Galblaas (steen) operatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Galblaas (steen) operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 14:49

Jaja, ik heb een tijdje terug een topic geopend over galsteenaanvallen, toen wisten ze nog niet met zekerheid te vertellen wat ik had.
Eerst naar de dokter geweest om een echo te laten maken en die zag een rond dingetje ter grote van een jumboknikker, hij kon niet vertellen of het een galsteen of een luchtbel was.
Dus ik werd doorgestuurd naar de radiologie!
Nu ben ik daar vanmorgen geweest en wat blijkt: ik ben gezegend met een grote galsteen ;( Heerlijk, en dan ben je pas 21 (dat vond de arts ook al raar)
Nu moet ik dus nog een verwijsbrief van de dokter krijgen, en kan dan met de chirurg gaan praten. Ik heb inmiddels al wat informatie opgezocht op internet, maar zou toch graag wat ervaringen horen van jullie!
Hoe lang word je bijvoorbeeld opgenomen vroeger was het 3 dagen, maar weet niet of dat nu nog zo is?
Ik weet inmiddels dat ik ook een dag van te voren er moet zijn, voor controle ofzoiets.
Hoe gaat zo'n operatie, ik ben namelijk helemaal panisch van naalden (lees infuus) heb ik nog nooit gehad, maar wel verschrikkelijke verhalen over gehoord. Kom je dan op zo'n gezellige 10patienten kamer te liggen? Wat mag je nog eten?
En de 2 belangrijkste, hoe lang duurt het voordat ik +/- weer mag werken, en hoe lang duurt het voordat ik weer mag paardrijden na de operatie?

Nou ik hoop dat er wat mensen zijn die mij wat uitleg kunnen geven, want krijg er zo'n beetje de kriebels van als ik erover nadenk ;(

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:00

Hoi,

Ik ben in oktober 2007 geopereerd. Ik had van die vreselijke aanvallen en werd iedere ochtend wakker met een zeurende pijn, echt afschuwelijk. Ik wou liever gisteren dan vandaag geopereerd worden...
Ik ben op een donderdag geopereerd (moest om 8 uur in het zh zijn, ben om 11 uur geopereerd) en mocht op vrijdag weer naar huis. Ik werd eerst behoorlijk rustig van de valiumpil die ik kreeg, dus ook geen problemen met infuus prikken ofzo. Ik lag op een kamer met 2 personen (dus nog 1 ander), maar dat zal per ziekenhuis verschillen. Ik moet ook zeggen dat ik zo lang onder zeil ben geweest van de narcose dat ik niet geloof dat mijn buurvrouw erg veel aan mij gehad heeft... ;)
En echt - ik zou willen dat het een jaar eerder was gedaan, al was ik er ook bang voor. Maar het stelde echt geen bal voor en wat een verlossing! Ik heb overigens wel de kijkoperatie gehad, dat is tegenwoordig eigenlijk de standaardprocedure.
Ik kan alles eten, heb nu nergens meer last van. Behalve dat de pijn weg is merk ik niets van het missen van mijn galblaas ;) Werken ben ik toen na 2 weken weer gaan doen, paardrijden na ongeveer een maand. Dat verschilt ook per persoon. Ik heb nog vrij lang een vervelende steek in mijn zij gehouden, maar het bleek dat dat mijn darmen waren die hun plek weer wat moesten vinden.

Sterkte en succes! Je zult er echt van opknappen.

Oh - mijn chirurg had het over dat hij het vaak zag bij blonde vrouwen in de vruchtbare leeftijd. Dus ik weet niet of je blond bent..? ;)

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 15:06

Haha, blond ja

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 18:50

Echt niemand met tips? ;(

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:26

Mijn vader zijn ervaring is nagenoeg exact het zelfde als die van Blue-Eyes. 's ochtends opgenomen, geopereerd (na eerst een pilletje voor rustig te worden, dat is trouwens volgens mij nagenoeg standaard voor een operatie, en daarna uiteraard de normale narcose) en volgende dag naar huis. Verder kun en mag je alles weer zodra je je daar goed genoeg voor voelt!

Maar ook mijn vader werd liever vandaag dan morgen geopereerd. En dat is toch echt geen piepert hoor!! maar die had echt pijn!
Dus even door de zure appel heen en je ben ervan af!!

Alwiene

Re: Galblaas (steen) operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:05

Mijn moeder heeft deze operatie recent ook gehad :j
Zij is ook de ene ochtend HEEL vroeg opgenomen, want er stonden dan een heleboel mensen op de wachtrij voor die dag (galblazendag :+ ) en iedereen moest gewoon klaar zijn.
Ze doen het in principe via een kijkoperatie maar geven wel aan dat de kans bestaat dat als dat niet lukt dat het een echte operatie wordt dat beslissen ze dan terwijl jij onder narcose bent ;)
Mijn moeder is nog wel naar geweest na die tijd, maar dat is deels door de narcose waar ze heel slecht tegen kan en deels doordat het ff duurde voor ze de artsen overtuigd had van een te volle blaas :o
Ze kon volgende dag wel gewoon naar huis :) Enige naprobleem waar ik haar over gehoord heb was naar de wc gaan omdat 'druk zetten' nogal pijnlijk was door de wonden :o Maar ook dat kwam vrij snel weer goed. De wonden zijn mooi en snel genezen :j

