Naar ongeval. Rust houden of doorgaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Naar ongeval. Rust houden of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 13:36

Afgelopen zaterdag hebben wij een naar ongeluk gehad waarbij een motorrijder ons vol aan de voorkant van de auto heeft geramd met +/- 70km per uur. Wij reden nog geen 20km per uur omdat we aan het optrekken waren van stilstand. De motorrijder heeft zich in een schuine hoek ter hoogte van de voorband aan de bestuurderskant in de auto geramd. Ik heb geen klap gehoord en zelfs niets gezien, ik voelde enkel een schok en toen knalde ik met mijn kop tegen de voorruit aan. Mijn gordel deed niks omdat we nagenoeg geen snelheid hadden. Daarna kreeg ik snel koppijn en had een dikke bult op mijn hoofd aan de rechterkant. De ambulance was snel ter plaatse en de lichamelijke schade bij de motorrijder bleek mee te vallen, hij was gewoon bij bewustzijn en druk mensen aan het bellen. Mijn vriend was overigens de chauffeur en had helemaal niks. Het is echt langs hem heen gegaan als het ware.
Het medisch personeel vond toch dat ik naar het ziekenhuis moest voor de zekerheid, dus zo gezegd zo gedaan.
Daar zijn de nodige onderzoeken gedaan en foto’s gemaakt. Er werden geen gekke dingen gevonden. Diagnose: lichte hersenschudding en whiplash. Twee weken rustig aan doen en een nekbrace dragen.
Ik heb eigenlijk alleen gisteren nog hoofdpijn gehad en daarvoor 1 Ibuprofen 600mg genomen. Vanmorgen voelde ik me heel goed, wel moe maar geen hoofdpijn. Dokter gebeld of ik mocht gaan werken en ik moest zoveel mogelijk de dingen doen die ik anders ook deed maar bij pijn en onwel worden moest ik toch naar huis. Dus ik ben gaan werken.
Nu gaat het best goed, geen hoofdpijn. Wel pijn aan de kneuzing op mijn hoofd en mijn nek en schouders verstijven nu wel wat meer door computerwerk.
Kan het kwaad dat ik zo snel al weer aan de gang ben gegaan of zou ik juist hierdoor weer een terugslag krijgen? Dokter heeft duidelijk aangegeven dat ik niet stil hoefde te zitten en gerust de dingen mocht doen die ik wilde doen maar wel wat voorzichtig aan. Het enige wat ik er voel is dat ik heel erg moe ben. Nu weet ik dat ik zelf altijd heel erg opknap als ik buiten even kan gaan lopen met de honden. Dat wil ik straks dus ook gaan doen. Is dat verstandig.
Ik heb dus nog nooit een ongeluk meegemaakt en ben al helemaal nog nooit op de eerste hulp terechtgekomen. Hebben mensen ervaringen met deze situatie en de impact daarvan op je lichaam?
Misschien zelfs nog tips?

FriesWytske

Re: Naar ongeval. Rust houden of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:40

Als je een lichte hersenschudding hebt. Zou ik zoveel mogelijk rust houden de eerste week. Hier kun je als je jezelf niet in acht neemt last van houden.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:41

Draag je die nekbrace ook?
Je voelt zelf waarschijnlijk wel aan wat je wel/niet kan. Inderdaad lekker de dingen doen die je wilt doen. Je merkt zelf wel als het genoeg is. Natuurlijk kan je lekker buiten gaan lopen met de honden! heerlijk met dit weer! Succes en sterkte!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:42

Wees zuinig op jezelf! Whiplash en hersenschudding kunnen heel lang nazinderen, dit verschilt wel van persoon tot persoon. Veel beterschap!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:45

Ik zou sowieso voorzichtig zijn met een hersenschudding en al helemaal met een whiplash!!!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 13:47

Nicole10 schreef:
Draag je die nekbrace ook?
Je voelt zelf waarschijnlijk wel aan wat je wel/niet kan. Inderdaad lekker de dingen doen die je wilt doen. Je merkt zelf wel als het genoeg is. Natuurlijk kan je lekker buiten gaan lopen met de honden! heerlijk met dit weer! Succes en sterkte!

