Help! Prikken!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

S_zanne

Help! Prikken!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 10:02

Wie heeft er nog meer prik angst, en wat doe je er aan?

Over 2 weken wordt ik geopereerd aan mijn neus.
Heb al wel 10 operaties op allerlei plekken gehad dus daar maak ik mij niet druk om.
Waar ik me wel druk om maak... Prikken!!!

De laatste keren dat ik werd geprikt (was ook voor een operatie) had ik de ene keer 5 man op me liggen, dat was voor bloed prikken, en de keer daarna voor de operatie heb ik 10 minuten om me heel staan meppen en toen mocht ik GELUKKIG!!! een kapje.

Het grootste probleem is nog wel de mensen die zeggen:
Het valt wel mee
Even door bijten
Je voelt er echt niets van hoor!!

Ja! dat wist ik al wel!
Maar daar verander ik niet van!
Bij elk prikje, maakt niet uit waar of wat voor prik, raak ik helemaal in paniek en mep ik iedereen van me af die in de buurt probeert te komen. (met of zonder naald)

Maandag 27 april heb ik een intake... ik hoop dat ik met de anesthesist kan praten en dat ik die zover krijg dat ik weer met een kapje mag.

Wie wil voor me duimen!

Princess_

Re: Help! Prikken!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:04

Ksnap je angst, hier hetzelfde. Ik heb nog bij alle operaties een kapje gemogen dus denk dat ze daar bij jou ook niet moeilijk om gaan doen?
Gewoon vertellen van je angst.

Ik duim :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:07

Hier iemand van de andere kant. Heb dus de papieren om te mogen prikken.

Ten eerste: voor jou is de angst reeel, wat een ander ook zegt, jij voelt die angst en die zul je onder ogen moeten komen.

Er is voor dit soort angsten een goede begeleiding waarbij je voor de operatie eerst een aantal keren met iemand in gesprek gaat. Niet je angst ontkennen maar onder ogen zien. En een manier zien te vinden om er toch mee om te gaan.

Als je hier echt vanaf wil (wat nooit helemaal kan hoor) dan zou ik toch eens een gesprek aanvragen bij een psycholoog. Deze kan je helpen hier mee om te gaan.

En vooral: laat je niet in een hoekje drukken. Van het valt wel mee enz. Voor jou valt het niet mee!

Sterkte, en ik hoop dat je gewoon een kapje kan krijgen en misschien dat je kunt overleggen dat ze daarna pas een infuus prikken. Dit is niet de normale procedure maar ik hoop voor je dat jullie er uitkomen.

Kitty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:08

Ik begrijp je helemaal! Ik ga alleen niet om me heen slaan maar val flauw, wat ook niet erg prettig is. :+
Ik weet dat het allemaal wel mee valt maar ik kan er niks tegen doen.
Nou moet ik over een tijdje ook 2 prikken omdat ik op vakantie ga, ik zie er echt tegenop!

Ik hoop voor je dat je een kapje mag :(:)

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 10:10

whaaa!!
Zit hier te janken!
Ben zo blij dat er mensen zijn die het wel snappen!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:37

Kop op meid. We duimen allemaal met je mee en hopen dat je een kapje mag. Ik hoop echt dat je je angst onder controle kan krijgen. Helaas zijn er soms situaties waarbij een prik overmijdelijk is.

Nogmaals sterkte!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:41

Ik moet donderdag ook een prik halen voor mijn werk, en ik weet nu al dat ik gewoon hysterische wordt; dat ik al loop te janken voordat er uberhaut een naald in de buurt is :Y). en dan dan kan ook nog eens mijn moeder niet mee

Gelukkig moet een dinnetje ook die prik halen dus we gaan samen, maar ik ben nu al bang (toen ik die brief las dat ik die prik moest was ik al bijna in tranen!) Hoop dus dat iemand hier DE gouden prik heeft ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:44

Hey meid, dit had ik ook!!! Echt panisch worden, huilen roepen en brullen toen ik een naald zag! Heb laatst een tetanusprik gekregen en bloed moeten laten trekken en ik voelde het wel, maar je moet zo denken 'het duurt maar 3sec en dan is dat nare gevoel weg'. Zo moet je denken tot het moment daar is en vooral rustig blijven. Het helpt ook heel veel als je de naald niet ziet. Vertel de dokter over je schrik. Die van mij zei tegen mij van 'nu ga ik u arm ontsmetten en binnen 2min ga je de prik voelen'. En tegen het eind van de zin was de spuit al gezet en voelde ik er niets van :D

Neem je vriend of een vriendin of je moeder mee dat die jou ook een beetje bezighouden, helpt ook prima!

