Gekneusde kleine teen, wandelen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Gekneusde kleine teen, wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 10:11

Ja hoor, heb ik weer.. Gisterochtend wou ik de trap aflopen, alleen ging dat wat mis, waardoor ik de trap afdonderde. :o Ik kwam een beetje gek terecht, ik klapte door m'n tenen heen ofzo. Naja, beetje gevoelig en dat trok ook snel weer weg. Niks aan het handje. Echter ging ik later die middag een eind wandelen, zo'n 2 uur lang. En op het eind begon m'n kleine teen toch best zeer te doen ;( Ik kon nieteens meer goed lopen. Nuja, even checken of het niet gebroken was enzo en dat is het dus niet, 100% zeker. Maar gekneusd is dus wel mogelijk.
Het is rood, dik, een beetje warm en wat gevoelig. Alleen de binnenkant (aan de kant waar de teen de andere teen raakt) is pijnlijk, als je het daar aanraakt. Bewegingen zijn allemaal nog mogelijk, zonder pijn. Het knakt alleen een beetje als ik de teen buig.
Hier baal ik van, aangezien ik woensdag vertrek naar Duitsland om daar 3 dagen lang te wandelen (á 20 km. per dag).

Iemand tips hoe ik dit kan overleven? Niet gaan is geen optie, daar ben ik veel te eigenwijs voor.
Alvast bedankt :D

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:16

Oh...heel herkenbaar...
Ik heb ook best vaak dingen gekneusd op momenten dat je het echt niet kunt gebruiken.
Wat helpt is wisselbaden en bewegen: dus emmertje zo heet mogelijk water en emmertje koud water. Dan je teen er in laten bungelen en bewegen met de teen, beurtelings in het koude en hete water.
Daarnaast kun je de teen wat steun geven door hem vast aan de teen er naast te tapen.
En...arniflorzalf schijnt te helpen tegen kneuzingen. Of het echt zo is, weet ik niet.
Of dat het 't wrijven in het algemeen over de zere plek is....

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:20

polly2 schreef:
Oh...heel herkenbaar...
Ik heb ook best vaak dingen gekneusd op momenten dat je het echt niet kunt gebruiken.
Wat helpt is wisselbaden en bewegen: dus emmertje zo heet mogelijk water en emmertje koud water. Dan je teen er in laten bungelen en bewegen met de teen, beurtelings in het koude en hete water.
Daarnaast kun je de teen wat steun geven door hem vast aan de teen er naast te tapen.
En...arniflorzalf schijnt te helpen tegen kneuzingen. Of het echt zo is, weet ik niet.
Of dat het 't wrijven in het algemeen over de zere plek is....

Ik ben met een gebroken teen op wandelvakantie geweest! Het kan: hele goede schoen uitzoeken (stevige zool) 's ochtends even vloeken bij het aantrekken van de schoen, maar verder nergens last van gehad. Inderdaad kun je de teen nog aan je andere teen vast tapen zodat er zo min mogelijk beweging (en dus pijn) in zit. Tijdens het wandelen goed kijken hoe je je voet neerzet, zo recht mogelijk, dan moet het kunnen!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:21

Ik zal eens kijken naar die Arniflor. Gewoon bij de drogist, neem ik aan?
En vasttapen, moet ik speciale tape hebben daarvoor? Of is van dat pleister-spul ook goed? :P

Ik heb gelukkig al goede wandelschoenen (dikke zool, hoog om de enkels, voldoende ruimte bij m'n tenen). Dat maakt ook dat ik wel wil gaan. Als ik nou schoenen had die krap zitten, was ik sowieso niet meegegaan. Uitgelopen sneakers drukken er al op ;(

Janine1990

Re: Gekneusde kleine teen, wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:33

Sporttape denk ik dat bedoeld wordt ;)

Weet je zeker dat er geen scheurtje in je teen zit? Het bot bedoel ik dan he? :=

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:37

*ervaringsdeskundige steekt vinger op*

Ik zou het idd intapen, dat geeft steun. Pas op dat je het ook weer niet té strak doet, dat knelt de doorbloeding af. Er kan idd een scheurtje in het bot zitten (had ik vorig jaar nog, op foto's duidelijk te zien), groeit wel weer vast, maar je staat er versteld van hoe zeer zo'n klein teentje kan doen.

Maar met goede sporttape moet het idd wel kunnen, zou ook zonde zijn om die vakantie af te blazen. Neem wel je rust en loop niet meer dan je 'moet' lopen. Sporttape kun je gewoon kopen bij de drogist en de apotheek.

Blijf je last houden, dan is het misschien toch handig om even langs je HA te gaan en in het ziekenhuis foto's te laten maken. Dan weet je zeker of er van binnen iets stuk is en hoe lang het gaat duren.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:48

Mijn ervaring is dat je best een foto kunt laten maken...maar dat je daar met tenen niks mee op schiet.
Er wordt toch niks aan gedaan....intapen wordt aangeraden. Het moet vanzelf helen.
Dus als je dat zelf doet, scheelt het je weer een hoop gedoe in het ziekenhuis, wachten, wachten....en advies aanhoren van iets dat je toch al wist (en deed).

Mars

Re: Gekneusde kleine teen, wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:48

Aan tenen is idd heel weinig te doen, ook met een breuk niet. Intapen lijkt mij een prima idee, misschien een pijnstiller als je erg veel last hebt.
Zorg voor goede schoenen waar je lekker op loopt, bij een kneuzing is het overigens goed om toch te blijven bewegen anders wordt het vaak stijf.