Ik mag de nekbrace niet de hele dag dragen. De dokter had aangegeven, vooral 's morgens direct bij opstaan tot aan de middag en dan pas 's avonds weer. Anders zouden de spieren nog erger verstijven.
Ik wilde dus morgen ook weer de paarden gaan rijden (5 stuks). Doe het wel rustig aan heb ik voorgenomen, alleen wat rustige overgangen en wat minder galopwerk. En max. 20 min. per paard. En ik stop gewoon als het echt teveel wordt. Heb ik ook al met de staleigenaar besproken. Deze week gewoon kijken wat gaat en dan maar wat minder lang rijden of wat meer longeren. Eigenaar mag zelf ook niet veel rijden wegens een hernia. Rijdt er max. 5-6 per week.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:48

Oeh altijd vervelend een ongeluk :(:) ! Ik denk dat je gewoon naar de dokter moet luisteren (die heeft er voor geleerd) en lekker je ding moet doen. Alleen als de klachten toenemen zal ik wel een stapje terug doen want denk niet dat dat de bedoeling is. Sterkte!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:49

Ik heb vaak gehoord van mensen die een (lichte) hersenschudding hebben gehad dat ze veel te snel weer zijn begonnen en dat ze er blijvende hoofdpijn aan over had. Ik zou eigenlijk de eerste week maar even niet werken en andere dingen doen... Je gezondheid gaat voor toch? :) Veel beterschap in ieder geval!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 13:52

Zou ik dan best het computerwerk maar even achterwege laten en wel wat rijden? In de buitenlucht bezig zijn.
Het komt nu op kantoor ook even 'klote' uit maar ik heb net al even met mijn verschrikkelijke fijne collega gesproken en anders werk ik deze en volgende week maar gewoon halve dagen. Is misschien een goeie???

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:53

Ik zou zeker deze week het rijden even achterwege laten.....

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 13:54

HummerTime schreef:

Oh nee....denk niet dat ik dat kan opbrengen...misschien wel wat minder maar helemaal niet gaat me niet lukken ben ik bang... .

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:55

Het nadeel van een whiplash is dat je dit niet direct merkt maar pas weken na het ongeluk en er heel lang mee kan lopen. Dus mijn advies is wel rust houden, alles in de ontspanningmodus, schouders zoveel mogelijk laten hangen, geen zware dingen tillen e.d..

Lopen met de honden is een prima idee, tenminste als ze niet om het hardst trekken aan de riem.

Als jij je lekker voelt om toch te werken, doe dan halve dagen, al had ik mezelf wel eerst 2 dagen rust gegeven en thuis wat aangemodderd.

Paardrijden????????????? Ben je nou helemaal.............5 stuks nog wel. Is er geen andere ruiter, ben geen held, stap echt niet op andere paarden dan de haf anders had ik je uit de brand geholpen.............pffffffffffff 5 stuks, mijn kont doet al zeer als ik er aan denk!!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:55

Hersenschudding moet je inderdaad niet te licht over denken, ook niet bij een ogenschijnlijk niet zo zware. Wat hierboven ook al gezegd wordt, is rust echt de beste oplossing, dus liever 3 dagen vrij en dan weer volop werken dan halve dagen werken.
Zelf geen ervaringen met whiplash, maar mij lijkt dan niet dat jij morgen op 5 paardenruggen kunt kruipen. :oo
Probeer wel in de buitenlucht bezig te zijn, maar meer met wandelen, longeren of grondwerk met de paarden, ik zou niet rijden!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:59

Zwelgje schreef:
HummerTime schreef:

Oh nee....denk niet dat ik dat kan opbrengen...misschien wel wat minder maar helemaal niet gaat me niet lukken ben ik bang... .

Ik ga je niet vertellen wat je wel of niet moet doen, maar als je denkt gewoon te kunnen gaan paardrijden nu, dan moet je niet raar opkijken als je inderdaad blijvend iets overhoudt.....

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:59

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 14:03

Die whiplash en lichte hersenschudding is wat er op de verklaring van de eerste hulp arts staat. Ik heb eerlijk gezegd 'alleen' maar last van stijve spieren in nek en schouders. Ik wil het zeker niet onderschatten hoor want ik heb echt geen zin in chronische klachten. Ik had namelijk nog echt expliciet aan de dokter gevraagd of ik mocht rijden en zij vertelde mij dat dat mocht mits ik geen pijn kreeg en meteen de activiteit moest staken als ik wel pijn voelde. Maar ik denk dat ik deze week maar even ga minderen. Helemaal niet rijden, lukt me toch niet ;-) Ik pak alleen de ervaren paarden en die van mezelf en laat de jonkies maar even een weekje aan de andere ruiter over. Denk ook dat ik morgen en woensdag de hele dag vrij neem. Hopelijk ben ik dan volgende week weer helemaal terug.
De krachttraining laat ik ook achterwege voor een week en ga alleen wat lopen (joggen, lekker rustig) in de bossen. Dat ontspant mij enorm!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:06

Luister naar je lichaam ;) Die laat je vanzelf merken wat je kan. Dus ook geen ibuprofen of wat ook slikken! Daarmee haal je de symptomen weg, en die heb je juist nodig om je activiteiten te doseren.
Met die nekbrace zou ik heel zuinig zijn. Deze verzwakt je spieren, en dat gaat heel snel. Zodra je denkt zonder te kunnen; doen ;)