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:23

ik krijg binnenkort 3x verdoving bij tandarts.....
ook fijne spuiten. :=

na reactie van anderen...
ik bedoel er mee dat ik met d'r meeleef...
licht in huis wel verder toe, ben nu op school..
Laatst bijgewerkt door Sani op 14-04-09 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:33

Sani, wat bereik je nu met jou opmerking?
Erg vervelend voor je maar de TS heeft niets aan zo'n reactie.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:18

Hoi,

bespreek het de 27ste inderdaad rustig en serieus met de anesthesist. Als er geen medisch risico aan vast zit lijkt me het het makkelijkste als je een kapje krijgt en zo in een roes raakt en ze dan pas de naald zetten. Stel dit ook zo voor. Voor jou, maar ook voor hun zorgt het voor minder stress en gedoe.

Waar ben je eigenlijk bang voor? Dat je de naald voelt of gewoon het idee dat de naald in je huid gaat?
Want je kunt ook wat uren van te voren een dikke laag EMLA créme smeren op de plaats waar ze gaan prikken en dan een pleister er op. Dit doen ze vaak bij kinderen. Het verdoofd de huid en zo voel je het prikken niet.

Als je bang bent dat het prikken pijn doet kan dit misschien ook goed werken. Je moet de creme wel voor laten schrijven, want je kunt het niet zonder recept krijgen dacht ik.

Mocht een kapje absoluut niet mogelijk zijn, dan zou ik de creme eens aan de anesthesist vragen. En maak verder afspraken of ze bij het prikken moeten tellen of hoe jij het dan het liefste hebt.

Misschien als je beter voorbereid bent met die creme enzo en bepaalde afspraken heb je er later een beter gevoel aan overgehouden. Ik was nooit panisch voor spuiten, maar zag er wel heel erg tegen op. Sinds mijn bevalling van mijn dochter ben ik helemaal af van de angst van spuiten. Ik ben toen dagenlang flink geprikt en op het laatst deed het me niet meer!

Groetjes en succes!!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:26

Ik snap maar al te goed hoe je je voelt hoor!

Ik ga voor de tandarts onder narcose
Puur omdat ze daar met kapje werken en niet met infuus ben ik nu bij een andere tandarts.
Dit is wel al nr 3, de 2e was een angstkliniek o.i.d. maar daar hadden ze geen gasnarcose.
Bij mij was de deal dat ze allemaal van mij af zouden blijven tot ik weg was met het kapje en dan pas het infuus er in en plakkers plakken.

EMLA creme hebben ze ook geprobeerd bij mij, maar dat heeft geen zin omdat ik in blinde paniek raak.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 14-04-09 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:27

Ik ben de vorige keer flauwgevallen, ben bang voor prikken. En zo vreselijk he, die mensen die zeggen 'ach joh, het is niets!'. Dat kan dan wel zo zijn, maar ze snappen gewoon niet wat wij doormaken. :+

Maar vertel van je angst, als het een goede dokter is zouden ze je wel begrijpen. Sterkte!

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:28

Hier hetzelfde probleem! ben als de dood voor prikken, het doet me geen pijn maar het idee dat er een naald in me zit doet pijn.

Amandaa_Ted

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:53

vreselijk zeg die prikken! :|

Ik hoop voor je dat je een kapje mag!!!