Over werken en paardrijden kan ik je helaas niks vertellen aangezien dat hier niet van toepassing was (had nochtans raar staan kijken moest mijn moeder na de operatie opeens op een paard klimmen :+ )

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:15

Liefke, er is een tip. Gaan als de bliksem en het ding eruit laten halen!!!
Ik werd vorig jaar wakker op een ochtend met ontzettende pijn in mijn maag.
Hoe verder de ochtend vorderde hoe meer pijn ik had. Ik liggen huilen en lopen gieren tegen mijn vriend. Had het gevoel of ik iets heel ernstigs had. Kon op geen enkele manier lopen of liggen. Ben naar de huisarts gegaan die me direct heeft door verwezen.
In het ziekenhuis liggen creperen van de pijn. Een prik met morfine gehad, pijn bleef aanwezig. Na de foto's zeiden ze me dat er een hele grote galsteen zat! De operatie kamer zat vol voor die dag dus moest ik de dag erna. Mensen wat heb ik gehuild van de pijn, moest ook constant overgeven.
Die ochtend een pilletje gehad en naar de operatie kamer verhuisd. Kwam eruit al een nieuw mens. Dacht na een week of wat zo even op het paard te klimmen, nou dat was geen goed idee. Ik kon er nog wel opkomen, maar eraf was niet te doen.
Mijn litteken doet af en toe ook nog behoorlijk pijn, terwijl het vorig jaar augustus was dat ik geholpen ben!

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 14:25

Poeh vind het allemaal niet zo prettig, ik zou een verwijsbrief krijgen van de dokter naar de internist, maar die had hij nog niet klaar liggen ;( duurt het nog langer...

Serengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:28

Wil je iets weten over de operatie zelf? Zo ja.. dan kan ik wel het een en ander vertellen.. Maar dat doe ik alleen als je het echt wilt.. (sommige mensen willen het liever niet weten namelijk..)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:31

ik krijg een flash back van een biologie les.

even een glas olijf olie weg drinken even wat pijn en hij moet weg zijn, aldus mijn biologie leraar xD

dus zonder operatie.

maar of het waar is

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:39

justSaar schreef:
ik krijg een flash back van een biologie les.

even een glas olijf olie weg drinken even wat pijn en hij moet weg zijn, aldus mijn biologie leraar xD

dus zonder operatie.

maar of het waar is

Dat is onzin. Zou leuk zijn hoor, als die steen zo mee weggespoeld werd, maar die olie komt niet door de galgangen. Hoogstens wordt er even veel meer gal vrijgegeven omdat er zoveel vet in je maagdarmkanaal terechtkomt (gal wordt gebruikt om vet te verteren), waardoor die steen mee de galgang in schiet. Komt-ie klem te zitten (ik begrijp dat het bij TS een vrij grote is) en ben je acuut. Heb je wel meteen je operatie ja, maar of dat nou de bedoeling is... :n

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:34

Hallo,

Ik ben 19 jaar en ik heb 16 maart 2009 ook mijn galblaas moeten laten verwijderen. Nu even antwoord op jouw vragen wat bij mij het geval was:

Hoe lang word je bijvoorbeeld opgenomen vroeger was het 3 dagen, maar weet niet of dat nu nog zo is? Ik was maandag rond 12 uur geopereerd en ik mocht de volgende morgen naar huis. Bij mijn ziekenhuis is het zo: eerst moet je plassen & wat kunnen drinken & eten en daarna mag je naar huis.

Ik weet inmiddels dat ik ook een dag van te voren er moet zijn, voor controle ofzoiets. Ik heb een maand op de wachtlijst gestaan (was echt rot! Die rot aanvallen, brr) en ik heb dus een maand van te voren controles laten doen..

Hoe gaat zo'n operatie, ik ben namelijk helemaal panisch van naalden (lees infuus) heb ik nog nooit gehad, maar wel verschrikkelijke verhalen over gehoord. Ik zeg het je eerlijk.. die naald in mijn hand werd ik niet blij van, maar ik verging ook niet van de pijn ofzo.. Ik probeer mij te ontspannen en het allemaal maar over mij heen te laten komen.

Kom je dan op zo'n gezellige 10patienten kamer te liggen?
Ik lag met 3 andere vrouwen op een kamer.

Wat mag je nog eten? Ik mag alles gewoon weer eten.

En de 2 belangrijkste, hoe lang duurt het voordat ik +/- weer mag werken? Ik ben 1 week thuis gebleven en daarna weer voorzichtig naar school gegaan. Ging goed :)

En hoe lang duurt het voordat ik weer mag paardrijden na de operatie? 3 weken na de operatie heb ik weer kunnen rijden. Gewoon opgebouwt: even gedraafd en gestapt, en ook niet zo lang, maar je kan steeds meer :)

Ik heb overgens een kijk operatie gehad. Ben SUPER blij dat mijn galblaas eruit is, heb nu tenminste die rot aanvallen niet meer.