Wat wel altijd een nadeel is bij een whiplash, is dat er zenuwstructuren een optater hebben gehad, en zenuwen reageren erg laat. Het kan dus best zo zijn dat je volgende week ineens goed last krijgt ervan. Ik zou dus sowieso een week rustig aan doen, idd evt. halve dagen werken. Géén 5 paarden op een dag rijden, en gewoon rustige activiteiten :)

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 14:09

miss_nadine schreef:
http://www.dag.nl/binnenland/patienten- ... egen-62186

http://www.fysiotherapievandersalm.nl/u ... iplash.pdf

Staat wat info in over een whiplash en ook dat bewegen goed is (mits gedoseerd!), misschien handig om door te lezen.. Maar wat het verstandigste is bij een herschudding geen idee :+

Hele fijne artikels!! Bedankt!
Ga deze adviezen ook opvolgen. Vandaag en morgen helemaal niets rijden. Wel wat sport (lopen in de bossen). Woensdag rijd ik er dan 3, donderdag 1, vrijdag niets en zaterdag 4. Dan doe ik het al echt rustig aan voor mijn doen. Ik neem ook echt alleen maar de 'ongecompliceerde' paarden. Geen jonkies die me uit het zadel willen trekken, hahaha. En verder veel rust deze week. Hopelijk ben ik dan volgende week weer op volle sterkte.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:59

Jij hebt geen zittend gat, dat hoor ik zo :D

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:02

Ik zou toch oppassen met eventuele gevolgen van whiplash.
Mijn zus heeft begin vorig jaar whiplash opgelopen door auto-ongeluk (frontale botsing met andere auto).
Die had de eerste weken ook weinig last, maar daarna kon ze niks meer onthouden, vertelde ze alles drie keer aan iedereen, heel moe, hoofdpijn, nekpijn, schouderpijn etc.
Deze klachten hebben dus ruim een half jaar aangehouden.

Ik hoop voor je dat zowel whiplash als hersenschudding meevalt en dat je snel er vanaf bent :)

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:05

Oef... Pas op hoor.. Ik heb 4 jaar geleden een whiplash opgelopen en die is inmiddels chronisch omdat ik teveel pijnstillers slikte en gewoon doorging.
Ik kan alleen maar zeggen pas echt op. Zoals jij nu praat.. Zo praatte ik ook toen ik mijn whiplash opliep.. Heb er nu spijt van dat ik toen niet rust heb genomen..

Echt overvraag je nu niet, dat gaat je echt problemen opleveren.. Kun je de paarden niet laten uitrazen in de bak of door iemand anders laten rijden/longeren?
Ik weet zeker dat je teveel van je vraagt als je 5 paarden(!!!) gaat rijden..

Bewegen moet je zeker.. Maar te veel is écht niet goed!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 15:08

Het positieve is, dat ik nu geen pijnstillers nodig heb. Heb alleen gisteren 1 Ibu ingenomen en vandaag nog helemaal niets en dat ben ik ook niet van plan. Ik kan dus niet door de pijn heen werken. Ik ga het ook zeker rustig aan doen deze week maar stilzitten is een regelrechte straf.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:10

Ik ken iemand die ook dacht dat het wel mee viel en ze kreeg later als nog last van haar nek.En heeft nu dus een wip lash of hoe je dat schrijft?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:51

Oh gossie ik wilde dat ik zoveel energie had als jij. Hoor ze vaker de mensen die echt niet stil kunnen zitten, mocht willen dat ik dat had := In ieder geval ga je je zo te horen wel gedragen, en bij twijfel niet doen he, als het begint te kriebelen om toch over die grens te gaan bedenk dan dat die paar daagjes nu níks is vergeleken met de rest van je leven niet meer normaal kunnen rijden door blijvende klachten ;) Sterkte en beterschap iig!

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:03

Heel vervelend dat je een ongeluk hebt gehad. Is toch altijd even schrikken. Ik heb zelf zowel ervaring met een whiplash als met een lichte hersenschudding. Ik zou het eerst even rustig aan doen. Luister naar je lichaam en loop niet te hard van stapel. Je kan best wel een eind gaan wandelen, maar neem daarna toch even je rust. Ik heb zelf mijn whiplash in april 2007 opgelopen en in december 2007 kwam het pas aan het licht en was ik net een oma terwijl ik 21 was. Dus denk aan jezelf.
De hersenschudding die bracht bij mij een enorme slechte stemming met zich mee en een erg kort lontje, dus ook dat is mogelijk.
En wacht niet tot de pijn er in alle hevigheid is voor je een pijnstiller neemt, maar neem ze juist tijdig in zodat je de spieren rondom nek en schouders goed kan ontspannen. En verder succes met het herstel.