sterelisatie bij een vrouw graag ervaringen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

sterelisatie bij een vrouw graag ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 09:07

Ik ben al drie jaar bezig voor een sterelisatie, ik wil geen kinderen en wil graag van de pil af.
Ook een spriraaltje trok mij niet erg door wat verhalen te hebben gelezen en een vriendin die er slechte ervaringen mee had.
Ik ben dus ook heel blij dat ik het allemaal rond heb nu en dat het binnenkort gaat gebeuren.
Ik zou graag eens van wat andere dames hun ervaringen weten.
Hoe was het na de operatie en dat soort dingen allemaal en hoe oud waren jullie toen je de sterelisatie liet ondergaan?
Ik ben namelijk heel zenuwachtig voor de operatie zelf, want de enigste keer dat ik narcose heb gehad, ben ik er heel ziek van geweest.
Ik kies bewust voor de ouderwetse manier van sterelisatie en niet voor essure of ovabloc.

jesito

Re: sterelisatie bij een vrouw graag ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 20:20

Helemaal niemand????

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:31

Toen ik 30 was (nu 41) ben ik gesteriliseer. Ik kreeg 2 sneedjes in mijn buik, 1 in mijn navel en 1 net boven mijn schaambeen, mijn baarmoeder/buik? werd met een soort gas wat opgeblazen, zodat er genoeg ruimte was voor de ingreep. Nadat ik naar het toilet was geweest mocht ik weer naar huis. Van de ingreep en de narcose heb ik eigenlijk geen last gehad, het gevoel van de dikke opgebazen buik bleef wel lang en vervelend aanwezig. De sneedje zie je helemaal niet.

Succes met de operatie.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:35

Mijn schoonzus was gesteriliseerd. Op een dag bleek ze toch zwanger te zijn, geheel onverwacht natuurlijk. Dit soort situaties komen vaker voor, dan bij een sterilisatie van de man. Ik zou mezelf goed laten informeren hierover. Veel sterkte met de ingreep.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 20:39

Ik heb in drie jaar best al wat info. opgezocht, ik heb zelfs twee gesprekken gehad met een psygholoog.
100% zeker ben je nooit ook niet met de pil of andere dingen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 20:40

Santie bedankt voor je uitleg.
Dat koolzuurgas zou idd wat nabubbelen en schouderpijn kunnen veroorzaken, maar dat ga ik ook overleven denk ik.
Ik wordt volgende maand ook 29 jaar en heb veel moeite moeten doen om dit voor mekaar te krijgen.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:43

Ja ik ben er ook echt jaren mee bezig geweest. Maar uiteindelijk is het toch gelukt, mijn nadeel is dat ik sinds dien zo erg menstruatie pijn heb, dat ik weer aan de pil ben geraakt.

Ik liep door het gas rond met een 9 maanden buik.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 20:48

Ja daar had de gyn me ook voor gewaarschuwd en heb ook een paar maanden pilloos probeerd, ging goed.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:50

Ik ben in december 2007 voor de Essure methode gegaan, wat een compleet fiasco was :( . De eerste eileider konden ze goed vinden en toen ze het veertje wilden inbrengen was deze krom. Bij de 2e poging waren ze zo aan het rommelen dat er teveel weefsel werd geraakt dat alles troebel werd en ze het op de camera niet meer konden zien. Na 45 min. met mn benen in de beugels kon ik weer naar huis, zonder sterrilisatie. Heb vervolgens nog 2 weken regelmatig bloedingen gehad....
Daarna is mn vriend gegaan voor een sterrilisatie, dus ik hoef niet meer :D

Ik ben overigens 30 en heb 2 kids.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:51

Voor de ingreep had ik ook helemaal nooit last gehad. Het is ook niet altijd zo erg, maar afentoe is het flink raak. Ik slik de pil nu prevertief, 2 maanden wel en 3 maanden niet en dit werk bij mij heel erg goed.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 21:33

Ik ben gewoon het bangste voor de operatie zelf, dat er iets fout gaat ofzo.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:39

