hoe vaak fitnissen in de week voor goede conditie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

hoe vaak fitnissen in de week voor goede conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 22:49

Hai,

Ik heb vandaag voor het allereerst in mijn leven de stap gezet om te gaan fitnissen. Ik vond de proefles erg leuk en wil ermee door blijven gaan.Mijn conditie is ehh slecht. Had een hartslag van 178 op de fiets :=
Hoe vaak in de week fitnissen is goed om echt een conditie op te bouwen en natuurlijk ook om wat strakker in het vel te komen?
Na hoeveel keer begonnen jullie echt wat verschil te merken?

poes

Re: hoe vaak fitnissen in de week voor goede conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:03

3 keer per week zal een enorm verschil maken, maar 2 keer doet ook al heel wat. Het is vooral belangrijk je rustdagen strategisch te plannen, en op de juiste manier te trainen. Kies dus voor cardio mét een hartslagmeter, onder begeleiding!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 23:10

Ik ga sowieso trainen op dagen mét extra begeleiding :) en zowel die fietsen als de crosstraingers daar hebben een hartsslagmeter :)
(en ik wil ook af en toe de BBB les meepakken :P)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:15

Het is idd een goed idee om cardio af te wisselen met krachttraining :j

Bij cardio verbrand je vet op dat moment, krachttraining zorgt voor meer spiermassa die 24 op 24 meer energie verbruikt ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 23:18

hihi 29 mei heb ik een bruiloft en het jurkje heb ik al gekocht, maar ik moet er wat iets eleganter in passen :+
(plan b ligt ook in de kast hoor hahaha :D en anders wel een correctieslip :P)
al vrees ik dat dat iets te optimistisch is dat ik al binnen 4 week verandering ga zien :=

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:22

Pas je voeding ook aan: gezond en regelmatig eten, en 4 weken géén snoep, dan moet er zeker wat afkunnen (ik ga het niet in gewicht uitdrukken want door de startende BBB ga je spiermassa kweken en die weegt zwaarder dan vet).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 23:28

ik eet al gezond, nooit anders gedaan :) mijn nieuw verworven zwembandje is het resultaat van langdurige ziekte (en dus vaak op bed liggen met zware prednisolon en antibiotica). Nu ik weer aardig gezond ben wil ik weer in vorm komen :)
(qua gewicht zit ik nog goed, maar ja die rol staat nou eenmaal niet zo mooi in een nauwsluitend jurkje :P)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:29

Vervelend voor je. Wrs houd je door de medicijnen ook vocht vast? Dan zou je even kunnen nakijken wat hiertegen goed werkt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 23:34

Vocht vasthouden is al wat meer afgezakt gelukkig! Pafferige gezicht is weg nu (ik zie er weer uit als mezelf ;) ). maar die rol is gebleven, want ik ben toch echt ruim een jaar uit de running geweest en daarna nog een half jaar aan het kwakkelen (dit is voor het eerst dat ik zo'n lange tijd = 2 maand nog geen luchtweginfectie heb gehad!)
Dus ik moet weer echt back in shape!
(ik ben in 3 jaar tijd van 45 kilo naar 63 kilo gegaan! dus echt van ondergewicht naar een gezond gewicht. Qua gewicht wil ik tussen de 55 en 60 zitten, maar dat heeft geen haast: dat komt vanzelf wel)

Wat is tussendoor dan nog een goede workout voor thuis?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:43

lopen ;) en dan nog op een rustig tempo :D Zo verbrand je een maximum aan calorieën. Je kunt eventueel afwisselend met het lopen ook wat krachtoefeningetjes doen: pompen, sit-ups, etc.
Mag ik vragen hoe groot je bent? 63 kilo vind ik namelijk helemaal niet zwaar (zit zelf op 65 maar ben 1m84).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 23:46

63 is ook absoluut niet zwaar! ik zeg daarom ook van ondergewicht naar een gezond gewicht :) ik ben 1.65, dus een bmi van 23 :)
(en de buikomvang is ook niet ongezond, maar mooi is anders in dat jurkje :P) Maar goed, tussen de 55 en 60 past meer bij mij. Gewicht is gelukkig ook richting de borsten gegaan! :D
Ik ga binnenkort ook naar de dietist om te zien of ik wel alle vitaminen en mineralen binnenkrijg (dus niet naar de dietist om af te vallen, maar om te checken of ik daarmee mijn weerstand voldoende ondersteun en in het kader van allergieen :) )

Wandelen, een half uurtje?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:51

Ik ben ook begonnen aan fitness, 2x in de week voor mijn conditie en gewicht. Heb ook prednisolon geslikt en zit nu 3 kilo boven het gewicht wat ik eest had. Dat terwijl ik inmiddels alweer bijna 2 jaar geleden ben gestopt met de kuur. Mijn lichaam vond het wel goed zo denk ik, zit ook nog op gezond gewicht, maar vind het toch een fijner idee om iets lichter te wegen (en zit met het buikje/bovenbeen probleempje). Met fitness ren ik voornamelijk. Heb eerst het programma gedaan wat mij aangeraden werd (ik heb aagegeven wat ik precies wou verbeteren), maar daar ben ik vanaf gestapt omdat het vooral krachttraining was en ik toch meer richting conditietraining wou.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:52

