de ultieme nachtmerrie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

de ultieme nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 21:10

Ik moet dit even van me afschrijven, omdat ik heel erg geschrokken ben van mezelf.

Afgelopen nacht ging ik rond 12 uur slapen. Samen met vriendlief. Vrij snel in slaap gevallen. Tot het moment dat ik midden in een nachtmerrie zat. Over spinnen. (heb een mega fobie) Ik gil wel vaker 's nachts en word dan wakker met het angst zweet op mijn lijf, maar dat is dan alles.

Afgelopen nacht was anders. Ik ben hysterisch gillend het bed uitgerend over vriendlief heen, ben krijsend op de gang heen en weer gaan rennen. Vriendlief kreeg me met geen mogelijkheid kalm. En toen was het ook nog niet klaar. Ik ben uiteindelijk door mijn benen heen gezakt en kwam pas bij toen ik op de grond lag, half huilend. Daarna heel eventjes misselijk geweest en toen ging het wel weer.

Dat dit gebeurd is, is tot daar aan toe. Ik ben alleen zo vreselijk van mezelf geschrokken. Dat mijn fobie me tot dergelijke waanzin kan brengen. Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ik alleen in mijn eigen flatje was geweest. Was ik dan in mijn waanzin van het balkon afgesprongen ofzo? Dat gillen was ook van een volume dat niet normaal meer was volgens mijn vriend. Het was echt krijsen! Hij vond het zelf het engste toen bleek dat ik in ineens in elkaar zakte. Dat mijn benen niet meer wilden. Toen heeft hij me maar zachtjes op de grond laten zakken om te voorkomen dat ik keihard zou vallen. Dat was het engste, en dat vind ik eigenlijk zelf ook heel vreemd nu we het er vandaag uitgebreid over gehad hebben.

Nu ben ik eigenlijk alleen maar bang dat dit nog een keer gebeurd als ik alleen ben. Ik vraag me ook af waar die slapte in mijn benen vandaan kwam. Leek bijna een soort aanval van het 1 of ander. Zijn er mensen die dit ook wel eens hebben?
Ik vind het sowieso fijn om dit even van me af te schrijven, ik ben namelijk een hele nuchtere vrouw die altijd de rust bewaard, dus dit is heel raar voor me. En nee, ik had geen drugs e.d gebruikt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: de ultieme nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:12

Zou je geen hulp kunnen krijgen bij je fobie? Vooral omdat het zo'n grote fobie is.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:15

ik zou niet weten waar die slapte ineens vandaan kwam, maar zou het niet eens tijd worden dat je iets aan die fobie gaat doen als het zulke heftige vormen aanneemt? ga eens naar je huisarts en vertel wat er vannacht is gebeurt. hij kan je doorsturen naar iemand die verstand heeft van fobieen. sterkte

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:15

Wow, dit klinkt behoorlijk eng! Maar had je zelf door dat je aan het rennen en krijsen was, of was je nog half in slaap?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 21:18

Deze fobie beheerst eigenlijk mijn leven niet. Natuurlijk ga ik geen donkere kelder in zonder check, en tolereer ik geen grote zwarte exemplaren in mijn buurt. Maar met een beetje medewerking van mijn vriend e.d heb ik er zolang ik wakker ben niet zo heel veel last van eigenlijk. En als ik slaap ook niet. Tot afgelopen nacht.

Ik was nog half in slaap toen ik krijsde. Ik droomde overigens wel dat ik keihard gilde, of ik hoorde mezelf, dat weet ik dus eigenlijk niet. Kwam pas echt weer bij toen ik op de grond lag.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:18

Wat jij gehad hebt, is een paniekaanval. Helaas heb ik dat ook eens gehad toen ik erg misselijk was (ik heb angst voor braken); krijsen, niet kunnen staan en door je benen zakken, paniekeren, huilen. En het ergste is; je merkt het wel, maar je kunt er niets aan doen.

Bij mijn begonnen ook nog de spieren in mijn zij heel vreemd te trekken, waardoor ik af en toe in de foetushouding werd getrokken... dat voelde ook nog heel erg akelig!!!

