Pityriasis Versicolor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Pityriasis Versicolor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 13:12

Hallo bokkers!

Misschien herinneren jullie mijn topic van juli 2008 nog.
Ik kwam terug van vakantie, mijn hele lichaam zat vol vlekken.
Wat googlen concludeerde de bovenstaande "infectie".
Selsun gebruikt, twee keer (met een tussenpoos van 3 maanden, zoals op de bijsluiter), geen resultaat.
Eindelijk op 2 maart een afspraak met m'n huisarts gemaakt. Ik kreeg een kuur van een week,
Na vier weken had ik een controle-afspraak. Foto's gemaakt en deze zijn naar een dermatoloog gestuurd. Deze zei dat de vlekken al lichter aan het worden waren (hij heeft nog nooit eerder mijn vlekken gezien, maar m'n moeder zei hetzelfde). Ik moest maar gewoon lekker in de zon gaan zitten, wat ik nu dus ook doe.
Nu vraag ik me af of hier nog bokkers zijn met hetzelfde, en hoelang het bij jullie duurde voor de vlekken wegwaren!

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:12

Hey ;)

Ik ben gezegend met dezelfde aandoening - voornamelijk op mijn rug. Pas als mijn rug een groot grillig vlekkenpatroon vertoont, komen er wat plekjes op mijn borst.
Hoelang het duurt? Die vlekken kleuren met zonlicht redelijk bij. Mijn rug blijft vlekkerig, maar daar is het ook gewoon wat heftiger dan aan de voorkant. Let wel op met zonlicht: de vlekjes verbranden sneller dan gewone huid - dus dan heb je donkere vlekken, in plaats van lichte ;)

Jammer is dat het altijd terugkomt, en bij mij vaak snel ook. Je kunt ertegen smeren, maar daar reageert het bij mij niet of nauwelijks op. Dat laatste heeft niet iedereen, dus is de moeite waard om te proberen :)

Ik probeer er maar aan te wennen - het is niet anders..

Janine1990

Re: Pityriasis Versicolor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 15:15

Oooh nee! :\
Ik kan echt niet met zo'n vlekkenbuik naar Salou _O-
Ik heb in de zomer nogal een exotisch uiterlijk... :+
Lijkt zo charmant.

Heb jij ook pillen gehad?

Overigens heb ik nog geen branderig gevoel op m'n buik, en is het ook nog niet rood aan het worden. Mijn borsten zijn een stukje witter (ik zit gewoon in bh hoor :P ) maar die branden ook nog niet. Dus wie weet vanavond... :=

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:41

Ik kan 's zomers héél bruin (en héél blond ;)) worden, dan kleuren ze zo goed als helemaal weg. Maar daar gaat we even wat intens zonlicht overheen :)

Verbranden voelt voor mij in die plekken ook anders dan normaal - ik voel het minder "gebeuren/aankomen" en ook na afloop voelt het anders. Het lijkt of dat het minder gevoelig is door de extra, wat schilferige laag, maar rood worden doet het wel :)
Wat je hier misschien ook in mee moet rekenen is dat mijn huid heel wisselend bruin wordt. Mijn rug en buik worden heel snel bruin en houden dat ook het hele jaar redelijk vast, mijn kuiten bruinen vrijwel niet. 's Winters vallen die vlekken dus bij mij net zo goed op als 's zomers.

Het went wel :) Je bent er niet ziek van, je gaat er niet dood aan, en bij de meeste mensen is het prima onder controle te houden als je maar begint met smeren zodra je het eerste vlekje ziet :)

Hoewel ik nog altijd kan balen van galafoto's, of mensen die me aanspreken op "mijn littekens" - snap je de pb's van een tijdje terug? :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 15:48

Ik dacht dat ik gewoon ben verveld, (schrijf je dat zo?) dat is dus niet het geval geweest. En ik liep er al twee jaar mee rond.
Ik word overal superbruin, ik ben een echte neger.
Momenteel zijn mijn vlekjes rood aan het worden, dus ik duim dat ze bruin worden! :j

Mijn vlekken vallen altijd op, omdat ik verschrikkelijk bruin wordt. Gelukkig heb ik ze alleen op buik en rug, met een beetje op de bovenarmen.
Bij jou kleuren ze helemaal weg? Want dat vind ik wel vreemd... Als er geen pigment werkzaam is, kan je huid toch niet bijkleuren? Of krijg jij van die donkere vlekken? Die zijn er ook, toch?

