Smaakversterkers oftwel MSG..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Smaakversterkers oftwel MSG..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 09:02

Wat zijn smaakversterkers?
Smaakversterkers of ook wel MSG (Monosodium glutaminaat) genoemd is een stof wat veel in onze voedingsmiddelen zit. Deze stof zorgt ervoor dat het voedsel lekkerder smaakt.
Teminste, dat lijkt zo. Eigenlijk lokt deze stof een reactie uit, door het stofje gaan je smaakpapillen beter openstaan waardoor je het beter proeft.

In welke producten zit het allemaal?
Smaakversterkers word bij heel veel voedsel toegevoegd. Waaronder; soepen, sauzen, chips, borrelnootjes, maaltijdmixen, nasi- of bamikruiden, vleeswaren, vlees, kant en klaar maaltijden, pizza's etc.
Ook Chinese restaurants maken heel veel gebruik van smaakversterkers.
De meeste mensen hebben niet gelijk last van smaakversterkers, maar het roept wel gezondsheidklachten met je mee.

Wat voor gezondheidsproblemen?
Mensen die overgevoelig zijn voor smaakversterkers krijgen binnen enkele uren na het binnen krijgen diarree of buikkrampen.
Naast darmklachten kun je ook te maken hebben met hoofdpijn of migraineaanvallen na het eten van smaakversterkers, ook kunnen er rode vlekken rond de mond of uitslag optreden na het eten ervan.

Hoe herken je smaakversterkers?
Door goed je ingrediëntenlijst te lezen met wat er allemaal in je eten zit. Je kan de smaakversterkers herkennen aan de E600 nummers.
E620, E621, E622, E623, E624, E625: duizeligheid, hoofdpijn, kramp, diarrhee en misselijkheid. De stof werkt in grote hoeveelheden in op het zenuwstelsel en kan bij extreme hoeveelheden bij langdurig gebruik hersenbeschadiging veroorzaken.
E626, E627, E628, E629, E630, E631, E632, E633, E635 kunnen Astma aanvallen en vochtophoping veroorzaken. Worden afgeraden bij jonge kinderen en oudere mensen.
Bij E634, E636 en E637 zijn de bijwerkingen (nog) niet bekend.

Andere benamingen voor smaakversterkers:
Glutaminezuur
Natriumglutamaat
Kaliumglutamaat
Calciumglutamaat
Ammoniumglutamaat
Magnesiumglutamaat
Guanylzuur
Natriumguanylaat
Kaliumguanylaat
Calciumguanylaat
Inosinezuur
Natriuminosinaat
Kaliuminosinaat
Calciuminosinaat
Calciumribonucleotiden
Natriumribonucleotiden
Maltol
Ethylmaltol
Vehtsin

Wat ik hiermee wilde bereiken is om te kijken wie er nog meer last heeft van smaakversterkers?
En wie wist het al en wat voor bijwerkingen het voor jou heeft?

Ik zelf heb al heel mijn leven lang last van buikpijn. Meerdere malen ben ik bij de dokter geweest, maar daar kwam ik niet verder mee. Ik heb bioresulnantie-thearapie gehad en daar kwam uit dat ik een allergie had voor koemelk en tarwe (en nog veel meer). Maar de darmklachten heeft bij mij altijd aangehouden, zo ook de duizeligheid, hoofdpijn, zweterigheid ect.
Nu heeft mijn nichtje ook altijd buikpijn en is erachter gekomen dat ze een allergie heeft van smaakversterkers. Nu doet ze al dik een maand zonder en heeft geen last meer van buikpijn.
Ik ben nu zelf ook bezig om zonder smaakversterkers te leven (nu drie dagen) en merk een klein beetje verschil. Ik hoop dat dit de oorzaak is van al mijn klachten.

De informatie die hierboven staat heb ik van internet, maar omgezet in mijn eigen woorden.

Liezel1

Re: Smaakversterkers oftwel MSG..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:05

Een collega van mij heeft het ook... die kan niets uit een "pakje" eten want dan kan ze de dag erna niet meer lopen. Bij haar slaat het op de gewrichten.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:11

Interessant. Misschien moet ik ook eens een tijdje geen smaakversterkers eten. Ik heb al 20 jaar last van darmproblemen .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:13

wat goed dat je hier aandacht aan besteed!
ik wist het al...ik denk dat ik er ook last van heb...maar ik heb gewoonlijk al last van migraine dus het word moeilijk om uit te vissen of het daar ook van komt(hormonale oorzaak)

Ik heb weleens iedere dag in de zomer van die ijsjes in z'on plastikje gegeten...bomvol kleurstoffen...toen had ik iedere dag hoofdpijn...dus ik denk dat ik er wel gevoelig voor ben.