Volgens mijn dokter was het een "kleine ingreep" hij kan natuurlijk makkelijk praten!!! Maar bij de meeste vrouwen gebeurd er ook echt niets engs. Bij mij ging het ook allemaal prima, voor ik het wist mocht ik al weer naar huis. Maak jezelf niet gek, daardoor raak je alleen maar erg gespannen en dat is echt niet nodig. Ik was ook doodsbang, maar achteraf is het 100% meegevallen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 06:05

Santie heel erg bedankt voor je gerusstellende woorden.
Ik wilde ook even mijn verhaal kwijt want toen ik het aan iemand vertelde, zei die: zie je nou wel dat je twijfeld!!!
Maar ik twijfel helemaal niet over de keuze die ik heb gemaakt (heb ik drie jaar over na kunnen denken) maar puur de ingreep zelf vind ik eng.
Ik heb vorig jaar een operatie aan mijn voet gehad en ik ben toen echt heel ziek geweest hiervan en ben ook de nacht in het ziekenhuis moeten blijven, terwijl ik normaal alweer meteen naar huis zou mogen nadat ik geplast had.
Geplast had ik al drie keer maar van boven kwam het er ook heel hard uit.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 06:16

Ik vind het dapper dat je dit hebt besloten.
Zelf wil ik ook geen kinderen, maar ik zou de ingreep niet durven, vooral omdat naderhand de menstruatie zoveel erger kan worden... :=

Dat heb ik er niet voor over.

Heb je je vraag al op een medisch forum gesteld?
Deze zijn er ook best veel, wellicht kun je medevrouwen vinden die het ook hebben ondergaan?

http://www.medischforum.nl/onderwerp/6264

http://www.engelse-bulldog.nl/showthread.php?t=12045

En nog zat meer via google :)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 06:20

ik heb het drie jaar geleden laten doen ( 2 kids )

volledige narcose gehad en na een uurtje weer wakker, wel veel buikpijn gehad, maar daar hebben ze heerlijke prikjes voor :+ , ik mocht niet naar huis, omdat ik erg veel napijn had, en door de morfine niet meer wist of ik wel of niet moest plassen

de volgende ochtend ontbijtje op bed, en weer naar huis, heerlijk uitgerust inmiddels :D , ik vind het fijn dat ik geen pil meer slik en zie er zelf alleen maar voordelen aan

gaat helemaal goedkomen, ook bij jou

sterkte

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 06:31

Hallo,

Heb het 19 jaar geleden laten doen, wilde het eerder was toen nog te jong.
Toen waren de voorwaarden min. 25 jaar ( ik was 30).
Bij mij zijn ze via me navel gegaan dus geen littekens. Ook volledige narcoce en het was maar een dagopname

Ik vond het vies tegen vallen, (was 5 weken na me bevalling waarschijnlijk omdat ik te snel weer wat ben gaan doen.

Ik wilde het eerst na me eerste kind wilde niet meer, was toen 20 maar maar 9 jaar later werd ik verrast ondanks de pil met een dochter en toen was voor mij de maat vol.
De dokter deed geen moment moeilijk toen binnen een week was ik geholpen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 06:45

De menstruatie hoeft geen probleem te worden omdat ik al een paar maanden pilloos heb geprobeerd, ik wordt met pil helemaal niet ongesteld ook niet in de stopweek.
Dus ik ben altijd bang dat als ik zwanger zou zijn dat ik het niet eens meteen in de gaten zou hebben.

Crossmonster: bedankt voor je tips over die site.
Ik heb veel nagelezen en nagekeken en de pil verhoogd toch de kans op borstkankert en trombose en dat soort narigheid, aangezien ik geen kinderen wil lijkt sterelisatie het beste plan.
Daarbij komt dat mijn vriendin ook per ongeluk zwanger is geworden door de pil en ze wil eigenlijk geen kinderen.

Ik hoop maar dat het meevalt, ik heb inieder geval voor na de ingreep vrij ingevuld op mijn werk voor 4 dagen effe aankijken hoe het gaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 06:49

Ik ben 2 maanden geleden gesterelisseert, was een fluitje van een cent binnen een half uur stond ik weer buiten :)

Ik heb nergens last van gehad, geen napijnen helemaal niks :) keurig netjes ongesteld ......... niks meer of minder dan normaal

Ik ben zelfs na de ingreep direct weer terug gegaan naar het werk, was net alsof ik even tussen door naar de huisarts moest :D :D

nee hoor helemaal aan te raden de essure behandeling :) :) echt, fluitje van een cent :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 11:24

Fijn kiwiko dat het bij jouw zo goed is gegaan, nu nog voor mij duimen

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:30

Ik ben een paar maanden geleden onder het mes gegaan.

