Zere knieën? Wat is het?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zere knieën? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:15

Halloo. :D

Mijn probleem is eigenlijk dat ik heel vaak zere knieën heb. Ten eerste kraken ze áltijd, echt altijd, en niet zo'n beetje ook. Vooral 's morgens, als ik mijn been onder het dekbed vandaan moet halen dan is het gewoon oorverdovend. xD Dan gedurende de dag gaat het wel. Soms, ja, weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, dan ga ik zeg maar 'door mijn knie'. Dan loop ik en dan opeens, aaaaah. Doet het heel zeer, gebeurt vaker als ik ren of traploop.
Als ik een lange dag veel gelopen heb kan ik 's avonds bijna niet meer lopen zowat. Dan zijn ze echt heel 'moe', en ik heb ik moeite om ze te buigen. Dan wil ik echt gewoon slapen, want lopen, staan of zitten doet zeer. En de laatste tijd krijg ik er soms ook nog bij, dat ik van die dagen heb dat het gewoon heel zeer doet om ze te buigen. Hurken doet dan heel zeer. Gewoon lopen gaat dan nog wel. Last van mijn knieën heb ik ongeveer sinds 2 jaar ongeveer. Mijn vader heeft ook altijd last van zijn knieën, en mijn moeder zegt dat mijn knieënpijn gewoon iets erfelijks is, en dat het niet heel veel zin heeft om naar de dokter te gaan, omdat er toch niks is tegen te doen. Wat vinden jullie?

_Noraly

Re: Zere knieën? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:19

Ik had toen ik zo jong was een jonge-meisjes knie zoals mijn dokter het noemde, had iets met groei te maken.

Ik moet mijn been plat leggen, en je rechterknie naar rechts draaien en linker naar links, en dan omstebeurten je benen omhoog tillen. Zo trainde je die spieren
maar weet natuurlijk niet of jij hiervan last hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:23

Zou het niet weten, kan best iets van de groei zijn, maar dat zal toch niet zo erg zijn?

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:21

Ik heb het ook, ben inmiddels 19 en heb er nog last van :)
Ik kan niet echt meer op mn hurken zitten, ik fotografeer dus moet veel door mn knieeen meestal. Dat hou ik dan een foto of 4-5 vol en dan moet ik echt even staan...
Soms zak ik er ook doorheen, of schiet er ineens pijn in.. ik ben meermaals naar mn dokter geweest, eerst werd ik telkens weggestuurd met "Stel je niet zo aan" en de laatste keer (een nieuwe huisarts ivm verhuizing naar Belgie) zei hij dat waarschijnlijk mijn knieschijf te dicht op mn gewrichten zit (doordat mijn knieschijf ook wat scheef ligt), helaas kan hij daar weinig tot niets aan doen... Opereren was een optie, maar dan mag je heel lang helemaal niets doen.. en dat was het me niet waard :)
Verder kreeg ik nog een oefening mee, maar heb niet echt t idee dat het mijn spieren rond de knie versterkt helaas..

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:21

Kan idd zijn dat dit 'meisjes'knieën zijn. De meeste dokters schepen je af met deze diagnose. Gaat ook vanzelf weer over wanneer je ouder wordt.

Wanneer het echter niet over gaat kan het ook zijn dat je knieschijf verkeerd spoort (kan meerdere oorzaken hebben) waardoor je last kunt krijgen van retropatellaire klachten, kortom klachten achter je knieschijf (dus bijvoorbeeld dat kraken en de pijn). Vooral bij rennen, hurken en traplopen wordt je knieschijf tegen je bovenbeen aangedrukt, wat extra pijn geeft.

Ik wil je als tip geven om eens langs de fysio te gaan. Deze geeft je oefeningen waarmee je je bovenbenen sterker kunt maken. Hierdoor trek je je knieschijf als het ware naar binnen wat de klachten vaak verminderd. Nu zijn je bovenbenen waarschijnlijk niet sterk genoeg (of beter gezegt, 1 specifiek deel van je bovenbeenspier) waardoor je meer last hebt.

*Kraken van gewrichten wil trouwens niet meteen zeggen dat er iets aan de hand is, pas wanneer je er ook pijn bij hebt is het slechter.

Succes ermee in elk geval :)