Het is inderdaad vergif...en het ergste is dat het bijna overal inzit...in iedergeval,in de voorbewerkte voeding.
Gewoon niet voorbreid voedsel eten is het beste.
Groenten koken...met aardappel en stukje vlees/vis dat is het beste volgens mij....valt niet mee...

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 09:15

Liezel1, jeetje wat zo'n stof wel niet met een mens kan doen zeg!

Lynske78, ja daarom heb ik het topic ook gemaakt. Omdat er zoveel mensen zijn met darmklachten maar eigenlijk niet verder ermee komen. Ik hoop dat het bij jou ook helpt als je het uitprobeert :)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 09:16

Dankje Geerke.
Al moet ik toegeven dat ik het best interessant vind om er heel veel over te weten.
En inderdaad als ik gewoon neutraal voedsel eet, heb ik geen last van mijn darmen. Maar het valt inderdaad niet mee.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:17

Een heleboel mensen hebben een reactie op dit soort toevoegingen in ons voedsel zonder dat ze het weten.
Heel veel mensen hebben b.v. last van hun darmen na chinees eten. Dat is heel vaak a.g.v. de E621 (vetsin, msg oftewel Mononatriumglutamaat), hoewel de meeste mensen het op de kruiden gooien.

In onze westerse voeding worden 4000(!!!) toevoegingen gebruikt! Tel daarbij op een uitgeputte bodem door monocultuur, pesticiden en kunstmest en daardoor ronduit slechte voeding met een groot tekort aan allerlei mineralen en andere broodnodige voedingsstoffen en je hebt een fijn recept voor allerlei ziektes die 'niemand kan verklaren'.

Het ziektebeeld van tegenwoordig is niet afhankelijk van 1 ding, het is een optelsom van hoe wij leven. Het totaalplaatje.

Wil je je lijf (en geest) een plezier doen eet dan uit eigen onbespoten tuin voor zover mogelijk en vermijdt toevoegingen, bespoten voedsel en voedsel waarvoor kunstmest is gebruikt.

Het is even lastig maar waar een wil is is een weg.

Zelf reageer ik op E621 en mijn man ook. Ik met hoofdpijn, hij met darmklachten.
Ik sta dus ook altijd de ingrediëntenlijsten te lezen in de gewone supermarkt, maar koop de meeste boodschappen bij de biologische winkel en verbouw zoveel mogelijk ons eigen fruit en groente.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 09:20

Bedankt voor je toevoeging Ranna :)
Ik stond zowieso altijd de ingrediëntenlijst te lezen maar dan voor koemelk, nu komt er veel meer bij kijken.

Gelukkig hebben we hier in de buurt ook een biologische winkel! Daar ben ik al heel erg blij mee :j

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:22

geerke schreef:
Groenten koken...met aardappel en stukje vlees/vis dat is het beste volgens mij....valt niet mee...

Maar kan wel erg gezellig zijn :Y)
Mijn man en ik koken samen. We plukken allerlei recepten van het internet. De ene doet dit, de andere dat. Ondertussen nemen we de dag door of staan wat slap te ouwehoeren.
Heul gezellig en nog eens gezond ook.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 09:24

En daar krijg je ook nog eens een goede relatie van ook! :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:26

Nassie schreef:
Bedankt voor je toevoeging Ranna :)
Ik stond zowieso altijd de ingrediëntenlijst te lezen maar dan voor koemelk, nu komt er veel meer bij kijken.