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:04

De vlekken die van zichzelf donker zijn, zie je alleen op een heel lichte huid. De infectie verkleurt de basis kleur van een huid, en voor de meeste mensen is die nieuwe kleur lichter dan de normale huidskleur. Alleen bij een minimaal gepigmenteerde huid is de infectievlek donkerder.

Je huid kan prima bijkleuren. De infectie onderdrukt de werking van pigmentcellen - dus ook het eindproduct: de kleuring. Als je de infectie tot stilstand brengt, zoals door te smeren met de crème, kunnen die pigmentcellen hun werk weer gewoon doen. De huid is alleen veel lichter dan normaal, en dus veel vatbaarder voor UV-licht, vandaar dat het sneller verbrand.

"Helemaal" wegkleuren doen ze bij mij alleen na minimaal 2 weken Zuid-Europese zon. Ikzelf zie ze dan nog wel, maar dan word ik er niet meer op aangesproken na het stappen of sporten. Voor de meeste mensen gaat dat proces veel sneller, direct smeren bij infectie, beetje zonnebank en weg...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 17:54

Ik smeer niet, ik heb een hele zware kuur gehad, omdat het vrij ernstig is...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:19

google geeft geen diagnoses...
Ik heb ook vlekken, hele buik vol, al járen we noemen het mijn wolkjes buik :D , als ik zon is het wel wat minder, maar het zijn hele donkere vlekken, ik irriteer me er nu niet meer aan... kan wel van de week foto maken..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 22:21

Hoe bedoel je "google geeft geen diagnoses"?
Ik heb het zelf uitgevonden, maar m'n huisarts heeft het vastgesteld, als je dat soms bedoelde.. ;)
Ik irriteer me er verschrikkelijk aan, omdat mensen denken dat het besmettelijk is en het gewoon verschrikkelijk lelijk is.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:23

xDramaQueen schreef:

Daar heb je een puntje, maar ik heb er vrolijk voor bij de dermatoloog in een donkere kamer gezeten ;)

Kan me voorstellen dat je je er niet aan irriteert, maar ik word nog weleens aangesproken op "mijn littekens". Los daarvan wil het ook nog weleens erg jeuken, en dat komt ook weleens wat raar over, al dat gekriebel ;)
Lelijk vind ik een waarde-oordeel, daar begin ik niet meer aan. Ben gewoon weleen het uitleggen moe :)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:26

dat bedoelde ik idd, want google weet niet of het waar is of niet, je bent eerst zalf gaan gebruiken en daarna pas naar de huisarts... maar als je huisarts het heeft vastgesteld zal t wel goed zijn :j

mensen hebben t bij mij nooit gedacht dat t besmettelijk is.. maar ik ken wel het probleem, ik heb namelijk ook exceem en ik weet dus hoe t voelt als mensen zeggen iel dat is besmettelijk.

ik heb ze in iedergeval al zo'n.... 5 jaar schat ik, dus zou niet teveel hopen want zoals er boven is gezegd, als het even verdwijnt keert het ook weer terug.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:29

WhiteRose schreef:
xDramaQueen schreef:

Daar heb je een puntje, maar ik heb er vrolijk voor bij de dermatoloog in een donkere kamer gezeten ;)

