Aften..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Aften..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 09:49

Hallo,

Ik heb regelmatig last van aften, je weet wel, die vervelende witte bultjes in je mond. Ze doen ontzettend zeer en blijven ook best lang zitten vind ik! Nou heeft mijn moeder er wat over opgezocht in een boek van haar met allemaal medische dingetjes, maar er staat vrij weinig over die vervelende dingen in. Ik ben erg benieuwd of jullie misschien weten hoe ik eraan kom, en nog belangrijker, hoe ik er weer vanaf kom. Laatst had ik 1 vlak bij mijn keel en echt alles wat ik at deed me zeer. Nu heb ik er dus weer 1 tegen mijn tandvlees aan en deze voelt ook alles behalve prettig. Ik dacht eerst dat het misschien te maken had met hygiëne, maar ik poets mijn tanden altijd 2 keer per dag, en als ik nog ergens heen moet nog een keer. Daarnaast flos ik elke avond en gebruik ik elke avond voor ik op bed ga mondwater. Dus ik kan me niet voorstellen dat het aan de hygiëne ligt.

Iemand van jullie DE oplossing?

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:51

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:51

Hoe je eraan komt weet ik niet maar wat wel ertegen helpt is Pyralvex (weet niet of ik het goed schrijf). Kun je gewoon bij simpele apotheek halen. Is vloeistof die je op de aften moet doen, waarschuwing, het doet even best wel pijn maar je bent wel sneller van je aften af.

ecyoj

Re: Aften..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:58

Ik gebruik
Sour Mouth Gel (als ik t goed schrijf)
dat is geimporteerd uit engeland.
T verdoofd t gebied van de Afte (geneest niet) en zorg er voor dat je geen pijn meer hebt.

Echt ideaal spul.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 10:00

Dank jullie wel! Dat Sour Mouth Gel is hier dus niet te krijgen?

Denise_84: Dat van jou kan ik wel proberen! Ze blijven namelijk echt lang zitten.

Maar het heeft volgens jullie dus niet met hygiëne te maken? :o

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:02

odol mondwater schijnt ook goed te werken, dat gebruikt mijn pa altijd

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:02

ik heb van alles gehoord.

Te weinig fruit. vitamine te kort. vermoeidheid, hygiene ((zou moeten betekenen dat je de hele dag je vinger ofzo in je mond hebt)

Ik krijg binnenkort weer. Kan t je laten weten?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:23

Ben helaas veelvuldige ervaringsdeskundige.

Het is hoogstwaarschijnlijk een virus wat lijkt op het herpesvirus. Je komt dus niet meer van het virus af en het steekt de kop op als je weerstand even niet zo top is of inderdaad, er erg veel bacteriën in je mond zitten. Helemaal zeker is dit niet (wordt druk onderzocht in het land der medici), maar ik vind het een plausibele verklaring. Verklaart ook waarom de één er veel last van heeft en de ander nooit.

Het enige wat je kunt doen is zorgen dat je weerstand goed blijft en je mond schoon. Ik ben gaan poetsen met Paradontax, heb het idee dat dat net iets beter schoonmaakt dan gewone tandpasta (zit misschien wel tussen mijn oren). Als ik weer eens een uitbraak heb (en dan heb ik er ook meteen tientallen in mijn mond zitten, zie dan nog maar eens te eten), spoel ik veel met lauwe thee met honing. Honing bevat een natuurlijke vorm van waterstofperoxide en zuivert heel sterk. Na het spoelen voel ik ze tijdelijk (meestal net lang genoeg om wat eetbaars naar binnen te schuiven) niet meer. Verder is het gewoon een kwestie van uitzitten. Gelukkig heb ik zo'n uitbraak op z'n meest eens per jaar.

Bij veel aften is aanstippen met Pyralvex geen optie, maar voor een enkele aft werkt het uitsteken. Het geneest alleen niet, het duurt 5 tot 10 dagen voordat een aft vanzelf weer verdwijnt.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:25

ik heb ook vaak last van die ondingen, maar wat bij mij erg goed helpt is een stukje citroen eten en dat ff over de af heen laten gaan.
En ja het is super smerig en je springt tegen het plafond van de pijn, maar de volgende dag zijn mijn aften verdwenen. Weet niet of het bij iemand anders ook werkt maar ik vind het een wereld uitvinding op deze manier. :+

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:28

Ik heb goede ervaring met Chloorhexidine, bij de apotheek te krijgen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:32

Ik heb ze al tijden neit meer gehad, maar mijn vriend heeft er af en toe last van sinds ie wat met mij heeft. :o

Wij gebruiken altijd Bocasan, is een soort poeder waar je mee kan spoelen. Ik vind dit beter werken dan Pyralvex en Chloorhexidine.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:33

Ik krijg aften wanneer ik suiker eet. Kort daarna krijg ik ook altijd buik klachten. Bij mij is het een candida die hardnekkig is en wanneer ik suiker eet, steekt dit dus weer de kop op.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:34

Is jouw B12 weleens getest? Ik had áltijd aften, werd er helemaal kierewiet van. Vaak meer dan 1. Kon vitamientjes eten wat ik wou, maar dat deed allemaal niks. Gebruikte inderdaad vaak Pyralvex, dat verlichte de pijn vaak (oké, niet op het moment van aanstippen zelf, maar daarna wel). Op een gegeven moment werd bij mij een B12 tekort vastgesteld. Ik kreeg injecties, en sinds mijn B12 op peil is, zijn de aften verdwenen. Zodra ik te lang wacht met een volgende injectie, is het eerste wat ik merk dat ik weer aften krijg.