Ik hoop dat het je wat heeft geholpen!

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 07:18

Hoi

ben ook geopereerd en tja hoe snel en hoelang het herstel duurt is per persoon verschillend ligt ook een beetje aan je instelling denk ik. Ik mocht vrij snel weer naar huis en ben ook gelijk 2 dagen er na weer naar school gegaan kwam ook doordat ik vlak voor het weekend geopereerd werd. Wel heb ik heel lang last gehad van de narcose en heb ik het sporten een week overgeslagen en ben na 3 weken weer op het paard gestapt.

Het kan wel zijn dat je last krijgt van je schouder/arm maar dit gaat als het goed is na een dag over helaas bij mij langer geduurt maar is niet anders. Verder mag je alles gewoon eten.drinken.

Hoop dat de operatie via kijk gaat als het klassiek is dan ben je wel wat langer bezig.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:13

Ook ik heb een galblaas operatie gehad, bij mij was het alleen een complexer geval. Doordat ik er in eerste instantie te lang mee ben blijven lopen en daarna op de wachtlijst ben komen te staan heb ik een acute galblaas ontsteking gehad.

Ik ben 's middags om 12 uur op de eerste hulp beland en 's avonds om 20u geopereerd. Na de operatie wakker geworden met een mooie snee van 20 cm.

Ik ben op vrijdag naar huis gegaan, in eerste instantie wilde ze me pas zaterdag of maandag laten gaan, maar als je een kleine van 1,5 thuis hebt zitten wil je niet te lang in een ziekenhuis blijven...

Het verhaal is voor mij nog niet klaar, heb 24 april weer een afspraak met een chirurg, als je daar meer over wilt weten dan moet je dat maar zeggen..

In elk geval kun je tot de operatie het beste al het vette en gekruide voedsel laten staan, na de operatie mag en kun je weer alles eten.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:47

sissie, over heen gelezen maar ik was 18 toen ik ze kreeg. Bij mij zijn de oorzaken wel duidelijk genoeg maar ze vonden het wel ietwat vreemd.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 13:55

Madeira_ schreef:
Hallo,

Ik ben 19 jaar en ik heb 16 maart 2009 ook mijn galblaas moeten laten verwijderen. Nu even antwoord op jouw vragen wat bij mij het geval was:

Hoe lang word je bijvoorbeeld opgenomen vroeger was het 3 dagen, maar weet niet of dat nu nog zo is? Ik was maandag rond 12 uur geopereerd en ik mocht de volgende morgen naar huis. Bij mijn ziekenhuis is het zo: eerst moet je plassen & wat kunnen drinken & eten en daarna mag je naar huis.

Ik weet inmiddels dat ik ook een dag van te voren er moet zijn, voor controle ofzoiets. Ik heb een maand op de wachtlijst gestaan (was echt rot! Die rot aanvallen, brr) en ik heb dus een maand van te voren controles laten doen..

Hoe gaat zo'n operatie, ik ben namelijk helemaal panisch van naalden (lees infuus) heb ik nog nooit gehad, maar wel verschrikkelijke verhalen over gehoord. Ik zeg het je eerlijk.. die naald in mijn hand werd ik niet blij van, maar ik verging ook niet van de pijn ofzo.. Ik probeer mij te ontspannen en het allemaal maar over mij heen te laten komen.

Kom je dan op zo'n gezellige 10patienten kamer te liggen?
Ik lag met 3 andere vrouwen op een kamer.

Wat mag je nog eten? Ik mag alles gewoon weer eten.

En de 2 belangrijkste, hoe lang duurt het voordat ik +/- weer mag werken? Ik ben 1 week thuis gebleven en daarna weer voorzichtig naar school gegaan. Ging goed :)

En hoe lang duurt het voordat ik weer mag paardrijden na de operatie? 3 weken na de operatie heb ik weer kunnen rijden. Gewoon opgebouwt: even gedraafd en gestapt, en ook niet zo lang, maar je kan steeds meer :)

Ik heb overgens een kijk operatie gehad. Ben SUPER blij dat mijn galblaas eruit is, heb nu tenminste die rot aanvallen niet meer.

Ik hoop dat het je wat heeft geholpen!

Helemaal SUPER dit!!! Dankjewel

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:38

Mama_Suus schreef:
Ook ik heb een galblaas operatie gehad, bij mij was het alleen een complexer geval. Doordat ik er in eerste instantie te lang mee ben blijven lopen en daarna op de wachtlijst ben komen te staan heb ik een acute galblaas ontsteking gehad.

Ja, dat was ik vergeten te zeggen en dat heeft bij mij ook wel tegengezeten qua herstel: ik had door deze zelfde oorzaak dus een chronische galblaasontsteking gekregen. Vandaar ook dat ik 's morgens altijd pijn had in mijn zij/rug, zo'n zeurende pijn, en af en toe zo'n aanval.