slapeloosheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

slapeloosheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 03:52

Ja hoor het is weer zover :\

Ik lig weer wakker in mn bed te woelen, ik lag er al om 1 uur in (ja is laat weet k, maar meestal ben ik dan ook zo weg)
Dan kijk k even later op de klok en is het alweer 3 uur.
Ik ben zooooo moe, maar zodra ik ga liggen is het meteen weg.
Voor mij is het nu niet slim meer om te slapen, want ik had gister hetzelfde verhaal toen sliep ik denk ik tegen 6 uur, en ik werd om 3 uur smiddags wakker..

Ik heb een afspraak om half 12 morgen/vandaag :\
De wekker zetten is geen optie, dan word ik vaak 2 uur later wakker dan ik heb gezet heb, en is die niet afgelopen. (lees: ik zet 3 wekkers, plus telefoonwekker)
Ik denk eerder dat ik mijn slaap de wekker uitdruk.

Wel is het vaak zo dat als ik opblijf en dan gewoon savonds weer tussen 11 en 1 uur in bed duik, dat mijn ritme terug is.
dus zeg maar een nacht slaap overslaan.
Ik vraag me af of dit uberhaupt wel gezond is, maar mn lichaam wil gwn niet slapen :\

Iemand die meschien tips heeft??

PS: warme melk enzo helpt niet, heb ik al geprobeerd samen met geurkaarsjes/wierrook, tot mediteren aan toe. en sorry als er spelfouten in staan, ik kan even niet helder denken nu :Y)

edit: zag wat msn afkortingen

Stopcontact

Re: slapeloosheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 03:56

Ik zou toch eens even langs de dokter gaan. Want slapeloosheid heb je denk ik niet echt, want als je slaapt slaap je ook ECHT goed jij. Waarschijnlijk gewoon moeilijk met inslapen. Je kan eens melatonine vragen, dat is een inslaper. Melatonine is een lichaamseigen stof wat je slaperig maakt, dus dat wordt enkel verhoogt met die medicijnen.

Ik ben alweer wakker nu trouwens zonder reden, hoef niks te doen morgen :=

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 04:02

lol :P
ik kan echt niet zo vroeg opstaan, maar ik bedoel van 6 uur smorgens tot 3 uur smiddags, oke blijft wel lang ja :Y)

Is het dan niet zo dat je alleen maar moeier daarvan word, net zoals met te lang slaappillen gebruiken?

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 04:12

Nee een inslaper zorgt er echt voor om even in slaap te komen, want doorslapen schijn je toch geen moeite mee te hebben :P

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 04:16

oke bedankt voor de info :)
moet morgen toch langs de HA dus zal ik er gelijk over vragen.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 04:16

uhm k bedoel vandaag :\

edit typefout, k blijf bezig :Y)

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 04:19

melatonine kun je ook gewoon bij het kruidvat halen

Edit: al weet ik niet of die net zo'n goede werking heeft als via dokter, maar het is te proberen (ik heb nachtdienst nu en wil heeeel graag gaan slapen)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 05:37

Nou goeiemorgen mensen.
ik heb nog niet kunne slapen :\
ben nu ondertussen mijn "ontbijt" naar binnen aant werken, en ik kan nu beter opblijven, want ik heb over 6 uur een afspraak staan.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 07:41

Bij de kruidvat kun je tabletten halen met melatonine en valeriaan. Ik vind die erg goed werken.
Ik heb een hele tijd slaapmedicatie gehad en ik wilde daar vanaf, maar zonder had ik hetzelfde probleem als jou. Heb het drie weken op die manier geprobeert maar dat is echt niet goed voor je gemoedstoestand, na 2,5 week lag ik savonds alleen nog maar te huilen dat ik MOEST slapen... Overdag was ik toen dood en dood moe, maar zodra ik ging liggen, was het weg...
Ik heb toen die tabletten met melatonine & valeriaan gebruikt, ik wil eventueel wel even kijken hoe het precies heet.
Dan moet je twee uur van te voren zon pil nemen en na 1,5 uur/2 uur was ik echt van de wereld. Ik ben toen zelfs in slaap gevallen toen ons huis vol bezoek zat! Zij zeiden dat ze rond 2 uur zeker weg zouden gaan dus om 12 uur heb ik zon pil gepakt, en om 2 uur lag ik netjes te slapen op de bank. :+ Ondanks dat het dus vreselijk druk was in huis. :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 07:46

heb jij wel ritme in je slapen???