Zelf moest ik pas ook een prik halen *die baarmoederhals kk prik!* ik vond dus de eerste al eng..
En ben de 2è x stempel wezen halen en weggelopen..Gewoon omdat k echt niet
durfde.... uiteindelijk tog ''gedwongen'' door vriendinnen..
moest 'k achter zo'n soort gordijntje liggen. Met muziek op enz! Het helpt wel, misschien ook een idee voor
jou als t echt niet anders kan...

suc6!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:56

Heel vervelend dat je zo angstig bent voor een naald..
Ik ken het probleem.. bij mij helpt het om me even "terug te trekken in mezelf" even de omgeving afsluiten.
Vaak is het gebeurd voor ik het door heb.. echt pijn doet het niet, dat weet ik.. maar toch ben ik altijd weer bang..

het stomme is dat ik voor mijn werk veel injecties uitdeel.. zonder problemen, maar als ik zelf moet.. pfff..

succes met je prikken.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 22:15

Ik heb al een paar keer bij de paarden moeten prikken en daar heb ik geen probleem mee.
Ik kan bij me zelf ook wel een blaar doorprikken enzo, maar als iemand anders mij wil prikken!

Het helpt niet om zalf er op te doen.
Ik weet niet waar ik bang voor ben.. dat is het probleem.
Het is niet de pijn, dat maakt me niets uit!
Toen mijn moeder een keer aan het naaien was ben ik in het spelden kussen gaan staan... ik heb een tijd rond gelopen totdat ze er achter kwam. mn vader moest me vasthouden zodat mn moeder de spelt er uit kon halen.

Er in of er uit maakt geen verschil dus.

Ik heb geen goede ervaringen met mensen die mij moeten prikken. Allemaal het zelfde verhaal.
Het valt wel mee, en het is zo voorbij, en het eindigt met mensen die op me liggen om dat het niet anders kan.

Ik hoop heeeeeeeeel erg dat ze me nu wel serieus nemen.
Ik ben verdomme 20 en kan nog niet normaal doen!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:53

Ik vind het ook maar eng. Zelf prikken geen probleem (doe het vaak genoeg bij dieren), maar bij me zelf, ho maar. laatst waren we wat aan het prutsen, gingen we eens onze glucose-gehaltes meten en daar heb je natuurlijk een prikje voor nodig in de vinger. Heb daar denk ik 5 minuten gestaan, een hel gewoon, is uiteindelijk gelukt (enkel wanneer ik het zelf deed :)), maar toch... Binnenkort nog vaccinatie nodig, verheug mij er al op. Laatste keer dat ik in het ziekenhuis was, moest ik onder narcose. Nu kathedertje ging er niet zo goed in en behoorlijk lang geprikt, denk dat ik daar mijn trauma heb opgedaan :), maar ik moet wel zeggen je bent een geboren prikker of je bent het niet, en dan spreek ik over de mensen die bij jou bloed moeten prikken. Ik ben, al zeg ik het zelf, een geboren prikker, prik nooit geen dieren lek :), terwijl je toch vaak anders ziet :). Verpleegster in het ZH daarentegen was dus geen geboren prikker, leuk is anders.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:52

Wat ontzettend naar dat je zo bang bent, ik ben zelf ook bang voor prikken, maar met andere reden. Ben niet bang voor de pijn of voor de naald, maar ik val flauw als ik geprikt ben en ben elke keer bang dat dit weer gaat gebeuren.
En ik herken ook dat mensen zeggen 'stel je niet aan' of 'het valt wel mee joh', goed bedoeld maar daar heb jij zelf niets aan natuurlijk.
Bij mij helpt het om te gaan liggen als ik geprikt wordt, kan ik me beter ontspannen, misschien is dat ook wel wat voor jou? En anders aangeven bij je anasthesist hoor, die heeft vast een oplossing :)

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 20:29

Ik ben zo blij dat er zoveel mensen zijn die een beetje achter me staan!
Ik ga er helemaal voor!
Ik ga gewoon om een kapje vragen en dan maar duimen dat het kan.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:39

Pff. IK HAAT PRIKKEN!

Moest voor mijn werk verschillende injecties (DTP, Mantoux, Spijtserum en Hep.b, die laatste bestaat voor mij uit 3 injecties en 1 x bloedprikken)..

Gisteren mijn 2de hep prik gehad, 2 arboartsen erbij.. echt een drama. Gelukkig kan het in mijn geval, en in de meeste gevallen echt geweten worden aan de angst en stress vooraf.