Wat je eraan kunt doen... ik weet het helaas niet. Ik probeer mijn eigen fobie sindsdien de baas te worden, en ik heb sindsdien ook geen aanvallen meer gehad.
Het enige wat ik dus kan bedenken... is proberen de strijd aan te gaan met je fobie. En dat is niet gemakkelijk.... maar wel mogelijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:19

ik heb ook een keer heel hard gegild toen ik wakker werd omdat mijn vriend uit late dienst thuiskwam, ik dacht dat hij een inbreker was

Die half-slaap maakt dat je niet goed kan denken.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:22

Jeetje femke, dat is wel heel erg vervelend, succes. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:27

Ik heb eens vlak nadat mijn opa overleed een nachtmerrie gehad, waarvan ik zwetend en zwaar huilend wakker ben geworden.
In mijn droom had iedereen een vader behalve ik, want mijn vader was overleden (was helemaal niet zo), alles draaide om vaders die ik niet had. Mijn man heeft me toen wakker gemaakt en ik was er van overtuigd dat mijn vader overleden was, ik was half hysterisch. Mijn man heeft mijn ouders toen maar gebeld en mijn vader is even aan de telefoon gekomen. Toen was ik pas rustig.
Het was een heel heftige ervaring, ik hoop het niet gauw weer mee te maken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 21:29

@Mindim

Zo, dat ook heel heftig hoor, weet precies hoe je je voelde.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:54

Als je vaker van die nachtmerries hebt over spinnen is het misschien wel raadzaam om te kijken of je 'hulp' kan krijgen. Als het erger wordt kan het namelijk je slaaprust vergallen en dat wil niemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:48

Ik weet nog zo dat ik droomde dat de duivel onder mijn bed zat en mij er langzaam onder trok... ik zag hem niet, alleen een paar dood enge ogen en de rest was donker onder mijn bed., ik werd wakker en ik zou ZWEREN dat mijn hele bed schommelde (echt keihard heen en weer, ik ging echt van de ene naar de andere kant)
Ik rennen de gang op en daar heb ik keihard staan janken omdat ik dacht dat ie me kwam halen :\

heb echt nachten nog slecht geslapen er van.. als je half in slaap bent kan je heeel vreemd gaan denken.

Pas was ik ook fiks overstuur en lag in mijn bed, zou weer zweren dat hij trilde.. ik mezelf gerusstellen, ging naast mijn bed staan en legde mijn hand op het bed...trilde nog steeds :\

ik was gewoon helemaal over de zeik en dan kan je helemaal panisch worden!

evie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:51

Ooit van EMDR therapie gehoord? Google het, grote kans dat je er baat bij hebt. Ik ben zelf werkzaam binnen de hulpverlening, en verwijs met regelmaat mensen door naar EMDR.
Succes +:)+

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:27

Ik heb dat heel vaak, dat ik droom dat er een spin over m'n hoofdkussen loopt en dan krijs ik ook het ganse gezin wakker, soms sta ik dan opeens zo ver van m'n bed dat ik niet begrijp hoe ik in 1 sprong daar ben terechtgekomen. Meestal sta ik dan ook keihard te janken en te trillen van angst.

Ik sleur soms m'n man zelfs mee uit het bed.
Vorige week ging het op dat vlak mis, ik had zo hard aan z'n arm getrokken terwijl ie op z'n buik lag en z'n schouder doet nog altijd pijn.

Nu begin ik echt te beseffen dat het niet meer door de beugel kan.

Alleen ben ik al even bang voor de therapie als voor spinnen zelf.
Meestal wordt je op één of andere manier toch geconfronteerd met je fobie, hetzij onder hypnose of andere manieren. En zelfs DIE gedachte kan ik al niet aan. Als ik een spin op tv of in een tijdschrift zie, dan schrik ik zo hard dat ik wekenlang angstig om me heen loop te kijken, niet meer alleen naar de WC, badkamer, slaapkamer durf. Dus een heuse confrontatie bezorgt me zeker een hartstilstand.

Ben wel blij als ik lees dat er nog zulke extremen zijn.

Henrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:19

Nakisha schreef:
Wat jij gehad hebt, is een paniekaanval. Helaas heb ik dat ook eens gehad toen ik erg misselijk was (ik heb angst voor braken); krijsen, niet kunnen staan en door je benen zakken, paniekeren, huilen. En het ergste is; je merkt het wel, maar je kunt er niets aan doen.

Bij mijn begonnen ook nog de spieren in mijn zij heel vreemd te trekken, waardoor ik af en toe in de foetushouding werd getrokken... dat voelde ook nog heel erg akelig!!!