want ik lees dat je om 6 uur in slaap valt en om 3 uur smiddags wakker word.

denk dat het al een begin is als je ritme in je slapen maakt.
dus vaste tijd naar bed en vaste tijd er uit.
ook al slaap je niet toch 3 wekkers zetten :+ en er uit gaan.
na een aantal dagen gaat je biologische ritme dan wel weer goed werken en zou het beter moeten gaan.

kijk als je er pas om 3 uur smiddags uit gaat en je zou savonds om 11 er weer in gaan ben je nog maar weinig uren wakker he?
dan is je lichaam er nog niet aan toe.

zet je wekker wat verder weg zodat je er wel uit moet en hem niet zomaar kunt uitdrukken ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:37

Ritme proberen te krijgen! Dus elke dag, ook in het weekend, op een vast tijdstip naar bed.

Wat ook wel eens helpt bij mij zijn van die ouderwetse wekkers met die grote bellen die zo'n rotgeluid maken een eind van je bed te zetten, zodat je er wel uit moet om hem af te zetten. Plaats een paar van die dingen op een paar meter van je bed en je wordt vanzelf wakker. Helpt zelfs bij mij, en volgens iedereen kan ik door een bomontploffing heen slapen als ik tenminste slaap. Ik ben er ook zo eentje die wekkers in haar slaap uitzet.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 00:00

wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben...
ik heb echt precies hetzelfde probleen dood en dood moe maar als ik in bed lig klaar wakker.
Ook ik heb van alles geprobeert van warme melk tot douchen joga sporten enz het werkte echt niet.
Bij mij werkt melatonine van de apotheek wel alleen lijk ik toch een nasleep ervan te hebben want ik ben de volgende dag dus erg duf/moe.
Misschien toch een optie om te proberen.
Als ik geen melatonine gebruik maak ik nachten van 3 a 4 uurtjes dit hou ik ongeveer 2 maanden vol en dan moet ik 2 dagen bijslapen en dan begint het bij mij dus weer van voor af aan.
Ik ben benieuwd wat je ha zegt....

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 00:41

Hey, een oud stalgenoot ;) Jij ook al joyce?

Ik ben nu ook nog wakker, terwijl ik vanochtend toch echt vroeg uit mijn bed ben gegaan. Als ik niet vroeg uit mijn bed hoef blijf ik ook liggen, misschien zou ik eens moeten proberen elke dag en dan ook in het weekend om 7 uur op te staan.

Ik blijf soms wel tot 5 uur wakker :o En het is niet zo dat ik weinig slaap nodig heb want ik ben de hele dag erna wel enorm brak.

Ik heb wel eens valeriaan geprobeerd maar dat werkt echt voor geen meter :+

@kiwi1990: ik zou niet zo snel met slaappillen van de dokter beginnen. Ik hoorde van iemand dat ze wel werken maar dat je dan overdag ook suf bent.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 01:35

Of je suf overdag wordt van slaapmiddelen is per persoon verschillend. Ik merkte er vanaf het begin niets aan, sliep hooguit makkelijk in (een verademing, na jaren lang bijna hele nachten wakker liggen). De ene persoon reageert sterker op dat soort middelen dan de ander. De een is er gevoeliger voor dan de ander. Ik ben van het type dat redelijk ongevoelig is voor zowel slaap- als kalmeringsmiddelen, heb van beide een relatief grote dosis nodig en ben dan overdag lekker fris. Maar ik ken ook mensen bij wie een kortwerkend slaapmiddel (een zogenaamde inslaper, in Nederland worden amper doorslapers voorgeschreven) wel de hele dag effect heeft.