Kan me voorstellen dat je je er niet aan irriteert, maar ik word nog weleens aangesproken op "mijn littekens". Los daarvan wil het ook nog weleens erg jeuken, en dat komt ook weleens wat raar over, al dat gekriebel ;)
Lelijk vind ik een waarde-oordeel, daar begin ik niet meer aan. Ben gewoon weleen het uitleggen moe :)

ik krijg ook heel vaak jezus wat heb je op je buik??? dan zeg ik gewoon heel blij, wolkjes :D maar ik snap ook best als het je irriteert hoor :j zeker wel, maar ik ben allang blij dat ik verder kerngezond ben en niet aan slangetjes lig in het ziekenhuis, t zijn gelukkig maar vlekjes :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 22:32

Ik heb het ook al heel erg lang, maar hoop toch stiekem dat het nu eens verdwijnt! Vanmiddag maakte ik me eerst zorgen, maar de vlekken kleurden zich ineens rood! Dus er is weer hoop! :)
Selsun op zich kon weinig schade aanrichten, het is gewoon verkrijgbaar bij een drogist, dus het was de moeite van het proberen waard :)

Maar jij hebt donkere vlekken? Dat is wel interessant!
Die van mij zijn gewoon wit... :\

Het zit bij mij ook gewoon onder m'n bh, daar is het helemaal wit, en dan gaat het in piramide vorm naar onderen. Tot m'n navel, daar zit weer een hele grote kring omheen en daar onder nog wat 'druppeltjes'. Het zat ook op m'n bovenbenen en bovenarmen.

Moet overigens ook zeggen dat m'n buik nu aan het jeuken is.. :=
Ik ga maar eens op bed, kijken hoe het er uit ziet...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:33

Janine1990 schreef:
Ik heb het ook al heel erg lang, maar hoop toch stiekem dat het nu eens verdwijnt! Vanmiddag maakte ik me eerst zorgen, maar de vlekken kleurden zich ineens rood! Dus er is weer hoop! :)
Selsun op zich kon weinig schade aanrichten, het is gewoon verkrijgbaar bij een drogist, dus het was de moeite van het proberen waard :)

Maar jij hebt donkere vlekken? Dat is wel interessant!
Die van mij zijn gewoon wit... :\

Het zit bij mij ook gewoon onder m'n bh, daar is het helemaal wit, en dan gaat het in piramide vorm naar onderen. Tot m'n navel, daar zit weer een hele grote kring omheen en daar onder nog wat 'druppeltjes'. Het zat ook op m'n bovenbenen en bovenarmen.

Moet overigens ook zeggen dat m'n buik nu aan het jeuken is.. :=
Ik ga maar eens op bed, kijken hoe het er uit ziet...

t kan ook zijn dat ze wit zijn, maar ik heb zeg maar een zebra buik alleen dan met vlekjes, ik weet dus niet of de witte kleur me huidige buik is of de bruine kleur me huidige buik is :')

en heb je de zonnebank al eens geprobeerd?

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:39

xDramaQueen schreef:
mensen hebben t bij mij nooit gedacht dat t besmettelijk is.. maar ik ken wel het probleem, ik heb namelijk ook exceem en ik weet dus hoe t voelt als mensen zeggen iel dat is besmettelijk.

Ik vertel het nog weleens vóór de vragen komen - bij mijn practica lichamelijk onderzoek. Oefenen op iemand een grillige vlekken die soms wat schilferen en waar ze afntoe even aan kriebelt... Schurft duurt maar 3 weken, maar toch, daar zou ik zelf ook niet zo heel happig op zijn ;) Terwijl als ik het vertel, alle oefenmaatjes altijd meelachen, ondertussen gaan denken over wat dat nou ook alweer was (studie geneeskunde :+) en zonder terughoudendheid kunnen oefenen :)

Mij word met enige regelmaat gevraagd of ik ooit verbrand ben, als ik met stappen een shirtje met blote rug draag. Waarom - geen idee, vind het niet op brandwonden lijken, maar de gemiddelde mens blijkbaar wel.
Tuurlijk, ik ben een grote gezonde meid met een prachtig leven, dus nee - ik word er niet ongelukkig van. Maar als ik had mogen kiezen - dan toch liever niet... :)

