Welke zonnebrandcreme geschikt voor eczeem?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Welke zonnebrandcreme geschikt voor eczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 20:34

Dag,

Ik heb nu voor het eerst dit jaar eczeem, ik gebruik daarom ook al douchegel en bodylotion van neutral. Maar omdat de zomer er aankomt, wil ik graag ook mijn huid tegen de zon beschermen met een fijne zonnebrandcreme die geschikt is voor de gevoelige huid.
(ik heb droge eczeem: allemaal jeukende bultjes)
Wie weet er een zonnebrandcreme?

Loose

Re: Welke zonnebrandcreme geschikt voor eczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:17

Even een off-topic vraagje voor jou. :D
Helpt dat echt, douchegel van neutral gebruiken? Ik heb nl ook eczeem. Anders ga ik dat ook proberen. :)

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:25

Ik heb ook droge eczeem, al mijn hele leven. Soms is het heel erg, andere tijden valt het wel mee. Mijn ervaring is: niets opsmeren! Door er iets op te smeren en daarna in de warmte te zijn wordt de zonnebrand niet goed opgenomen en gaat het als het ware 'zweten'. Dat geeft een erg broeierig gevoel en maakt de eczeem alleen maar erger en zorgt ervoor dat droge eczeem ook 'nattig' wordt en opengaat. Beter is om je eczeem aan het eind van de dag even in te smeren met iets om het soepel te houden. Liever geen vaseline etc, dit dekt de huid af en maakt dat het weer gaat broeien. Zwemmen in zee en dan lekker in de zon droogt je eczeem op een goede manier uit, waardoor het er uiteindelijk als losse huidschilfertjes vanaf valt. Dan kan het wel weer erg gaan jeuken, daarom smeer ik daarna iets om de huid weer soepel te maken.
Ik smeer om het soepel te houden én te verkoelen in de zon of na het zonnen in met aloe vera zalf. Dit kun je bij winkels als 'De tuinen' kopen. Een potje was een paar euro en bevat 98% pure aloe. Wat je ook kunt kopen is gewoon een aloe vera plant: met de schaar een klein stukje afknippen, openmaken en het slijmerige gedeelte over je eczeem halen. Werkt hetzelfde, heb het zo ook een tijd gedaan maar had geen zin een plant op vakantie mee te nemen ;)

Heel veel succes ermee en je mag altijd een pb sturen voor meer vragen. Ik weet hoe ontzettend lastig het is. Misschien hebben andere mensen een goede tip voor zonnebrand voor je maar mijn ervaring is dat het prettiger is om het niet af te dekken met smeersels. Soms leg ik er zelfs even een stukje handoek overheen: bij mij worden de plekken door schade van jarenlang eczeem (en vooral krabben en hormoonzalf smeren) al heel lang niet meer echt bruin, al trekt het de laatste jaren wel bij. Succes!

vuurneon

Re: Welke zonnebrandcreme geschikt voor eczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 16:10

Ik heb gelukkig nog hele lichte eczeem en wil toch eerst proberen met goede zonnebrandcreme :)
Want zonder zonnebrandcreme krijg ik allemaal rode vlekken en gaat het alleen maar meer jeuken (zelfs na bodylotion). Bedek de huid nu wel, maar dan zweet ik zo erg :=