Al kan je je dan afvragen of het door het middel komt of door het gegeven dat je een nacht goed hebt geslapen. Van een nachtje lekker diep slapen kan je de volgende dag ook heel suf zijn. Hangt af van in welke fase van je slaap de wekker gaat.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 03:28

Nou, gelukkig heb ik er niet vaak last van, maar vannacht dus wel..... Probeerde om 1 uur te gaan slapen, maar sliep om half drie nog niet. Ben toen maar gaan leren, maar ga nu toch nog maar even proberen te slapen, want ik heb straks een tentamen. Hoop wel dat het lukt, want ik ben nu echt klaarwakker. Gelukkig heb ik niet het probleem dat ik door wekkers heen slaap :D .
De enige tip die ik je kan geven is dezelfde als de mensen hierboven je al hebben gegeven: zorgen voor een goed en regelmatig slaap-waak ritme. En als je er niet al te vaak last van hebt, kun je 's nachts die dingen doen waar je overdag niet aan toekomt ;)
Welterusten!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 05:07

Oh bah, nog meer die niet kunnen slapen nu?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:10

Valeriaan alleen werkt idd niet goed, dat heb ik eerder ook eens geprobeert als rustgevend maar dat werkte bij mij ook niet..
Maar combinatie van melatonine en valeriaan (en nog wat stofjes die ik zo niet weet) werkt bij mij wel heel erg goed!
Het heet trouwens Valdispert, in een blauw doosje te verkrijgen bij de kruidvat. Ik heb dan de extra sterk. Dat is echt de enigste die bij mij werkt.
Wat trouwens misschien ook werkt, is welterusten thee van Kneipp. Die heb ik ook een hele tijd gedronken voor het slapen gaan. Op de verpakking staat 1 a 2 kopjes maar ik had er wel 5 van nodig. :+ Maar dan werd ik wel slaperig!

Een vast ritme dat werkt vaak idd wel, maar bij mij was dat ook niet het geval hoor.
Ik ging altijd rond dezelfde tijd slapen en rond dezelfde tijd uit bed. Overdag was ik dan dood en dood moe maar zodra ik ging liggen savonds was ik klaar wakker. Overdag zou ik zo de hele dag kunnen slapen.
Ik sliep vaak ook maar een paar uurtjes per nacht...

Door die Valdispert icm de thee ben ik er vanaf gekomen.
Maar bij mij kwam het echt door een slaapmiddel wat ik gebruikte denk ik, toen ik daar vanaf wilde kon ik niet meer zelf in slaap komen.
Met die pillen wel en na een paar weken had ik dat ritme er helemaal in zitten en was ik overdag niet meer moe, en viel ik savonds goed in slaap zonder pillen.
Het is ook trouwens wel belangrijk dat je overdag ook echt actief bent, dat scheelt bij mij iig heel erg veel.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 03:34

Ik heb bij de huisarts nagevraagd en hij zei dat ik maar naar de drogist moest gaan en daar meer moest vragen :\
Ik ben nu al een paar dagen van plan om naar de drogist te gaan, maar ja k slaap de hele nacht niet, en tegen 8 a 9 uur smorgen word ik moe.
Ik probeer dan op te blijven (zodat ik savonds lekker vroeg kan slapen en weer een ritme heb) maar val gewoon in slaap.

Zo ben ik vandaag achter de computer in slaap gevalen tegen 9 uur, terweil ik "actief" bezig was. en werd pas tegen 18:00 wakker.
jah dan is alles al dicht.

Ik heb nu al een paar dingen staan die ik moet regelen maar zo lang duurt omdat ik overdag gewoon niet op kan blijven, en savonds alle deukjes in het plafond kan bestuderen :\

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 05:00

als je dan weet dat je tegen 9 uur in slaap valt dan zet je een wekker twee uren later????

dus dan kom je om 11uur er weer uit.
dan kun je makkelijk naar de winkel toe toch??
kan je de hele dag van alles doen en word je savonds wel moe

als je doorslaapt tot 1800 uur draai je je hele ritme om en kom je er nooit van af lijkt me.

je slaapt prima, alleen jouw ritme loopt verkeerd om. ;)

dus wekker zetten, op tijd er uit en dan maar wat minder slaap,maar dan slaap je savonds wel..
ohw en zet je wekker wat verder weg,dan moet je er wel uit...
slaapkamer goed donker maken.en savonds niet al te veel lichtaan doen in huis, veel licht zorgt er namelijk voor dat je "slaapwekker"later gaat.

ik denk dat je je zelf even flink moet aanpakken, wel of niet met een eventuele slaapmiddel erbij..

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:18

Niet echt slapeloosheid dan maar idd echt een omgekeerd ritme.