Wandelen, of joggen afgewisseld met wandelen, wat je wil :) Je bent een stuk minder lang, dus ik snap dat je er een beetje af wil (hoewel het zeker niet MOET :) ).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 23:54

Rennen mag ik niet vanwege mijn knieen, maar ik ben zeker daar vaak te vinden op de fiets! (ehh hometrainerding :P). Grootste probleem is absoluut de conditie, in rust al een hartslag van 83. Dus dat moet lager kunnen :)
(en als het buikje voor de 29e niet beter in vorm is, trek ik mooi plan b aan!)

Maar ik heb absoluut liever dit gewicht dan de 45 kilo die ik heeeeeeeel lang heb gewogen! Dat was echt eng := (na een ziekte kon ik zo 42 kilo wegen...). Ik heb nu eindelijk borsten hahaha :D (gelukkig is daar dus aardig wat gewicht in gaan zitten! ) en een kont! :D
Alleen dat het nou op mijn buik moest komen? :(:) }>
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-04-09 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:55

Zwemmen? :+

Wat is plan B trouwens?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 23:57

ik mag niet in chloor en dan houd het hier in de buurt snel op.

Plan b is een leuke rok hahahah :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:59

:') ik dacht al aan een crashdieet :D

Niet zwemmen, dan toch maar wandelen en homerainer :j Maar nogmaals: op tijd een dag rust is ook cruciaal!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 00:02

Hebben je geen thermaalbad in de buurt (zit toch geen chloor in?)
Vind het zo stom dat vet altijd op de plaatsen komt te zitten waar al genoeg zit... Bij mij zit het vooral in mijn buik/bovenbenen/kont maar niet bij mijn tieten (heb nog altijd cupA en mijn ribben zijn altijd wel zichtbaar, met mn broekmaat 38/40 en de maat rond mijn middel is eerder 36 :P )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 00:04

hihi nee, daarvoor ben ik te gek op eten. Moet echt om de 2 uur wat eten (fruit of volkoren brood, dus niets geks. ) en ben gek op groentes! dus aan mijn dieet kan het niet liggen dat ik op een contant gewicht blijf hangen (vroegah was ik erg actief, dus ondanks dat ik elke 2 uur at, bleef ik mager). Dus dan maar gezellig naar de fitness!
Wandelen moet ik dan maar eens proberen! Een dag rust kom ik wel aan toe, als ik de hele dag op de faculteit zit heb ik de puf niet om van de bank af te komen die dag hahhhaa

Thermaalbad is te warm om in te zwemmen, dat is slecht voor het hart. Bovendien heb ik eczeem en dan is dat zoutige water een kwelling.

Als ik wandelen toch een kwelling vind, is er dan nog iets? trap op en neer lopen een half uur lang?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 00:05

Ik heb ook cub A hoor! maar dat krijg je van als je van 75 B komt, dan ga je naar 80 A (ipv 80 c). Dus wel een a cup, maar wel ehh aanwezige dames hahah! ik had oooit 70a, dus ik ben zeer tervreden!
(en hoop niet dat ik de dames eraf ga trainen :(:) )

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 00:07

Je gewrichten gaan dat ook geen topper vinden, dan liever een work out op de cross trainer in de fitness. wandelen kun je ook intensief doen natuurlijk :j

of een step kopen, die zijn vaak niet zo duur en net iets beter voor je gewrichten.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 00:08

Traplopen lijkt me ook niet erg goed voor de knieen.
Heb je een eigen paard/pony? Misschien kan je daar een halfuurtje mee gaan wandelen 2x per week. Altijd gezellig en leuke afwisseling voor het paard.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 00:12

voorlopig kan ik nog niet met hem buiten wandelen, maar ik ben sowieso ook 2 keer in de week bezig met paard (of rijden of in de bak aan de hand aan het werk). Valt dat ook onder work/out?De crosstrainer bij de fitness vond ik echt leuk om te doen! deed ook geen pijn aan de knieen.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 00:16

Crosstrainer is echt goed voor de caloriën te verbranden word altijd gezegd. Ik heb jaren 1/2x in de week gereden en verder niet gesport. Ik moet zeggen uit eigen ervaring dat je daar niet van zult afvallen of echt op conditie zult blijven :P Maar het hangt er natuurlijk vanaf wat je precies doet denk ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 00:19

haha nee, dat is ook meer voor erbij zeg maar. Echt conditie training doe ik wel bij de fitness en met paardrijden kan ik het wat bijhouden. Zit ik dan goed als ik 2 keer in de week fitness, 2 keer in de week met de paarden mij bemoei?