prikkende tong

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

patserke

prikkende tong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 15:47

hallo bokkers...

ik heb al een dag of 4 last van een prikkende tong, gewoon als ik iets eet of een sigaretje rook.
weet iemand wat dit is, ik las op google dat het te kort aan b12 is?
iemand tips om het te verzachten?

_Judje_

Re: prikkende tong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:37

Heb je ook last van bv tintelende vingers of voeten oid? Google idd b12 tekort even, dan kom je op een site van hindrik de jong, of stichting b12 tekort. Daar staan verdere symptomen. Als je echt denkt dat het zoiets is, moet je gewoon even bloed laten prikken, want als je inderdaad een tekort hebt, moet je dat via injecties aanvullen...

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 19:04

nee geen tinteling wel brand prikkende enkels met soms vocht erin. meestal laat in de avond. is er niks in tablet vorm?

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:15

hmm dat heb ik ook wel eens dan volgt er standaart een een keel ontsteking, geen flauw idee hoe het kan...

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:58

Nou, als het vitamine b12 is, wat helemaal niet zeker is natuurlijk, maar stel dat ;-) dan komt dat over het algemeen door een opname probleem. B12 zit in vlees, melk (zuivel algemeen dus, alles waar melk in zit), kaas, eieren, etc.. het is vaak ook nog aan dingen toegevoegd. Boter voor op brood enzo, zit het eigenlijk ook altijd wel in. Dus als je normaal eet, zou je eigenlijk altijd wel voldoende binnen moeten krijgen. Daarbij hoort er in je lever een ruime voorraad te zitten. Je bloedwaarde wordt daarmee nog lang op peil gehouden. Maar als je bloedwaarde daalt, dan betekent dat dat de voorraad in je lever gedaald is tot < 10% van normaal.... Dus voor er echt klachten, en een meetbaar tekort zijn, heb je al langere tijd een probleem...

Jaja, ik heb het dus duidelijk zelf ook gehad, bij mij gelukkig met een op te lossen oorzaak, maar bijslikken is mij niet gelukt hoor, ik heb het 3 jaar via injecties gehad.. Maar ga anders gewoon even langs de huisarts, en vraag een bloedonderzoekje aan... Kan sowieso nooit kwaad om dat af en toe is te doen.