Spontaan massa's moedervlekken sinds vorige zomer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Spontaan massa's moedervlekken sinds vorige zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 11:41

Sinds vorige zomer heb ik er zeker 30(!) moedervlekken bij gekregen op mijn schouders/armen.
Het zijn allemaal kleintjes, maar sommigen kun je wel voelen. Hoe kan dit? Is het normaal? :=

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:41

Zeker weten dat het geen sproeten zijn?

Lyonesse

Re: Spontaan massa's moedervlekken sinds vorige zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 11:47

Ja, dat weet ik zeker. Ze zijn gewoon donkerbruin, sommigen steken boven de huid uit, anderen niet. Ze zitten ook niet bij elkaar ofzo.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:22

Geen idee of het normaal is, maar ik krijg er na elke zomer ook altijd veel moedervlekken bij.
Ik heb een behoorlijk lichte huid, dus denk dat het daardoor komt!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:24

Ik kijk soms ook ergens en dan denk ik echt van 'huh, zat ie daar al eerder?', het is volgens mij vrij normaal dat je wel moedervlekjes erbij krijgt. Maar als je je zorgen maakt is een bezoekje aan de dermatoloog/huisarts nooit weg natuurlijk!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:24

Zou er toch even mee langs de HA gaan. Gewoon ter controle.
Er wordt altijd geadviseerd om moedervlekken in de gaten te houden en als ze veranderen dit na te laten kijken.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:27

Ik zou ook even langs de huisarts gaan ter controle! Zeker als ze zomaar spontaan op zijn komen zetten en sommigen ook boven de huis uitsteken. Ik heb zelf ook best veel moedervlekken en wat sproeten en lichte huid. Ik durf ook niet meer zomaar in de zon te gaan zitten zonder een hele goede zonnebrandcreme met factor 30 want krijg er ook steeds meer vlekken/sproeten bij, geen echte moedervlekken.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:31

zodra een moedervlek gaat bloeden en rare vormen aan gaat nemen en daarbij jeukt, moet je alarm slaan.

En ik hoorde gisteren dat de hoeveelheid huidkanker patienten ontzettend aan het toenemen is. Ook bij jonge mensen.
Ik zou, als je het verdacht vindt en lang in de zon hebt gelegen toch even een bezoekje aan je ha brengen.
Ik vind het onnodig om voor ieder wissewasje naar de ha te gaan, maar moedervlekken kunnen soms best gevaarlijk zijn.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 12:34

Hmm, ik heb inderdaad een lichte huid, wordt ook absoluut niet bruin. Ik ga dan ook niet in de zon liggen _O- Dat heeft totaal geen zin. Ik verbrand en ben daarna weer wit :+ Ze hebben ook geen rare vormen of kleuren ofzo.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:35

het is wel normaal hoor dat je moedervlekken erbij krijgt, en uitstekende zijn niet per definitie gevaarlijker dan normale platte.

(mijn pa is dermatoloog en bij ieder vlekje wat ik heb(heb ook véél moedervlekken) roept 'ie dat er niks aan het handje is.)

Ik ben idd ook zo'n melkfles die het maar niet lukt om chocomelk te worden. Ik word ook niet rood, er gebeurt gewoon niks :Y)

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:37

Wat is het nut van moedervlekken :P Vindt het zo stom :P

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:08

Charica schreef:
Wat is het nut van moedervlekken :P Vindt het zo stom :P

Jeetje wat een toevoegende reactie!

Ik zou er even mee naar de HA gaan. Het is niet normaal IMO dat je huid zo aan het veranderen is.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:32

als ze ineens groter of dikker worden of gaan bloeden zou ik even langs de huisarts gaan, ik heb het ook soms kan dan zelf een afspraak bij de poli maken en dan worden ze verwijderd met plaatselijke verdoving, valt best mee.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:00

Er wordt aangeraden om je moedervlekken elk jaar te laten controleren door je HA of dermatoloog. En als je dat niet wilt, zelfcontrole kan ook van belang zijn! Zo lang ze mooi egaal van kleur en een ronde, regelmatige vorm hebben; niet jeuken of groter worden, is normaal gezien alles oke.
Ik denk niet dat er wat aan de hand is, maar sowieso moet je die vlekjes af en toe laten controleren, dus kan het geen kwaad om dat nu te doen :)

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:51

Ik ben een paar jaar terug flink verbrand op m'n schouders.Sindsdien heb een soort van sproetjes op m'n schouders.