Als de Aneasthesist nou zegt dat je niet goed in narcose komt met een kapje maar wel met een prik, kan je er vaak voor kiezen eerst een kapje te nemen en vragen ze na dat kapje je de narcosemiddelen toe te dienen.. Dan ben je zoooo duf..

En anders wellicht om lachgas... Dat heb ik 1 x gehad omdat ik het ambulance personeel bij me wegsloeg.. ik had mijn knie op slot gezet, aangezien ik heel veel los kraakbeen in mijn knie heb deed dit zo veel pijn dat ik niet meer voor rede vatbaar was.

Medisch lachgas voelt echt heel raar. Ik kreeg het om mij op een brancard te leggen zonder dat er gewonden zouden vallen; ik had goed Liggen hyperventileren tijdens de kap met lachgas, ik hoorde alles om mee heen maar ik kreeg met de grootste moeite mijn ogen niet meer open, laat staan dat ik mijn handen en benen nog kon bewegen.... Ook tijdens de ambulance rit kreeg ik dit. het is een kort werkend middel met, voor zover ik weet, weinig tot geen bijwerkingen. Ik had 3 minuten geen lachgas gehad en het hele ziekenhuis wist ervan zeg maar *Sorry ik had zoveel pijn!*..

Maar om een lang verhaal kort te maken, bij weigering van een kapje wat ik me gezien je reactieheftigheid niet kan voorstellen vraag om lachgas... Lukt dit niet; doe je ogen dicht en denk aan het mooiste moment in je leven... :)

Succes met je prik, maar bovenal met de operatie!

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:10

Ik kan je angst ook helemaal begrijpen, ik heb het ook niet op prikken enzo en dit heb ik mezelf meer door me moeder aan laten praten.
Inmiddels gaat het bij mij wel goed, gewoon niet kijken en ff je oerkracht naar boven laten komen.
Morgen ben ik ook weer aan de beurt om bloed te prikken... ;) en weetje kijk eens om je heen in een ziekenhuis en denk er dan aan dat er mensen zijn die veel erge dingen moeten ondergaan enja wat moet dat moet!!

Snap wel dat je nu ook denkt van banketstaaf maar lekker raak, maar ik wens je in elk geval succes! :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:50

oeh... ik ben ook zó bang voor prikken :\ Ik was net zo erg als jij, maar ik heb het nu onder controle.
Mét lidocaïne zalf (23% :o), deze verdooft de huid waardoor je niks van de prik voelt, én een kalmeringspil, een pammetje ofzo. Hier wordt je een beetje suf van, en je krijgt een heel lekker rustig gevoel. Als ik dat op heb, gaat alles langs me heen en kan ik me gewoon niet meer druk maken :+

Ik heb mijn eigen lidocaïne zalf, van 23%. (dit is wel uitzonderlijk, en heb ik gekregen van mn vader, de meeste is 3% maar dat werkt ook goed voor een klein prikje) Dit hebben ze ook in het ZKH zelf. Als je van te voren (ong. 1 uur) vraagt of je daar een beetje van mag kan ik me niet voorstellen dat ze daar moeilijk over doen. Verder kun je van te voren aangeven dat je panisch wordt van spuiten, en of je niet alvast iets kalmerends mag hebben. :)

succes!!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:52

Toen ik de titel las dacht ik: jezelf een schop onder je donder geven, maar het ligt hier duidelijk anders! Ken nl iemand anders die ook zei dat ze het zo eng vond en dat ze nog liever dood ging (met een big smile) en toen heb ik dus gezegd: je moet gewoon jezelf harder aanpakken, en niet zo aanstellen! Maar hier is het duidelijk erger! ik duim voor je.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:53

Ik ken het, ben ook 9x geopereed en de laatste paar keren was ik ook doodsbang voor het infuus. Ik heb geen problemen met tattoos maar die infuusnaalden zijn vreselijk. :\ Die doen zo'n zeer en ik raak ook in paniek...maar een kapje mocht ik nooit. En verdoving op mijn handen kreeg ik alleen toen ik kind was. De laatste keren kreeg ik eerst een voorprikje en later het echte infuus maar ik was al gestressd bij het voorprikje, deed ook veel pijn....