Wat je eraan kunt doen... ik weet het helaas niet. Ik probeer mijn eigen fobie sindsdien de baas te worden, en ik heb sindsdien ook geen aanvallen meer gehad.
Het enige wat ik dus kan bedenken... is proberen de strijd aan te gaan met je fobie. En dat is niet gemakkelijk.... maar wel mogelijk.

Het hoeft niet perse een paniekaanval geweest te zijn. Het kan ook een Lucide-droom zijn geweest, die heb ik zelf ook regelmatig...
Soms over enge dingen, maar meestal over hele fijne dingen of over echt belachelijke dingen! Als je wil weten wat Lucide-dromen zijn kun je hier wel even kijken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucide_droom

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 10:39

Het is wel interessant, weet ook zeker dat ook ik wel eens die Lucide dromen heb. Maar ben er ook van overtuigd dat dit geen lucide droom was. Dit was helaas een nachtmerrie van het ergste soort.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:16

Ik heb ook een tijd last gehad van die angstige dromen dat ik letterlijk gillend naar me moeders kamer rende haha me moeder bleef zowat dood in de bed liggen van de schrik haha

Maar een paar weken terug was er iets bij Oprah over die angstdromen. Daar waren vrouwen die ook de gekste dingen in hun slaap deden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:43

Waar ik meteen aan dacht bij het lezen van je verhaal was aan een zogenaamde 'night terror'. Ik heb de theorie hierover gehad toen ik nog psychologie studeerde, die was in het Engels dus ik weet er geen Nederlandse benaming voor.

Hier vind je wat meer info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Night_terror

Ik denk dat je je er nu nog niet te druk om moet maken. Er kunnen verschillende dingen zijn die een nachtmerrie of night terror kunnen triggeren, al is een night terror een slagje erger, zoals je zelf helaas hebt ondervonden.
Het kan zijn dat je te weinig geslapen hebt de afgelopen tijd, niet goed eet, niet lekker in je vel zit of met stress/problemen/zorgen te kampen hebt.

Eén van de kenmerken van eeen night terror is dat je niet volledig slaapt, maar ook niet bij bewustzijn bent. Anders dan een 'gewone' nachtmerrie ben je moeilijk te wekken en zijn mensen die een night terror hebben vaak gedesorienteerd in tijd en plaats.
Vaak heeft een night terror niet het karakter van een droom, dus geen concreet verhaal wat je droomt. In plaats daarvan wordt intense, buitensporige angst ervaren, soms gericht op een bepaald object (in jouw geval spinnen ).
Wellicht dat je hier iets in herkent?

Zoals ik al zei zou ik me hier nog niet teveel zorgen over maken, mocht je hier vaker mee te kampen krijgen dan zou ik toch wat hulp gaan zoeken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 12:14

Ja, dit zou nog kunnen. Heb op het moment idd erg veel aan mijn hoofd en slaap slecht. En volgens mijn vriend was het idd lastig om me uit die droom te krijgen ja.
Ik ga de link die je gegeven hebt van het weekend even doorlezen, nu helaas geen tijd voor.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:44

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:11

Jeetje wat heftig,dat is zeker wel schrikken,misschien kan je overwegen om hulp te gaan zoeken?

Ik heb ook weleens zoiets gehad,maar niet zo erg.
Want ik heb echt een fobie voor kots,
ik sliep bij een vriendin,en ik droomde half dat zij moest kotsen,dus wat ik deed,ik rende van dat bed af,sprong van het voeteneind af en ik knalde tegen de kachel,zoiets raars!

terwijl ze helemaal niet moest kotsen hoor haha.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:20

Het lijkt me niet direct met de fobie verband te houden. Het lijkt op een droom. Dat gebeurt wel eens als je er gevoelig voor bent. Heb je op het moment veel stress? Slaap je wel goed? Ik had een vriendin die sloeg een fase over in der slaap en had ook vaak van die wazige dingen, ze sliep vroeger best vaak bij mij en is regelmatig wakker geworden in een houdgreep door mij omdat ze met haar handen op de muren aan het beuken was. Maar ik kan me voorstellen dat je schrok!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:34

Heb je ook stress? Daar krijg ik nachtmerries van en zweten en braken 's nachts. Dat is ook echt super akelig.

Anders zou ik echt hulp zoeken want zoiets moet niet de pan uit rijzen en je gaan belemmeren.

Succes hee!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:44

[LZP] > [MW]