Dus misschien eens bloed laten prikken?

Verder kan inderdaad pyralvex de pijn wat verlichten.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:09

Marieke_ schreef:
Ik heb goede ervaring met Chloorhexidine, bij de apotheek te krijgen.

Chloorhexidine is toch ook het werkzame bestanddeel van bv. sterilon? ik betwijfel of dat wel zo geschikt is in je mond..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:12

Chloorhexidine is ook als mondspoeling verkrijgbaar, geen enkel probleem. Net als waterstofperoxide trouwen.... of het lekker is, is een tweede. En dat vind ik een voordeel van de pyralvex, daar zit netjes een kwastje bij, zodat je alleen het plekje van de aft aanstipt en je niet je hele mond vol met het spul hebt zitten.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:13

als ik mezelf een tijdje ' verwaarloos' krijg ik ze
laat naar bed, ongezond eten.
weet niet of da thet is bij jou, maar misschien heb je er iets aan

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:18

Ik dacht al.. Wel handig om er even bij te weten, voordat iemand vol goede moet op aanraden van hier met gewone chloorhexidine begint te spoelen ;)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:23

Ik heb daar ook heel lang last van gehad.
op aanraden van de tandarts ben ik met zendium gaan poetsen..
het zit namelijk zo.. in heel veel tandpasta's zit een of ander schuimmiddel.. daar kunnen sommige mensen niet tegen.

Zolang ik braaf zendium gebruik heb ik nergens last van..
mss werkt het bij jou ook..

Ik zou niet met chloorhexidine gaan spoelen.. dat mag je ook niet te lang gebruiken..

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:26

Ik krijg het altijd van chocola. Als ik een chocolaatje eet zit mijn mond de volgende dag vol met die "blaren". Op een gegeven moment begon ik er zelf een patroon in te ontdekken, en warempel, ik eet tegenwoordig geen chocola meer en ik heb er ook geen last meer van. Zondig ik een keertje wel, met sinterklaas of pasen of zo, dan krijg ik ook binnen een week de rekening weer gepresenteerd. Van chocola waar veel cacao in zit ligt mijn wang aan de binnenkant zo ongeveer open, en aan pure chocola moet ik al helemaal niet denken: dat doet tijdens het eten al zeer.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:27

Gelukkig heb ik ze bijna nooit en als ik ze heb zijn ze ook met een dag weer weg. Maar wat ik doe is spoelen met zoutwater, dat helpt ook goed. Bijt wel een beetje maar daarna heb je er een stuk minder last van.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:36

Ik krijg het standaard op vakantie... daar eet ik (omdat ik best een zeur ben met eten) eigenlijk vooral salade, met tomaten vooral :P en tsja... na al die jaren aften op vakantie ben ik erachter dat het komt door veel tomaten eten. Maar ook voor chocolade ben ik gevoelig en banenen.
Enige wat bij mij dan helpt is kiezen op elkaar, want het is auw! en dan Pyralvex erop..

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:49

Ook ik ben op aanraden van de tandarts gaan poetsen met Zendium en ik moet zeggen dat ik voor het grootste gedeelte heeft geholpen. Nu heb ik nog enkel een keertje last als ik een beschadiging heb aan het wangslijmvlies, bijvoorbeeld laatst na de verdovingsspuit bij de tandarts. Dan is het meteen weer raak :(
Verder kon/kan ik er de klok op gelijk zetten dat zodra ik iets met (zo goed als) verse appels eet/drink, denk aan appeltaart, onbehandelde appelsap, sommige appelmoes, ..., dat ik binnen een week een of meerdere aften heb.
Wat ik wel van de huisarts en tandarts heb begrepen is dat het een van de grootste mysteries is in de medische wereld...

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:54

Mirjam79 schreef:
Verder kon/kan ik er de klok op gelijk zetten dat zodra ik iets met (zo goed als) verse appels eet/drink, denk aan appeltaart, onbehandelde appelsap, sommige appelmoes, ..., dat ik binnen een week een of meerdere aften heb.
Wat ik wel van de huisarts en tandarts heb begrepen is dat het een van de grootste mysteries is in de medische wereld...

Aargh, appels ook ja! Die krengen mijd ik als de pest :P Ik sluis ze allemaal direct door naar mijn paard, die maakt er wel korte metten mee.

Geinig trouwens, iedereen kijkt altijd raar als ik bedank voor een appel omdat ik anders last krijg van mijn mond (ik ga vreselijk knarsetanden ervan). "Maar een appel is toch gezond??" Ja, ja.. move on :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:46

Vroeger ontzettend vaak gehad!
M'n moeder zei dat ik meer fruit moest eten.
De afgelopen jaren nooit meer gehad. Ik eet gewoon gezond en ontbijt elke ochtend met jus d'orange, vers!
Ik denk dat je daar eerst eens aan moet beginnen :j

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:00

Ik heb ze ook en heb geen idee waar ze vandaan komen. Sommige perioden eet ik minder fruit, soms wat meer maar ik heb niet het idee dat ik daarvan aften krijg.
Tijdje terug had ik een hele grote aft onder mijn tong, die lag ook echt open en deed vreselijk pijn.. Echt een mega blaar was het :\