Heb jij een sporthart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Heb jij een sporthart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 20:22

Ik ben benieuwd wie er allemaal eigelijk een sport hart hebben.

Volgens de fitness heb ik een echte sporthart niveau. Niet te laag en niet te hoog.
Alleen mijn zuurstof gehalte is wat laagjes maar naast dat alles goed.

Wie heb er eigelijk ook een sporthart? En zijn er eigelijk voordelen met een sport hart te hebben?

Mi_Amore

Re: Heb jij een sporthart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:23

Ik denk dat het voordeel van een sporthart wel zijn dat je minder snel last zal hebben van hartaanvallen en een sterk hart zal sowieso ook langer kloppen! Ikzelf heb hartritmestoornissen en heb dus ook geen sporthart :') wou dat ik het wel had maar kom, het is niet anders.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:25

is een sporthart niet een "vergroot" hart?
dus dat je hardslag in rust lager is als bij andere mensen, en dat hij bij activiteiten niet zo veel omhoog schiet?

edit: een sporthart is idd een vergroot hart...

maudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:08

Klopt Siskeh! In rust is mijn hartslag rond de 55 slagen. Bij mijn vader is het erger, die heeft rond de 45 slagen per minuut in rust. Dat gaat echt Boem....... Boem....... Boem..... :-)

Je hoeft er trouwens niet heel blij mee te zijn, want de kans is groter dat het hart uit ritme raakt doordat er zo'n lange tijd tussen de ene en de andere slag zit. (Of dat ie ineens helemaal vergeet te slaan).

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:18

ik heb ook een sporthart maar daarbij wel een erfelijke afwijking. Ik moet heel erg oppassen met duursporten. Mijn hartslag is gemiddeld rond de 50 slagen. Ik moet met sporten ervoor zorgen dat het niet langdurig te snel slaat. Dus veel rust nemen en een goede conditie opbouwen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:25

Het sporthart is een natuurlijke aanpassing van het hart bij topsporters. Het hart klopt sneller tijdens inspanning, en klopt dan ook meer bloed te tegelijk door de aderen, waardoor je dus meer zuurstof in een keer kunt opnemen en meer koolstof kunt uitscheiden. Hierdoor functioneert het lichaam aeroob beter, en kun je dus betere prestaties neerzetten.

nadeel is dat een sporthart vaak in verband wordt gebracht met een acute dood van een sporter. Denk bijvoorbeeld aan voetballers die spontaan dood neervallen, of marathonlopers die overlijden aan een plotselinge hartstilstand.
Dit verband is nog niet echt wetenschappelijk aangetoond, hoewel uit het ene onderzoek wel degelijk een verband wordt aangetoond, maar uit een andere weer niet.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:31

Dat verband is wel wetenschappelijk aangetoond. De meeste duursporters die aan een hartaanval overlijden hebben een aandoening genaamd CHD (congestinal hypertrofic cardiomyopathie) dit betekent dat er structuren in het hart zijn die iets verdikt zijn. Ook kan er op het ecg een afwijking als lange QT syndroom te zien zijn. Met deze aandoening kan je gewoon jaren doorlopen en niets merken. Het gevaar hiervan is dat het hart tijdens inspanning onregelmatig kan gaan slaan en dat er dan ernstige ritmestoornissen kunnen ontstaan met de dood tot gevolg. Daarom laten sporters ook steeds regelmatiger hun hart controleren d.m.v. een ecg. Als blijkt dat ze een aandoening als lange QT syndroom hebben kunnen ze ervoor kiezen om preventief een pacemaker te laten plaatsen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:20

InekeH87 schreef:
Dat verband is wel wetenschappelijk aangetoond. De meeste duursporters die aan een hartaanval overlijden hebben een aandoening genaamd CHD (congestinal hypertrofic cardiomyopathie) dit betekent dat er structuren in het hart zijn die iets verdikt zijn.

Dat ligt eraan welk onderzoek je leest ;)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:46

kensha schreef:
Volgens de fitness heb ik een echte sporthart niveau. Niet te laag en niet te hoog.
Alleen mijn zuurstof gehalte is wat laagjes maar naast dat alles goed.

Je hebt een fijne conditie (hoewel ik hartslag daar geen afdoende maat voor vind), maar zoals hier vaker gezegd is, is een lage hartslag niet hetzelfde als een sporthart :)

Verootjoo & Ineke:
De discussie over wat de oorzaak is van plotselinge hartdood onder jonge atleten bestaat, maar gaat er niet om of dat komt door het sporthart. De discussie draait om het punt of dat komt door de hypertrofische cardiomyopathie in het algemeen, of dat het 'm meer zit in vertriculaire hypertrofie :)

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:29

Ik heb (vind ik zelf) een goede conditie en mijn harstslag is in rust ook lager dan gemiddeld. Maar echt een sporthart heb ik niet.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:22

chipieke schreef:
Ik denk dat het voordeel van een sporthart wel zijn dat je minder snel last zal hebben van hartaanvallen en een sterk hart zal sowieso ook langer kloppen! Ikzelf heb hartritmestoornissen en heb dus ook geen sporthart :') wou dat ik het wel had maar kom, het is niet anders.

helaas hebben sommige zo;n sporthart dat ze op hun 22ste al dood neervallen midden op het voetbal veld ;)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:25

chipieke schreef:
Ik denk dat het voordeel van een sporthart wel zijn dat je minder snel last zal hebben van hartaanvallen en een sterk hart zal sowieso ook langer kloppen!

Het grote nadeel is dat het hart per slag meer bloed rondpompt, dus minder slagen maakt. De kracht per slag moet dus groter zijn - vandaar een vergroot hart. Als een hart minder slagen per minuut maakt, en eens een slag overslaat, is dat ingrijpender dat bij meer slagen.
Bij een sporthart is de spier dus veel sterker - en daarom vergroot. Das belasting die heftiger is, dus je theorie over langer kloppen klopt dus niet helemaal :)

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:34

sporthart heeft vaak ook zijn nadelen, doordat het vergroot is zul je altijd goed moeten blijven sporten anders loop je als nog kans op een hartstilstand dit is vaak ook de reden dat ex topsporters altijd zullen moeten blijven sporten.