Meer mensen met dystrofie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Meer mensen met dystrofie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 13:49

Hey iedereen,

Ik heb op 04-03 mijn pols gewricht gebroken op meerdere plaatsen (5 in totaal). In eerste instantie wilde ze opereren, maar omdat de breuk in principe goed stond hebben ze het gelaten. 1 week later moest ik terug om van het gipsspalk (van onder geen gips voor zwelling) naar gewoon gips te gaan. Dat gewone gips heeft te strak gezeten vingers bleven dik stijf en pijnlijk en is na 5 dagen vervangen door ruimer gips. Nu ben ik na 1,5 week weer terug gegaan omdat de vingers hetzelfde blijven : stijf dik pijnlijk en bijna niet bruikbaar tintelingen in vingers en veel pijn in de pols. Hierop heb ik medicijnen gekregen en fysiotherapie. Sinds afgelopen donderdag is het gips eraf maar het zag er niet uit zoals zou moeten. Het heeft een rare kleur de pols zelf beweegt niet/nauwelijks en de vingers ook bijna niet meer. Ik heb een gipsspalk voor s'nachts, zalf, en andere pijnstillers/onstekingsremmers. Nu is mijn vraag wat kan ik nog verwachten, wat kan ik verder doen (buiten behandelingsplan volgen natuurlijk)Hoe,wat,waar.
Iemand hetzelfde?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:31

Doordat het een tijd stil heeft gezeten, zijn die nodige spieren verminderd in hun functie (stijf, minder krachtig, etc.) Zelfde wat je hebt als je been in het gips heeft gezeten, dan moet je ook weer 'leren lopen'.
Gewoon proberen te bewegen dus. Niet forceren hierbij, dat werkt averechts. Dingen oppakken is een mooie oefening (een tennisbal, een pen, een gummetje). Voor je pols: handen tegen elkaar duwen voor je lichaam, vingers naar boven laten wijzen. En dan je onderarmen naar beneden bewegen, zodat je pols naar achteren gaat. Ook andersom proberen (handruggen tegen elkaar duwen). Op die manier rek je de spieren een beetje op, zodat je beter kan bewegen.

Ga anders eens langs de fysio, die kan je zo meer oefeningen geven ;)

chocobroodje

Re: Meer mensen met dystrofie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 16:41

Ik ga zoiezo 3x per week naar fysio. Dat "bidden" doe ik idd. De andere oefeningen die je noemt zijn op dit moment niet haalbaar met deze functiebeperking, ik mag enkel de vingers rekken/strekken, de rest is echt nog te pijnlijk.De pols zelf zit vast en de fysio had het over een fixatieproces???? Geen idee wat dat is. Het is vooral dat vrienden (niet mijn partner hoor!) het niet snappen en van alles willen doen. Terwijl ik simpelweg niks kan met rechts, heel frustrerend. Herkent iemand dit?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:42

Inderdaad rustig gaan oefenen, in warm water werkt prettig bijv, dan wordt alles eerder soepel.
Verder inmasseren met arnica, kan ook helpen om alles wat soepeler te krijgen.

Ik heb ook wel gehoord dat je met dystrofie extra vit C zou moeten slikken, maar hoe of wat weet ik verder ook niet precies...

Ik heb mijn enkel een half jaar geleden gebroken, mocht 3 maanden absoluut niet belasten en ik ben nu weer voorzichtig aan het opbouwen.
Dat gewricht is ook heel erg stijf geworden, na rustig bewegen wordt het soepeler en als ik weer even zit is het gelijk weer ontzettend stijf.
Volgens mij fysio kan dat heel lang duren, dus nou ja, afwachten maar...

chocobroodje

Re: Meer mensen met dystrofie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 16:58

Ja ze hebben iig voor 6 maanden fysio aangevraagd bij de verzekering, dus gaat idd ook bij mij nog even duren. In bad probeer ik wel maar kan pols niet buigen dus echt handig gaat dat ook niet. Arnica kan ik niet smeren (althans lijkt me niet verstandig) aangezien mijn medicatie o.a. uit een DMSO zalf bestaat5x p.d. Vit c extra en gewone multivitmine ook.
@nouvel maar je kon de enkel aanzich wel bewegen toen die uit het gips kwam?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:27

ietsje, niet veel...

door veel oefenen gaat dat steeds iets beter...