sport advies nodig, wie heeft er verstand van?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

sport advies nodig, wie heeft er verstand van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 10:07

Ik heb sport advies nodig.

Ik sport nu 2 keer per week. Op maandag doe ik een uur cardio. Op woensdag rijd ik een uur paard.
Nu wil ik dat uitbreiden naar maandag, woensdag en zaterdag (zaterdag cardio)
Ik heb bij mijn ouders de apparaten staan (fiets, crosstrainer)
En ik heb thuis een loopband (geen elektrische) Nu merk ik dat mijn voorkeur meer naar de crosstrainer gaat als naar de loopband. (kan de crosstrainer beter volhouden denk ik)

Nu de maar. Ik weet dat ik er met alleen cardio niet kom. Wat kan ik thuis doen aan krachttraining? Om mijn spieren aan het werk te zetten?

En over 1,5 maand begint mijn zomer rooster. Dan ga ik van 12 u per dag werken naar 6 uur per dag.
Dan wil ik 5 keer per week gaan trainen. Hoe bouw ik dat op en wat kun je het beste doen die dagen?
De woensdag rijd ik paard. De zondag word mijn rustdag om het zo maar te zeggen.
Mijn idee was om de ene dag intensief te sporten en de dag er na rustig aan.

tips gevraagd :D

Pytje

Re: sport advies nodig, wie heeft er verstand van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:30

in elk geval goed plan om de ene dag intensiever te trainen dan de andere dag met een rustdag!
Wat je aan krachttraining thuis kan doen.. ehm iig buikspieroefeningen, je kunt bijvoorbeeld ook flessen vullen met water en die als halters gebruiken (handig, je kunt ze net zo zwaar maken als je zelf wilt). Benen kun je deels trainen door op een tafel te gaan zitten en iets op je benen te leggen (aan de voorkant van je enkel zeg maar), dan je benen strekken en weer naar beneden laten hangen, strekken enz....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:44

Wat is je trainingsdoel; uithoudingsvermogen, kracht, spiermassa kweken, afvallen? heeft grote consequenties voor hoe je moet trainen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 10:45

Betere conditie krijgen en gewichtsverlies.

Vandaar dat ik krachttraining mee moet gaan nemen (denk ik) omdat spieren ook cal verbranden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:56

Wat betreft sport is alleen verbranding in je spieren van belang. Daarvoor heb je geen krachttraining nodig, integendeel. Conditietraining dus (duh ;) ). Lange afstanden (lopen/fietsen/zwemmen etc) lage intensiteit, in geval van bv haltertrainig rel. lichte gewichten( hoogstens 60% van max) véél herhalingen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:08

volgens mij is dat niet waar.. je hebt juist spier opbouw nodig (krachttraing) zodat je lichaam door de spieren meer calorieën gaat verbranden, ook in rust.. zoals de TS ook aangeeft.
dit is ook een handige website; http://www.slank-en-sterk.nl/

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:12

http://www.nu.nl/gezondheid/1943349/fit ... maken.html
deze viel me laatst erg op

Ik zou naast je cardio voor je conditie aan de slag gaan met 'grondoefeningen' buikspieroefeningen ed. daarvan zijn er echt legio programma's te vinden op internet. Zoek bijvoorbeeld eens op pilates oid
Laatst bijgewerkt door lejo op 16-04-09 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 11:18

het laatste stuk ben ik het wel mee eens in dat stuk, het eerste stukje niet.
Ik ben 3 jaar geleden al 20 kilo afgevallen door 4/5 dagen per week cardio te doen (dus fietsen/en crosstrainen) maar toen werkte ik ook nog op een manege en haalde daar een soort van krachttraining vandaan. Is toch zwaar werk. Elke dag meerdere paarden rijden. Dus die combi was schijnbaar erg goed.

Ik rijd nog maar 1 keer per week paard en heb geen zwaar lichamelijk werk meer dus het ligt nu iets anders.

Zag van de week nog op tv dat je krachttraining nodig hebt om je spieren aan het werk te zetten. Dan gebruiken je spieren alleen al 60 cal per dag zonder dat je daar wat voor hoeft te doen verder.
Dus ik wil wel mijn spieren aan het werk zetten.
En in gewicht zul je dan minder afvallen omdat spieren ook wat wegen maar dat maakt niet uit. Gaat meer om een betere vorm in het lichaam :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:59

Kytha schreef:
volgens mij is dat niet waar.. je hebt juist spier opbouw nodig (krachttraing) zodat je lichaam door de spieren meer calorieën gaat verbranden, ook in rust.. zoals de TS ook aangeeft.
dit is ook een handige website; http://www.slank-en-sterk.nl/

Algemeen (en moeilijk uit te roeien) misverstand. Een normaal gezond ongetraind individu beschikt over (meer dan) genoeg spiermassa om significante verbranding (voor vetverbranding/afvallen) te leveren, de beperkende faktor is het gebrek aan uithoudingsvermogen..

Neem bv. een professionele marathonloper, weinig spiermassa nietwaar? Vergelijken we dat met een sterk gespierde sporter, bv een sprinter of een gewichtheffer,die tientallen kilo´s meer spiermassa mee te sjouwen heeft.
Nu eens raden welke van deze twee individuen beter in staat is grote hoeveelheden calorien weg te branden....

Even ter info, ik ben fysiotherapeut.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:58

Helemaal eens met Kuggur! Theo Bos heeft bijv, door zijn sprintverleden(baanwielrennen) een dikke kont gekregen en een stierennek. Nu wil hij op de weg , dus lange afstanden fietsen, en is hij geslonken en hoeft dus minder mee te sjouwen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:47

klopt, als je op matige intensiteit langdurigere inspanning levert, verkrijg je de energie via een andere manier dan als je bijvoorbeeld sprint.