Kramp onderbuik bij hardlopen/wandelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Kramp onderbuik bij hardlopen/wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 11:35

Ik wilde eens weer wat aan mijn conditie gaan doen dmv hardlopen.
In het begin kreeg ik na een aantal minuten kramp in mijn links in mijn onderbuik, het voelt gelijk aan de steek die je in je milt krijgt na een tijdje sporten, het zit alleen ergens anders (in de lies streek).

Ik heb er geprobeert er doorheen te lopen (auw!), dit heeft er voor gezorgt dat ik nu ook bij het wandelen die krampen krijg...
Ik heb geprobeert een betere warming-up te doen, dit had ook geen effect.

De krampen komen steeds sneller en vaker voor en worden steeds heviger.

Iemand die dit kent?

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:30

Dit komt mij heel bekend voor... Ben vorige zomer ook gaan hardlopen (start to run), ging eigenlijk heel goed. Maar na 6 weken, zonder spierpijn of blessures, kreeg ik ook na een aantal minuten hardlopen steek. Maar ik kreeg het wel wat hoger, beetje bij het middenrif. In eerste instantie dacht ik: gewoon steek, dus gewoon doorlopen. Maar het werd alleen maar erger, en na een paar weken doorlopen (en stoppen als de steek kwam), werd het niet minder. Dat motiveerde natuurlijk niet om te gaan hardlopen, dus ben er toen eigenlijk ook maar zo'n beetje mee gestopt...

Heb van alles geprobeerd, variërend van niet eten tot 3 uur wachten met rennen na eten, maar het hielp allemaal niet. Ik kreeg de tip om op mijn ademhaling te letten, maar dat werkte ook niet. Maar ik wil nu toch eigenlijk wel weer gaan beginnen... Verder ben ik wel heel actief, ik fiets zo'n 7 uur per week (naar school) en rijd daarnaast ook intensief. Dus aan conditie kan het niet liggen, maar heb geen flauw idee wat het verder kan zijn...

Dus ik lees hier even mee ;)

vuurneon

Re: Kramp onderbuik bij hardlopen/wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:10

Niet erdoor heen lopen iig, beter is gewoon rustig wandelen.
Hoe ziet je loopschema eruit?

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:14

Ik heb altijd bij het hardlopen mn duim in mn vuist en ik knijp dus eigelijk de hele tijd een beetje in mn duim. Schijnbaar kun je kramp daarmee voorkomen, maar of het waar is dat weet ik niet zeker.
Ik heb er iig nooit last van :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:19

Als je je duim in je vuist hebt, heb houdt je je armen geloof ik beter en heb je een betere loophouding.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:56

Equidea schreef:
Ik wilde eens weer wat aan mijn conditie gaan doen dmv hardlopen.
In het begin kreeg ik na een aantal minuten kramp in mijn links in mijn onderbuik, het voelt gelijk aan de steek die je in je milt krijgt na een tijdje sporten, het zit alleen ergens anders (in de lies streek).

Ik heb er geprobeert er doorheen te lopen (auw!), dit heeft er voor gezorgt dat ik nu ook bij het wandelen die krampen krijg...
Ik heb geprobeert een betere warming-up te doen, dit had ook geen effect.

De krampen komen steeds sneller en vaker voor en worden steeds heviger.

Iemand die dit kent?

Ik zou voor de zekerheid toch even langs de dokter gaan. Ik heb dit namelijk ook gehad, eigenlijk alleen met sporten. Eenmaal in het ziekenhuis
bleek dat ik 2 cystes in mijn buik had zitten. Niet om je bang te maken hoor, maar ik zou het voor de zekerheid even laten checken! :)

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:07

Ik heb dat ook wel gehad, links in mijn onderbuik, beetje op de plek van mn nieren... Maar ook zegmaar op de slagader door mijn buik, iets meer vanaf diezelfde plek naar mn navel toe zegmaar. Heb daar geen last meer van sinds ik bij de osteopaat geweest ben, dat waren ook 2 punten die hij zelf pakte, zonder dat ik dit gemeld had eigenlijk... Maar ik zou wel even langs een huisarts oid gaan, kijken wat die er van zegt.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:33

Je komt altijd op een punt waar je denkt om te stoppen met lopen...

Probeer voor je gaat lopen voeding te eten met veel magnesium.
Magnesium zorgt ervoor dat je lichaam minder snel in kramp gaat.

