ik zit nogal met een (héél) vervelend iets. Nogal schaamtelijk eigenlijk...
Ik heb toch wel al een tijd last van het volgende probleem: als ik plots hard moet lachen, of moet niezen verlies ik urine.. Ik heb al een paar keer gehad dat mn broekje echt nat is, omdat de lachbui/niesbui zo plots was. Dit is écht niet leuk, want dit gebeurt altijd op school. Ik heb ervoor ook geen gevoel van: ik moet gaan plassen. Het is gewoon zo plots.
Nu had ik wel al wat gegoogled, en toen vond ik wel wat, maar dit ging altijd over vrouwen boven 35 jaar, of vrouwen in de menopauze. Maar ik ben 14 jaar, dus daarom wou ik het eerst hier toch nog eens vragen.
Ik hoop dat dit op te lossen is, want ik vind het écht vervelend.
Uum, bekkenbodem fysiotherapie? Als je dit eerst bij je huisarts voorlegt kan je misschien wel fysio volgen. Je bent denk ik nog jong genoeg om je spieren daar te trainen.
maandverband werkt hier echt niet bij dat word heel "nat" ik heb ook last van licht urineverlies gekomen door mijn zwangerschap. op tenalady.nl kun je gratis proefpakketjes aanvragen (als je je thuis schaamt het word heel discreet verstuurd, je kunt aan de buitenkant niets zien ) verder zou ik zeggen bekkenbodemspieren trainen daar zijn meerdere oefeningen voor. gewoon even googlen dan zie je ook voorbeelden. suc6 ermee!
ChrlOtte
Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-09 20:33
En weet iemand wat voor oefeningen ik dan zou kunnen doen? Ik zal ook even googlen. En jaa, maandverband, maar het is ook niet bepaald fijn om dat àltijd te gebruiken, en inderdaad, er zijn al es gevallen geweest waarbij zelfs dat niet helpt.
Niet altijd op eigen houtje bekkenbodem oefeningen gaan doen, dit probleem kan namelijk ook veroorzaakt worden door juist een hypertone (aangespannen) bekkenbodem.
Ik denk dat wat jij hebt stress urine incontinentie heet. Dat is dat je urine verliest op stressverhogende momenten zoals niesen, hoesten of een lachbui.
Als je het zeker wilt weten even langs een bekkenbodem fysio, die kan 'ahum' van binnen de spierspanning meten en daarop oefeningen geven. Dan weet je zeker dat je de juiste hebt.
Trieske_
Geplaatst: 28-04-09 20:37
oefeningen zijn ongeveer hetzelfde als dat je je plas ophoud je knijpt dus (net alsof je nodig naar het toilet moet) , dit even vasthouden en weer loslaten, enkele malen herhalen
hopelijk begrijp je het zo...
maar misschien verstandig om dit toch met je huisarts te overleggen die zal je vast meer hierover kunnen vertellen
ChrlOtte
Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-09 20:40
Jaa, misschien moet ik het probleem eens aan mijn mama voorleggen... Ik vertel dit soort dingen niet graag, maar ik wil er écht wel vanaf.
Pytje
Geplaatst: 28-04-09 20:41
ik zou er voor naar de fysio gaan, je zou het namelijk ook kunnen krijgen door overactieve spieren bij je bekken en/of onderrug. Dus niet zelf gaan aanklooien, maar naar de fysio.
Ik heb dit ook een tijdje gehad en dan alleen 's morgens. Ik moet altijd standaard 's morgens enorm niezen en door de kracht die dan vrij kwam liep er wel eens wat uit. Ik heb dit eigenlijk alleen in de winter als het koud is. Nu kan ik 's morgens ongestoord niezen
manutjuh
Geplaatst: 28-04-09 20:52
Toen ik net zo oud was als jij heb ik hier ook even last van gehad. Nu gelukkig niet meer, maar ik droeg ook altijd maandverband.
Niks om je voor te schamen in ieder geval! Er zijn wel meer meiden die hier last van hebben, ik heb het toen met mijn vriendinnen besproken en die hadden het soms ook, tijdens het lachen.
soesita
Geplaatst: 28-04-09 20:54
Helemaal niks om je voor te schamen! Je kan er echt niks aan doen en er hebben meer mensen last van dan je zou denken. Ja, ook jonge mensen. De beste raad is hier al gegeven: op naar de fysio! En vertel het je moeder gewoon maar.