heeft een een paar jaar geleden z'n scheenbeen en kuitbeen gebroken.
Vervelende voor hem was dat ie ook een bloeding in z'n kuitspier had waaraan hij ook geopereerd was en er een lelijke wond aan had. Al met al heeft hij de eerste keer 3 maanden in het gips gezeten en nog een maand extra met het been omhoog omdat de wond moest dichttrekken. Maar doordat hij zijn been niet goed kon belasten door die kuitspier en wond heeft hij een jaar daarop zijn scheenbeen op precies dezelfde plaats weer gebroken omdat hij de eerste keer zijn been niet kon belasten waardoor er niet genoeg kraakbeen werd aangemaakt en er dus een zwakke plek bleef in het bot.

Bij hem is die plek waar de breuk zat nog bij bepaalde bewegingen en belasting pijnlijk ondanks fysio.
Dus denk dat je man m wel moet belasten maar niet teveel gekke dingen gaan doen. Fysio is natuurlijknooit verkeerd.