Was ook een dagopname.Alles ging prima.Ben nu bijna niet meer ongie normaal was ik het 7 dagen nu nog maar drie.

Ik heb wel last van napijn gehad maar met een paracetamolletje was dat draagzaam.

succes met de operatie.

Ik was trouwens 28 maar twee kids door de pil heen.

Dus ik had weinig problemen om het voor elkaar te krijgen om me te laten helpen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 11:38

Ja als je al kids hebt doen ze niet zo moeilijk, maar ik heb er veel voor moeten doen om dit voor mekaar te krijgen.
Zo ben ik naar een ander ziekenhuis gegaan.
Eerst had ik een gesprek met een assistente van de HA nadat het ene ziekenhuis het afgewezen had.
Ik vond het niks dat ik een ass. kreeg maar achteraf was ik daar heel blij mee.
Zij begreep mij en heeft me echt goed geholpen en mij naar dit ziekenhuis gestuurd.
Na eerst een gesprek met de gyn en daarna twee met de psygoloog was het allemaal rond en ging het licht op groen.
Ik had 3 april al gekunt maar omdat mijn planning op het werk al zover klaar was heb ik voor eind april gekozen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:42

Ik heb geen ervaring met sterilistatie, wel heel veel ervaring met operaties in het algemeen, vandaar hier toch een paar tips:

Allereerst nog een site mét een forum, speciaal voor gynaecologische dingen (waar dit dus uiteraard ook onder valt): http://www.icgynaecologie.nl/

Verder, als het de ingreep zelf is waar je tegenopziet: Meld het bij je pre-operatieve gesprek. Voor de ingreep krijg je een gesprek met een verpleegkundige en de anesthesist. Zij zijn degene die je gedurende die dag begeleiden. Vertel hun ook dat je vorige keer problemen hebt gehad (ik neem aan dat je ziek bent geweest van de narcose??). Dan kan je namelijk een ander middel krijgen, wat problemen kan voorkomen. Ook kan je dan vantevoren wat tegen de misselijkheid krijgen.
Vertel daar al je angsten en zorgen mbt de ingreep. Je bent namelijk heel duidelijk: het gaat niet om de sterilisatie, het gaat om de ingreep, en voor zover ik eigenlijk begrijp, meer om de narcose en de mogelijke gevolgen en naweeën daarvan.
Het pre-operatieve gesprek is bedoeld dat de arts informatie over jou krijgt, maar dat betreft ook dit soort informatie. Juist dit soort dingen zijn belangrijk voor hun, want dan kunnen zij er voor zorgen dat het zo goed mogelijk verloopt met zo min mogelijk bijwerkingen. Als zij weten van welk middel jij zo beroerd bent geweest, krijg je een ander middel. Dus vertel het ze.

In elk geval heel erg veel sterkte!!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:52

Ik zit er ook wel eens over te denken, maar nu hoode ik dat het tussen de 2000€ en 2500€ kost en dat je dit zelf moet betalen. Klopt dit???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:09

ligt aan je verzekering, ik heb me nog effe snel voor de ingreep aanvullend laten verzekeren :) dus alles is door de verzekeraar betaald :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 17:31

Ik ben heel blij dat iemand de opmerking maakte of het wel vergoed word.
Aangezien mijn gyn zei dat de meeste het gewoon vergoeden had ik me daar geen zorgen over gemaakt.
Ik heb straks toch even gebeld en ik blijk het niet vergoed te krijgen.
Wat dom van mij zeg.
Ik kan in januarie pas mijn pakket veranderen en heb mijn afspraak dus af moeten bellen.
Heb wel meteen gevraagd of ik in januarie meteen terug kan komen bij de gyn en gelukkig kan dat.
Maar ik baal echt wel heel erg.
Ben nu alles door aan het spitten voor welke verzekering ik dan moet kiezen.
Ook in de brochure die ik heb gekregen staat in dat sterelisatie wordt vergoed, maar er staat idd wel bij dat je even na moet vragen.
;(