Gelukkig hebben we hier in de buurt ook een biologische winkel! Daar ben ik al heel erg blij mee :j

Weet je, ook al heb je maar een klein tuintje of een balkonnetje. Als je het goed inricht kun je echt heel wat zelf verbouwen.
Wel eens gehoord van Permacultuur? Wordt ook wel lui tuinieren genoemd. Een heel andere kijk op voedselverbouwen, zonder ploegen of spitten, zonder onkruid wieden. Erg interessant en je laat de natuur het werk voor je doen. Kijk hier maar eens http://www.permacultuurnederland.org/
Dankzij deze site ben ik nu onze tuin aan het transformeren naar een eetbare, natuurlijke tuin.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:26

Nassie schreef:
En daar krijg je ook nog eens een goede relatie van ook! :D

Whahahaaa, ja psies! :D

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 09:29

Hee leuk van die site Ranna!
Gaat het me mama laten lezen, kijken of ze dat wat vind. Het is tenslotte wel haar tuin! :+

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:17

Nassie schreef:
Hee leuk van die site Ranna!
Gaat het me mama laten lezen, kijken of ze dat wat vind. Het is tenslotte wel haar tuin! :+

Je mag er anders vast wel een stukje van 'lenen', en als ze eenmaal van al dat lekkers heeft geproeft doet ze de rest van de tuin zelf :D

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 22:24

Wat ik me nu afvroeg.
Hoe doen de mensen die een slechte reactie krijgen op smaakversterkers het als ze bijvoorbeeld ergens gaan logeren?

Of hoe doe je dat als je op vakantie gaat?
Want op vakantie ga je negen van de tien keer uiteten, en dan weet je helemaal niet wat erin zit..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:30

Zo, dit klinkt wel heel herkenbaar zeg, ik ga op een later tijdstip hier eens goed voor zitten want ik heb een hoop vragen (en klachten....).

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 22:32

Ja voor mij was dit ook echt verhelderend.
Ik ben er blij mij dat ik nu misschien de oorzaak heb gevonden van al mijn "problemen".

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:33

Heb al bijna drie jaar lang onverklaarbare gewrichtsklachten, hoofdpijn en migraine al mijn hele leven lang en ook die rode vlekken herken ik. Daarnaast zit ik echt binnen het uur op het toilet als we uitgebreid gegeten hebben.......

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 22:39

Bij mij precies hetzelfde :j
Alleen heb ik geen gewrichtklachen gelukkig.

Ik heb altijd onverklaarbare hoofdpijn, duizeligheid, rode vlekken in gezicht, maagpijn, darmklachten gehad..

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:45

Goh, ben blij dat ik dit aan heb geklikt.. Ik ga eens proberen om voedsel zonder smaakversterkers te eten en kijken of het helpt! Ik weet me anders geen raad waar mijn enorme buikpijn toch altijd vandaan komt. Bedankt voor het plaatsen!!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:49

Graag gedaan :D
Daarom heb ik het ook geplaatst. Ik hoor bij zoveel mensen dat ze een pastische darm hebben. Dat werd tegen mij ook jaren gezegd en dat er gewoon niets aan te doen was. Ik wilde dat gewoon niet geloven!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:35

Smaakversterkers zijn oorzaak van veel ellende maar vlak ook de lightproducten niet uit!!!
Als je gezondheid je lief is blijf uit de buurt van lightproducten en suikervervangers, zeker van aspartaam!
Scroogle (of Google) daar maar eens op. Geen beter mierengif dan aspartaam.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:27

Aspartaam is ook een verschrikkelijke :=

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:58

Ik ben even vergeten hoe het heet. Maar er is een bepaalde smaakversterker die specifiek in chinees eten zit..ze noemen het ook wel de 6de smaak ofzo?
Ik kwam er dus achter dat ik daar allergisch voor ben. Als ik chinees heb gegeten heb ik dezelfde klachten als een diabetes patiént. Misselijk, duizelig, prikkelbaar, hongergevoel en soms zelfs zwart zien.
Verder heb ik er nooit last van maar met chinees eten altijd.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:00

Ik heb zo'n boekje met alle E nummers. Je staat verstelt wat een vieze troep ze in ons eten stoppen.

En maar reclames maken dat je moet stoppen met roken, maar ondertussen wel allemaal vergif in ons eten stoppen!!!
Je kunt natuurlijk proberen om e nummers niet meer te nuttigen. Maar dat is haast onmogelijk het zit bijna overal in.
Sinds ik dit weet let ik er wel meer op. Ik gebruik gewoon een klein beetje suiker ipv zoetstof.
Ik ben ook aan het sonja bakkeren, maar ik neem niet de light producten en ik val ook af!
Ipv de optimel drink ik de milk en fruit van friesche vlag, smaakt 10 keer beter en er zitten geen kunstmatige voedingsstoffen in.