Uitslag na doxycycline --> wat smeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Uitslag na doxycycline --> wat smeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 08:57

Voor een bijholteontsteking heb ik een aantal dagen doxycycline geslikt. Mij werd afgeraden in de zon te gaan en dat heb ik dus ook gedaan. Alleen door mijn zonwering is ook gewoon de straling gekomen en inmiddels heb ik uitslag op mijn hoofd. Met name mijn wangen zijn bont en blauw en voelen heel branderig aan.

Zijn er mensen met ervaring? Wat kan ik het beste smeren op de rode/droge plekken. Mijn hele huid trekt ervan en ik durf geen gewone cremes te smeren (heb clinique en nivea), of kan ik dat wel gaan doen?

piewie

Re: Uitslag na doxycycline --> wat smeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:58

Goede vette creme eropsmeren. Zoals uierzalf. Dan komt het vanzelf goed en ook in de schaduw krijg je zonnestraling dus echt uit de zon blijven hoe moeilijk dat ook is. Ik neem aan dat de kuur na 5 dagen is afgelopen en dan kun je alles weer doen

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:02

Op de branderige plekken beter iets als brandwonden creme van Weleda bijvoorbeeld. Succes ermee.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 09:04

De kuur is al twee dagen voorbij.. Was eentje van zes dagen. Sinds gisteren dat ik er echt last van kreeg. Kwam uit de douche en mijn hele hoofd was vlekkerig knalrood. Na een paar uur zakte dat weer af en eind van de middag kwam het weer opzetten en vanochtend werd ik er weer mee wakker.

Zit al een paar dagen binnen en ga ook alleen gekleed naar buiten en het liefst in de avond. Ik zal even iemand vragen om een creme op te halen.

Bedankt voor de adviezen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:05

Bij uitslag van antibiotica kun je beter geen creme gebruiken maar leg om te verzachten schijfjes komkommer op de plekken.
Of kamillethee af laten koelen en daarmee je wassen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:39

Je kunt het beste even je huisars bellen. A heeft hij iets goeds om het sneller weg te krijgen B met zoiets moet je ALTIJD je huisarts inlichten!!!! Ook ivm een eventuele volgende kuur, kunnen ze de volgende keer wellicht een ander medicijn voorschrijven. Maar echt even bellen!

Edit: doe het even voor het weekend ik weet niet of je echt langs moet ervoor, maar anders zit je vanavond of morgen misschien bij huisartsenpost terwijl dat niet nodig is.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 10:30

Ik probeer ze de hele ochtend al te bellen, maar heb steeds meer dan vijf wachtenden voor me. Ga direct na lunchtijd wel weer bellen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:50

Ik zou idd toch even de huisarts bellen, het kan nl ook goed een wat verlate allergische reactie op de antibiotica zelf zijn. En de HA doet er goed aan dat in je file te noteren, zodat je er de volgende keer d at je AB krijgt attent op kunt zijn (de 2e keer kan de reactie heftiger zijn)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 12:49

Contact gehad, waarschijnlijk een allergische reactie en ze hebben het genoteerd. Ze gaf de tip om met natte doeken de pijn te verlichten en te smeren met een vette creme zoals uierzalf omdat mijn huid enorm droog is en heel erg trekt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:53

Calendula zalf wil ook vaak helpen. Is homeopatisch dus kan iniedergeval geen kwaad.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:53

Calendula-emulsie (bij de drogist) is verkoelend, verzachtend, en smeert omdat het vrij dun is makkelijk uit. Met vette zalf een beetje uitkijken, daarmee smeer je je huid dicht. Iets van uiercreme (witte, niet de vette gele) zou wel kunnen.
Hoop dat je er snel vanaf ben.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:02

Princesj schreef:
Calendula zalf wil ook vaak helpen. Is homeopatisch dus kan iniedergeval geen kwaad.

O, en homeopathie kan echt wel kwaad, hangt af van de potentie!
Alleen de zelfzorgmiddelen (zoals deze creme) zijn zo veilig dat daar vrijwel geen risico aan zit en dus vrij verkocht mogen worden.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 15:09

Homeopathie heb ik het ook niet zo op.

Vriendlief heeft me net een enorme pot uiercreme gebracht, direct gesmeerd en het pijn/branderige gevoel is echt minder erg :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:35

Gelukkig maar!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:15

Dit is eerder een allergie, dat duurt een aantal dagen voor het duidelijk wordt. Dit heeft wsl niets met de zon te maken, dus de volgende keer een andere antibiotica..