Ik zou dan toch proberen om echt actief te worden als je zo moe wordt. Achter de computer zitten is natuurlijk niet echt actief he. ;)
Gewoon hup naar buiten en bezig blijven. Hard voor jezelf zijn en om 23.00 pas toestaan dat je in slaap valt.
Makkelijk zal t niet zijn, maar ik denk dat je hiervoor geen slaapmiddelen nodig hebt, maar echt hard voor jezelf zijn en even op je kiezen bijten.. Je moet hier gewoon even doorheen. Een paar dagen niet overdag slapen en dan moet het al beter zijn denk ik hoor.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:46

Klinkt inderdaad als een omgekeerd ritme. Ideaal voor nachtdiensten ;)

Ik moet echt regelmaat hebben wat slapen betreft. na 22.00 ben ik over mn slaap heen en lig ik tot een uurtje of 3/4 wakker.
En dan zie ik elke seconde bijna weg tikken...
Blijf bewust in bed liggen (want als ik er uit ga slaap ik helemaal niet meer) en val rond 3/4 uur in slaap, en ben rond half 7/7 uur weer wakker. Volledig brak en de hele dag gaar.
Als ikd an savonds weer na 22.00 naar bed ga herhaalt het zich gewoon, totdat ik dan na een paar dagen echt "ziek" ben van moeheid.
Als ik voor 22.00 in bed lig, slaap ik binnen 30 minuten en wordt ik tussen 7 en 8 wakker van mn wekker. Ik ben zoiezo een persoon die veel slaap nodig heeft. Met 8 uurtjes red ik het echt niet.

Probeer gewoon een nieuw ritme aan te wennen.
Ga overdag lekker hardlopen, wandelen, actief bezig zijn en zo steeds actiever zijn overdag en minder slapen.
en als je in slaap valt smorgens, zorg dan dat je wekker staat om 11 uur oid.
En inderdaad wekkers zodanig zetten dat je echt je bed uit moet om ze uit te zetten. Liefste allemaal in een andere hoek van je kamer, dat je niet alles tegelijk uit kan zetten!

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:49

hier meldt zich nog een slechte slaper... Ik heb geleerd dat je best niet achter je computer of de tv gaat zitten, daar blijf je wakker van. Wat bij mij nog wel eens wil helpen is lezen, in mijn bed, met een bureaulamp. Ik ben absoluut geen boekenlezer, maar ik lees dan informatieve tijdschriften met lange artikels, na het lezen doe ik het licht weer uit en kan ik meestal wel inslapen... misschien helpt dit bij jou ook...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 00:49

Actief zijn werkt bij mij niet. Ik kan rustig 30 kilometer kajakken, 15 kilometer stevig door wandelen en een uur intensief paardrijden (inclusief verzorging, uitmesten en alles erbij 2,5 uur) en daarna nog zo fris als een hoentje zijn en geen oog dicht kunnen doen... Je zou toch zeggen dat je na zo'n dag fysiek wel doodop moet zijn, ik dus niet.

Als ik er geen slaappil ingooi lig ik rustig de hele nacht wakker om de volgende dag de fysieke exercitie maar eens te herhalen en zo nodig een stuk extra te kajakken en te wandelen en dat net zolang als nodig is... Meestal dus vaker nodig dan praktisch haalbaar. Je hebt niet elke dag de tijd om zo sportief te zijn. Er zijn ook nog andere verplichtingen helaas.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 00:56

Ik heb zo mijn periodes dat ik slecht slaap. Nu heb ik er net weer 1 achter de rug van 3 weken veel te weinig slapen. Het erge is dan: ik ben wel zo vreselijk moe overdag. Die activiteit die sommigen dan kunnen hebben in dit topic ken ik echt niet. Maar zodra ik in mijn bed lig.... Vreselijk. Gelukkig duurt dat bij mij meestal hooguit een maand. En dan slaap ik ineens, niet normaal meer. De eerste 3 dagen na zo'n periode maak ik met gemak 12 uur per nacht. En daarna ga ik weer keurig terug na 7-8 uur. Tot ik weer in zo'n periode kom...

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:05

ik heb er zelf ook last van !maar dat is meer van de stress ;)
ik weet niet of iets je dwars zit ?
zo jaa dan zou het stress kunnen zijn niet perse hoeven hoor ! ;)

succes ermee