Te weinig zuurstof in een spier gaat kramp veroorzaken.
Letten op je ademhaling is inderdaad een goed begin.
Ik krijg ook soms kramp, als ik erdoor loop, kan ik op een bepaald punt echt blijven lopen. Dan voel je het niet meer, de kramp gaat weg en je hebt nergens meer last van.

Maar ik ben geen dokter of ziener ofzo, het kan ook om iets anders dan een simpele kramp gaan.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 08:18

phaser schreef:

Te weinig zuurstof in een spier gaat kramp veroorzaken.
Letten op je ademhaling is inderdaad een goed begin
Ik krijg ook soms kramp, als ik erdoor loop, kan ik op een bepaald punt echt blijven lopen. Dan voel je het niet meer, de kramp gaat weg en je hebt nergens meer last van.

Maar ik ben geen dokter of ziener ofzo, het kan ook om iets anders dan een simpele kramp gaan.

Het probleem is alleen dat ik dat na enkele stappen hardlopen al heb, verder maakt mijn schema ook niet uit gezien ik na z'n 5 passen al pijn krijg. Werkt dat magnesium trouwens écht zo goed? ik lees dat best vaak.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:23

phaser schreef:

Ik zou eerst even de oorzaak van de kramp opzoeken voor je begint met symptoom bestrijding.

Wat je zou kunnen doen is naar een fysiotherapeut gaan, en kijken naar je looptechniek, ademhaling, heupgewricht en wat deze nog meer nodig vindt :)
Als deze niks kan vinden, kun je eens naar de huisarts gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:50

Kun je niet in de buurt een keer naar een looptraining/clinic? De meeste mensen lopen namelijk volledig verkeerd, een looptrainer kan erg nuttig zijn! ook voor advies over eten bv :)
(schoonpa is looptrainer en heeft altijd enorm aangepaste voeding als hij moet lopen: maar met zijn 58 loopt hij nog steeds marathons! en ik haaaaat lopen hahahhah :P)

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:20

verootjoo schreef:
phaser schreef:

Ik zou eerst even de oorzaak van de kramp opzoeken voor je begint met symptoom bestrijding.

Wat je zou kunnen doen is naar een fysiotherapeut gaan, en kijken naar je looptechniek, ademhaling, heupgewricht en wat deze nog meer nodig vindt :)
Als deze niks kan vinden, kun je eens naar de huisarts gaan.

Eum... de oorzaak van 90% van alle kramp is magnesiumtekort...
Ik krijg ook krampen als ik even niet heb gelopen en ik ga onmiddellijk 5 of 10 km goed doorlopen.
Maar daarom moet ik nog niet onmiddellijk naar een fysiotherapeut ;)
Je moet je lichaam zelf gewoon kennen, als je je lichaam goed kent, is er niets of weinig wat een fysiotherapeut je nog kan vertellen ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:24

90%?? Dat lijkt me erg veel. Misschien bij kramp in rust, maar zeker niet bij kramp tijdens activiteit! Vaak is dit toch de oorzaak van verkeerd spiergebruik. Althans, dat is mijn ervaring, en ik heb al heel wat geblesseerde sporters met kramp gezien, waarbij een kleine aanpassing in het bewegingspatroon wonderen deed, zonder ook maar 1 magnesiumpilletje ;)

Verder vind ik het vrij bijzonder dat jij kunt stellen dat 90% van alle kramp te wijten is aan magnesiumtekort, aangezien er nooit een oorzaak voor kramp gevonden is. Magnesium is ook maar een hypothese...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:26

Zoals de TS het omschrijft, klinkt het als een spierblessure.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:52

De kramp die je beschrijft, zou ik zo 1 2 3 niet kunnen plaatsen, maar heb even een korte opmerking over die steek in je zij, zoals je beschrijft is absoluut niet het samentrekken van je milt. Dat is namelijk gas dat in je darmen zit, wat eruit wil, maar niet kan. En dat veroorzaakt kramp. Probeer rustig door te lopen (theoretisch gezien zou je op je kop moeten gaan staan, omdat gas nou eenmaal omhoog wil, en het met 'gewone steek' opgehoopt zit in de bochten links en rechts in je zij, zoek maar eens een plaatje dan snap je wel wat ik bedoel) dan trekt het vanzelf weg.