Over de zonnebank - dat werkt alleen de vlek weg. Wil je daar wat "blijvender" resultaat van zien, moet je ook even de infectie aanpakken.
Ik weet niet hoe licht of donker jouw huid is dramaqueen, maar donkere vlekken komen eigenlijk alleen voor bij een héle lichte huid. Zo, weet je ook weer wat je echte kleur is ;)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 08:43

oh, dan zijn het idd witte vlekken :)) ik zal eens kieken of ik foto kan maken :j

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 08:48

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 09:52

Het zijn niet hele grote vlekken, echt wolkjes! :j
Bij mij is het contrast heel groot, maar dat zal komen omdat jij daar net uit de zon komt... Aan je kleurtje te zien :P
Worden je vlekken niet erger?

Ik heb niets met zonnebanken, laat mij maar gewoon zonnebaden in de zomer.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:22

Janine1990 schreef:
Het zijn niet hele grote vlekken, echt wolkjes! :j
Bij mij is het contrast heel groot, maar dat zal komen omdat jij daar net uit de zon komt... Aan je kleurtje te zien :P
Worden je vlekken niet erger?

Ik heb niets met zonnebanken, laat mij maar gewoon zonnebaden in de zomer.

het zijn idd gewoon heeeeeel veel kleintjes, daarom noemt me moeder het ook wolkjes, op deze foto werden ze witter als ik uit de zon kwam, hoe bruiner me buik hoe witter de vlekken maar nu kleuren ze wel een beetje mee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 11:34

Jaaa, dat heb ik dus ook! Je buik wordt bruin, maar de vlekken blijven dezelfde kleur...

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:04

Om de vlekken mee te laten kleuren moet je gewoon de infectie aanpakken - als die weg is zijn de vlekken er nog wel, maar kunnen die zo meekleuren.

Wolkjes is een mooie term bij jou, drama :) Bij mij zijn ze grilliger, voor een deel ook groter maar is vooral het contrast veel groter, met name op mijn rug. Vanaf de bovenkant van mijn schouders naar mijn borst toe schilferen ze ook - en in mijn hals zijn ze donkerder, omdat de bovenkant van mijn schouders wel heel blank is..

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:28

Gut, ik dacht dat ik de enige was met deze aandoening! Ik heb 4 jaar geleden een antibiotica gehad en die sloeg wel aan. De zalf die ik eerst kreeg, hielp voor geen meter. :)

Mijn vriend zei van de week dat mijn vlekken weer terug zijn gekomen op mijn rug.
'Je wordt nog een appaloosa', grapte hij. :D

Whiterose, bij mij schilfert de boel ook hier en daar.
Sorry Ts, dat ik je niet kan helpen. Blijf hier wel meelezen in de hoop dat de gouden tip voorbij komt. :)

Klopt het echt dat dit altijd terug blijft komen?

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:36

Het hoeft niet, maar is wel zéér gebruikelijk. Ben morgen weer bij mijn medische boekjes, zal wel even kijken of ik ergens een percentage kan vinden. Het hele achtergrond verschijnsel is ook niet heel duidelijk - het is een gistinfectie waar het overgrote merendeel der mensheid helemaal niet gevoelig voor is. Die gist leeft op anderen gewoon zonder infectie :)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:07

WhiteRose schreef:
Het hoeft niet, maar is wel zéér gebruikelijk. Ben morgen weer bij mijn medische boekjes, zal wel even kijken of ik ergens een percentage kan vinden. Het hele achtergrond verschijnsel is ook niet heel duidelijk - het is een gistinfectie waar het overgrote merendeel der mensheid helemaal niet gevoelig voor is. Die gist leeft op anderen gewoon zonder infectie :)

Hmm, nou das dan mooi balen. :(

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:20

het is bij mij nooit weggeweest of minder geworden dus ik zou het verder ook niet weten.